AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Det er mange som ender opp i den uheldige situasjonen at de blir aleneforeldre eller har barna stort sett alene. Vi har alle hørt om mødre som så godt som er alenemødre og har en udugelig mann, eller at en av foreldrene jobber foreksempel flere uker på sjøen eller reiser i jobb. Hvorfor er det så ille at uføre får barn når de har en frisk partner til å stille opp? De kan jo bidra og gjøre en del selv om helsen deres tilsier de ikke kan jobbe. Hvorfor skal den ikke den friske kunne få barn bare pga ufør partner? Anonymkode: 422bd...b37 10
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Er det noen som sier det? Det er vel de som med viten og vilje blir alenemødre til (stadig flere) barn de ikke kan forsørge folk blir litt oppgitt over. Anonymkode: eff9a...fcd 8
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Som ufør hadde jeg aldri klart å tatt vare på et barn. Man vet jo at permisjonen må man ta alene, man vet at den andre jobber og det da faller mest på den uføre, syke barn mm. De er mye lettere å jobbe enn å ta vare på et barn. Anonymkode: c932b...b77 11 11
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Det er nok situasjonsavhengig. Er man ufør eller sliter på områder i livet, bør man sørge for at man ikke legger et altfor stort ansvar på den friske partneren. Jeg kjenner uføre som er meget gode foreldre, og uføre som aldri burde hatt barn. Min mor er dessverre en av dem. Anonymkode: 756de...827 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Partneren får i såfall ta all arbeidbyrden og ikke forvente at Norge AS skal stille opp. Og så får de engasjere nettverket sitt. Anonymkode: 54b75...b29 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 Men vil det fungere i praksis da? Om far har 100% jobb blir det mest sannsynlig tidspunkt hvor mor blir alene med barnet. Og det går jo ikke. Anonymkode: 9347d...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men vil det fungere i praksis da? Om far har 100% jobb blir det mest sannsynlig tidspunkt hvor mor blir alene med barnet. Og det går jo ikke. Anonymkode: 9347d...0d5 De fleste uføre er jo ikke sengeliggende uten mulighet til å klare å ta seg av et barn eller seg selv, da. Anonymkode: 9d611...913 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Det kommer vel an på hvor syk den uføre er det. Og hvor mye ansvar partneren er villig og i stand til å ta. Anonymkode: d249e...534 4
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som ufør hadde jeg aldri klart å tatt vare på et barn. Man vet jo at permisjonen må man ta alene, man vet at den andre jobber og det da faller mest på den uføre, syke barn mm. De er mye lettere å jobbe enn å ta vare på et barn. Anonymkode: c932b...b77 Hvordan vet du det? Anonymkode: 715e1...782
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan vet du det? Anonymkode: 715e1...782 Fordi fellesperioden i permijson vil falle på den uføre. Ved barns sykdom må man bevise at barnepasser er syk osv. Anonymkode: c932b...b77 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi fellesperioden i permijson vil falle på den uføre. Ved barns sykdom må man bevise at barnepasser er syk osv. Anonymkode: c932b...b77 Jeg tenkte mer på at du skriver at som ufør hadde du aldri klart å ta vare på et barn. Hvordan vet du det? Anonymkode: 715e1...782 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 Man bør tenke nøye gjennom om barna vil bli skadelidende som følge av at en av foreldrene er syk. Vil man klare å ta seg av barnet alene om partner blir alvorlig syk eller dør? Har man økonomi til det og omgangskrets som stiller opp? Anonymkode: e59ad...84a 12
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenkte mer på at du skriver at som ufør hadde du aldri klart å ta vare på et barn. Hvordan vet du det? Anonymkode: 715e1...782 Fordi jeg ikke alltid har vært ufør og har nå voksne barn. Det krever mye fysisk og psykisk å oppdra barn. Ingen av delene er der hvor jeg kunne gitt et barn et optimalt liv. Derfor får jeg ikke flere barn. Anonymkode: c932b...b77 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 Dersom partner er psykisk syk, er det dessverre unntaksvis at partner klarer å kompensere godt nok. Å tro at en partner som hovedregel klarer å stå i stormen samtidig som barna føler seg ivaretatt er naivt. Anonymkode: 756de...827 6 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 Forsking viser at uførhet går i arv. Det er ikke samfunnet tjent med Anonymkode: 8ef76...8dd 15 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mange som ender opp i den uheldige situasjonen at de blir aleneforeldre eller har barna stort sett alene. Vi har alle hørt om mødre som så godt som er alenemødre og har en udugelig mann, eller at en av foreldrene jobber foreksempel flere uker på sjøen eller reiser i jobb. Hvorfor er det så ille at uføre får barn når de har en frisk partner til å stille opp? De kan jo bidra og gjøre en del selv om helsen deres tilsier de ikke kan jobbe. Hvorfor skal den ikke den friske kunne få barn bare pga ufør partner? Anonymkode: 422bd...b37 Mange grunner til at folk blir ufør. Har sett flere flinke omsorgsfulle uføre enn folk som jobber.. De er hjemme, tilstede for barna osv. Hva er problemet? Fins tullinger som jobber og tullinger som er ufør. Kan ikke dra alle under samme kam! Anonymkode: 1b626...003 5 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som ufør hadde jeg aldri klart å tatt vare på et barn. Man vet jo at permisjonen må man ta alene, man vet at den andre jobber og det da faller mest på den uføre, syke barn mm. De er mye lettere å jobbe enn å ta vare på et barn. Anonymkode: c932b...b77 Nei. Syntes barn er lettere en jobb. Ee ufør og to barn pluss en bonus. Syntes det har vært fint iht å dele opp dagen og ha noe man må. Selv om jeg ikke alltid er frisk nok. Her deles det opp i må behov og kan behov. Og mannen tar jo over ddr min kropp streiker. Og man kommer i en rutine med gjøre ting og hvile, for å fungere. Mine barn har sagt: vi er ikke glad for at du er syk, men vi er glad for at du alltd er her. Jeg føler jeg har god kontakt med barna, sidrn jeg ofte må ligge. Og da får vi så mange gode fine samtaler vi elles ville ha gått glipp av. Også varmer det mammahjertet, når de sier at de er stolte av meg, fordi de syntes jeg klarer å få tl mye for dem selv om jeg er syk. Jeg bare er oppfinnsom, på å finne på ting med dem, der jeg kan ta det med ro pg de kan dure på. Feks bare ddt å kjøre de på treing. Da føler de jeg er med.siden jeg sitter å ser på. Det jeg egentlig gjør er å hvile og slappe av. Så der andre blir utålmodig , pga venting feks. Tenker jeg hviletid, og skapper av Anonymkode: 0297d...0f1 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Fordi jeg ikke alltid har vært ufør og har nå voksne barn. Det krever mye fysisk og psykisk å oppdra barn. Ingen av delene er der hvor jeg kunne gitt et barn et optimalt liv. Derfor får jeg ikke flere barn. Anonymkode: c932b...b77 Jeg har voksne barn og kan ikke få flere nå men dersom jeg kunne så hadde det vert uaktuelt mtp helsa slik den har blitt. Jeg vet om fire stk som har barn og som er bundet til rullestol, alle har BPA som tar seg av de tingene mor/far ikke kan mens den andre foreldren er på jobb. Anonymkode: 26c20...222
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #19 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er mange som ender opp i den uheldige situasjonen at de blir aleneforeldre eller har barna stort sett alene. Vi har alle hørt om mødre som så godt som er alenemødre og har en udugelig mann, eller at en av foreldrene jobber foreksempel flere uker på sjøen eller reiser i jobb. Hvorfor er det så ille at uføre får barn når de har en frisk partner til å stille opp? De kan jo bidra og gjøre en del selv om helsen deres tilsier de ikke kan jobbe. Hvorfor skal den ikke den friske kunne få barn bare pga ufør partner? Anonymkode: 422bd...b37 Jeg er en av de som mener at uføre ikke bør få barn. Dvs at de ikke bør få barn etter at de ble uføre. Kanskje fordi jeg ble ufør selv da jeg allerede hadde fått 5 barn og ikke føler at de fikk nok oppmerksomhet som jeg kunne gitt da jeg var frisk. Det er ikke til å komme unna at barna ikke får den samme oppfølgingen når foreldre er syke, selv om det kun er snakk om den ene forelderen. Hele familien påvirkes på en eller annen måte. Anonymkode: 8502c...faa 8 1
GMT800 Skrevet 6. august 2023 #20 Skrevet 6. august 2023 Jeg sliter litt med å se hvordan man er frisk nok til å ta seg av og følge opp barn, en 24/7-oppgave om man ikke er frisk nok til å jobbe i det hele tatt. Én ting er de som blir uføre etter en skade eller sykdom etter å ha fått barn, men de som får barn etter barn mens de visstnok er for syke til å jobbe, setter jeg spørsmålstegn ved. 17 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå