Gå til innhold

Væske fra øret - når kontakte lege?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt væske fra det ene øret i et par dager. Det er tynn væske, noen ganger klar andre ganger mørkt gul. Aldri hatt det før, så usikker på når man evt tar kontakt med lege. Noen som vet hva som er anbefalt? Jeg har ikke fastlege akkurat nå, må evt prøve å finne en privatlege som kan hjelpe. Reiser og bort på onsdag, usikker på om jeg risikerer at det blir akutt verre mens jeg er på ferie. Jeg har tydeligvis begynt å overtenke, som ikke er lurt. Noen som har erfaring med væske fra øret som kan gi meg råd?

Anonymkode: 57217...e13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da skal du ringe legevakten i dag, tlf. 114115. Beskriv nøye, du bør få antibiotika.

Anonymkode: 53463...6d9

AnonymBruker
Skrevet

Beklager, tlf 116117.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da skal du ringe legevakten i dag, tlf. 114115. Beskriv nøye, du bør få antibiotika.

Er det ikke voldsomt å ringe legevakten? Her jeg bor er det ca 6500 uten fastlege. Det skrives ofte i avisen om at vi ikke bør kontakte legevakt om noe ikke er akutt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke voldsomt å ringe legevakten? Her jeg bor er det ca 6500 uten fastlege. Det skrives ofte i avisen om at vi ikke bør kontakte legevakt om noe ikke er akutt. 

Dette kan faktisk være akutt. Gul rennende væske er puss, og kommer av en bakteriell infeksjon. Ikke for å skremme, men uten antibiotika vil en del faktisk dø av ubehandlet infeksjon. Du får snakke med en sykepleier på 116117 som tar vurderingen. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kan faktisk være akutt. Gul rennende væske er puss, og kommer av en bakteriell infeksjon. Ikke for å skremme, men uten antibiotika vil en del faktisk dø av ubehandlet infeksjon. Du får snakke med en sykepleier på 116117 som tar vurderingen. 

"Ikke for å skremme".

En får som regel ikke antibiotika for øreverk, uten noen andre symptomer. Rull inn!

Anonymkode: a3f31...e9e

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Støtter denne. Fra den ene dagen til den andre kan det bli veldig mye verre uten antibiotika. Ring og spør!

AnonymBruker
Skrevet

Du som ikke er helsepersonell er ikke rett å ta vurderingen. Du ringer til legevakta, beskriver problemet, så vil de vurdere om du skal komme inn for å ses på av lege.

Anonymkode: 08307...c59

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du som ikke er helsepersonell er ikke rett å ta vurderingen. Du ringer til legevakta, beskriver problemet, så vil de vurdere om du skal komme inn for å ses på av lege.

Anonymkode: 08307...c59

Jeg er ikke komfortabel med å kontakte legevakten når allmenntilstanden er fin. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor spør du om råd da ? 
Hvis det er verket hull på trommehinnen, vil du ta sjansen på at det ikke forverrer seg ? 
Å ringe legevakten og spørre om råd er fornuftig og klokt

Anonymkode: c286f...fdd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor spør du om råd da ? 
Hvis det er verket hull på trommehinnen, vil du ta sjansen på at det ikke forverrer seg ? 
Å ringe legevakten og spørre om råd er fornuftig og klokt

Jeg spurte om hvor lenge man ser det an før man kontakter lege, det er ikke det samme som legevakt. Legevakt er for akutte problemstillinger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg spurte om hvor lenge man ser det an før man kontakter lege, det er ikke det samme som legevakt. Legevakt er for akutte problemstillinger. 

Kontakt fastlege i morgen tidlig. Blir du verre, får feber eller mer smerter ringer du legevakten med en gang.

Anonymkode: a04d6...6c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er der for å svare på spørsmål også. 

Anonymkode: c82ae...a68

• Liker 1
Skrevet

Du kan godt ringe om du plages. Men vanligvis går ørebetennelse over av seg selv. Viktig å unngå kaldt vann i dusjen da det gjerne er hull på trommehinne ( når kaldt vann kommer forbi denne hinnen kan du bli svimmel). 
alle kommuner skal også ha et tilbud til dem uten fastlege. Det finnes i Bergen kommune i allefall fra man-fre. Men de er nok strenge på alvorlighetsgrad. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt det i flere år, og får en salve som lindrer, men ikke hjelper. Det er veldig irriterende, og ser udelikat ut. Ble litt paff av kommentarfeltet her, men hvis antibiotika kan hjelpe bør jeg kontakte legevakten kanskje. Har vurdert og kontakte ørelege på volvat, for tror ikke fastlegen er i stand til og gjøre noe med det. 
vet ikke helt hva jeg skal si til deg ts, hvis folk her er seriøse med at dette er så farlig, burde vi kanskje begge kontakte legevakten. Ellers synes jeg Vaxol hjelper, det blir mindre « gult» / irritabelt. 

Anonymkode: 42134...5f1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har hatt det i flere år, og får en salve som lindrer, men ikke hjelper. Det er veldig irriterende, og ser udelikat ut. Ble litt paff av kommentarfeltet her, men hvis antibiotika kan hjelpe bør jeg kontakte legevakten kanskje. Har vurdert og kontakte ørelege på volvat, for tror ikke fastlegen er i stand til og gjøre noe med det. 
vet ikke helt hva jeg skal si til deg ts, hvis folk her er seriøse med at dette er så farlig, burde vi kanskje begge kontakte legevakten. Ellers synes jeg Vaxol hjelper, det blir mindre « gult» / irritabelt. 

Anonymkode: 42134...5f1

Om man har hull på tromhinnen så skal man ikke putte noe inn i øret. Derfor bør en lege sjekke dette først.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Kontakt fastlege i morgen tidlig. Blir du verre, får feber eller mer smerter ringer du legevakten med en gang.

Takk! 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De er der for å svare på spørsmål også. 

Anonymkode: c82ae...a68

kommunen har gått ut og presisert at man kun skal ta kontakt med legevakt om det er akutt. De mener at for mange kontakter legevakten som gir for stor belastning. Kanskje det er annerledes andre steder, men her er det sånn. 

Minitroll skrev (51 minutter siden):

Du kan godt ringe om du plages. Men vanligvis går ørebetennelse over av seg selv. Viktig å unngå kaldt vann i dusjen da det gjerne er hull på trommehinne ( når kaldt vann kommer forbi denne hinnen kan du bli svimmel). 
alle kommuner skal også ha et tilbud til dem uten fastlege. Det finnes i Bergen kommune i allefall fra man-fre. Men de er nok strenge på alvorlighetsgrad. 

Takk. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være eksem i øregangen. Jeg har vært plaget med det de siste årene, og når jeg har utbrudd så kommer det litt væske. Den er vanligvis klar og tyntflytende, men kan bli litt tykkere og gulaktig når det er i ferd med å størkne. Beklager de litt ekle detaljene. Jeg behandler med en bakteriedrepende salve jeg har fått av legen, laget for øret, så det er bare til å dryppe et par dråper to ganger i døgnet. Går ganske fort over da, og i mitt ene øre har jeg kun at ett utbrudd, i det andre kommer det tilbake med jevne mellomrom. Ikke farlig, bare irriterende.

Men du må innom en lege for å undersøke da, jeg kan ikke stille diagnoser, vil bare være en motvekt mot dem som snakker om død og fordervelse. 

Anonymkode: d6aa8...222

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har fortalt at du ikke har fastlege, og da lurer jeg på hvilket alternativ du har da? 
Fatter ikke denne redselen for å rinoe legevakt om råd når en ikke har fastlege 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har fortalt at du ikke har fastlege, og da lurer jeg på hvilket alternativ du har da? 
Fatter ikke denne redselen for å rinoe legevakt om råd når en ikke har fastlege 

Det finnes private leger i området. 

jeg ringer legevakt kun når jeg det er akutt eller alvorlig redusert allmenntilstand. Det er og det kommunen har bedt oss gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...