AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Min vennine snakket om en hun kjenner med svangweskapsdepresjon. Min vennine har uttalt tidligere at hun selv aldri har hatt psykiske problemer, og er svært stabil psykisk. Hun sier: "Den dama er sosialt oppegående og alt, og nå er hun så langt nede at hun føler hun ikke vil leve". Jeg utaler: "sosialt oppegående har ingenting med psykiske problemer å gjøre. Vi kan alle få ulike ting uansett status". Hun ble stressa og byttet tema. Overreagerer jeg? Synes det var dømmende. Anonymkode: 373c2...2fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Teit sagt av henne, men samtidig forstår jeg at hun er overrasket over at en person som alltid har fremstått ressursterk nå har kommet dit at hun ønsker å dø. Det er et ganske stort hopp altså, spesielt hvis hun i tillegg har fortalt dette til andre og ikke bare tenker det inni seg. Både svangerskaps- og fødselsdepresjon er vanlig, men det er ikke så vanlig å få ekstremvarianten der man forteller folk rundt seg at man ønsker å dø - dersom man var helt psykisk frisk fra før. Anonymkode: 2c921...2dd
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Det er dessverre de som fremdeles tror at sterke, oppegående mennesker ikke kan rammes av psykiske lidelser på samme måte som alle andre. Jeg tror ikke de fullt ut forstår at dette er noe reelt, og ikke noe som handler om tankegangen til «sartere sjeler». Utrolig at vi ikke har kommet lengre. Og dessverre også en høyst aktuell grunn til at folk strever med å søke hjelp. Blir rett og slett litt sint inni meg. Anonymkode: 87edf...2a6 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Det er dessverre utrolig mye uvitenhet rundt det å slite psykisk. Vi lærer ingenting om det i skolen, kun litt om tanker og negative tanker, ja altfor lite. Anonymkode: 3e83e...5ca 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #5 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det er dessverre de som fremdeles tror at sterke, oppegående mennesker ikke kan rammes av psykiske lidelser på samme måte som alle andre. Jeg tror ikke de fullt ut forstår at dette er noe reelt, og ikke noe som handler om tankegangen til «sartere sjeler». Utrolig at vi ikke har kommet lengre. Og dessverre også en høyst aktuell grunn til at folk strever med å søke hjelp. Blir rett og slett litt sint inni meg. Anonymkode: 87edf...2a6 Jeg er helt enig. Jeg tror det er et selvforsvar, for hvis det bare kan skje mennesker som ikke er like "ressurssterke/oppegående " som en selv - så trenger man ikke bekymre seg for det selv. Da kan man også distansere seg litt og innimellom dømme de som rammes. Anonymkode: 27721...569
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #6 Skrevet 7. august 2023 Det er faktisk ikke helt sånn at psykiske lidelser kan ramme hvem som helst. Er man robust, og har positive leveregler og strategier i livet, så er man godt beskyttet mot f.eks depresjon. Så jeg synes ikke venninnen din var helt på jordet. Anonymkode: 3e6c3...ff2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå