Gå til innhold

Hvorfor liker ikke barn brokkoli?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt 8 måneder gamle barn elsker brokkoli. Og blomkål.

Personlig synes jeg rosenkål, oliven og isbergsalat er satans verk. 

Anonymkode: ef6dd...8e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sønnen min har alltid likt brokkoli.. ingen «vedtatt sannhet» dette 😅

Anonymkode: 26b0a...484

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tviler jeg på du. Det er nok mere "late-som-for-at-mamma-ikke-skal-bli-sur"

Anonymkode: cd333...0a7

Neiii, ikke tull 😂 de av mine som liker det har elsket det siden de var babyer. Det er faktisk mulig.

Anonymkode: 99bd8...d31

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det må være biologisk at barn ikke liker brokkoli. Barn har ingen referansepunkter, altså har de ikke lært noe sted at brokkoli smaker vondt. Det er som en refleks. Og det gjelder barn i alle kulturer i hele verden. 

Så hva er det med brokkoli som er avstøtende for barn? Det burde strengt tatt vært omvendt fra et evolusjonsmessig perspektiv. 

Anonymkode: f9976...35e

Fordi det smaker høgg. 
Prøv med blomkål heller

Anonymkode: dddc7...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet mitt har alltid likt brokkoli. Og alle andre grønnsaker. 

Anonymkode: a5a0f...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det tviler jeg på du. Det er nok mere "late-som-for-at-mamma-ikke-skal-bli-sur"

Anonymkode: cd333...0a7

De er 14 og 18 😉

Anonymkode: b76d4...e0e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Overkokt brokkoli er uspiselig, og det er det jeg ble servert som barn. Da jeg lærte meg å lettdampe den, eller, i det siste, steke den i airfryer med litt olje og krydder så elsker jeg det. Ungene liker det også godt. Moren min har stort sett alltid ihjelkokt/stekt mat, ikke rart jeg var et kresent barn 😄

Anonymkode: 2bad2...250

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
22 minutter siden, Heldiggris said:

Kort fortalt har vi X antall smaksløker med x antall smaksceller på tungen som gjennom livet blir dårligere og dårligere (eldre mennesker opplever å måtte krydre maten mer). Mat med bitter smak (eks. Brokkoli og kål) vil oppleves mer intenst bittert hos et barn enn hos en voksen. Vi som mennesker er naturlig mer skeptisk til sure og bittre smaker enn søtt og salt. 

Det har jeg også hørt. Men mine barn spiser også brokkoli. Det er en av tre grønsaker de faktisk spiser, brokkoli, agurk og gulrot 😅 Så jeg lurer på om den teorien må sjekkes på nytt..

Anonymkode: 79862...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begge mine er veldig glad i brokkoli, alltid likt det. Og den ene er veldig kresen. 

Anonymkode: b7531...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Forskerfrida har tatt opp dette tema på instagram, ganske spennande. I naturen betyr bitter = giftig, og vi er frå fødsel av obs på dette. Søtt = trygt, og godt og difor likar vi det. Ein må eksponere dei maange gongar, både med utsjånad og smak for at dei skal like ein matrett dei ikkje likar med ein gong. Eg hadde ein liten brokkoli på tallerkenen til sonen når han ikkje ville ete det før. No ved 2.5 år maular han både det og blomkål! ✌️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn er veldig glad i brokkoli, som mange her skriver, så det er vel ikke akkurat så mye hold i det du skriver, ts 😅 Det er den grønnsaken som alltid er et sikkerstikk her i huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det må være biologisk at barn ikke liker brokkoli. Barn har ingen referansepunkter, altså har de ikke lært noe sted at brokkoli smaker vondt. Det er som en refleks. Og det gjelder barn i alle kulturer i hele verden. 

Så hva er det med brokkoli som er avstøtende for barn? Det burde strengt tatt vært omvendt fra et evolusjonsmessig perspektiv. 

Anonymkode: f9976...35e

De barna jeg omgås spiser brokkoli… Potet derimot er det mange barn som ikke liker. Har jobbet i barnehage noen år og potet er typisk «nei» mat for mange barn. Kokt, stekt, bakt.. spiller ingen rolle så lenge det ikke er fries😂

Anonymkode: c6b5d...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to på 5 år og 4 år hiver innpå med brokkoli . Det samme med salatblader og gulrot . Vi har ikke gjort noe annet enn å tilby, men uten press. 

men det rare er at begge nekter å spise yoghurt, selv de med «godteri strø» på. Sll form for Saus, og hamburger nekter de også.

så ja alle unger har noe rart for seg selvom ikke alle hater brokkoli 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokkoli er jo ikke godt, fra et voksent perspektiv. Det går, og det er sunt, men begynner å bli mange år siden jeg kjøpte brokkoli, som var fordi det er sunt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Første barn klarer ikke brokkoli. Barn nr 2 elsker brokkoli.

Anonymkode: 2da32...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mine barn har alltid likt brokkoli. Og de fleste av vennene deres, og barn i familien liker det. 

Anonymkode: 37f5a...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det har jeg også hørt. Men mine barn spiser også brokkoli. Det er en av tre grønsaker de faktisk spiser, brokkoli, agurk og gulrot 😅 Så jeg lurer på om den teorien må sjekkes på nytt..

Anonymkode: 79862...16e

Det er ikke en teori 😂 Det betyr ikke at dette fører til at barn ikke spiser det, men det gjør at alle smaker smaker mer for et barn. Og både barn og voksne synes søtt og alt er en mer «behagelig» smak enn bitter smak. ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Fordi det smaker vondt. Jeg elsker absolutt alt av grønnsaker bortsett fra brokkoli. Brokkoli er djevelens verk, selv om det er aldri så sunt. 

Anonymkode: bd6ea...d3a

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Fordi det smaker høgg. 
Prøv med blomkål heller

Anonymkode: dddc7...f4c

Hva er det med folk som tror deres smak gjelder alle? Her i huset er brokkoli den grønnsaken vi spiser oftest til middag, fordi det er alles favorittgrønnsak. Stekt, woket, lettkokt, smørdampet, bakt i grateng, mmmm masse god broccoli☺️ 

Anonymkode: b0190...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 3-åring har alltid spist brokkoli og de fleste andre grønnsaker. Han er ikke kresen. Jeg var derimot veldig kresen som barn, men har også alltid likt brokkoli. 

Anonymkode: aca1b...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...