Gå til innhold

Psykose og arbeidssituasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg fikk for en tid tilbake en psykosediagnose (schizofreni).

Jeg er pr i dag i 100% stilling, som jeg begynte i på våren. I min forrige jobb var jeg sykemeldt i rundt ett år pga symptomene mine. Jeg begynner sakte men sikkert å innse at jeg sliter med å stå i full jobb, og har kun et praktisk spørsmål rundt dette. Kan man få sykepenger eller aap uten å ha et arbeidsforhold? Vurderer å si opp stillingen, merker at jeg blir verre og verre.

Anonymkode: 09cc2...254

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hei!

Jeg fikk for en tid tilbake en psykosediagnose (schizofreni).

Jeg er pr i dag i 100% stilling, som jeg begynte i på våren. I min forrige jobb var jeg sykemeldt i rundt ett år pga symptomene mine. Jeg begynner sakte men sikkert å innse at jeg sliter med å stå i full jobb, og har kun et praktisk spørsmål rundt dette. Kan man få sykepenger eller aap uten å ha et arbeidsforhold? Vurderer å si opp stillingen, merker at jeg blir verre og verre.

Anonymkode: 09cc2...254

Ja du får aap. Skjønner egentlig ikke helt hvorfor du ikke gikk over på aap etter det året du hadde vært sykemeldt? Jeg syns du skal høre litt med nav eller fastlegen din hvordan du skal gå fram. Det er vel egentlig bedre å bli sykemeldt igjen,  for så heller å se hvor mye du kan jobbe. 

Anonymkode: 06973...bb5

AnonymBruker
Skrevet

Ikke si opp jobben men gå i dialog med legen din og nav (legen først kanskje) og ordne det slik at du først blir sykemeldt og over på aap. Det er riktig vei å gå.

Anonymkode: c8916...94a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du sier opp jobben din tror jeg ikke du har rett til dagpenger eller sykepenger. Mulig du kan søke sosialhjelp i mellomtiden til du kommer over på aap. Vet ikke hvor fort det går?

Anbefaler heller å beholde jobben og sykemelde deg i første omgang.

Anonymkode: c8916...94a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...