AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Barnet mitt skal snart på leirskole, men allerede nå går det ut over nattesøvn og livskvalitet. Snakket med skolen om dette før ferien, men opplever at det bagatelliseres. Barnet er betydelig plaget av astma (og allergier), og er redd for anfall under leirskoleoppholdet. Uka inneholder en del fysiske aktiviteter som ikke egner seg for en person med en astma som er vanskelig å regulere. H*n påvirkes også mye av værskifte og det er jo ofte vanskelig å forutse. Jeg forstår h*n, men ønsker jo samtidig at han skal delta så mye som mulig. Vi har dessverre ikke mulighet for å være i nærheten av leirskolen pga jobb og omsorg for andre barn. Jeg er rådvill og usikker på hvordan vi løser dette. Hadde håpet på et tilpasset opplegg og samarbeid med skolen som vil fungere for mitt barn, men føler ikke at vi blir hørt/forstått. Kjenner på at det blir feil å tvinge barnet ut i dette når det oppleves som et så stort problem. Noen som har erfaringer å dele? Anonymkode: 9cf13...ae4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Begge mine barn har i løpet av de siste årene vært på leirskole. De har en kronisk (fysisk) sykdom og har behov for tilrettelegging, ekstra hvile for eksempel. Hjelp med medisiner. Dette ble tatt hensyn til, for eksempel måtte de ikke delta på alle aktiviteter og de fikk hvile på rommet når de ønsket. Jeg har levert legeerklæring for begge, opplevde at skolen samarbeidet mye bedre da. For det ene barnet gikk det greit, det var nok tøft, men han kom gjennom. Det andre barnet ble sendt hjem halvveis i oppholdet på grunn av plager (viste seg at det hadde en sykdom til som ikke var oppdaget ennå). Anonymkode: e5f04...3a3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Da min yngste var på leirskole i vår var det 1 barn som ikke klarte/ville. Da ble en av foreldrene med. Alternativet var å bli hjemme Anonymkode: bc8f9...eab
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Min yngste hadde veldig angst for å reise på leirskole men klarte det pga en lærer som var veldig flink til å trygge barnet før og under leirskolen. Hun kom hjem som et nytt menneske, så stolt og har siden ikke vært redd for å sove borte. Nå er det litt annerledes med ditt barn pga astma men utrolig viktig at skolen samarbeider og trygger barnet på forhånd med hva de kan gjøre hvis ting blir vanskelig. Anonymkode: 26583...09a
fru Alving Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Hva slags tilpasset opplegg ønsker du da? Går det an å snakke med lærer og barnet sammen. Kanskje ta et møte i forkant og avklare forventninger? Barnet må jo få anledning til å trekke seg fra aktiviteter eller si fra om noe oppleves som vanskelig. Samtidig så er jo leirskolen for alle, og de andre må kunne gjennomføre det som det legges opp til. Jeg tror barnet ditt vokser veldig på en slik leirskole, for vår eldste betydde leirskolen mye for klassedynamikken og samholdet. De hadde det rett og slett utrolig fint og mange i klassen fikk opp øynene for litt andre enn de som de vanligvis hang med, så det var positivt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå