Gjest Madeline Skrevet 17. januar 2006 #1 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Jeg vurderer nå om jeg skal si opp fasttelefonen. Dermed dukker spørsmålet om det er lurt å gå over til bredbåndstelefoni nå og hvilken leverandør jeg i tilfelle bør bruke? Nå får jeg bredbånd fra Telenor (men vurderer å bytte leverandør). Har dere positive negative erfaringer med ip telefoni? Hvorfor / hvorfor ikke bør jeg gå over til ip-telefoni? Jeg har fått et tilbud fra bluecome. Ip-telefon: 159,- i mnd (ingen startavgift, ringer gratis til alle fasttelefoner, ikke høyere pris på bredbåndet for det ligger inne i prisen). Bredbånd derfra koster det samme som jeg betaler nå. Er dette et godt eller dårlig tilbud? Endret 17. januar 2006 av Hannen
Gjest Kaffegjesten Skrevet 17. januar 2006 #2 Skrevet 17. januar 2006 Antagelig kommer det helt an på hvor mye du ringer, hvor du ringer og hvordan du bruker ADSL-linjen din. Her i huset hvor jeg bor er vi 5 stykker, 3 skoleungdom og 2 voksne. 2 av ungdommene bruker internett svært mye med tung spilling. Vi ringer aldri til utlandet, men endel innelands - mobil og fast. Det som er helt sikkert er at så lenge spillingen på internett foregår fungerer IP-telefoni svært dårlig selv om vi har 4 mb linje. Jeg er litt leken slik og har testet flere tilbydere av IP-telefoni. Jeg må vente med å skifte ut fastelefonen med IP-telefoni fordi det funger dårlig når andre bruker linjekapasiteten. Du kan også f eks installere programmet Net-Limiter, men da fungere spillingen dårlig igjen. Det som ofte skjer er at telefonen ringer og når du tar røret skjer intet eller det blir svært dårlig forbindelse. Har slitt nå med 2 venner etter jul som har installert IP-telefon. Det er som blinklyset på bilen - det virker, nei det virker ikke - og slik holder vi på . Oppsett av routere, oppsette av adaptere - så faller oppsett ut, nye oppsett. Disse mine to venner må jo ha opplevd det meste som er mulig nå i løpet av 14 dager av feil - fra 2 forskjellige leverandører. Skal bli spennende å se hvordan det går. Det er ikke alle som har disse problemer. Selv kommer jeg til å vente til IP-telefoni blir betydelig mer stabilt. Jeg jobber med nettverk, industripc'er og denslags. PS hvorfor får ikke du de 60 kr i tillegg når du sier opp fasttelefonen din? Betaler din berdbåndsleverandør disse kostnader?DS
Gjest Gjesta Skrevet 17. januar 2006 #3 Skrevet 17. januar 2006 Gå inn på telepriser.no. Der kan du legge inn ringemønsteret ditt så får du opp en liste over alle leverandørene!
Gjest Madeline Skrevet 17. januar 2006 #4 Skrevet 17. januar 2006 Antagelig kommer det helt an på hvor mye du ringer, hvor du ringer og hvordan du bruker ADSL-linjen din. Her i huset hvor jeg bor er vi 5 stykker, 3 skoleungdom og 2 voksne. 2 av ungdommene bruker internett svært mye med tung spilling. Vi ringer aldri til utlandet, men endel innelands - mobil og fast. Det som er helt sikkert er at så lenge spillingen på internett foregår fungerer IP-telefoni svært dårlig selv om vi har 4 mb linje. Jeg er litt leken slik og har testet flere tilbydere av IP-telefoni. Jeg må vente med å skifte ut fastelefonen med IP-telefoni fordi det funger dårlig når andre bruker linjekapasiteten. Du kan også f eks installere programmet Net-Limiter, men da fungere spillingen dårlig igjen. Det som ofte skjer er at telefonen ringer og når du tar røret skjer intet eller det blir svært dårlig forbindelse. Vi er også 5 personer men ungene spiller ikke noen tunge spill på nettet enda. Vi bruker telefonen stort sett til å ringe fasttelefoner eller mobil innenlands. Ustabil linje er en av de tingene jeg er mest usikker på når det gjelder Ip-telefoni. Vi ringer en del og vil ikke ha en linje som detter ut i tide og utide. Har slitt nå med 2 venner etter jul som har installert IP-telefon. Det er som blinklyset på bilen - det virker, nei det virker ikke - og slik holder vi på . Oppsett av routere, oppsette av adaptere - så faller oppsett ut, nye oppsett. Disse mine to venner må jo ha opplevd det meste som er mulig nå i løpet av 14 dager av feil - fra 2 forskjellige leverandører. Skal bli spennende å se hvordan det går. Det er ikke alle som har disse problemer. Jeg har selv installert IP-telefon hos noen med samme utstyr som oss og det gikk veldig fint. Men så har vi har ikke noe trådløst nettverk ol. enda. PS hvorfor får ikke du de 60 kr i tillegg når du sier opp fasttelefonen din? Betaler din berdbåndsleverandør disse kostnader?DS ← Ja, det ble presisert at jeg ville slippe disse 60,- men at de har tatt de inn igjen i de 159,- som en må betale i mnd. Men jeg føler meg aldri trygg på disse selgerne som ringer hit og kommer til å undersøke nøye før jeg ev. takker ja til ip-telefoni. Selgere kan være ganske sleipe. Far slo til på et tilbud fra Telenor om ip-telefoni. Han fikk beskjed om at det kun kostet 49,- mnd og at det var gratis å ringe. De "glemte" og fortelle at du må betale 60,- ekstra for bredbåndet og at det kun er til andre med bredbåndstelefoni det er gratis å ringe.
Gjest Madeline Skrevet 17. januar 2006 #5 Skrevet 17. januar 2006 (endret) Gå inn på telepriser.no. Der kan du legge inn ringemønsteret ditt så får du opp en liste over alle leverandørene! ← Det har jeg gjort og det er greit med en slik oversikt. Men så er det det med om det egentlig lønner seg totalt sett. Da tar jeg også med i beregningen hvor stabilt ip-telefoni er i forhold til fasttelefon. Jeg kunne i grunnen tenke meg å ha noe som (i hvertfall stort sett) er like stabilt som fasttelefonen, men som er billigere. Hvis noen andre har ip-telefoni så vil jeg veldig gjerne høre erfaringene dere har hatt. Endret 17. januar 2006 av Hannen
Gjest Kaffegjesten Skrevet 17. januar 2006 #6 Skrevet 17. januar 2006 Snedig det der fra Telenor. Det koster nemlig akkurat det samme enten du har bredbåndtelefon eller vanlig fastabonnement å ringe. Det eneste som er litt billigere er hvis du ringer til annen bredbåndstelefon. Kanskje er ikke det sant heller lenger for på Telenors hjemmesider står at det tilbudet bare gjelder i 2005. Det finnes så utrolig mange MYE BEDRE OG BILLIGERE bredbåndtelefonleverandører enn Telenor. Ikke skjønner jeg at noen vil velge Telenor. Jeg har satt opp mange telefonforbindelser over bredbånd. Min erfaring er at for meg (og mine krav) er det foreløpig altfor ustabilt. Hos noen fungerer det optimalt fra dag 1 - andre sliter "alltid". Det tar jeg ikke sjansen på og slik vil ikke jeg ha det. PS Hafslund ble i Aftenposten idag nok engang utlyst til vinner i konkurransen om høyeste strømpriser i landet. Blir litt betankt jeg når så mange ikke skifter leverandør - altså vekk fra Hafslund og til hvilken som helst annen. "alle andre" er jo billigere.
Gjest Madeline Skrevet 17. januar 2006 #7 Skrevet 17. januar 2006 Det finnes så utrolig mange MYE BEDRE OG BILLIGERE bredbåndtelefonleverandører enn Telenor. ← Jeg kan lett finne en oversikt over priser fra de forskjellige leverandørene, men hvordan skal jeg finne ut hvem som er BEST?
agbre Skrevet 17. januar 2006 #8 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har hatt IP telefoni fra Telio nå ei uke, så jeg er ikke veldig erfaren. I hvertfall fungerer det supert her hos meg. Har Internett over kabel. Jeg bor aleine, så her er det ingen som laster ned noe når jeg prater i telefonen.
Grooo Skrevet 17. januar 2006 #9 Skrevet 17. januar 2006 Vi har hatt fra IP24 i et år eller noe nå, og er fornøyde. Ringer veldig lite, men det har fungert som det skal når i har brukt det. Betaler ikke noe i ab. men kun for teleskritt. Har vel ligget på rundt 20-30 kr i måneden for oss, så vi ringer som sagt lite ut men får en del telefoner inn.
Gjest Fantus Skrevet 17. januar 2006 #10 Skrevet 17. januar 2006 Mannen min har jobbet med ip-telefoni i flere forskjellige selskaper. Han råd er at du bør vente med ip-telefoni hvis du er avhengig av å ha en fasttelefon 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Teknologien som brukes i ip-telefoni er ennå ikke perfekt og samme hvor seriøs leverandøren er, kan ip-telefon svikte lettere enn en tradisjonell fasttelefon. Men hvis du kan klare deg med mobil når ip-telefonen svikter og ringer mye til fasttelefon er telio billig og bra (har jeg hørt, har ikke prøvd selv...)
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #11 Skrevet 17. januar 2006 Det som er helt sikkert er at så lenge spillingen på internett foregår fungerer IP-telefoni svært dårlig selv om vi har 4 mb linje. Jeg er litt leken slik og har testet flere tilbydere av IP-telefoni. Jeg må vente med å skifte ut fastelefonen med IP-telefoni fordi det funger dårlig når andre bruker linjekapasiteten. Du kan også f eks installere programmet Net-Limiter, men da fungere spillingen dårlig igjen. Det som ofte skjer er at telefonen ringer og når du tar røret skjer intet eller det blir svært dårlig forbindelse.← Det er helt riktig; slik blir det hvis man installerer IP-telefoni uten å ha router som støtter tjenestedifferensiering (QoS/DiffServ). Med QoS er situasjonen en ganske annen. IP-telefonien fungerer prikkfritt selv med 3 PCet på nettverket som laster opp/ned data samtidig (BitTorrent), og selv om 5-6 personer spiller CS eller WoW. En bredbåndsrouter med brannmur og enkel QoS-støtte koster 6-700 kroner.
Gjest gjest1 Skrevet 17. januar 2006 #12 Skrevet 17. januar 2006 Jeg har store problemer når det gjelder Bluecom og jeg har i det siste funnet egne forum for sinte bluecom kunder, så jeg vil faktisk ikke abefale dem. Lykke til i valget ditt Kan jo også si at jeg har bestilt iptelefon fra 2phone (nettavisen/tv2) og jeg får ikke kontakt med dem. Kanskje bare jeg som er uheldig...
Gjest Kaffegjesten Skrevet 18. januar 2006 #13 Skrevet 18. januar 2006 Gjest skrev i går Med QoS er situasjonen en ganske annen. IP-telefonien fungerer prikkfritt selv med 3 PCet på nettverket som laster opp/ned data samtidig (BitTorrent), og selv om 5-6 personer spiller CS eller WoW. Kan ikke skjønne at det skulle hjelpe stort. Det du gjør i dette tilfelle med QoS (Quality of service) er nettopp å sette verdier i ruteren som begrenser hastigheten til pc'ene og reserverer båndbredde for telefoni. Klart det fungerer, men å stille inn fast båndbredde slik vil ikke jeg ha. Du kan like gjerne bruke programmet Net-Limiter, men det er unektelig lettere å legge i sperren i ruteren fremfor som et program på pc'en. Det ble også nevnt QoS/DiffServ - hvor sistnevnte del er automatisk - og det er jo en fordel - for den som ringer. Den kutter nemlig ned på datastrømmen til pc'ene og prioritere telefontrafikken - med det resultat at f eks mine unger ble kastet ut av spillet sitt pga for høy pingverdi - altså for treg linje. Tror det drøyer en stund til jeg før jeg forsøker IP-telefoni igjen................
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #14 Skrevet 18. januar 2006 Kan ikke skjønne at det skulle hjelpe stort. ← Det ikke bare hjelper, det er avgjørende for at IP-telefoni skal fungere. Det du gjør i dette tilfelle med QoS (Quality of service) er nettopp å sette verdier i ruteren som begrenser hastigheten til pc'ene og reserverer båndbredde for telefoni. Klart det fungerer, men å stille inn fast båndbredde slik vil ikke jeg ha. Du kan like gjerne bruke programmet Net-Limiter, men det er unektelig lettere å legge i sperren i ruteren fremfor som et program på pc'en. ← Nei, det er ikke det man gjør. Jeg sier ikke dette for å være nedlatende på noen måte, men du forstår ikke hvordan QoS fungerer. Man kan utmerket godt ha både IP-telefoni og spill og nedlasting og surfing på samme linje, uten at det oppstår forsinkelser eller problemer, så lenge man har mer båndbredde enn det samlede båndbreddebehovet for alle tidskritiske applikasjoner. Hvis man blir kastet av et online-spill fordi noen bruker IP-telefoni (som krever svært lite båndbredde), er det noe grunnleggende galt i nettverksoppsettet. Om du så venter i 100 år før du prøver IP-telefoni igjen, vil det ikke fungere noe bedre uten QoS-mekanismer. Det samme gjelder for ALL realtime-trafikk, inkludert online-spill. Og i mellomtiden er vi mange som bruker IP-telefoni uten problemer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå