Gå til innhold

Hvor gammel kan en hund bli?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste i et annet innlegg her om en hund som er 19 år.

Trodde ikke hunder kunne bli mer enn 15-16 år jeg.

Den vi hadde ble 14, men vi måtte ta henne pga livmorbetennelse.

Hvilke hunderaser blir gamle og hvilke lever et kortere liv sånn i snitt da?

G

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

I korte trekk så har små hunderaser lengre levetid enn store raser.

Hilsen Rotta

Skrevet

Jeg kjente en hund som ble 19 aar, den var ganske doev paa slutten...det var en blanding mellom Schnauzer og noe annet...

Skrevet

min samboer har en hund som nå er 19 år. det er en blanding mellom en grønnlandshund og grandanoiar( vet ikke om det siste ble skrevet riktig, men håper dere skjønner det) han er ganske stor.

hunden begynner å bli senil, og gjør fra seg inne, når den har dårlige perioder. i de gode perioder er han som en hvalp, fikk også høre at han fortsatt ser ut som en hvalp. peneste hund jeg noensinne har sett

hunden har ikke en gang det trekket gamle hunder gjerne får.

Skrevet

Du kan se på denne siden:

http://www.sidenomhunde.dk/hundealder.html

Der står det litt om gjennomsnittlig hundealder og når de forskjellige hundene begynner å eldes.

Det er jo også kjent at raser som er veldig modifiserte til å se ut på en spesiell måte ofte har svakheter som gjør at de ikke lever så lenge som mer "naturlige" hunderaser. Bulldoger er f.eks plaget med luftveisproblemer og at leddene blir overbelastet pga kroppstungden, schäfere som er veldig vinklet i ryggen (slik man avlet dem for noen år siden) plages ofte med ryggproblemer, og veldig store og tunge selskapshunder klarer ofte ikke å støtte kroppsvekten når de begynner å eldes. Det er antall friske år en hund har etter at den har begynt å eldes som utgjør den store forskjellen.

Mitt inntrykk er derfor at "fasiten" blir

størrelse + plager pga rasemodifikasjoner = forventet levealder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...