Gå til innhold

Svinger energi og humør mer hos kvinner enn menn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøver å forstå meg på damer, hvordan de (generalisert) fungerer sammenligna med menn (generalisert). 

Svinger humøret og energinivået oftere hos dere kvinner enn hos menn? 

Som mann føler jeg meg bra omtrent hele tiden, mentalt tilstede. Lar meg lite påvirke av sosiale medier, og hva andre mener. Har god balanse i hverdagen. Er dette typisk vi menn? Og hvordan er det for dere damer generelt sett? 

Anonymkode: 777bb...9be

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Individuelt sett er jo selvfølgelig dette veldig forskjellig. Hvis vi generalisere har nok damer en mer komplisert hormonsyklus som påvirker forskjellige ting, deriblant humøret. 

Anonymkode: 6ae74...59b

• Liker 4
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Individuelt sett er jo selvfølgelig dette veldig forskjellig. Hvis vi generalisere har nok damer en mer komplisert hormonsyklus som påvirker forskjellige ting, deriblant humøret. 

Anonymkode: 6ae74...59b

Ja, så for damer går hverdagen mer i bølger?

AnonymBruker
Skrevet

Hormoner betyr enormt mye, og er grunn til til tider store svingninger. 

En ting er humøret, som ofte er det menn legger merke til. Andre ting som svinger er energinivå, sult, sosialt batteri, konsentrasjon, læreevne, kropp (blodmengde, vannmengde, evnen til å bygge muskler, utholdenhet på trening, smerterterskel). Pluss mye annet. 

Du kan få mye info om dette på nett. Femihelse podkast, syklusentusiasten på Instagram, Kvinnemanualen på inste/Tiktok osv. Det er mønster i bølgene, til en viss grad, som det er nyttig å lære seg. 

Så flott at du er interessert i å sette deg inn i dette, og ikke bare avviser oss som uforutsigbare. Disse voldsomme svingningene er ikke noe vi selv ønsker, og det er i perioder vanskelig å leve med. Det er faktisk ikke kjekt for oss heller når vi blir lei oss eller sinte for "alt". Det er en vond følelse å bli ridd av disse naturlige kreftene som vi ikke kan styre. Det er vondt å bli så sint på de vi er glade i og bryr oss om. 

Anonymkode: f86d8...0ba

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Prøver å forstå meg på damer, hvordan de (generalisert) fungerer sammenligna med menn (generalisert). 

Som mann føler jeg meg bra omtrent hele tiden, mentalt tilstede. Lar meg lite påvirke av sosiale medier, og hva andre mener. Har god balanse i hverdagen. Er dette typisk vi menn? Og hvordan er det for dere damer generelt sett? 

En mann har somregel en jevn balanse ja. Kvinner er påvirket av hormonnivået som endrer seg gjennom syklusen og er også mer påvirket av følelser. Energi, konsentrasjon, humør etc forandrer seg gjennom dagen og også gjennom syklusen. Man kan desverre ikke velge ut dager der man er sitt beste selv og gjøre alle dager sånn. Det er utenfor herredømme. 

Jeg er feks i min beste psykiske tilstand om morgenen, men fysisk føles det ut som om jeg er overkjørt av en buss. 

Anonymkode: 48034...561

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hormoner betyr enormt mye, og er grunn til til tider store svingninger. 

En ting er humøret, som ofte er det menn legger merke til. Andre ting som svinger er energinivå, sult, sosialt batteri, konsentrasjon, læreevne, kropp (blodmengde, vannmengde, evnen til å bygge muskler, utholdenhet på trening, smerterterskel). Pluss mye annet. 

Du kan få mye info om dette på nett. Femihelse podkast, syklusentusiasten på Instagram, Kvinnemanualen på inste/Tiktok osv. Det er mønster i bølgene, til en viss grad, som det er nyttig å lære seg. 

Så flott at du er interessert i å sette deg inn i dette, og ikke bare avviser oss som uforutsigbare. Disse voldsomme svingningene er ikke noe vi selv ønsker, og det er i perioder vanskelig å leve med. Det er faktisk ikke kjekt for oss heller når vi blir lei oss eller sinte for "alt". Det er en vond følelse å bli ridd av disse naturlige kreftene som vi ikke kan styre. Det er vondt å bli så sint på de vi er glade i og bryr oss om. 

Anonymkode: f86d8...0ba

Ja! Dette ville være spennende å forstå mer om. Jeg ser jo nå at jeg kan ingenting om det her

ts

Skrevet

Humøret mitt påvirkes mye av det hormonelle. Jeg blir lett stresset og nervøs i dagene før menstruasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg svinger det ja. Kommer an på hvor jeg er i syklusen. Jeg er som regel i godt humør med kjappe replikker. Men av og til må jeg bare være for meg selv, mens neste dag har jeg behov for å være sosial. Blir sjeldent sint (kan bli irritert, men det går fort over). Mannen min igjennom 25 år kjenner meg godt og vet hvordan syklusen min er og er flink å støtte meg når jeg har slike dager 

Anonymkode: 9d3bb...a56

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er klare holdepunkter for det. Det betyr forsåvidt at det er noe i menns påstander om at kvinner er mer humørsyke, men også at det handler om målbare verdier av hormoner fremfor at man bare er litt kjip. Ingens feil.

Anonymkode: e2d07...8c3

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg er like hele mnd som regel. Må ytre faktorer til at jeg, selv som kvinne endrer humøret. 

Anonymkode: 127a8...67f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Syklus er selvsagt en faktor. Men jeg oppmever også at jeg blir mer påvirket av folk og ting som skjer rundt meg enn det mannen min blir. Han lar seg ikke affisere av sure barn, bråkete naboer, en uventet gave, svidd mat, en invitasjon, et kompliment osv. Alt er bare "OK". Mitt humør svinger jo gjennom dagen utifra hva som skjer og hvilke følelser det gir meg. Noen ganger mistenker jeg mannen for å ikke ha følelser. 

Anonymkode: d74bd...1a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Som kvinne så er jeg mer humørsyk enn min mann, dette er også fordi jeg har litt hormonell ubalanse og prøver å ta hensyn til min mann som ikke alltid forstår dette, da han nettopp er som du beskriver. Han er rolig, tar livet med ro, tar ikke til seg ting fra sosiale media eller andre drama greier jeg kan henge meg opp i og er alltid i godt humør. Når han er i godt humør kl 06 om morgenen kan jeg bli litt ekstra irritert ja :D 

Anonymkode: 37468...63d

AnonymBruker
Skrevet

Generelt sett, ja. Av naturlige årsaker.

Vi har sykluser som påvirker humøret vårt. Hormoner som løper litt løpsk til tider. Vi har i grunn en uke pr måned med stabiliserte hormoner. Så noe annet enn at vi har mer humørsvingninger hadde vært rart. 

Anonymkode: acfeb...a5d

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det helt omvendt. Jeg er kvinne og har et stabilt og lett humør, mens mannen min kan være veldig humørsyk og er mye mer ustabil enn meg. 

Anonymkode: 152eb...916

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For mange er det nok slik, men ikke for alle. Personlig har jeg aldri vært spesielt hormonell.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg og min mann stemmer dette godt iallfall. Jeg er som to ulike personer når jeg har PMS vs når jeg ikke har det. Når jeg er på det verste fungerer jeg ikke i hverdagen og må være hjemme fra jobb. Når jeg er på mitt beste har jeg masse energi, godt humør og god arbeidskapasitet.

Jeg er utrolig glad for at jeg har en mann som forstår og respekterer dette. Han stiller ingen spørsmål og blir ikke irritert når jeg ikke klarer å bidra hjemme, eller må holde meg mest for meg selv en periode. Jeg har venninner med menn som viser null forståelse når de går igjennom det samme, og mener de bare burde skjerpe seg - noe som selvfølgelig ikke går.

Anonymkode: 45eff...7ef

Skrevet (endret)

For noen, ganske mange vil hormoner regelrett fucke med hodet og humør, det er kjemi satt i action...

Jeg så en ganske vittig og gjenkjenbar kort video på Instagram som fikk meg både til å le og kjenne meg selv litt igjen 

Også varierer det både fra kvinne til kvinne og ikke minst for min del iallefall fra måned til måned. Noen måneder kan jeg bli veldig lett lei meg, ta til tårer f.eks (har aldri brukt det som en manipulasjon mot noen, jeg sparer gjerne disse gråte anfallene til kvelden når jeg er aleine) men da vet jeg at "ok, dette er ikke rasjonelt, det er ingen grunn til å være så lei seg nå, men jeg er det!!! og det er helt greit, jeg er en plass i syklusen hvor dette bare må få lov til å komme.."  brystene øker med en cup størrelse, osv. Mens andre måneder merker jeg absolutt ingenting til det. 

Vi har en annen kropp enn dere menn, en annen helse totalt sett noe det heldigvis er blitt satt mer fokus på de senere årene med kvinnehelse og mannehelse. Fordi vi kvinner kan reagere totalt forskjellig på diagnoser og medisin enn menn. og selv om den mest kjente hersketeknikk frasen er å skylde alt på pms (fra at kvinner kan bli irritert når menn ikke ser oppvasken eller brødsmuler på kjøkkenbenken, til at vi blir lei oss, eller sint for noe, det er helt greit at menn kan bli sint men kvinner må ha pms for å kunne utrykke disse følelsene.. ) så har vi en helt annen sammensetning av hormoner enn menn. 

Her er en utrolig bra forklaring på hva som skjer og hvorfor det skjer igjennom en måned med en kvinnekropp og psyke

https://blogg.forskning.no/kvinnehelsebloggen/disse-hormonene-bor-alle-kvinner-kjenne-til/1786055

Endret av skreppamedleppa
AnonymBruker
Skrevet

Føler motsatt her, jeg og alle mine kvinnelige venner og slekt,  og generelle bekjentskaper jeg kjenner, så er kvinnene de mest stabile lette og glade å ha med å gjøre, mine X ( mannlige) min egen familie far og brødre, og ektmenn/kjærester til venniner, men og såkalte bekjente er veldig humørsyke, mye dårlig humør,  lett irriterte,  stressa, og generelt sure, med lite tålmodighet. Dette har jeg tenkt på flere ganger og snakket med mine kvinnelige venner om, og om deres sine partnere, og alle bekrefter at deres mannfolk er veldig humørsyke. 

Anonymkode: c07c0...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Ikke her i huset. Her er mannen den som svinger. Han kan få meg til å svinge også, om han blir urimelig, men når han ikke er tilstede er jeg veldig stabil, og jeg holder meg mest veldig stabil gjennom hans svingninger også. Det er bare når han trekker meg for langt at jeg svinger "tilbake " på grunn av hans dritt. 

Min mor er derimot en slik kvinne som svinger mye i humør, men heldigvis ikke noe jeg og min søster arvet. 

Jeg kjenner både menn og kvinner som svinger mye i humøret, og tror egentlig det er mest individuelt, ikke etter kjønn. 

Anonymkode: 974b9...736

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 19.30):

Jeg føler meg også bra hele tiden. Veldig jevnt humør når jeg er alene. Men jeg ble ganske nedfor når jeg datet en mann som var hot og cold feks. Men jeg har hatt det veldig fint i forhold der mannen er emosjonelt tilgjengelig og er intressert i mine følelser. 

Om du opplever at damer blir moody og sure rundt deg så kan det være at du trigger dem ved å være emosjonelt utilgjengelig, manipulerende eller lite intressert i deres meninger, følelser osv. ☺️

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...