AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Jeg har hatt vondt nede i ryggen lenge, i flere år, tok mr for ca 2 år siden som ikke viste noe. Men det har bare blitt verre. Bla: Jeg har strålinger ned i høyre fot, samt ofte dovenhet og prikking som om den sover. Jeg kan ikke bøye meg frem, som å bøye meg over vasken når jeg pusser tenner, da må jeg holde meg for å ikke falle pga strålesmerter nedover i nesten hele foten, og oppover ryggen. Jeg har falt før, jeg bøyde meg ned og skulle plukke opp noe da det lynte nedover med intense smerter - og foten bare sviktet, og jeg falt. Jeg går med nesten en konstant vondt/smerte i rumpe og lår, høyre side. Ofte har jeg så vondt i ryggen når jeg våkner/skal stå opp at det er like før jeg kaster opp, og må rulle meg ut av sengen.. Jeg må skifte stilling "hele tiden" fordi det er vondt å sitte/ligge og stå. Jeg sliter med trapper, og når jeg går, så må jeg nesten "kaste" foten fremover når jeg går, spesielt i trapper, altså jeg må bruke hele hoften på et vis, vanskelig å forklare. Jeg har samtidig mindre følelse utenpå foten, altså huden, og det virker som at det også gjelder "nedentil"🙄🙈 Jeg tok en slags test jeg leste om, å ligge flatt på ryggen og løfte foten rett opp, men den kommer ikke langt opp fra gulvet før det er fysisk umulig å løfte den lengre, samt at smertene blir mye verre. Den andre foten kan jeg fint løfte helt opp. Jeg er sliten og lei, jeg prøver å trene, tøye og strekke, men det gjør det bare vondere. Jeg venter på time til fysio, men har stått på venteliste altfor lenge. Samtidig føler jeg at jeg maser om jeg går til legen med det, iom at mr ikke viste noe skade/feil.. Så, er det noen som har noen tanker eller innspill?🙏😊 Anonymkode: 8a19b...557 2
Enkefrue Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Du må oppsøke lege. Du beskriver en følelse nedentil. Dette kommer av at prolapsen/skiveutglidningen trykker på nerver. Jeg er operert 2 ganger på de grunnlagene du beskriver her. Om du ikke gjør noe med dette kan du ende opp med å få nerveskader. Dette er viktig! 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Enkefrue skrev (1 time siden): Du må oppsøke lege. Du beskriver en følelse nedentil. Dette kommer av at prolapsen/skiveutglidningen trykker på nerver. Jeg er operert 2 ganger på de grunnlagene du beskriver her. Om du ikke gjør noe med dette kan du ende opp med å få nerveskader. Dette er viktig! Tusen takk for svar!🙏 Det kjennes på en måte numment ut, som at det er mindre følelse, men det er kanskje det du mener?🙈😊 Hva med det andre jeg nevner? Kan det være relevant for en evt prolaps? Jeg tenker litt på at det ikke var noe på bildene når jeg tok dem for noen år siden, men kan det ha blitt en prolaps senere? Beklager spørsmålene🙈 Jeg vil for alt i verden bli bra/bedre, men syns det er så vanskelig å gå til lege når jeg liksom allerede har fått svar, jeg føler at jeg gjør meg selv verre og er redd jeg ikke skal bli tatt på alvor.. Samtidig så vet jeg at noe ikke stemmer, det skal jo ikke være slik. Jeg tror jeg bare trenger et spark bak, og høre at jeg kanskje ikke er helt på viddene?🙊 Anonymkode: 8a19b...557
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Ja, det kan ha blitt prolaps etter at bildene ble tatt. Nedsatt følelse og kraft er indikasjon for operasjon. Ta kontakt med lege igjen! Problemer med urin eller avføring er også viktig å få med. Anonymkode: cdb39...567 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Da jeg hadde prolaps ble det påvist med MR. Jeg og mistet følelse, men det var aldri snakk om operasjon (pga risiko, hvor prolapsen var). Det som hjalp meg var lett trening (rolige gåturer, helst da ulendt terreng), men også bytte av hodepute og madrass. Jeg hadde en ihjelbrukt hodepute og ikea madrass, som ble byttet ut med Jensen (i passe fasthet) og hodepute som ga ordentlig støtte (og var i riktig høyde), slik at spenninger i kroppen avtok. Jeg vil også anbefale