AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Hvorfor er det så mange vrange hus- og hyttenaboer? Med vrange mener jeg for eksempel å bli sur fordi naboer går gjennom tomten hvis man har stor tomt, sur for at naboen låner parkering av og til selv om man har mer enn nok plasser osv. Til info bor jeg i leilighet selv, men dette har jeg lagt merke til og det forundrer meg. Spesielt virker det å gjelde i hyttefelt. Tanker? Anonymkode: 83e69...e3d 4 1
Vaffelhunden Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Hvis du gir folk lillefingern tar de hele hånda. Dessuten er nordmenn fra øvre middelklasse svært litigiøse. Å ta seg til rette på en annens fritidseiendom er som å blikke noen på linderud. 16 7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Hvorfor folk blir sure fordi andre "tar seg til rette"? Hvor ble det av normal høflighet og det å ta hensyn til andre? Hvorfor er det greit at noen låner parkering (uten å spørre om det er greit) bare fordi at eier ikke bruker den selv akkurat da? Gjelder det samme for annen eiendom, eller er det bare fysiske arealer? Tenker du at det er greit at noen bruker kjøkkenet ditt fordi du uansett var i stuen? Eller at det er OK at de bruker klærne fra skapet ditt fordi du ikke brukte dem selv? Det kan være mange grunner til at folk ikke ønsker at hyttenaboer eller andre naboer tar seg til rette. Og årsaken kommer helt sikkert frem hvis den frekke naboen faktisk tar seg bryet med å spørre om det er greit FØR de gjør noe. Anonymkode: 07839...d85 29 9
Gjest ti10 Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Men hvis man har og betaler / har betalt for f.eks. to parkeringsplasser, kun har en bil, men ofte har gjester som bruker den andre plassen, er det jo forferdelig irriterende om naboen begynner å bruke den fordi den av og til er ledig. Da har man ikke ledig plass til gjestene lenger. Og da blir jo poenget med å betale for / kjøpe plassen borte, hvis det alltid blir så mye styr når man får gjester med bil. Og hvis naboen skal gå over tomta / gjennom hagen på fast basis, vil det mest sannsynlig bli til en sti hvis det er plen eller mark der. For ikke å snakke om lukking av porter, gjerder som får slitasje hvis personen skal over gjerdet, husdyr eller kanskje til og med barn eller en selv som blir forstyrret osv. Det er i de aller fleste tilfeller veldig gode grunner til at folk blir irriterte på sånt, det er ikke bare selve tanken på at noen du ikke kjenner tar din eiendom / gjenstand i bruk.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Fordi er man riktig uheldig, kan den naboen man var så snill mot begynne å spørre om mer, og ta seg mer til rette... Jeg prøver likevel å være hyggelig mot alle, men blir automatisk skeptisk til for eksempel turister med hund som skal gå i utmarka der beitedyra mine går... Anonymkode: ef896...781 7 1
Kalikalinka Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 Er stort sett en snill og blid nabo, men hvis du tjuvlåner parkeringsplassen min, så fuck you. Spør du på forhånd kan vi eventuelt lage en avtale, men jeg blir faktisk ekte vred av å komme hjem og se at noen andres bil står på plassen jeg ærlig og redelig har eid i 11 år. 19 3
Whistler Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det så mange vrange hus- og hyttenaboer? ........... Anonymkode: 83e69...e3d Fordi man får den naboen man er selv. Gode naboer tar seg ikke til rette, gode naboer spør. 9 6
Macro Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Jeg har tre parkeringsplasser. Jeg har lånt de vekk når folk har hatt selskap og treff. Gikk noen mnd og vips så har jeg mistet to parkeringsplasser permanent og gjestene til folk parkerer rett utenfor døra mi. Da jeg gikk dør til dør og trakk tilbake tilbudet kalte de meg uvennlig og vansklig. Så i dag har jeg i praksis en parkeringsplass hvis jeg er heldig når jeg kommer fra jobb. Mitt råd til andre er å være kjipe. 17 4 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 Glad vår hyttetomt og kommune er slik at det er minst 5 mål til nabo. Og når vi har grei stor tomt hjemme, og nabo har grei stor tomt, så blir jeg gretten når de bruker vår plen til snuplass for traktor. Men det er sikkert greit, siden jeg akkurat da ikke brukte den delen av hagen akkurat da Anonymkode: 11e73...160 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor er det så mange vrange hus- og hyttenaboer? Med vrange mener jeg for eksempel å bli sur fordi naboer går gjennom tomten hvis man har stor tomt, sur for at naboen låner parkering av og til selv om man har mer enn nok plasser osv. Til info bor jeg i leilighet selv, men dette har jeg lagt merke til og det forundrer meg. Spesielt virker det å gjelde i hyttefelt. Tanker? Anonymkode: 83e69...e3d Å låne noen parkeringsplass uten å spørre om lov på forhånd er jo regelrett mildt sagt frekt uansett hvor mange plasser naboen har! Om noen tar min plass søler jeg opp eier av bilen og ber dem pm å flytte bilen sporenstreks, om ikke bestiller jeg taking på eiers regning! Anonymkode: 45aef...a36 8 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 Tror ikke det er noe spesielt nordmann-fenomen. Her i nabolaget mitt er det albanenere som bygger hagen sin stadig lengre inn på kommunal grunn, og polakker som fyller fellesparkeringa med firmabiler. Anonymkode: d78ad...987 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 Hvorfor i all verden skal en gå igjennom tomta til naboen? Eller «låne» parkeringsplass uten lov? Om naboen har en eller ti parkeringsplasser så tar en seg da vitterlig ikke til rette og «låner». Anonymkode: d97ab...642 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 Tja? Fordi det ikke er særlig greit når naboen fra over veien, som har stor parkering selv, og nok steder å sette fra seg finner på ting som å parkere på plassen foran garasjedøren vår eller sånn. Vi bor 3 familier her i huset og alle har bil og behov for plassen. Vi har også en sønn med alvorlig medisinsk diagnose. Når vi må avgårde akutt til legevakten, men bilen står i garasjen vi lukker opp porten og finner oss innesperret av en helt malplassert nabobil da svartner det litt her altså. Heller ikke fan av at samme nabo strør sparkesykkel på vår side, foran garasjen, foran postkassen eller langs gjerdet. Det skaper kaos. Vi som bor i huset må da evt flytte på disse for å få parkert. Det er rett og slett skikkelig irriterende. Spesielt siden de selv har dritgod plass. Anonymkode: 036a7...24e 5
Macro Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Tror ikke det er noe spesielt nordmann-fenomen. Her i nabolaget mitt er det albanenere som bygger hagen sin stadig lengre inn på kommunal grunn, og polakker som fyller fellesparkeringa med firmabiler. Anonymkode: d78ad...987 Helt enig. Norge er et ganske ryddig samfunn. Snakk med oss, så finner man løsninger. Men denne ta-seg-frem-mentaliteten giddet vi ikke. 11
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 Personlig har jeg kjøpt enebolig med hage fordi jeg ikke vil ha andre folk tett på. Hvis hagen plutselig skal være fellesareale for hvem som helst, så er poenget med den borte for min del. Anonymkode: fa37c...c8c 13
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 Du er jo den kjipe naboen her Anonymkode: 73563...97c 9 1
Alice123 Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 (endret) Problemet er ofte at ved å gi lillefingeren så mister man hånda, som andre har skrevet her. Om man først har vært grei, og det har gått over styr, så kan det fort bli konfliktfyllt å trekke tilbake det man var grei med. Da er det likegreit å bare ikke sette seg i den situasjonen. For å ta et eksempel, så har min far en stor tomt rett på markagrensa, i nærheten av populære turstier. Noen naboer spurte om de kunne "ta en snarvei" gjennom hagen hans til en populær tursti/skiløype. Pappa sa ja fordi hvorfor ikke? Resultatet var at hagen hans (med fullt innsyn til stue og kjøkken) ble "den nye" turstien hvor gud og hvermann rekte. Så han måtte sette opp skilt og gjerde inn hele eiendommen for å få slutt på det. Dette igjen førte til at flere beboere i nabolaget kom på døra hans og klagde, og mente han var "vanskelig". Da jeg var på besøk i romjula talte jeg over 30 skigåere som benyttet seg av "snarveien" gjennom hagen hans, jeg underer på om de som klagde hadde vært komfortable med 30 naboer i hagen. Endret 6. august 2023 av Alice123 9 1 5
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Familien har hytte kort vei fra bakken. Enkelte hyttenaboer liker å kjøre på skiene helt til døren sin som jeg godt kan forstå. Men det betyr at mange kjører gjennom parkeringsplassen vår rett utenfor hytta. Det blir også en tydelig trasé som folk som leier hytter også bruker. I utgangspunktet er det greit. Problemet kommer når det er store gjenger med barn som kanskje ikke har helt kontroll over verken ski eller staver. I snitt har jeg fått en ripe i bilen hver sesong de siste 7-8 årene som følge av det. Ikke en har lagt igjen lapp eller banket på selv om flere må ha sett det. Så ja, da blir jeg "han" hyttenaboen som sier ifra. Ikke fordi den ene personen som kjører riper bilen min. Men fordi det er X antall tusen i løpet av sesongen. Da kan vi ikke gi lillefingeren til nærmeste nabo, for de lager spor i snøen som flere hundre andre følger senere. Anonymkode: 37a0b...1b2 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor i all verden skal en gå igjennom tomta til naboen? Eller «låne» parkeringsplass uten lov? Om naboen har en eller ti parkeringsplasser så tar en seg da vitterlig ikke til rette og «låner». Anonymkode: d97ab...642 Dette er et godt eksempel på å være skikkelig vrang mener jeg! Hvorfor man skal gå gjennom tomten? Det kan for eksempel være hvis det blir en kjempeomvei å gå rundt. Hvis tomten er diger og man går gjennom langt fra der folk oppholder seg er det vel greit? Kan ikke se for meg at det noen gang hadde plaget meg, spesielt ikke på en hytte med villmark. Hadde jeg hatt ti parkeringsplasser kunne naboen gjerne lånt de gangene hen hadde gjester. Folk er altså så smålige. Anonymkode: 83e69...e3d
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 Man er smålig dersom man ikke låner bort parkeringsplasser eks i boretslag? Hvorfor kjøper du /dere ikke egen plass? Er dere gjerrige? Eller den som ikke låner bort gjerrige? Anonymkode: 11e73...160 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå