Gå til innhold

Hvordan vet man når det er på tide å gå når man er hos en venn? Hvor lenge man kan bli?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har autisme så vet ikke og aldri hatt venner før. 

Anonymkode: 2cff8...59f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjesper de er det et tegn på at du hr blitt for lenge.

Anonymkode: 9c1a6...a4f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjesping er ikke et automatisk tegn på at man må gå. Jeg kan gjespe uten at det betyr at jeg er verken trøtt eller kjeder meg.
Jeg tenker kommunikasjon er det viktigste. Altså at du forklarer at du ikke kjenner slike grenser, og at det hadde vært fint om han/hun kan si ifra på en tydelig, men fin måte, når besøket er over.

Anonymkode: f95a5...dfc

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker 2-3 timer.

Anonymkode: 54311...46b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker 2-3 timer.

Anonymkode: 54311...46b

Enig . Det er maks . Med unntak av der vert ber deg om å bli værende lenger 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Måltid - måltid. Feks kommer du til frokost bør du gå før lunsj, kommer du rett etter lunsj bør du dra før middag. 3 timer er maks med mindre verten spør tidlig om du vil spise neste måltid der.

Næmer det seg feks middagstid og de spør om du vil ha middag så er det ofte kun høflighet og du bør da takke nei og begynne å dra hjem.

Anonymkode: f337d...b12

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

2-3 timer kanskje. Det kommer jo litt an på hvem du er på besøk hos da, noen liker at du blir lenge, andre ikke. 

Anonymkode: 18ed5...dbd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Måltid - måltid. Feks kommer du til frokost bør du gå før lunsj, kommer du rett etter lunsj bør du dra før middag. 3 timer er maks med mindre verten spør tidlig om du vil spise neste måltid der.

Næmer det seg feks middagstid og de spør om du vil ha middag så er det ofte kun høflighet og du bør da takke nei og begynne å dra hjem.

Anonymkode: f337d...b12

Dette. Endte med å måtte servere middag til en som ikke hadde vett til å dra hjem. Til slutt sa jeg: nei, nå er det leggetid for tenåringen! Han: ja, det er det! Og han ble sittende. Jeg måtte gjenta at det betyr leggetid for meg også det. Og nærmest jage han ut. Dette var samboer til venninne som spurte om han «kunne komme innom i 18-tida for å drikke en liten kopp kaffe» dro ikke før han ble jagd ut klokka tolv.

Anonymkode: 10993...bd6

AnonymBruker
Skrevet

Ikke hør på de som skriver her. Man blir hos vennen i ti timer. Alt annet er uhøflig. 

Anonymkode: 0e6a2...fb4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Gjesping er ikke et automatisk tegn på at man må gå. Jeg kan gjespe uten at det betyr at jeg er verken trøtt eller kjeder meg.
Jeg tenker kommunikasjon er det viktigste. Altså at du forklarer at du ikke kjenner slike grenser, og at det hadde vært fint om han/hun kan si ifra på en tydelig, men fin måte, når besøket er over.

Anonymkode: f95a5...dfc

Da sier jeg faktisk i fra.

Anonymkode: 9c1a6...a4f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den du er hos begynner å snakke om når han/hun skal på jobb neste dag, en avtale tidlig på dagen eller noe sånt, er det et hint om at du bør dra. Eller hvis du er hos et samboerpar/ektepar og den ene går og legger seg. Da har du vært der for lenge.

Anonymkode: 50de8...abd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er greit at folk sier ifra direkte i stede for sånn hinting med gjesping o.l. Bare si fra når du kommer at de må bare si fra når besøket er over og at du foretrekker å bli fortalt direkte i stede for å være til bry. 

Anonymkode: 4194d...a9f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Endte med å måtte servere middag til en som ikke hadde vett til å dra hjem. Til slutt sa jeg: nei, nå er det leggetid for tenåringen! Han: ja, det er det! Og han ble sittende. Jeg måtte gjenta at det betyr leggetid for meg også det. Og nærmest jage han ut. Dette var samboer til venninne som spurte om han «kunne komme innom i 18-tida for å drikke en liten kopp kaffe» dro ikke før han ble jagd ut klokka tolv.

Anonymkode: 10993...bd6

Men herregud, bare si at nå er det på tide å reise hjem med et hyggelig tonefall. 

Anonymkode: 4194d...a9f

Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har autisme så vet ikke og aldri hatt venner før. 

Anonymkode: 2cff8...59f

Tenkt deg hvordan du har det når du får besøk av noen og du vil at personen skal gå for at du skal sove eller spise eller har lyst å være alene. Du sier ikke rett ut at du vil at gjesten skal dra men du hinter både med kropsspråket og mangel på komunikasjon at nå er det nok besøk. Det kan være alt fra at du kommuniserer mindre til at du slutter å være så interaktiv med personen. 

Når noen er på besøk hos noen så er det pga et eller annet. Kopp kaffe, spille spill, snakke, henge sammen. Men alt har en viss tids perspektiv. Vi må forstå at andre folk har kanskje andre ting de vil gjore og la dem være ifred etter en stund. 

Du må ikke misforstå deres høflighet som en grunn til å bli. Ofte kan du si, ok, nå tror jeg st jeg stikker hjem en tur og de blir sånn «nei, bli litt til». Sånne ting kan være ærlig ment men ofte er det bare høflighet. 

Husk, jo mindre du er til bry for andre når du er gjest, jo mer har de lyst å ha deg på besøk. 

Og det er bedre å dra tidligere mens leken er god enn senere når leken er ferdig. 

AnonymBruker
Skrevet

Det varierer nok, i min krets er det vanlig med mye mer enn to timer

Anonymkode: 0277f...0b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I min krets er det alt fra en time til seks-syv timer. Kommer helt an på om det er besøk for en kopp kaffe, ett måltid, spillkveld eller lignende.

Men, jeg tenker også at det er helt greit si rett ut at du faktisk er litt dårlig på det, og at du setter pris på om vennen din sier i fra når hun/han skal gjøre noe annet.

Anonymkode: 679bc...aa7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har et familiemedlem som kan komme uanmeldt å bli sittende fra 3 til 8 timer uten at det ser til å bry vedkommende noe særlig

Anonymkode: 79037...1bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...