å ta blodprøver for å sjekke særlig b-12/b-9 og d vitamin. Nå er det ikke sånn at du vil bli mirakuløst frisk fra dette med noen v disse vitaminene, men å ha for lite vil påvirke muskler og nervesystem negativt. Jeg mistet følelsen i lang tid, men de fant ikke ut hva det var. Jeg begynte med tilskudd av magnesium, og det var ble så mye bedre. Så det er flere ting som kan påvirke hverandre, og noen ganger er det greit å angripe fra flere kanter. Hvis MR og alt annet ok, spesialister finner ingenting osv, så finn en dyktig fysioterapeut. Jeg ga opp de som hadde driftsavtale og gikk privat fordi situasjonen var for akutt (ikke for prolaps, men andre ting), og fikk hjelp med en gang. Dyrt, men det var liksom ikke mange behandlingene som skulle til. Jeg tok meg tid til å google og lese anmeldelser for å finne noen som virkelig var flinke. Når du kommer til fysio, be om tilpasset treningsopplegg. Anonymkode: 5b7fb...29d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det kan ha blitt prolaps etter at bildene ble tatt. Nedsatt følelse og kraft er indikasjon for operasjon. Ta kontakt med lege igjen! Problemer med urin eller avføring er også viktig å få med. Anonymkode: cdb39...567 Dette glemte jeg å skrive! Jeg sliter med å tisse, jeg må på en måte "jobbe" det ut, og det kommer bare litt av gangen, så jeg bruker ofte 20 +/- min på do. Ang avføring, så er det som at det ikke fungerer helt nederst i tarmen, klarer ikke å forklare bedre🙈 Men det er som at jeg ikke kan trykke ut alt🙈🙈 Når jeg må på do med avføring, så er det som at tarmene lenger oppe virker, og presser det ned, men jeg får ikke tømt meg ordentlig.. Beklager detaljer🙊🙈 Men jeg trodde at det var vanlig med motsatt problem, at man ikke klarer å holde seg/ikke kjenner at man må? Anonymkode: 8a19b...557 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette glemte jeg å skrive! Jeg sliter med å tisse, jeg må på en måte "jobbe" det ut, og det kommer bare litt av gangen, så jeg bruker ofte 20 +/- min på do. Ang avføring, så er det som at det ikke fungerer helt nederst i tarmen, klarer ikke å forklare bedre🙈 Men det er som at jeg ikke kan trykke ut alt🙈🙈 Når jeg må på do med avføring, så er det som at tarmene lenger oppe virker, og presser det ned, men jeg får ikke tømt meg ordentlig.. Beklager detaljer🙊🙈 Men jeg trodde at det var vanlig med motsatt problem, at man ikke klarer å holde seg/ikke kjenner at man må? Anonymkode: 8a19b...557 Oi, dette var viktig info. Du må ringe lege og få akutt time. https://www.frl.no/diagnoser/prolaps/#:~:text=Har du akutte ryggsmerter og,skal du søke legehjelp akutt! Anonymkode: 5b7fb...29d 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette glemte jeg å skrive! Jeg sliter med å tisse, jeg må på en måte "jobbe" det ut, og det kommer bare litt av gangen, så jeg bruker ofte 20 +/- min på do. Ang avføring, så er det som at det ikke fungerer helt nederst i tarmen, klarer ikke å forklare bedre🙈 Men det er som at jeg ikke kan trykke ut alt🙈🙈 Når jeg må på do med avføring, så er det som at tarmene lenger oppe virker, og presser det ned, men jeg får ikke tømt meg ordentlig.. Beklager detaljer🙊🙈 Men jeg trodde at det var vanlig med motsatt problem, at man ikke klarer å holde seg/ikke kjenner at man må? Anonymkode: 8a19b...557 Du skal ha akuttime hos legen nå. Du må fortelle det du skriver her når du ringer. Du holder på å få permanent skade på nerven, du må få hjelp raskt før disse problemene permanente og enda verre. Du skulle fått deg legetime igjen så fort symptomene dine ble verre. Et 2 år gammelt MR sier ingenting om hvordan ryggen din var for 1 år siden, 6 måneder siden eller akkurat nå. Anonymkode: bdfb8...38c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 Dere har nok rett, jeg må bare hoppe i det og kontakte lege.. Anonymkode: 8a19b...557
