Gå til innhold

Sen levering i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Minsten begynner nå på en ren 1 års avd. De har sagt at de tilpasser seg barnet etter beste evne, om barnet er sulten kl. 10 og det er mat 11 så får hen mat 10, soving når den enkelte sover osv. det jeg ikke har fått spurt om enda, men som jeg ønsker erfaringer rundt er det å levere sent. Jeg jobber turnus, og de dagene far må hente så får ikke han hentet før stengetid. Nå når barnet er så lite ønsker ikke jeg at han skal måtte være nesten 10 timer i barnehagen om det ikke er nødvendig. Det er gjerne snakk om 1-2 senvakter i uka, noen uker ingen. Kan jeg da for eksempel levere i 12-13 tiden så hen får tatt luren og vi får spist sammen, eller vil det ødelegge for at hen skal få gode rutiner? Jeg tenker jo nå frem til de har ett opplegg hvor det er nødvendig at hen kommer til en viss tid.

Anonymkode: 582a2...e7f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skader i hvert fall ikke å spørre. Det er nok mer sannsynlig at du får ja når det er et tidspunkt barna sover/holder på å våkne etter luren, for da er de uansett til stede og alle er litt nullstilt. Problemet med å levere for sent er jo at de kan være på tur eller midt i en aktivitet. 

Anonymkode: a4183...b8c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leverte sent da min begynte i barnehage. For mitt barn fungerte det ikke så bra. Hun kom dårlig inn i leken, hun gikk glipp av rutinene i barnehagen (som er med på å strukturere dagen), hun tilpasset seg dårlig for dagene ble så korte mm. Og i 12-13 tiden er veldig sent. Du kan risikere at barnet da må være på en annen avdeling dersom det er turdag eller noe. 

Da hun fikk begynne dagen med frokost i barnehagen, sammen med de andre barna, løsnet det helt :) 

Anonymkode: b836a...b97

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det skader i hvert fall ikke å spørre. Det er nok mer sannsynlig at du får ja når det er et tidspunkt barna sover/holder på å våkne etter luren, for da er de uansett til stede og alle er litt nullstilt. Problemet med å levere for sent er jo at de kan være på tur eller midt i en aktivitet. 

Anonymkode: a4183...b8c

Ja, og slik jeg har forstått så skal de kun være i barnehagen nesten hele det første året, utflukter blir tidligst til våren igjen

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bør være der i kjernetiden fikk jeg beskjed om, fra 09 til 14

Anonymkode: fa0c4...fd7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

En kollega hadde samme situasjon. Hun leverte sent de dagene, hadde da avtalt ned barnehagen at hun kjørte til der de var om de var ute på tur eller lignende. Barnehagen synes i begynnelsen det var tungvindt, men kollegaen min var veldig fleksibel og tilpasset seg aktiviteten til barnehagen. Snakk med dem, er godt mulig det er mulig å finne en løsning 😊

Anonymkode: 9fb9e...6bc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Bør være der i kjernetiden fikk jeg beskjed om, fra 09 til 14

Anonymkode: fa0c4...fd7

Ja, sånn var det med de to eldste også, men de gikk på blandet aldersavd. Og jeg studerte så jeg var mer fleksibel for å kunne gi dem kortere dager

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du leverer rett etter at de andre barna har sovet eller rett før, kan jo ikke dette med å "komme inn i leken" bli et problem? (I grunn er jeg usikker på om det er et problem i det hele tatt når det er snakk om en ettåring.) Så du bør absolutt spørre. Det er jo lettere for barnehagen også når det er ett barn færre første halvdel av dagen.

Anonymkode: 36213...8a0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker barnehagen bør klare å tilpasse det så lenge du også er litt fleksible så du feks ikke leverer midt i et måltid eller liknende, og at de vet om når dere leverer og hvilke dager :) De går jo ikke noe særlig på tur i starten så det er neppe et problem. Og er det tur vet man jo om det på forhånd som regel, pleier å være faste dager osv.

Anonymkode: c4fac...7e2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg leverte sent da min begynte i barnehage. For mitt barn fungerte det ikke så bra. Hun kom dårlig inn i leken, hun gikk glipp av rutinene i barnehagen (som er med på å strukturere dagen), hun tilpasset seg dårlig for dagene ble så korte mm. Og i 12-13 tiden er veldig sent. Du kan risikere at barnet da må være på en annen avdeling dersom det er turdag eller noe. 

Da hun fikk begynne dagen med frokost i barnehagen, sammen med de andre barna, løsnet det helt :) 

Anonymkode: b836a...b97

Kommer dårlig inn i leken? Det er snakk om 1-åringer. Turdag med en haug med 1-åringer? 

Nå lager du problemer som ikke eksisterer, for å lette din egen samvittighet for at ungen din hadde lange dager i barnehagen. 

Anonymkode: 47d70...22a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer dårlig inn i leken? Det er snakk om 1-åringer. Turdag med en haug med 1-åringer? 

Nå lager du problemer som ikke eksisterer, for å lette din egen samvittighet for at ungen din hadde lange dager i barnehagen. 

Anonymkode: 47d70...22a

Helt normalt med turdag da

Anonymkode: 93bb6...502

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

12 tiden er sent, ville nok levert før mat

AnonymBruker
Skrevet

Tenker du kjenner ditt barn best, og vil merke på barnet om dette ikke funker. I forhold til barnehagen, så kan ikke de bestemme når du leverer ditt barn, så lenge du betaler for full plass. De kan komme med anbefalinger ja, men til synende og sist de der du som bestemmer. Prøv å lever denne tiden, og funker det for barnet, så fortsetter du med denne løsningen. 

Her begynte minstemann på barnehagen når han var 2år, leverte han til 9.30 og hentet han 13.30. Funket ypperlig for oss, og personalet sa hele tiden hvor heldig han var som fikk kortere dager. 

Anonymkode: 4803a...7fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helt normalt med turdag da

Ikke normalt med turdag første halvåret hvertfall med x antall nye ettåringer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke normalt med turdag første halvåret hvertfall med x antall nye ettåringer!

Hekt normalt her vi bor og der jeg jobber. Første mnd i bhg og så korte turer

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at dialog med barnehagen er alfa og omega her. :) 

Jeg jobber også turnus og må levere barna, fordi jeg begynner på jobb før samboeren min kan hente. Jeg liker likevel å ta rolige morgener her hjemme slik at jeg får sett de litt disse dagene. 

På småbarn har det stort sett vært null problemer, særlig på høsten hvor det er mye innkjøring og de yngste er bittesmå har de stort sett lagt opp dagene i et rolig tempo der det har vært lett å skape en åpning for et ekstra barn. Typisk har de vært i mindre lekegrupper hvis jeg har levert i 10-tiden. Kl. 11 spiser de med hele avdelingen samlet på et større rom, så det har vært et ugunstig tidspunkt for oss å levere på, men det spørs jo helt på hvordan barnehagen legger opp rytmen. 

På storebarnsavdelingen ved min barnehage har de hatt mer frilek/smågrupper/frokost frem til kl. 09 hvor de da har begynt med dagens aktiviteter som utetid, samlingsstund, prosjekter osv. De anbefaler oss derfor å ikke levere etter kl. 09, med mindre man må på grunn av et unntak som legetimer etc. Grunnen er at de da ikke ønsker at personalet skal forsvinne ut av aktivitetene for å ta imot andre barn osv. og det skjønner jeg jo også. 

Tenker at man må se på det større balansebilde. Barnehagen skal tilrettelegge for ditt barn, men må også ivareta gruppas behov. Å ha barn inn og ut gjennom dagen skaper mye avbrudd hvis det skjer på feil måte.

Anonymkode: 1c961...820

AnonymBruker
Skrevet

Det lureste å gjøre her er å snakke med barnehagen. Også prøver dere,og ser hvordan det går. For noen barn er det vanskelig å komme sent,andre takler det helt fint. Prøv dere frem. Men det er veldig greit for personalet å vite at barnet kommer sent de dagene det gjelder,mtp å planlegge dagen. Tur i vår bhg er på faste dager,og med de minste er det snakk om en liten tur om morgenen, før de må tilbake i bhg for bleieskift og soving. Så her spiller det ingen rolle om det er turdag,hvis barnet uansett kommer etter soving.  

Anonymkode: f47c0...0ac

Skrevet

Barnehager vil helst at barna er levert til når kjernetid begynner, med mindre det er lege/helsestasjon etc som gjør at man må levere senere. Kjernetid begynner stort sett 09/0930 og varer til 1400/1430. 

Skal barnet ha frokost i bhg, så har de gjerne en tid for når frokosten skal være ferdig. I vår bhg må barn som skal spise frokost være levert før 0900, da Kjernetid starter 0930.

AnonymBruker
Skrevet

Her er det ingen tider for når man kan levere sent. Vi må bare si ifra før 09:30 om barnet ikke kommer i barnehagen. Men de anbefaler egentlig før 09:30 for at barnet ikke skal falle ut av dagen helt og komme i gang med leken med andre. Det spørs på aktivitetene til barnehagen, men det er mest ro på morgenen. På ettermiddagen er det lunsj, soving i flere runder også drar mange barn. Så jeg ville levert før lunsj, så barnet kan være med på mat og sosialt. 

Anonymkode: 1d1c6...ac0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...