Gå til innhold

Dekkes Flom, oversvømmelse på innboforsikring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser det kommer ekstremt mye regn til uken og lurer på om det dekkes av innboforsikring hvis man rammes?

Eller må man ha en annen type forsikring?

Anonymkode: 6008e...335

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke den innboforsikringen du har. Ikke alle dekker det samme. 

Anonymkode: 7d6f0...6a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ok, takk for svar. Ser det er opptil 7-8 tettskrevne sider. Jeg får pløye gjennom 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Trodde dette gikk på husforsikringen?

Innbo er jo for møbler og innventar. En eventuell oversvømmelse skader jo huset.

Anonymkode: b448d...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Mange innbo dekker skader på innboet ved oversvømmelser. Skader på bygg går vanligvis på husforsikring.

Det er sjeldent behov for en ekstra forsikring ut ove det, men det kommer an på hvor man bor og hvilke verdier man har.

Lese igjennom forsikring er noe absolutt alle bør gjøre, uansett.

Anonymkode: cedea...ec7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle innboforsikring har naturskade og brann-dekning grunnleggende, jo. For innboet da, såklart.

Hilsen forsikringsrådgiver i 7 år

Anonymkode: e6805...d7c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle innboforsikring har naturskade og brann-dekning grunnleggende, jo. For innboet da, såklart.

Hilsen forsikringsrådgiver i 7 år

Men ikke om det skulle være noe feil med taket og det kommer vann inn. 

AnonymBruker
Skrevet
cerruti skrev (Akkurat nå):

Jo, innboforsikringen dekker følgeskader av naturskader og bygningsskader på innboet. Det er ikke slik at man er uforsikret på innbo hvis taket lekker. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du tar det fra eller hvorfor du velger å spre feilinformasjon. 

AnonymBruker
Skrevet

Jo, innboforsikringen dekker følgeskader av naturskader og bygningsskader på innboet. Det er ikke slik at man er uforsikret på innbo hvis taket lekker. 

Jeg skjønner ikke helt hvor du tar det fra eller hvorfor du velger å spre feilinformasjon. 

Det skulle ikke stå bygningsskader på innboet, det skulle stå naturskader og vannskader*

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, cerruti said:

For innbo ja, men ikke for huset nødvendigvis.

Anonymkode: 714f0...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For innbo ja, men ikke for huset nødvendigvis.

Anonymkode: 714f0...875

Følgeskader av vanninntregning via tak ved naturskade dekkes av alle forsikringer. Selskapene er lovpålagt å være medlem av Norsk naturskadepool slik at forsikringsselskapene skal være i stand til å hjelpe alle husstandene ved stort naturskadeomfang samtidig.

Det som somregel ikke dekkes er selve skaden på taket, altså grunnen til lekkasjen i utgangspunktet. Følgeskader vil alltid være dekket ved naturskader.

Som sagt, jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dere bruker tid på å spre feilinformasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Har stort behov for å pusse opp kjeller. Får se om vi får vann i kjelleren i morgen eller tirsdag da. 

Anonymkode: 8801d...cd5

Skrevet

Ikke vanlig innboforsikring, kun super forsikring. Har nylig opplevd dette etter at det regnet ekstremt mye og vann kom inn i et ganske nytt hus. Forsikringen dekket verken skaden ute eller følgeskader inne. 

AnonymBruker
Skrevet
cerruti skrev (26 minutter siden):

Ikke vanlig innboforsikring, kun super forsikring. Har nylig opplevd dette etter at det regnet ekstremt mye og vann kom inn i et ganske nytt hus. Forsikringen dekket verken skaden ute eller følgeskader inne. 

Da er det andre detaljer i oppgjøret ditt, innbo- og husforsikring dekker naturskade. Veldig spent på hvilket selskap dette er.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-16-70

https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/forsikring/skadeforsikring/naturskader.html

https://www.finansnorge.no/tema/statistikk-og-analyse/forsikring/natur--og-varskader/naturskader/

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Veldig spent på hvilket selskap dette er.

Tryg. 

AnonymBruker
Skrevet
cerruti skrev (8 minutter siden):

Tryg. 

Screenshot_20230806-225003_Chrome.thumb.jpg.8533a6f50066a9df1930fc3e2b64f409.jpg

Da tipper jeg at skaden skyldes dårlig byggearbeid fra entreprenør mtp at du sier at huset er nytt og at skaden ikke handler om naturskade men om dårlig håndtverk.

Skrevet

Ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov. 

Christina82, mod

AnonymBruker
Skrevet

Nå fikk jeg sms fra midt forsikringsselskap om å tømme kjeller. Så hvor mye de dekker hvis jeg hadde ignorert meldingen vet jeg ikke.

Anonymkode: 6fe90...37b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 14.35):

Ok, takk for svar. Ser det er opptil 7-8 tettskrevne sider. Jeg får pløye gjennom 🙂

Bruk søkefunksjonen på dokumentet. ctrl + f så får du opp et søkefelt.

Anonymkode: dad69...128

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...