Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Eller, ja, det trenger ikke en gang å være en forelder, men en god lærer, ei tante, foreldrene til bestevennen din ... Noe om økonomi? Matlaging? Boevne? Alkoholvaner? Sosiale relasjoner? Bruk av hammer og spiker? Hva brukte du 20-årene på å lære deg du skulle ønske du hadde fått med deg "hjemmenfra"? Og som du selv vil lære egne barn, eller barn du har god kontakt med.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Kjøpe bolig midt i Oslo Sentrum på 90-tallet. Anonymkode: 10b19...d0d 9 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 At det er mye enklere å vaske med vann, natron og litt sitronolje (for lukta sin del) enn vaskemidlet du kjøper på butikken. Isbiter i tulipanvannet gjør at tulipaner holder seg lengre. Fyrsikk i blomsterpotter holder småfluene borte. Brenner man kongler på bålet holder mygga seg borte mm. Lært av mormor Anonymkode: 5ccdf...3f3 11 4
visp Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Kokeplate skrev (5 minutter siden): Ser mange sliter med å tenne opp. Det er mange av oss som ikke vokste opp med peis, eller hytte:) Men jeg har nå lært det etterhvert da.
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 Takk for innspill. Selv brukte jeg tyveårene på å lære meg å lage mat av fisk (jeg er byjente), akkurat det prøver jeg å lære videre.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 At ved kreditt gjeld så betyr det ikke at minste sum å betale pr måned faktisk dekker en dritt, ikke en gang rentene. Anonymkode: 6343e...9d7 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Jeg lærte faktisk aldri hvordan man burde bruke for eksempel en vaskemaskin / gressklipperen, og så videre. Hver eneste gang jeg ønsket å sette på en vaskemaskin, så ble moren min irritert og kunne brøle ting som Nei, det skal du ikke!! eller lignende. Fordi hun var livredd for at jeg kom til å gjøre ett eller annet helt feil, og at hele maskinen muligens kom til å bli fullstendig ødelagt. Men hvis hun hadde vært så utrolig bekymret for dette, så kunne hun vel faktisk ha LÆRT meg å bruke disse tingene. "trykk på den knappen" og ta opp i XX mye pulver" og så videre. Dermed kunne jeg selvfølgelig ha satt på mine egne vaskemaskiner, i stedet for å hele tiden vente på at hun skulle gjøre dette. Hun klagde jo ofte over hvor mye klesvask det var hele tiden, og hvor ufattelig kjedelig alt dette var. Men samtidig NEKTET hun plent å egentlig lære bort sånne ting, og på den måten få noen andre til å ta hånd om klesvasken. Jeg var vel oppi tenårene før jeg i det hele tatt tenkte på dette selv, og vaskemaskinen var da temmelig gammel (og med slitte knapper) sånn at jeg kunne ikke bare ta en rask titt på maskinen og automatisk forstå hva slags knapper man faktisk burde trykke på eller vri på. Hvor bruksanvisningen ble av, har jeg heller ikke peiling på. Mest sannsynlig kastet, lenge før jeg i det hele tatt tenkte på at jeg burde begynne å sette på mine egne maskiner. Anonymkode: b8493...569 2 2
Rufs Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 12 hours ago, Vikarsykepleier said: Takk for innspill. Selv brukte jeg tyveårene på å lære meg å lage mat av fisk (jeg er byjente), akkurat det prøver jeg å lære videre. Godt poeng, det er faktisk veldig mange som tror de ikke liker fisk fordi de aldri har fått servert god fisk. Og det er trist. 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #10 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg lærte faktisk aldri hvordan man burde bruke for eksempel en vaskemaskin / gressklipperen, og så videre. Hver eneste gang jeg ønsket å sette på en vaskemaskin, så ble moren min irritert og kunne brøle ting som Nei, det skal du ikke!! eller lignende. Fordi hun var livredd for at jeg kom til å gjøre ett eller annet helt feil, og at hele maskinen muligens kom til å bli fullstendig ødelagt. Men hvis hun hadde vært så utrolig bekymret for dette, så kunne hun vel faktisk ha LÆRT meg å bruke disse tingene. "trykk på den knappen" og ta opp i XX mye pulver" og så videre. Dermed kunne jeg selvfølgelig ha satt på mine egne vaskemaskiner, i stedet for å hele tiden vente på at hun skulle gjøre dette. Hun klagde jo ofte over hvor mye klesvask det var hele tiden, og hvor ufattelig kjedelig alt dette var. Men samtidig NEKTET hun plent å egentlig lære bort sånne ting, og på den måten få noen andre til å ta hånd om klesvasken. Jeg var vel oppi tenårene før jeg i det hele tatt tenkte på dette selv, og vaskemaskinen var da temmelig gammel (og med slitte knapper) sånn at jeg kunne ikke bare ta en rask titt på maskinen og automatisk forstå hva slags knapper man faktisk burde trykke på eller vri på. Hvor bruksanvisningen ble av, har jeg heller ikke peiling på. Mest sannsynlig kastet, lenge før jeg i det hele tatt tenkte på at jeg burde begynne å sette på mine egne maskiner. Anonymkode: b8493...569 Samme her, en mor som nektet meg å prøve eller gjøre ting, og så nektet å vise meg eller lære meg. Jeg forsto det ikke før jeg var voksen. Hun lot meg ikke gjøre noe hjemme for så å klage og kjefte på meg at jeg ikke gjorde eller klarte noe. Eller bare klage på at det ikke blir gjort. Anonymkode: 6343e...9d7 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 At man sparer opp, i stedet for å kjøpe på kreditt. Anonymkode: b1395...613 4 3
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #12 Skrevet 7. august 2023 Skulle ønske mine foreldre kommuniserte til meg dette med at noen mennesker er farlige. Ikke bare "dra deg inn i van'en og kidnappe deg" farlige, men psykopater.og narsissister og andre mennesker med slett moral. Men igjen, min mor hadde vel litt tendenser etter svært hard oppvekst, så hun ville vel ikke bli avslørt. Hadde bare vært så mye lettere å skjønne når man ble utnyttet, tror jeg. Men nå er jeg oppdratt til å være en pleaser, da. Anonymkode: 0fc3e...ecf 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Skrevet 7. august 2023 Vokste opp med omsorgssvikt, så.... Det aller meste 😅 Noe jeg har tatt med meg fra min far som jeg kun så en sjelden gang (ingen omsorgssvikt der), var å alltid prøve selv først, og om jeg måtte be om hjelp, be dem om å lære meg, ikke la dem gjøre det for meg. Alt annet har blitt googlet:p Anonymkode: c31e8...214 4 4
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Skrevet 7. august 2023 To ting. Det ene er å alltid gjøre unna lekser etter skolen før man gjør noe annet (samme som voksen student) og det andre er å alltid spare en del, f.eks. 30 %, av det man tjener, ev. pengegaver. Gremmes når jeg tenker på hvor mye penger jeg har sløst bort opp gjennom årene. Disse tingene, spesielt det med økonomi, er så selvfølgelig i teorien, men samtidig så lett å "overse", dvs. ikke tenke på før man er så gammel at man innser hvor stor betydning det kunne hatt for økonomien. Anonymkode: da867...dd9 7
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Skrevet 7. august 2023 Skulle ønske at de hadde lært meg at jeg er god nok, fremfor å hånliggjøre meg hele tiden. Praktisk økonomi hadde gjort seg også😉 Anonymkode: d8c17...dfe 1 4
Gjest Albbas Skrevet 7. august 2023 #16 Skrevet 7. august 2023 Jeg lærte ganske lite matlaging hjemmefra. Ingen big deal egentlig, mamma hatet å lage mat og hadde sånn sett ikke så mye å lære meg. 🙈 Foreldrene mine var heller ikke så flinke til å forvente/kreve at jeg bidro med husarbeid. Men igjen, de var ikke så gode til å gjøre det selv heller. 😬
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #17 Skrevet 7. august 2023 Vikarsykepleier skrev (22 timer siden): Eller, ja, det trenger ikke en gang å være en forelder, men en god lærer, ei tante, foreldrene til bestevennen din ... Noe om økonomi? Matlaging? Boevne? Alkoholvaner? Sosiale relasjoner? Bruk av hammer og spiker? Hva brukte du 20-årene på å lære deg du skulle ønske du hadde fått med deg "hjemmenfra"? Og som du selv vil lære egne barn, eller barn du har god kontakt med. Har sørget for å lære meg litt om alt fra folk rundt meg, for i min familie var det lite å hente. Jeg dro hjemmefra som 16 åring og kunne ikke lage varmmat utenom pizza. Jeg får stadig høre at jeg er løvetannsbarn. I løpet av 16 år har man lært seg det meste. Jeg lærer det videre til mine barn. Kunne ønske alt ved min barndom var annerledes, men sånn ble det. Jeg har gjort det beste ut av det og har det utrolig bra nå. Jeg kan ta lett oppussing, fikser bil selv, ordne ute, renhold, rydding, organisere, lager det meste av mat fra bunnen av, kan sy, kan bære tunge møbler selv, er god sosialt, har orden på egen økonomi, er god på omsorg for barna mine, drikker sjeldent alkohol, flink til å jobbe, holder kroppen sunn. Alt lært selv eller fra andre hold. Anonymkode: 933bd...c23 2
fru Alving Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 Skulle ønske mine foreldre hadde hjulpet meg til å se mer muligheter og pushet meg mer til og se utover. Reise, studere i utlandet sånne ting. Lært å ta mer plass stikke meg frem mer. 2 1
NiceOrNothing Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 Vikarsykepleier skrev (På 6.8.2023 den 10.14): Eller, ja, det trenger ikke en gang å være en forelder, men en god lærer, ei tante, foreldrene til bestevennen din ... Noe om økonomi? Matlaging? Boevne? Alkoholvaner? Sosiale relasjoner? Bruk av hammer og spiker? Hva brukte du 20-årene på å lære deg du skulle ønske du hadde fått med deg "hjemmenfra"? Og som du selv vil lære egne barn, eller barn du har god kontakt med. Økonomisk selvstendighet. Fordelene ved høy utdannelse . Å at man kun skal omgi seg med folk som gjør seg glad 🤗 2
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #20 Skrevet 7. august 2023 Bordskikk...aner ikke hva som er normalt, men lærte mye av eksen. Økonomi derimot, der vet jeg masse og har god økonomi pga det (til tross lav lønn). Anonymkode: 9a98e...da7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå