Gå til innhold

Er kjøttdeig kreftfremkallende?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja for det var det jeg sa,men for all del hvorfor ta til seg forskingen…?🙄

Anonymkode: ffd2d...d9f

Problemet er hvordan denne "forskningen" foregår. Har de forsket på rødt kjøtt sett i sammenheng med resten av kostholdet altså? På hva slags type rødt kjøtt, hva folk spiser og drikker i tillegg, har de som er med i testen blitt sjekket for vitaminer/mineraler, får de i seg nok biotilgjengelig magnesium hver dag. 

Jeg kan svare deg med en gang, at nei, slik har ikke forskningen ikke foregått. Og derfor er forskningen meningsløs. 

Anonymkode: 98b38...55b

• Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vel, noe med det kostholdet vi har i dag er definitivt kreftfremkallende mtp den store økningen i kreftsykdom som vi opplever i dag. Kjøtt har vi alltid spist, men aldri så mye som i dag. (kilde Vi spiser mer kjøtt en noen gang)

image.thumb.png.189ab3b63be6c3a4be776499542346d6.png

Og mye av dette er bearbeidet, ultraprosessert. Kreft er mange sykdommer, men når det gjelder kreftformer i tarm så er det en klar sammenheng. Kjøtt tar lang tid å fordøye, og god tarmhelse er avhengig av fiber og matvarer med kort fordøyelses i.e grønnsaker, nøtter og fiberholdige kornprodukter. 

Anonymkode: c7e13...d0e

Jeg var veganer i mange år, og spiste rikt med fiber, grønt, nøtter osv. Mat fra bunnen. Aldri hatt så dårlig tarmhelse noensinne. Etter jeg begynte med kjøtt/fisk/egg igjen, stor forbedring. 

Jeg spiser heller rent rødt kjøtt med grønt til middag 3 ganger i uken, enn kneip med rekesalat, smøreoster, kjeks, potetgull, god morgen yoghurt, poser fra Toro og Findus, osv. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var veganer i mange år, og spiste rikt med fiber, grønt, nøtter osv. Mat fra bunnen. Aldri hatt så dårlig tarmhelse noensinne. Etter jeg begynte med kjøtt/fisk/egg igjen, stor forbedring. 

Jeg spiser heller rent rødt kjøtt med grønt til middag 3 ganger i uken, enn kneip med rekesalat, smøreoster, kjeks, potetgull, god morgen yoghurt, poser fra Toro og Findus, osv. 

*Plantebasert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

*Plantebasert 

Nei. Veganer. Selv den mest etiske veganer får helseproblemer på sikt, og må velge om man skal følge en religion eller prioritere egen helse slik at man kan ta seg familie. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Veganer. Selv den mest etiske veganer får helseproblemer på sikt, og må velge om man skal følge en religion eller prioritere egen helse slik at man kan ta seg familie. 

*ta seg av

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vegansk kosthold er helsefarlig for mennesker.

Anonymkode: e1925...7c7

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vegansk kosthold er helsefarlig for mennesker.

Anonymkode: e1925...7c7

Jeg vet det, derfor jeg ga meg etter mange år. 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er jo nettopp det som er poenget. Studier av høyere kvalitet viser ingen årsakssammenheng. Studier av lavere kvalitet viser en svak sammenheng, men kan ikke bevise årsakssammenheng. Likevel velger de å bruke lavkvalitetsstudiene.

Jeg regner med at du nå snakker om det politiske dokumentet til WHO og feilaktig tror at det var en studie. Og nei, de brukte ikke over 800 studier. De forkastet de fleste av dem. Og av de som de valgte å inkludere, så var det ikke så tydelig at kjøtt eller prosessert kjøtt var skadelig akkurat...

800-epidemiological-studies-in-WHO-repor

rat-studies-in-WHO-report-on-meat-and-ca

Du finner mer informasjon her.

Den linken er bak en betalingsmur, så jeg får ikke lest den. Men jeg googlet meg til at disse ikke overlapper og at forskeren fulgte reglene. Det var snakk om siste tre år, og den sponsoren var for mer enn tre år siden. Og det er snakk om International Life Sciences Institute, som er et lobbyfirma for blant annet å redusere kjøtt. Så nei, det er ikke konflikt. 

https://www.bmj.com/content/367/bmj.l6001

Jeg hadde vært mer bekymret for at 19 av de 20 som hadde ansvar for å lage kostholdsråd for den amerikanske befolkning i 2020 økonomiske hadde daværende interessekonflikter (og sikker også fortsatt). De amerikanske kostholdsrådene betyr mye for resten av verden. Andre land ser opp til USA når det gjelder slike ting. Å påstå noe annet er veldig, veldig naivt. Vi snakker store mat- og farmasøytiske firmaer som Kellogg, Abbott, Kraft, Mead Johnson, General Mills, Dannon og the International Life Sciences. Kan man virkelig stole på at vi får objektive kostholdsråd basert på vitenskap når 95% har økonomiske bånd til mat- og farmasi-næringen? 

Anonymkode: 6b09f...2eb

Nei, du velger og legge beviset hos en rapport som kommer fra en person som åpenbart har en agenda.
Du forsvarer altså at han ikke oppga en interessekonflikt p.g.a en teknikalitet om når pengene kom inn på konto. Dette sier meg at du er mer opptatt av resultatet en integriteten til metoden.

Det er også totalt feil det du skriver om at dette er lobbyfirma for blant annet å redusere kjøtt, ILSI er finansiert av McDonald's, Syngenta, Pepsi, BASF og tidigere tobakksindustrien. De er til bare for å genere støy slik at korrekt forskning ikke skader deres bunnlinje.

Jeg skrev at det baserte seg på over 800 rapporter at flere ble valgt vekk i prosessen er mer ett bevis på grundig gjennomgang en noen annet.
Jeg ønsker heller ikke bruke vesentlig med tid på en en "Nutritional psychiatrist" som har basert hele sin forretningsmodell på å fronte kjøtt og kontroversielle synspunkt.

Jeg velger å spiser kjøtt og den komplette sannheten rundt helseeffekten har vi ikke, kanskje vi heller aldri får det, men når en samler alt vi har av kunnskap så er ikke de generelle anbefalingene urimelige. 

Og absolutt ingenting av det du har "servert" endrer på det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og innlegg av bruker som opptrer som flere personer, og svar til det. 

_popcorn_, adm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...