AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Er uføretrygdet og har tjent en del ekstra dette året på salg av ting, har to salg til så skal jeg ikke selge mer. Har ikke solgt hver måned og jeg har solgt for mindre en jeg betalte for tingene. Hvor mye må man tjene for at skatteetaten regner det som næring? Blir sånt innrapportert hver måned eller på slutten av året? Kan skatteetaten og nav gå inn på kontoen til folk? Jeg har som sagt ikke fått noe overskudd på dette. Anonymkode: 27481...bec
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Næring er når det er egnet til å gå med overskudd over tid. Det er ingen beløpsgrense. Anonymkode: d1692...ee7 3
Kranken Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/ Jeg vet ikke om dette gir deg et godt svar, men det skal være overskudd over tid for at det regnes som næring. Sånn jeg tolker det er det hobby og ikke næring, men nå vet ikke jeg hvor mye en del ekstra for deg er da. 😊 Men det høres ikke ut som noe overskudd hvis du tjener mindre enn du har brukt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Hvis du selger til lavere pris enn du kjøpte for regnes det som hobby var svarer jeg fikk da jeg spurte. Holder på å selge alt av utstyr etter å ha drevet med hest (som hobby) i mange år. Får jo inn en betydelig sum av disse salgene, men jeg selger jo til lavere enn nypris. Anonymkode: 7f0e0...838 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Kranken skrev (6 minutter siden): https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/ Jeg vet ikke om dette gir deg et godt svar, men det skal være overskudd over tid for at det regnes som næring. Sånn jeg tolker det er det hobby og ikke næring, men nå vet ikke jeg hvor mye en del ekstra for deg er da. 😊 Men det høres ikke ut som noe overskudd hvis du tjener mindre enn du har brukt. 52000 blir det tilsammen, var mye mer for det når det var nytt. Hadde en del jeg har solgt unna. Men blir ikke mer nå etter de siste tingene. Anonymkode: 27481...bec
Kranken Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 52000 blir det tilsammen, var mye mer for det når det var nytt. Hadde en del jeg har solgt unna. Men blir ikke mer nå etter de siste tingene. Anonymkode: 27481...bec Men har du brukt mer på det enn du tjener så regnes det nok som hobby. 😊 Næring er hvis du gjør noe som kan gi deg overskudd over tid, så dette ville jeg ikke tenkt mer på. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Næring er når det er egnet til å gå med overskudd over tid. Det er ingen beløpsgrense. Anonymkode: d1692...ee7 Hvor lang tid da foreksempel? Anonymkode: 27481...bec
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Kranken skrev (Akkurat nå): Men har du brukt mer på det enn du tjener så regnes det nok som hobby. 😊 Næring er hvis du gjør noe som kan gi deg overskudd over tid, så dette ville jeg ikke tenkt mer på. Takk for svar 🙂 Anonymkode: 27481...bec
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lang tid da foreksempel? Anonymkode: 27481...bec Man tenker normalt tre til fem år, litt lengre i visse tilfeller. Anonymkode: 2a695...0ad
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 Det kjedelige svaret? Sjekk veiviseren her https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Eller ring Skatteetaten. Anonymkode: 2a695...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Man tenker normalt tre til fem år, litt lengre i visse tilfeller. Anonymkode: 2a695...0ad Skjønner. Jeg har bare solgt i Mars og April, Juni, Juli og blir noe denne måneden her. Men er slutt etter det. Anonymkode: 27481...bec
jordbær86 Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner. Jeg har bare solgt i Mars og April, Juni, Juli og blir noe denne måneden her. Men er slutt etter det. Anonymkode: 27481...bec Hobby 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 Å ringe skatteetaten er fånyttes. De kan bare henvise til regelverket som i seg selv er ullent; «et visst overskudd over en viss tid». Ja da så….. Jeg drev katteoppdrett og ringte i den forbindelse skatteetaten. Vedkommende holdt på å le seg ihel over at jeg tok betalt for katter…og fikk til svar at etter latterkulen at; «det må du vurdere selv». Jeg hadde tidvis stor omsetning, men så kunne det gå to år med underskudd. Jeg førte regnskap i tilfelle og lot det være hobby. Nå derimot driver jeg epf og har en vaskejobb, sender faktura og fører regnskap samt betaler skatt. Omsetningen er langt mindre enn da jeg drev oppdrett, men har overskudd hvert år og veit at dette blir stabilt over flere år. Å selge privat av personlige eiendeler er ikke engang en hobby med mindre man kjøper for å selge videre med fortjeneste. Men da må det altså være stabilt overskudd noen år. Skatteetaten ønsker ikke alle disse små omsetningene da det gir behov for ekstra saksbehandlere og om man hår med underskudd i et epf kan man faktisk utjevne det ved å fradragsføre det på skattemeldingen og personinntekten man har ellers. Anonymkode: 80ff8...6b6 1
Boetica Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 Så lenge du ikke går med overskudd så trenger du ikke å tenke mer på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 Der å selge egne, brukte ting er ikke næring. I min verden er det heller ikke en hobby.inntekten ville vært salgspris minus innkjøpspris. Selv om du selger enkelte ting til høyere pris enn du kjøpte det for, for eksempel at noe et blitt samleobjekt, blir det ikke automatisk næring. Dersom du kjøper ting med formål å selge det videre til en høyere pris, driver du næring. Anonymkode: d745a...a87 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Å ringe skatteetaten er fånyttes. De kan bare henvise til regelverket som i seg selv er ullent; «et visst overskudd over en viss tid». Ja da så….. Jeg drev katteoppdrett og ringte i den forbindelse skatteetaten. Vedkommende holdt på å le seg ihel over at jeg tok betalt for katter…og fikk til svar at etter latterkulen at; «det må du vurdere selv». Jeg hadde tidvis stor omsetning, men så kunne det gå to år med underskudd. Jeg førte regnskap i tilfelle og lot det være hobby. Nå derimot driver jeg epf og har en vaskejobb, sender faktura og fører regnskap samt betaler skatt. Omsetningen er langt mindre enn da jeg drev oppdrett, men har overskudd hvert år og veit at dette blir stabilt over flere år. Å selge privat av personlige eiendeler er ikke engang en hobby med mindre man kjøper for å selge videre med fortjeneste. Men da må det altså være stabilt overskudd noen år. Skatteetaten ønsker ikke alle disse små omsetningene da det gir behov for ekstra saksbehandlere og om man hår med underskudd i et epf kan man faktisk utjevne det ved å fradragsføre det på skattemeldingen og personinntekten man har ellers. Anonymkode: 80ff8...6b6 Oppdrett er skattefritt så lenge det ikke er en fulltidsjobb uansett, så det var da ikke noe å lure på... Anonymkode: 662c0...30f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Men kan ikke skatteetaten være uenig og mene at det er næringsvirksomhet? Går vel bra uansett, men blir salg og sånt automatisk innrapportert til skatteetaten? Anonymkode: 27481...bec
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 On 8/6/2023 at 10:15 PM, AnonymBruker said: Skjønner. Jeg har bare solgt i Mars og April, Juni, Juli og blir noe denne måneden her. Men er slutt etter det. Anonymkode: 27481...bec Du skal trekke i fra utgifter også. Så om du har kjøpt materialer for 80.000 men solgt produktene for 70.000 er du så klart i minus - tap over tid er de hvertfall ikke interessert i. Anonymkode: acffa...7a6 1
TBergh Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 Hei. Du oppgir ikke hva du selger, om gjenstandene har vært brukt i yrke, eller har vært bruk privat. Hvis det du selger har vært til privat bruk, er salgsbeløpet skattefritt, uansett størrelsen. Sjekk på nettet Skatt ABC Med vennlig hilsen
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #20 Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 21.47): Er uføretrygdet og har tjent en del ekstra dette året på salg av ting, har to salg til så skal jeg ikke selge mer. Har ikke solgt hver måned og jeg har solgt for mindre en jeg betalte for tingene. Hvor mye må man tjene for at skatteetaten regner det som næring? Blir sånt innrapportert hver måned eller på slutten av året? Kan skatteetaten og nav gå inn på kontoen til folk? Jeg har som sagt ikke fått noe overskudd på dette. Anonymkode: 27481...bec Det der er verken hobby eller næring. Du skal ikke skatte av dette. Anonymkode: f51fe...097 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå