AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg er mamma til to der eldste starter på siste året i barnehagen nå. Selvom det er en stund til tenker jeg allerede på hvordan 1 klasse egentlig er og hvordan SFO er. Kan noen dele erfaringer ? i første klasse er det noe særlig lek? Eller bare læring/sitte på pulten? Eller er det lagt inn rom for lek innimellom også? Er friminuttene lengre for 1 klasse enn andre? Må barna spise alene eller er der en voksen til stede? Om barn trenger hjelp med noe med maten, får de hjelp? Følges det med på om barna faktisk spiser ? Om de blir våte/kalde og ikke fortår selv at de bør ta på tørre klær, er det noen voksne som minner dem på at de kanskje bør skifte? hva foregår på SFO? Frilek? Er det noe opplegg der eller kun pass? Får barna noe mat på SFO? Egentlig er jeg ikke så bekymret for 2018 gutten min og skolestart . Han tror jeg takler overgangen bra og han er født tidlig på året Men 2019 gutten min , født sent i 2019 er jeg VELDIG bekymret for. Han er forsinket i utvikling , stikker fort av om ingen passer på. Han ser noe spennende og løper avgårde uten noe som helst frykt. Kan ikke åpne matboks selv eller ta ansvar for måltid selvstendig . Går heller sulten om ingen hjelper han. Han forstår ikke at han må skifte klær om han er våt og sier ikke i fra. Han har PPT vedtak og får ekstra hjelp i barnehagen noen timer i uka. Men aner ikke hvor lett det er å få videreført noe sånn til skolen . Jeg aner heller ikke hvordan skoler er i 2023, mange år siden man selv var 1 klassing dette ble langt. Men bekymrer meg virkelig for hvordan skole skal gå. De går rett fra skjermet hverdag i barnehage sommeren før den slutter, til noe annet uka etter Anonymkode: ac764...bfe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Del Skrevet 6. august 2023 Hvis du er nysgjerrig på hvordan det er i førsteklasse kan du søke opp #lekerlæring #aktivundervisning #førsteklasselærer #lekoglær osv på Instagram. Mange lærere der som deler fra skoledagen i første klasse. Mye lek er min erfaring. Anonymkode: e444a...41f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Del Skrevet 6. august 2023 Dette er jo ulikt fra skole til skole, men det pleier å være mye lek i første klasse. Barna skal rett og slett lære seg å gå på skolen, og lærerne vet veldig godt at barna er ulike og noen trenger mye støtte i prosessen, mens andre nesten kunne startet rett i 3.klasse. Spriket er stort, og det er helt normalt. Det er alltid voksne til stede som gjør sitt beste for å veilede barna ut i fra slik de trenger det i alle situasjoner. Fra matpakke til påkledning til lek til bokstaver. Det er læring i alt! Største forskjellen fra barnehagen er at dagene er mer styrt, det er færre voksne og den daglige kontakten med de voksne man er vant til fra bhg forsvinner. Det er allikevel høyde for å ta kontakt med lærer dersom det skulle være nødvendig. Jeg er lærer på småtrinnet selv, og har skolestarter så dette vet jeg og du, utrolig mye skjer med skolestarter i løpet av det siste året i barnehagen! Anonymkode: c4cab...539 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #4 Del Skrevet 7. august 2023 Dette varierer fra sted til sted, særlig SFO. Det er veldig viktig å øve på selvstendighet før skolestart, men det har dere jo god tid til med 2019 barnet. Mye kan skje i utvikling på den tiden. Generelt så er det færre voksne per barn enn i barnehagen og derav mindre hjelp å få. Det er harde fakta. Det er forventet at de klarer seg selv på do og med det meste av påkledning. Anonymkode: a8647...eb8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 7. august 2023 #5 Del Skrevet 7. august 2023 Her er det mye lek i første klasse og mye fokus på det sosiale. Her har de lekegrupper, dvs at lærer setter sammen ulike grupper som leker sammen i storefri i en uke. Disse gruppene settes bevisst sammen slik at man havner i gruppe med elever man ikke leker så mye med ellers. Her er det to lærere i hver klasse på 1. trinn. De spiser sammen med hele klassen, her pleier det å være høytlesing under spisingen og det er alltid voksne til stede. Barna får hjelp til det de trenger hjelp til, uansett hva det er, men det er en klar fordel å klare seg mest mulig selv når det gjelder do, av- og påkledning, spise maten selv osv. Det tar fort lang tid om halve klassen må ha hjelp til å åpne matboks, dra av yoghurtlokk eller kle på seg regnbukse så tren på selvstendighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Del Skrevet 7. august 2023 Vet du, barna utvikler seg masse det siste året i barnehagen, så ikke stress fordi barnet ditt ikke kan å åpne matboksen enda, det er stor sannsynlighet for at hen lærer det før skolestart og om hen ikke gjør det, ja, da er det voksne til stede som hjelper dem! De har ikke lengre friminutt enn f. eks andreklassingene, men i læreplanen står det at de minste skal ha en lekpregetnærming til skolearbeidet. Jeg jobber som miljøveileder på barneskole og SFO og ser at det er jo litt opp til hver enkelt lærer hvordan en tolker dette. Noen er flinke til å legge opp undervisningen med uteskole, sosiale og faglige spill etc. Lærerne er drillet på dette! de vet godt at førsteklassingene ikke klarer å sitte i ro lengre enn 20 minutter. Så det første skoleåret handler mye om å leke, bli kjent med hverandre og skolesystemet (typ sitte stille og rekke opp hånda). Du er nok ikke den eneste som er nervøs for barnet ditt til skolestart og tenker at hen ikke er klar. Men husk, vi som jobber på barneskole vet at noen kun er 5 år når de starter på skolen, førsteklassingene er nærmest barnehagebarn og vi har ikke så store forventninger til dem enda den største forskjellen fra barnehagen er vel egentlig at det er færre voksne per barn. Ellers er hverdagen ganske lik (mye lek og aktivitet, pauser mellom slagene og ute i friminuttene). Dette går så fint, at! Anonymkode: 96260...4ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Del Skrevet 7. august 2023 Da jeg gikk i 2 klasse husker Jeg det var ei litt eldre dame som sjekket alle våre sokker og klær når vi gikk inn etter en regnværs dag. Mens andre ikke gjorde 😕 Anonymkode: 55d5d...38c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Del Skrevet 7. august 2023 Var også nervøs før skolestart Men det har vært SÅ fint! Nå tror jeg det kan være forskjell fra skole til skole. Men hos oss har 1.klassingene hatt det megafint både på skole og sfo. Virker som at alle får hjelpen de trenger, men også hjelp til å mestre. For de kan mye som 6-åringer bare de får mulighet til å øve og lære! De har hatt voksne ved måltidene, og det tror jeg alle klassene har på vår barneskole. Naboen har jobbet deltid som lærer en stund og en av henne soppgaver har da vært å spise med klassene. Mest for å beholde roen så alle får spist når de er større. De har hatt masse aktiv læring hos oss. Selvsagt også lære å sitte stille å høre på, et må også øves på. Men har opplevd en fin kombinasjon. Min jente er veldig aktiv og har fått mer enn nok fysisk aktivitet i løpet av dagen totalt sett. Har ofte levert tidlig på sfo så hun har lekt ute en god halvtime før skolen startet, og det er fint for de som trenger å få ut noen lopper før dagen starter. Vi har flott lekeområde på skolen, mye større enn barnehagen sitt. De har hatt en uteskoledag, der de alltid går på lang tur og bruker naturen som lærebok, utrolig fint, og en av tingene jeg er mest positivt overrasket over er den dagen de er nesten bare ute. Sammen med at flere av de andre dagene er ganske korte, så blir det ikke så mye innesitting. Og på sfo gjør de masse gøy, og er veldig mye ute og leker. Får hjem veldig god-slitne barn skal sies. Så jeg ble veldig positivt overrasket over hvor fint det var å begynne på skolen. Nå starter vi 2.klasse, og ryktes at kravene øker betraktelig nå, så det blir jo spennende. Men for mi som er nest eldst i hele 2.klasse, født tidlig i februar, så må jeg si at det tilslutt nok ble litt kjedelig mot slutten av 1.klasse, så for vår del på tide at nivået øker så hun ikke stagnerer i kjedsomhet. Det er den eneste utfordringen, som alltid, at det lenge er stor forskjell på barna, og at alle jo skal ha utbytte av skolen. En enorm oppgave for lærerene rett og slett. Så mi har jo fått med ekstra-lekser og ekstra-bøker osv egentlig helt fra start, mens andre har hatt nok med å lære seg å lese. Men virker som at de har klart å følge opp også de yngste og å få de feste opp på rett nivå. Det går nok bra skal du se Anonymkode: e656f...a9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå