AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Vi har et barn med en mage-tarm-sykdom som gjør at han trenger behandling i perioder. Han får lett mangeltilstander og vi er derfor ekstra opptatt av maten han får i seg. For han er det en del av behandlingen, i tillegg til medikamenter. Diagnosen er tydelig og det er ingen tvil fra barnelegenes side om dette. Likevel så mener familien min at denne diagnosen ikke «gir mening» og gnåler og maser om at jeg må pushe mer utredning, blir sure når jeg gir han annen mat enn de mener er riktig, osv. Det hele er ekstremt slitsomt, vi vet jo hva som feiler barnet og hvilket kosthold som gir minst mulig plager. Hvordan skal man takle dette? Blir helt oppgitt over å få så mye kritikk for dette. Anonymkode: 8b27b...f2e 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Hvilken sykdom er det snakk om? Anonymkode: 832a2...ce8 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 La være å diskutere det med dem. Anonymkode: 5e9bf...9b0 2 6
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Nå hadde barnet vårt "bare" en allergi som familien hans ikke trodde på, men jeg sa hver gang de ga barnet det barnet ikke tålte at det var deres skyld at barnet nå ville ha vondt i magen, få pustevansker og bæsje blod. Sa at jeg synes det var helt utrolig at de ønsket et barn så vondt. Anonymkode: c0ce5...790 5 6 2
BobbySocks Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Be de holde kjeften. Rett og slett. Man må ikke diskutere alt. 2 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå hadde barnet vårt "bare" en allergi som familien hans ikke trodde på, men jeg sa hver gang de ga barnet det barnet ikke tålte at det var deres skyld at barnet nå ville ha vondt i magen, få pustevansker og bæsje blod. Sa at jeg synes det var helt utrolig at de ønsket et barn så vondt. Anonymkode: c0ce5...790 Dersom barnet fikk disse symptomene og svigerfamilien din likevel gang på gang ga barnet mat det ikke tålte, kan man jo lure på hva som er deres intensjon. De er enten mindre intelligente, eller i verste fall ondskapsfulle. Og faren, evnet ikke han å ta tak i problemet? Anonymkode: f6e54...be0 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dersom barnet fikk disse symptomene og svigerfamilien din likevel gang på gang ga barnet mat det ikke tålte, kan man jo lure på hva som er deres intensjon. De er enten mindre intelligente, eller i verste fall ondskapsfulle. Og faren, evnet ikke han å ta tak i problemet? Anonymkode: f6e54...be0 Mannen, og jeg forsåvidt, tok tak så fort vi skjønte hva som foregikk. Vi trodde det var uhell de første gangene, tatt feil skje etc. De er mindre intelligente, og ondskapsfulle. Allergi fantes ikke før i tiden, må du vite. Nå har vi minimalt med kontakt med dem, noe som egentlig er ganske trist, men helt utilgivelig slik de holdt på og forsvarte seg når kortene kom på bordet. Anonymkode: c0ce5...790 6 3 5
Raven.Writingdesk Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Vi har et barn med en mage-tarm-sykdom som gjør at han trenger behandling i perioder. Han får lett mangeltilstander og vi er derfor ekstra opptatt av maten han får i seg. For han er det en del av behandlingen, i tillegg til medikamenter. Diagnosen er tydelig og det er ingen tvil fra barnelegenes side om dette. Likevel så mener familien min at denne diagnosen ikke «gir mening» og gnåler og maser om at jeg må pushe mer utredning, blir sure når jeg gir han annen mat enn de mener er riktig, osv. Det hele er ekstremt slitsomt, vi vet jo hva som feiler barnet og hvilket kosthold som gir minst mulig plager. Hvordan skal man takle dette? Blir helt oppgitt over å få så mye kritikk for dette. Anonymkode: 8b27b...f2e Trekk dere unna fremfor å forsøke å overbevise dem. De har tydeligvis ingen respekt for dere. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 Da sender du ikke barnet mere dit, dere som skal beskytte barnet og nå viser dem jo at dem ikke tenker på barnets beste. Jeg ville også latt være og diskutere sånt med dem, har vært borte i noe lignende med familie her, men hva dem mener er tull eller ikke er meg revende likegyldig. Man kan ikke overbevise folk som tror dem vet best. Da deler jeg med dem som vil mitt barns beste. Ikke alle skal stoles på. Men ikke send barnet ditt før dem repektere deres grenser, og ihvertfall ikke når det er barnet som får lide for det. Anonymkode: b3bc6...a18 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mannen, og jeg forsåvidt, tok tak så fort vi skjønte hva som foregikk. Vi trodde det var uhell de første gangene, tatt feil skje etc. De er mindre intelligente, og ondskapsfulle. Allergi fantes ikke før i tiden, må du vite. Nå har vi minimalt med kontakt med dem, noe som egentlig er ganske trist, men helt utilgivelig slik de holdt på og forsvarte seg når kortene kom på bordet. Anonymkode: c0ce5...790 Noen mennesker gjør man bare klokest i å unngå, ja. Man taper mer enn man vinner på å skulle holde kontakt for enhver pris. Anonymkode: f6e54...be0 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Hvordan skal man takle dette? Blir helt oppgitt over å få så mye kritikk for dette. Anonymkode: 8b27b...f2e Ikke diskuter barnets helse med de lenger. Om de gir mat som forverrer barnets tilstand, da sørger dere for at de ikke får mulighet til å gi barnet mat. Har selv et barn med tarmsykdom, men hun er så gammel at hun vet selv hva hun kan spise og ikke spise. Hun er heller for forsiktig enn å ta sjanse. Hun vet hvor fælt det er å løpe på do hver time med slim og blod i avføringen. Hun er symptonfri, men har forebyggende behandling. Anonymkode: f3c06...dc8 3
Fireflies Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 Du får si til dem at du følger fagfolks råd og ser det gjør barnet ditt bedre. Hvis de er uenige og nekter å følge det så får de ta døra med seg på vei ut av livet deres. 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke diskuter barnets helse med de lenger. Om de gir mat som forverrer barnets tilstand, da sørger dere for at de ikke får mulighet til å gi barnet mat. Har selv et barn med tarmsykdom, men hun er så gammel at hun vet selv hva hun kan spise og ikke spise. Hun er heller for forsiktig enn å ta sjanse. Hun vet hvor fælt det er å løpe på do hver time med slim og blod i avføringen. Hun er symptonfri, men har forebyggende behandling. Anonymkode: f3c06...dc8 Nei, vi har aldri inngått i noen diskusjon, men det kommer opp -hver- eneste gang. Til hvert eneste måltid. Barnet er bare halvannet år, så vi har foreløpig kontroll over hva som går inn, men det er jo en varig problemstilling. Det er denne familien vi har, så det er jo ganske trist hele greia. Får også vondt av barnet som ufrivillig blir et slags svart får. Fordi barnet henger veldig etter i vekst er vi strenge på kostholdet nå, men det er ikke sånn at vi forventer at alle tilpasser seg oss. Vi kjøper selv/tar med dersom barnet ikke kan spise det som serveres, og har alltid alternativer tilgjengelig. Forklarer høflig at grunnen til at vi tar med x eller y ikke er at vi er misfornøyde med tilbudet, men at vi for en periode må prioritere å få i barnet mest mulig næringstett mat. Anonymkode: 8b27b...f2e 1 3
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 33 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, vi har aldri inngått i noen diskusjon, men det kommer opp -hver- eneste gang. Til hvert eneste måltid. Barnet er bare halvannet år, så vi har foreløpig kontroll over hva som går inn, men det er jo en varig problemstilling. Det er denne familien vi har, så det er jo ganske trist hele greia. Får også vondt av barnet som ufrivillig blir et slags svart får. Fordi barnet henger veldig etter i vekst er vi strenge på kostholdet nå, men det er ikke sånn at vi forventer at alle tilpasser seg oss. Vi kjøper selv/tar med dersom barnet ikke kan spise det som serveres, og har alltid alternativer tilgjengelig. Forklarer høflig at grunnen til at vi tar med x eller y ikke er at vi er misfornøyde med tilbudet, men at vi for en periode må prioritere å få i barnet mest mulig næringstett mat. Anonymkode: 8b27b...f2e Kutt ut å spise med disse folkene. Sett en grense som heter «Vi gidder hverken diskutere, forklare, unnskylde eller forsvare vårt barns sykdom, ferdig basta». Anonymkode: 5e9bf...9b0 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et barn med en mage-tarm-sykdom som gjør at han trenger behandling i perioder. Han får lett mangeltilstander og vi er derfor ekstra opptatt av maten han får i seg. For han er det en del av behandlingen, i tillegg til medikamenter. Diagnosen er tydelig og det er ingen tvil fra barnelegenes side om dette. Likevel så mener familien min at denne diagnosen ikke «gir mening» og gnåler og maser om at jeg må pushe mer utredning, blir sure når jeg gir han annen mat enn de mener er riktig, osv. Det hele er ekstremt slitsomt, vi vet jo hva som feiler barnet og hvilket kosthold som gir minst mulig plager. Hvordan skal man takle dette? Blir helt oppgitt over å få så mye kritikk for dette. Anonymkode: 8b27b...f2e Skriv en lang melding om at du syntes de er ufine som kritiserer dette. Og at du forventer at de som dere forholder seg til det legen har sagt. På den måten kan ditt barrn ellers få fungere så bra det går an Anonymkode: e8cdf...035
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har et barn med en mage-tarm-sykdom som gjør at han trenger behandling i perioder. Han får lett mangeltilstander og vi er derfor ekstra opptatt av maten han får i seg. For han er det en del av behandlingen, i tillegg til medikamenter. Diagnosen er tydelig og det er ingen tvil fra barnelegenes side om dette. Likevel så mener familien min at denne diagnosen ikke «gir mening» og gnåler og maser om at jeg må pushe mer utredning, blir sure når jeg gir han annen mat enn de mener er riktig, osv. Det hele er ekstremt slitsomt, vi vet jo hva som feiler barnet og hvilket kosthold som gir minst mulig plager. Hvordan skal man takle dette? Blir helt oppgitt over å få så mye kritikk for dette. Anonymkode: 8b27b...f2e Du må svare meget konkret. «Vet du, jeg velger å stole på leger mer enn på deg. Vet du hvorfor? De har utdanning og erfaring innen medisin. Du er lærer/drosjesjåfør/ingeniør og bør holde deg til det fagfeltet.» »Jeg har ikke bedt om råd og kommer ikke til å motta dem fra deg. Dette temaet er vi ferdig med.» Og om de stiller nesevise spørsmål? Si «det var nesevist! Slik snakker du ikke til meg/barnet!» Det er ikke DIN oppgave, ts, å verne andres følelser fra å få påpekt hva de driver med. De er voksne. Er de frekke, ufine, masete? Si det i klartekst. Og slutter de ikke? Trapp ned kontakten. Besøker du noen nå hver måned som maser? Besøk dem hver andre måned. Snakker du på telefon med noen som maser? Pass på å avbryt med «oj, nå må jeg gå! Snakkes neste uke!» og sleng på røret med en gang de starter temaet. Vil dette føre til at noen av dem blir furte og unngår deg? Trolig. Det er positivt. Slike folk er ikke mye å samle på. Anonymkode: d2789...14d 2 2
AprilLudgate Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 Hva med å ta en samtale utenom når de tar det opp. Ha med printede informasjonsskriv om tilstanden, gjerne hentet fra sykehus. Så sier du at du skjønner de bare mener det godt - men du må altså følge sykehusets og spesialistene råd som faktisk kan dette. Her er infoskriv om dere lurer på noe mer, og så ønsker du ikke dialog mer på dette. 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Skrevet 6. august 2023 Kam jeg spørre hvilken tarmsykdom det er og hva dere gir/unngår å gi barnet? Jeg har et familiemedlem som sliter med tarmene uten at legene finner ut hva det er Anonymkode: 9afe4...a88
Fireflies Skrevet 6. august 2023 #19 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, vi har aldri inngått i noen diskusjon, men det kommer opp -hver- eneste gang. Til hvert eneste måltid. Barnet er bare halvannet år, så vi har foreløpig kontroll over hva som går inn, men det er jo en varig problemstilling. Det er denne familien vi har, så det er jo ganske trist hele greia. Får også vondt av barnet som ufrivillig blir et slags svart får. Fordi barnet henger veldig etter i vekst er vi strenge på kostholdet nå, men det er ikke sånn at vi forventer at alle tilpasser seg oss. Vi kjøper selv/tar med dersom barnet ikke kan spise det som serveres, og har alltid alternativer tilgjengelig. Forklarer høflig at grunnen til at vi tar med x eller y ikke er at vi er misfornøyde med tilbudet, men at vi for en periode må prioritere å få i barnet mest mulig næringstett mat. Anonymkode: 8b27b...f2e Jeg ville rett og slett sluttet å møte dem. Ja, de er eneste familie, men noen ganger er det best å ikke ha kontakt for en periode. 1
_popcorn_ Skrevet 15. august 2023 #20 Skrevet 15. august 2023 Ryddet for brukerangrep og svar til det. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå