Gå til innhold

Dere enslig uføre, hvordan bor dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere kjøpt hus eller leilighet? Leier dere? Hvor gamle er dere, og hvor lenge har dere vært uføre?

Jeg spør fordi jeg og mannen nå sannsynligvis går fra hverandre. Jeg er ufør, har 3000 kr på sparekonto. Er 41 år. Vi har to barn på 13 og 17. Hva for muligheter har jeg? Ser for meg at jeg kommer til å leie en liten hybel og bo der til jeg dør. Er jo ikke veldig fristende. 

Anonymkode: 530d0...368

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt leilighet i Oslo,  4 roms, er 49 år, har vært ufør i 5 år. 
jeg kom tidlig inn på boligmarkedet , og fikk betalt ned resten av lånet når jeg fikk litt arv når mor- mor gikk bort. Jeg klarer meg fint alene med lave boutgifter og nøktern livsstil. Sparer 5000 i måneden. 

leier dere nå da, eller får du penger fra salg? Nei, du kommer ikke langt med 3000 kr på sparekonto, du har jo ikke depositum engang. For og være ærlig får du det tøft, men det kommer jo også an på hvor du bor? Hva er prisene der du bor, og hvordan er kommunepolitikken? Har du noen du kan bo hos imens du får spart? 

Anonymkode: dee4b...d4a

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 47 år, eier halvparten av en tomannsbolig med 4 soverom. Har en sønn på 16 år. Har vært ufør i 5 år. Nå har jeg eid bolig siden jeg var 24 år. Derfor har jeg råd til å bo sånn.

Anonymkode: 2404e...805

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i slutten av 30 årene. Ung ufør. Ble ufør i slutten av 2019. Enslig, og gjeldfri. Bodd samme plassen, i en leid leilighet i over 5 år nå. Måtte ha det billig mens jeg enda gikk på aap, og fikk da bostøtte i tillegg. (Får ikke bostøtte nå, men det er evt noe du kanskje kan ha rett på?) Utleier har ikke satt opp leien på disse årene, og jeg har mulighet både til å spare, og ha litt romsligere matbudsjett, samt betale for medisiner på hvit resept uten at det går utover så mye. 
Sjeleglad jeg ikke eier selv. Både pga de uforutsette kostnadene som har gått sånn opp (vet om tre som er ufør som har måttet selge..) og pga helsesituasjonen min, hvor det er godt å ha mindre ansvar. Hadde jeg hatt dyrere leie kunne mulig det å eie vært mer vurdert, men sånn jeg har det nå sparer jeg 25% av utbetalt hver måned om det ikke er noe veldig ekstraordinært, og klarer meg bra. 

Jeg bor i utkanten av en større by, og leier i sokkel (alt på bakkeplan), og har egen uteplass, og diverse annet. 

Med barn og så lite på konto så vil du få litt utfordringer, men det er mulig å få det til å gå rundt. Å leie en liten hybel gjør at du kan spare, særlig når barna flytter ut, og du kan få muligheten til mer romlig økonomi og evt eie om det er et mål, med tiden. Det er ikke gjort i veldig kort tidsperspektiv, men er mulig. Eier du nå med din mann, så får du jo noe der om det blir brudd, også har en barnetrygd også. Jeg velger å ikke «bo meg ihjel» og for meg er det mer viktig enn å eie selv. Der er vi jo ulike. 

Anonymkode: 2869b...8d4

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har dere kjøpt hus eller leilighet? Leier dere? Hvor gamle er dere, og hvor lenge har dere vært uføre?

Jeg spør fordi jeg og mannen nå sannsynligvis går fra hverandre. Jeg er ufør, har 3000 kr på sparekonto. Er 41 år. Vi har to barn på 13 og 17. Hva for muligheter har jeg? Ser for meg at jeg kommer til å leie en liten hybel og bo der til jeg dør. Er jo ikke veldig fristende. 

Er 46 har vært ufør siden jeg var 18. Har gård som jrg prøver å få solgt. Men kjøpte neg et hus med 2 leiligheter i år. 
Grunnen til at jeg fikk lånet var at jeg skal selge. 
Men jeg spurte min bankmann om det er vanskelig å få lån siden man er ufør. 
han sa Nei
for vi får fast inntekt hver mnd. 

Anonymkode: fd607...ad0

AnonymBruker
Skrevet

43 år, vært ufør i 4 år. Eier og bor i enebolig på landet. Altfor stor bolig, så når ungen er ute av redet bytter jeg ut med en mindre bolig mer sentralt.

Har du eierandel i nårværende bolig slik at du får egenkaptial? Hvis ikke, er vel husbanken rette stedet for deg.

Anonymkode: c37d7...02e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Søk om startlån. 
har du mulighet til og kunne komme deg frem med bil? Så kan det være lettere og flytte litt mere usentralt. Mulig du må søke nav sosial og støtte for en periode, jeg fikk supplerende en stund jeg. Eier du ingenting med x, som hus/leilighet? For da skal man enten bli kjøpt ut eller kjøpe ut. Ellers må det selges. Om du ikke har så mye og trengt litt støtte til møbler og lignende kan du søke på sosialen om litt ekstra penger til sånt. Ikke all verden men bedre en ingenting 

Anonymkode: 74750...1db

AnonymBruker
Skrevet

Vi eier bolig nå. Har igjen gjeld på ca 1,2 mill på huset. Verdien på huset er ca 2,5 mill. Han kommer nok til å fortsette å bo i huset. Vet ikke hvilke rettigheter jeg har, men har ingen ønske om at han må betale meg så veldig mye, da jeg har et sterkt ønske om at han kan fortsette å ha huset mtp barna. 

AnonymBruker
Skrevet

Vært ufør i 3 år, ingen hjemmeboende barn. Eier eget rekkehus, vært gjeldfri i mange år, har opparbeidet en stor buffer. Er sparsom, ikke med på så mye, men kan unne meg reiser/opplevelser/etc, fordi jeg har råd til det.

Anonymkode: 66f02...81d

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hvor mye du har utbetalt i uføretrygd, og om du prioriteres av husbanken. Men du kan søke der om du ikke får lån i bank, men det er en stor sjanse for at barna trekker ned og du må vente til de har flyttet ut. 

Anonymkode: 4e2be...ab9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi eier bolig nå. Har igjen gjeld på ca 1,2 mill på huset. Verdien på huset er ca 2,5 mill. Han kommer nok til å fortsette å bo i huset. Vet ikke hvilke rettigheter jeg har, men har ingen ønske om at han må betale meg så veldig mye, da jeg har et sterkt ønske om at han kan fortsette å ha huset mtp barna. 

Står huset på dere begge, eier begge like mye? 

Du skal ikke gi bort så mye til ham  pga ungene. Om noen år er de store og flytter ut - da selger han huset med stor gevinst...(eller lar sin nye kjæreste og hennes barn bo der billig.)

Anonymkode: 1acf8...0ca

• Liker 3
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men jeg spurte min bankmann om det er vanskelig å få lån siden man er ufør. 
han sa Nei
for vi får fast inntekt hver mnd. 

Anonymkode: fd607...ad0

Det kommer nok an på hvor høy uføretrygd utbetaling man har. Jeg har minstesats, og fikk ikke lån. De bankene jeg snakket med ville ikke gi lån til noen med under 300.000 i brutto årsinntekt ☹️

Anonymkode: 68462...5b1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ser den, men da blir det jo du igjen som blir og ikke kunne ordne noe. Da må du i såfall bli frigjort fra all lån og gjeld. Er han også ufør? For om han har en god inntekt så er du bare dum/snill. Om han sitter på et hus og du må inn i en hybel. Med mindre ikke ungene skal bo mest hos han. Har man skaffet noe sammen så bør man også ta høyde for at ved et brudd så skal dette deles. Du har da sitte og vært med og betalt et lån som du ikke får noe igjen av. Men du må fraskrive deg alt, om du skal få noe hjelp av sosialen ihverfall. For dem ser ikke på det som du gjør.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er enslig ufør, leier bolig foreløpig. Liten leilighet med ett soverom. Vurderer å kjøpe en billig borettslag leilighet, men er usikker på om det går.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer nok an på hvor høy uføretrygd utbetaling man har. Jeg har minstesats, og fikk ikke lån. De bankene jeg snakket med ville ikke gi lån til noen med under 300.000 i brutto årsinntekt ☹️

Derfor hun bør søke om startlån via kommunen, banker er helt noe annet. Er ikke sikkert hun får, men det vet man ikke før man i deg minste har søkt. Jeg kjenner ihverfall flere enslige mødre med ufør som har fått startlån her. Siden dem har barn. Men også flere enslige uten barn 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ufør siden 2016, 49 år. Bor på familiehytta, meget økonomisk. Betaler kun strøm og hytterenovasjon på 4500 i året. Har mopedbil for handel og slikt.

Anonymkode: 64829...005

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ufør på minstesats. Jeg bodde i Oslo, men følte meg helt kvalt av leieprisene, og hadde overhode ikke råd til å kjøpe noe. Flyttet til en mindre by. Det er omtrent umulig å få til noe sosialt liv her, og byen har lite kultur å by på, men jeg trenger i det minste ikke snu på hver eneste krone. Samtidig føles det litt som om jeg er pensjonist i en alder av 40, og egentlig bare venter på å dø. Ikke noen god følelse.

Anonymkode: d76b6...518

• Liker 1
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ufør på minstesats. Jeg bodde i Oslo, men følte meg helt kvalt av leieprisene, og hadde overhode ikke råd til å kjøpe noe. Flyttet til en mindre by. Det er omtrent umulig å få til noe sosialt liv her, og byen har lite kultur å by på, men jeg trenger i det minste ikke snu på hver eneste krone. Samtidig føles det litt som om jeg er pensjonist i en alder av 40, og egentlig bare venter på å dø. Ikke noen god følelse.

Håper det sosiale snur å du får litt spenning i hverdagen 

Anonymkode: d0cea...439

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Når du bor alene har du krav på evnt bostøtte,  ekstra for barnet ditt og økt trygd. 

Så lei billig, spar så mye du kan. Og kjøp senere. Du kan få hjelp fra feks husbanken, om du har litt egenandel senere. 

Nå vet jeg ikke hvor du bor. Men litt utenfor store byer er det mye billigere.

Billigste her i området er noen borettslag leiligheter. Der koster leilighetene ca 500 til 700K. Men da har du også husleie på 6-7000kr pr mnd. 

Selv fikk jeg kjøpt rett før boligene økte ca 2005. Så ga 500K for huset. Og det er nedbetalt.  Så eneste utgifter nå, er strøm, forsikring, internett, og komunale avgifter. I tillegg har jeg egen brønn og vann, så slipper å betale vannforbruk,  som i min kommune ville ha kostet over 20K i året. 

Anonymkode: f2d3b...a4a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. 

Anonymkode: 2170b...ef1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...