Gå til innhold

Drikker søsteren min for mye? Har jeg grunn til å reagere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min har 2 barn som er tidlig i barneskolen/bhg. Hun har slitt litt med ulike ting rundt psykisk helse fra og til i livet. Det siste året har jeg blitt mer og mer bekymret for alkoholinntaket hennes… kort fortalt så drikker hun ett sted mellom 4-7 dager i uken. Helt siden mai har hun gjerne vært ute å «tatt noen glass med venner», vært på konsert med «noen glass», har middagsbesøk «med noen gode flasker vin til» osv hvertfall 3 ganger i uken. Barna er da sammen med hennes x som ikke er barnas far eller hos barnevakter. I tillegg er det gjerne «koser meg med noe godt i glasset» når barna er lagt de andre dagene. Ofte er det også på dagtid hvor hun er i parken el. med barna og ei venninne hvor de alltid har med en flaske vin…. Hun har også ringt meg dritings på kvelden, hvor hun da har drikki hjemme alene mens barna sover. 

jeg drikker nok ganske lite selv, ikke avholds, men bare har ikke behov. Deler en flaske vin med mannen typ 4 ganger i året. Så jeg skjønner at jeg ikke nødvendigvis vet hva som er normalt. Så, er det vanlig å drikke sånn som henne? Jeg er bekymret for både hun og barna, men trenger jeg det? Hun klarer liksom alltid å få det til at det er positivt ift settingen liksom… kjenner jeg blir så usikker. Om jeg forsiktig prøver å spørre litt/si noe, så er hun jo kjapt ute med å vennskapelig mobbe meg litt fordi jeg er så «kjip» og aldri drikker….

Anonymkode: 6b424...9af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tenkt som deg at det er unormalt ofte. Ville vært bekymret for barna og hvordan de opplever det…

Anonymkode: 41f8a...f4b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har absolutt grunn til å være bekymret, ja

Anonymkode: 3a1c2...81e

• Liker 4
Skrevet

Dette er absolutt grunn til bekymring. Hva om det skjer noe med barna, og mor er dritings? Jeg ville tatt en alvorlig prat med henne. Om det ikke hjelper, ville jeg meldt bekymring.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

JA det har du, hun skulle aldri hatt unger.

Anonymkode: 383ad...b84

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

JA det har du, hun skulle aldri hatt unger.

Anonymkode: 383ad...b84

Ro deg ned. 

Anonymkode: 991a0...d1b

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Oj oj oj....Her lyser det røde varsellamper! Du har med god grunn rett til å være bekymret for søsteren din og ikke minst tante-barna dine. Moren deres har uten tvil et alkoholproblem og burde få hjelp.

Hun bruker stadig "unnskyldninger" for å ta seg ett glass fordi hun "fortjener det". 

Når det konsumeres så mye som du beskriver, vil jeg påstå søsteren din har et reelt problem. 

Når / om du konfronterer henne med dette vil hun helst sikkert reagere med å bli forbanna fordi hun vil føle seg angrepet. 

Dette er første tegn på fornektelse for at hun har et problem. 

Anonymkode: 9865a...aa4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Søsteren min har 2 barn som er tidlig i barneskolen/bhg. Hun har slitt litt med ulike ting rundt psykisk helse fra og til i livet. Det siste året har jeg blitt mer og mer bekymret for alkoholinntaket hennes… kort fortalt så drikker hun ett sted mellom 4-7 dager i uken. Helt siden mai har hun gjerne vært ute å «tatt noen glass med venner», vært på konsert med «noen glass», har middagsbesøk «med noen gode flasker vin til» osv hvertfall 3 ganger i uken. Barna er da sammen med hennes x som ikke er barnas far eller hos barnevakter. I tillegg er det gjerne «koser meg med noe godt i glasset» når barna er lagt de andre dagene. Ofte er det også på dagtid hvor hun er i parken el. med barna og ei venninne hvor de alltid har med en flaske vin…. Hun har også ringt meg dritings på kvelden, hvor hun da har drikki hjemme alene mens barna sover. 

jeg drikker nok ganske lite selv, ikke avholds, men bare har ikke behov. Deler en flaske vin med mannen typ 4 ganger i året. Så jeg skjønner at jeg ikke nødvendigvis vet hva som er normalt. Så, er det vanlig å drikke sånn som henne? Jeg er bekymret for både hun og barna, men trenger jeg det? Hun klarer liksom alltid å få det til at det er positivt ift settingen liksom… kjenner jeg blir så usikker. Om jeg forsiktig prøver å spørre litt/si noe, så er hun jo kjapt ute med å vennskapelig mobbe meg litt fordi jeg er så «kjip» og aldri drikker….

Anonymkode: 6b424...9af

Ville snakket med hun , men også barnevernet om det ikke blir bedre etter en prat..

Anonymkode: bcdac...aeb

Skrevet

Hvis man drikker 4-7 dager i uken så tenker jeg man har et problem. Når man sitter alene for seg selv på kvelden og drikker seg dritings så har man et stort problem.

Hva vil du gjøre med dette? Melder du i fra så vil hun nok "ta" deg for det men jeg tenker at barna kommer først og om de ikke merker noe nå så vil de jo gjøre det på sikt.

Vet jo ikke hvor velfungerende hun er i alkoholismen sin men om barna ikke lider under dette nå så ville jeg kanskje gitt beskjed til fastlegen hennes. Har en venninne som gjorde det når søskenbarnet hennes sleit med alkohol og det funket faktisk veldig bra. Søskenbarnet fikk god hjelp av fastlegen og det hele uten innblanding av andre instanser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...