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dere har nok rett, jeg må bare hoppe i det og kontakte lege.. Anonymkode: 8a19b...557 Du ringer med en gang de åpner i morgen, og du må fortelle alvoret så du kommer inn samme dag. Huff, håper du får hjelp nå da TS, du må holde oss oppdatert! Anonymkode: 5b7fb...29d 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har hatt vondt nede i ryggen lenge, i flere år, tok mr for ca 2 år siden som ikke viste noe. Men det har bare blitt verre. Bla: Jeg har strålinger ned i høyre fot, samt ofte dovenhet og prikking som om den sover. Jeg kan ikke bøye meg frem, som å bøye meg over vasken når jeg pusser tenner, da må jeg holde meg for å ikke falle pga strålesmerter nedover i nesten hele foten, og oppover ryggen. Jeg har falt før, jeg bøyde meg ned og skulle plukke opp noe da det lynte nedover med intense smerter - og foten bare sviktet, og jeg falt. Jeg går med nesten en konstant vondt/smerte i rumpe og lår, høyre side. Ofte har jeg så vondt i ryggen når jeg våkner/skal stå opp at det er like før jeg kaster opp, og må rulle meg ut av sengen.. Jeg må skifte stilling "hele tiden" fordi det er vondt å sitte/ligge og stå. Jeg sliter med trapper, og når jeg går, så må jeg nesten "kaste" foten fremover når jeg går, spesielt i trapper, altså jeg må bruke hele hoften på et vis, vanskelig å forklare. Jeg har samtidig mindre følelse utenpå foten, altså huden, og det virker som at det også gjelder "nedentil"🙄🙈 Jeg tok en slags test jeg leste om, å ligge flatt på ryggen og løfte foten rett opp, men den kommer ikke langt opp fra gulvet før det er fysisk umulig å løfte den lengre, samt at smertene blir mye verre. Den andre foten kan jeg fint løfte helt opp. Jeg er sliten og lei, jeg prøver å trene, tøye og strekke, men det gjør det bare vondere. Jeg venter på time til fysio, men har stått på venteliste altfor lenge. Samtidig føler jeg at jeg maser om jeg går til legen med det, iom at mr ikke viste noe skade/feil.. Så, er det noen som har noen tanker eller innspill?🙏😊 Anonymkode: 8a19b...557 Falsk isjas er og en mulighet. Kan tøye den bedre med rette øvelser. Anonymkode: 95e85...af7
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du ringer med en gang de åpner i morgen, og du må fortelle alvoret så du kommer inn samme dag. Huff, håper du får hjelp nå da TS, du må holde oss oppdatert! Anonymkode: 5b7fb...29d Takk, ja, jeg skal prøve å få ringt i morgen tidlig og høre hva dem sier. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Falsk isjas er og en mulighet. Kan tøye den bedre med rette øvelser. Anonymkode: 95e85...af7 Jeg har drevet med det lenge, mannen er instruktør innenfor kampsport, og har hatt kurs og annet innenfor tøying og den slags. Så han hjelper meg med knuter og den slags, og øvelser. Som sagt venter jeg på fysio, men jeg har prøvd med div øvelser og div uten at det hjelper, det gjør bare vondt uansett hvor mye jeg prøver🙈 Men er det noe jeg kan ordne med øvelser og sånt, så hadde jeg blitt veldig glad!🤞😄 Skal lese om falsk isjias😊 Anonymkode: 8a19b...557
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 Du bør uansett komme deg til legen, ligger en nerve i klem lenge, om det er pga av prolaps eller annet som klemmer, så er det skadelig over lang tid. Symptomene og smerten bør behandles. Anonymkode: 95e85...af7 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 Jeg fikk prolaps i ryggen ( og flere i nakken senere ) men den i ryggen mistet jeg hudfølelsen i låret og deler av underlivet. Ingen pareser ellers. Aldri kommet tilbake den følelsen. I nakken fikke jeg lammelser diverse steder i armen, skulder og rygg. Ble operert den ene gangen. Kom deg til legen før det blir verre, ikke alltid en sånn skade er reversibel. Anonymkode: 05c88...b0e 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 Sitter stor pris på alle svar!🙏 Jeg kom på en annen ting. Som jeg nevnte lengre oppe, så kan mannen endel om muskler, sener og den slags, han hjelper bla folk på trening om de har noe som plager, som muskelknuter ol. Uansett, han sier at jeg til tider er veldig varm i området i korsryggen, han føler at det er en slags betennelsesreaksjon. Kan det være noe slikt? Anonymkode: 8a19b...557
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Sitter stor pris på alle svar!🙏 Jeg kom på en annen ting. Som jeg nevnte lengre oppe, så kan mannen endel om muskler, sener og den slags, han hjelper bla folk på trening om de har noe som plager, som muskelknuter ol. Uansett, han sier at jeg til tider er veldig varm i området i korsryggen, han føler at det er en slags betennelsesreaksjon. Kan det være noe slikt? Anonymkode: 8a19b...557 Kan du stå på tå? Anonymkode: a2867...067
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 Problemer med urin/avføring i forb med ryggsmerter er rødt flagg, og noe du skal kontakte lege for. Det er IKKE noe du skal begynne å tøye på. Når du tar kontakt med lege i morgen tidlig (helst i dag), forklarer du symptomene MED SPESIELT fokus på det med urin/avføring. Det er ekstremt viktig at du nevner det. Alle ryggplager er ufarlige og går som oftest over. Men som sagt er problemer med urin/avføring ett rødt flagg i forb med ryggsmerter. Anonymkode: bf1cf...685 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Skrevet 6. august 2023 Det høres ut som du har prolaps med lammelser. Det er veldig alvorlig. Du må gå til lege med én gang, helst i morgen!! MR for to år siden spiller ingen rolle, en prolaps kan forandre seg hele tiden. Jeg er selv operert for prolaps med lammelser to ganger, så dette er noe jeg har mye kompetanse på. Anonymkode: a012b...46f 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #19 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det høres ut som du har prolaps med lammelser. Det er veldig alvorlig. Du må gå til lege med én gang, helst i morgen!! MR for to år siden spiller ingen rolle, en prolaps kan forandre seg hele tiden. Jeg er selv operert for prolaps med lammelser to ganger, så dette er noe jeg har mye kompetanse på. Anonymkode: a012b...46f Retter på meg selv: Du MÅ gå til lege i morgen. Hvis legen din ikke har nok kompetanse på prolaps må du KREVE å bli henvist til sykehus/spesielt snarest. En prolaps med lammelser skal opereres så raskt som mulig. Ellers kan skadene bli permanente. Anonymkode: a012b...46f 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #20 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan du stå på tå? Anonymkode: a2867...067 Måtte prøve nå, og får det ikke til egentlig, klarer ikke å løfte meg opp på tå, heller ikke å stå på hælen.. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Problemer med urin/avføring i forb med ryggsmerter er rødt flagg, og noe du skal kontakte lege for. Det er IKKE noe du skal begynne å tøye på. Når du tar kontakt med lege i morgen tidlig (helst i dag), forklarer du symptomene MED SPESIELT fokus på det med urin/avføring. Det er ekstremt viktig at du nevner det. Alle ryggplager er ufarlige og går som oftest over. Men som sagt er problemer med urin/avføring ett rødt flagg i forb med ryggsmerter. Anonymkode: bf1cf...685 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det høres ut som du har prolaps med lammelser. Det er veldig alvorlig. Du må gå til lege med én gang, helst i morgen!! MR for to år siden spiller ingen rolle, en prolaps kan forandre seg hele tiden. Jeg er selv operert for prolaps med lammelser to ganger, så dette er noe jeg har mye kompetanse på. Anonymkode: a012b...46f AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Retter på meg selv: Du MÅ gå til lege i morgen. Hvis legen din ikke har nok kompetanse på prolaps må du KREVE å bli henvist til sykehus/spesielt snarest. En prolaps med lammelser skal opereres så raskt som mulig. Ellers kan skadene bli permanente. Anonymkode: a012b...46f Og jeg som hadde håpet at svarene skulle gå mer mot muskelplager🙈 Jeg innser at jeg må gjøre noe med det, og skal ta kontakt i morgen🙏 Anonymkode: 8a19b...557
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå