Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har barn som ble født med blå øyne og endte med brune, hvor lang tid tok det før dere skjønte at de ikke kom til å bli værende blå?

Vet at internett sier det omtrent et år før øyefargen er klar - jeg er ute etter personlige erfaringer.

Jenta mi er seks uker og har fremdeles blå øyne uten antydning til at de kommer til å skifte.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min datter ble født med blå øyne som gradvis ble mer og mer brunaktige, og så over til grønn. Det var en langsom prosess. Tok flere år før øynene sluttet å endre farge. Tror hun var rundt 3-4 år da øynene ble slik som de er i dag. Knall grønn, akkurat som mine

Anonymkode: 7ca02...b88

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår ble født med mørkeblå, de ble mørkebrune som mammaen sine etter en ukes tid kanskje. Gikk veldig fort! Men jeg er spansk da, så har jo veldig mørke gener :) 

Anonymkode: 0fe33...95d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Min datter ble født med blå øyne som gradvis ble mer og mer brunaktige, og så over til grønn. Det var en langsom prosess. Tok flere år før øynene sluttet å endre farge. Tror hun var rundt 3-4 år da øynene ble slik som de er i dag. Knall grønn, akkurat som mine

Hvor mange uker/måneder var hun før de ikke lenger var utelukkende blå? Når begynte du se tendenser til at de startet forandre seg?

AnonymBruker
Skrevet
Kulepenn skrev (1 minutt siden):

Hvor mange uker/måneder var hun før de ikke lenger var utelukkende blå? Når begynte du se tendenser til at de startet forandre seg?

Husker ikke helt. Noen måneder kanskje? De ble gradvis mørkere over til brunt og så gradvis over til grønt. Tok, som sagt, lang tid og var glidende overganger

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en 8-åring som har en ubestemmelig øyenfarge. Faren er blond og jeg er mørk. Afrikansk opprinnelse. 

Barnet vårt hadde blå øyne frem til 2-års alderen. Gikk over til lysebrun, deretter grønn. Men fargen skifter enda hvert år, fra grønn til brun og tilbake til grønn.  

Selv er mine øyne mørkebrune og pappaen sine er blå.

Anonymkode: d6547...1a6

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Min sønn ble født med knallblå øyne. Alle mente han kom til å beholde dem blå, fordi de var så knallblå og faren hans har blå øyne. Jeg har brune. Farmoren til barnet mitt har også brune.

Jeg ser på bilder at barnet hadde knallblå øyne sett rett forfra fremdeles da han var 3 måneder. Men...  Jeg visste allerede etter noen uker at barnet kom til å få brune øyne etter hvert. For når jeg satt og ammet ham, kunne jeg i profil se "glasset" i øynene hans, og jeg kunne se en svaaak anelse av gråbrunt i det fra siden. Dette var kun synlig i profil på helt nært hold (amme avstand) og ikke sett inn i ansiktet hans rett forfra.

Denne skyggen av brun ble sterkere etter hvert som månedene gikk, men jeg husker ikke nøyaktig når den ble synlig forfra og på litt lenger avstand. Den opprinnelige blåfargen ble først grønnaktig, så brungrønn og til slutt brun. Idag, som voksen, har han helt brune øyne.

På et spesielt bilde jeg har og som er datert, kan jeg se at han hadde grønne øyne da han var 8 måneder. Noen få måneder senere hadde han brune, på ett års bildet tatt hos fotograf.

Endret av Million
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke bare tenker blå/brun, men også blandingsfarge og skjær, så kan det ta mange år. Jeg har helt tydelig grønne øyne selv, men tror jeg hadde blå øyne, som gradvis fikk mer og mer grønnskjær, i hvert fall frem til ungdomsskolen. Mannen min har blå øyne, men med litt grønnskjær, selv om øynene definitivt er mest blå. Vi har to barn på 3 og 5 år som har knallblå øyne fortsatt, men jeg tenker det er veldig usannsynlig at ikke de får noe grønnskjær i sine øyne også etterhvert. 

Anonymkode: 3ced5...86a

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min ble født med mørkeblå øyne. Da han var rundt 1 var de lyseblå, og nå som han er 2 er de blitt grå😅 så de kan nok forandre seg noen ganger før man får den endelige fargen. 

Anonymkode: 0c5ac...92c

AnonymBruker
Skrevet

Mener det var rundt tre måneder man kunne se at de begynte å forandre seg. Men så det best fra siden, de så blå ut forfra. Gikk fra blå til en slags mørk grå/grønn til lysebrune til nå nøttebrune. 

Lillesøstera har hatt lyseblå øyne hele veien og har det fremdeles nå ved 15 måneder. 

Anonymkode: b6688...4b0

AnonymBruker
Skrevet

På vår sønn så vi bittelitt antydning til gyllent rundt pupillen da han var rundt 7-8 mnd. Så ble de gradvis mer og mer gyllen til han utviklet denne grønnfargen. De sluttet å forandre seg da han var rundt 1,5 år :)

IMG_6673.jpeg

Anonymkode: 6bd85...39d

AnonymBruker
Skrevet

Husker ikke nøyaktig når den første brune flekken kom, men kirurgen tok bilder av øynene hans under en operasjon ved 5 uker og en ved 9 uker. På bildet fra første operasjon hadde han bare noen små brune flekker på begge øynene, og på bildet fra andre operasjon var høyre øye brunt og venstre delt diagonalt brunt og blått. Øynene holdt seg likt frem til han var 8 måneder, hvor den blå delen på venstre øye ble brun over natta.

Anonymkode: 2cd64...e2e

AnonymBruker
Skrevet

Ser på bilder at eldste hadde blå øyne som 7 mnd. Han er nå 8 år og har grønne/grønnbrune. Minste på 5 år har fortsatt blå. 

Anonymkode: 63cb9...ad2

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min ble født med blå, når hun var ca 8 mnd. så merket jeg at de hadde blitt mørkere og bare noen dager senere ble de grønne. Nå er hun 12 år og har den øyenfarge. Så hos henne tok det ca en uke.

Anonymkode: ffeef...716

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...