AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Har det skjedd før at dere har måttet snakke engelsk med en annen nordmann fordi dere ikke forsto dialekta hans/hennes? Anonymkode: ca030...efa 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Nei. Men jeg kan si ordet på bokmål hvis dem ikke forstår Anonymkode: 43a05...fb2 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Nei..? Hvor i Norge har de så uforståelige dialekter? Noen individer snakker kanskje fort eller bruker noen uvanlige ord, da er det innafor å spørre og si man ikke henger med… Anonymkode: 0ce82...cea 9 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Nei. Så dårlig språkforståelse har jeg ikke. Anonymkode: f1756...9c4 14 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Nei, og det høres utrolig pussig ut. Jeg er født og oppvokst midt i Oslo sentrum, med ikke-vestlig bakgrunn og tilnærmet null eksponering for annet enn standard østnorsk i hverdagen, og selv jeg har aldri strevd med å forstå noen norske dialekter. Eller svensker eller dansker, egentlig. Anonymkode: 3073a...bc0 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei..? Hvor i Norge har de så uforståelige dialekter? Noen individer snakker kanskje fort eller bruker noen uvanlige ord, da er det innafor å spørre og si man ikke henger med… Anonymkode: 0ce82...cea Det finnes flere steder i Norge med rare uforståelige dialekter. eksempler er Setesdalen, Ytre Trøndelag, Bygdene i Nordmøre, Sogndal, Lom i Gudbrandsdalen og Vivestad i Vestfold. Anonymkode: ca030...efa 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 Nei, men har opplevd svensker som slo over på engelsk fordi de ikke forsto hva jeg sa. Og jeg snakker Oslo-dialekt. Anonymkode: cd298...0ff 2
Mt3 Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes flere steder i Norge med rare uforståelige dialekter. eksempler er Setesdalen, Ytre Trøndelag, Bygdene i Nordmøre, Sogndal, Lom i Gudbrandsdalen og Vivestad i Vestfold. Anonymkode: ca030...efa Men mange av disse med vanskelig dialekt vil jo gjerne ta med seg uttalen over i Engelsk talespråk også, da blir det jo ikke lettere å forstå. Mye bedre å snakke rent bokmål da, det har jo alle lært på skolen, hørt på tv og lest i avisen. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det finnes flere steder i Norge med rare uforståelige dialekter. eksempler er Setesdalen, Ytre Trøndelag, Bygdene i Nordmøre, Sogndal, Lom i Gudbrandsdalen og Vivestad i Vestfold. Anonymkode: ca030...efa Jeg har ikke problem generelt med å forstå noen av disse - unntatt Vivestad som jeg ikke kan uttale meg om, vet ikke om jeg har pratet med noen derfra. Igjen, dersom noen snakker utydelig er det lov å si på en humoristisk måte « unnskyld, nå forstod jeg ikke helt?», da vil de aller fleste gjenta tydeligere… og absolutt, av og til kan det dukke opp spesielle lokale ord, men det er jo ofte bare interessant å lære noe nytt. Anonymkode: 0ce82...cea 3 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, og det høres utrolig pussig ut. Jeg er født og oppvokst midt i Oslo sentrum, med ikke-vestlig bakgrunn og tilnærmet null eksponering for annet enn standard østnorsk i hverdagen, og selv jeg har aldri strevd med å forstå noen norske dialekter. Eller svensker eller dansker, egentlig. Anonymkode: 3073a...bc0 Fordi at når folk legger godviljen til, så forstår vi hverandre fint 😊 Noen gjør seg nok litt hjelpesløst med vilje.. Anonymkode: 0ce82...cea 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 Det har jeg aldri opplevd, jeg sier jeg ikke forsto hva de sa og om de kan gjenta det. Anonymkode: 82691...b6d 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 Ja, men nok fordi jeg er dansk. 😛 Anonymkode: 64bfa...852 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 Rem skrev (16 minutter siden): Haugesund Du må snakke engelsk med folk frå Haugesund? 😅 Anonymkode: b34a8...936 2 1
Rem Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må snakke engelsk med folk frå Haugesund? 😅 Anonymkode: b34a8...936 Nei, men hadde kanskje greid å kommunisere da. Jobbet med en derfra, skjønte ikke ett ord. Enklere å forstå dansk! 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 Nei, det har jeg ikke opplevd. Jeg og en fra Haugesund/Karmøy/et eller annet sted i området der(jeg hører ikke forskjell på dialektene i den delen av landet) måtte derimot legge om til bokmål en gang. Jeg skjønte ikke hva han ville frem til, han skjønte ikke hva jeg prøvde å forklare. Til slutt la en av oss(jeg har glemt hvem) om til bokmål, fordi det ble for irriterende å ikke klare å forstå hverandre. Men bare en gang, resten av tiden gikk det helt greit. Jeg har snakket engelsk med en norsk kunde for moro skyld(på kundens initiativ så klart), men det er en annen historie. ☺️ Anonymkode: bee86...ad3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 Tror dette er det dummeste jeg har lest her inne... Anonymkode: 14fc1...9e9 4 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Skrevet 6. august 2023 Haha nei, men eg måtte prata engelsk med danskane då eg var i København på ferie. Anonymkode: 2204b...c91
Bjæk Skrevet 6. august 2023 #19 Skrevet 6. august 2023 Herregud, nei. Det hadde i så fall vært tidenes fallitterklæring. 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #20 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har det skjedd før at dere har måttet snakke engelsk med en annen nordmann fordi dere ikke forsto dialekta hans/hennes? Anonymkode: ca030...efa Har du? Anonymkode: 0ce82...cea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå