AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 På grunn av mageproblemer så er jeg anbefalt å ha ett kosthold som er fri for ultraprosessert mat. Endel matvarer er jo enkelt å skjønne at er ultraprosessert, mens andre igjen er vanskelige. FIkk nettopp med meg at mye brød også kommer i denne kategorien. Hvordan vet jeg hva som er ultraprosessert og ikke? Jeg har ikke tid til å drive på og bake brød selv, men ønsker jo å skulle bli bedre så da trenger jeg å vite litt mer. Noen som har noen gode tips? Og hva er de tingene folk flest tar feil om at ikke er ultraprosessert? Anonymkode: f552a...3f4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Jeg leser på listen over ingredienser. Er det mye ingredienser der som ikke man har på et vanlig kjøkken og/eller i vanlig matlaging hjemme, anser jeg det som ultraprosessert. Aner ikke om det er riktig tenkt, men inntil jeg vet bedre er dette min metode. Anonymkode: 5a81a...267 3 2
Lill3My Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Sjekk ut denne: https://www.instagram.com/p/CtLoMF9NeBy/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Gjest theTitanic Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Er det ingredienser i produktet som du ikke får kjøpt i matbutikken så er det lurt å styre unna.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Kjøp boka til Marit Kolby eller følg henne på Insta. Anonymkode: 1c18e...c5c
jabx Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): På grunn av mageproblemer så er jeg anbefalt å ha ett kosthold som er fri for ultraprosessert mat. Endel matvarer er jo enkelt å skjønne at er ultraprosessert, mens andre igjen er vanskelige. FIkk nettopp med meg at mye brød også kommer i denne kategorien. Hvordan vet jeg hva som er ultraprosessert og ikke? Jeg har ikke tid til å drive på og bake brød selv, men ønsker jo å skulle bli bedre så da trenger jeg å vite litt mer. Noen som har noen gode tips? Og hva er de tingene folk flest tar feil om at ikke er ultraprosessert? Anonymkode: f552a...3f4 Det er vel ingen klar definisjon på dette. Det virker som det avhenger litt av agendaen til den du spør. Prøvde å slå det opp på nett og fikk boller som eksempel på ultraprosessert mat. Så hvis jeg kjøper ferdigbakte boller i butikken så er det ultraprosessert, men hvis jeg lager boller selv så er det ikke det? Eller pizza, er min hjemmelagde pizza med egenlaget bunn og egenlaget pizzasaus osv. ultraprosessert? Kanskje det er osten som gjør at den er det? Endret 6. august 2023 av jabx 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #7 Skrevet 7. august 2023 13 hours ago, jabx said: Det er vel ingen klar definisjon på dette. Det virker som det avhenger litt av agendaen til den du spør. Prøvde å slå det opp på nett og fikk boller som eksempel på ultraprosessert mat. Så hvis jeg kjøper ferdigbakte boller i butikken så er det ultraprosessert, men hvis jeg lager boller selv så er det ikke det? Eller pizza, er min hjemmelagde pizza med egenlaget bunn og egenlaget pizzasaus osv. ultraprosessert? Kanskje det er osten som gjør at den er det? Helt riktig! Sammenlign ingredienslista på boller du baker selv med butikkkjøpte boller, så forstår du hvorfor. Hva har du på pizzaen din? Bruker du ekte ost, eller bruker du disse posene der det står "revet"? Bruker du rent kjøtt, eller bruker du farseprodukter? Min pizza er ikke ultraprossesert, en annen kan være det. Den Instagram-linken over her var ganske god, selv om den ikke er 100 % dekkende. Anonymkode: b3012...76f 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #8 Skrevet 7. august 2023 Jeg tenker at dersom du kjøper brød hos en lokal baker så er det sannsynligvis like bra å spise som dine egne. Hva du reagerer på er noe du må lære deg gradvis. mange med mageproblemer tåler ikke hvete i det hele tatt Anonymkode: 8277a...981 1
solsolsol Skrevet 7. august 2023 #9 Skrevet 7. august 2023 jabx skrev (13 timer siden): Det er vel ingen klar definisjon på dette. Det virker som det avhenger litt av agendaen til den du spør. Prøvde å slå det opp på nett og fikk boller som eksempel på ultraprosessert mat. Så hvis jeg kjøper ferdigbakte boller i butikken så er det ultraprosessert, men hvis jeg lager boller selv så er det ikke det? Eller pizza, er min hjemmelagde pizza med egenlaget bunn og egenlaget pizzasaus osv. ultraprosessert? Kanskje det er osten som gjør at den er det? Vaniljeis feks, det lager man av fløte,egg og sukker og vaniljestang. Diplomis derimot, putter skummamelk som første ingrediens (altså er det mest av det). Da må man fylle på med litt rare ting for å få det til å ligne is 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 I starten så var det litt pes, men etterhvert så ser jeg veldig raskt hva som er ultraprosessert. Jeg ser også at det er pes å bake brød selv så det blir butikkjøpt brød. Jeg vet om jeg velger økologisk brød så er ingredienslisten betraktelig mye mindre. Som regel er de fleste hard ostene kun prosesserte. Alt av tubeoster styrer jeg unna. Snøfrisk er kun prosessert. Når det kommer til kjøttpålegg er det verre. Men kjøper de med høyt kjøttinnhold og kortest mulig ingredienslisten. Her vil man også spare seg for mange ingredienser og fyll hvis man velger økologisk. Selv om økologisk ikke er ensbetydende med ren mat så er dette en mer kresen kjøpegruppe som setter høyere krav til høyt kjøttinnhold og mindre tilsetninger. Det er litt jobb i starten, men man kommer veldig rask inn i det. Jeg har barn og ser at det er vanskelig å styre helt unna, men prøver å redusere så godt jeg kan. De blir rask lei av å bare spise havregryn og ikke variere med andre frokostblandinger. Anonymkode: 1ec07...fa9
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 bruk appen frifor 😎 Anonymkode: 174dc...66c 1
Veggisen Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 Det aller meste som er masseprodusert er ultraprosessert. Vil du unngå ultraprosessert mat så bør du enten lage maten selv, eller kjøpe fra faghandlere. Typisk bakere. Men hvorvidt det er ultraprosessert eller ikke er jo ikke det vesentlige. Det vesentlige er ingrediensene. Problemet med ultraprosessert mat er at produsentene gjerne putter en del stoffer i det som ikke er så sunt for å øke holdbarheten, bedre smaken, få det til å se bedre ut osv. Men ultraprosessert mat trenger ikke inneholde farlige stoffer. På samme måte kan mat som ikke er ultraprosessert også inneholde usunne stoffer. For eksempel salt eller sukker. Derfor er det lurt å ikke henge seg opp i om maten er ultraprosessert eller ikke, men heller sjekke hva den inneholder. Er det usunne tilsetningsstoffer i den, eller for høye nivåer av ting som salt og sukker, så har det jo ingenting å si om den er ultraprosessert eller ikke - ? Det aller tryggeste er å lage maten selv, fra bunnen. Kjøp ubehandlede råvarer, og lag mengder som du kan fryse meg. Jeg bruker denne boken som har en haug av enkle og sunne oppskrifter, og der står det også mye om hva som er bra og ikke bra å få i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå