Gå til innhold

Vurderer å gå ned i stilling. Hva bør jeg tenke på?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig tenkt på det i noen år men føler meg også for grådig til å gi slipp på en del av lønna mi. Vi har god råd så det er ikke noe problem egentlig. Jeg er vel preget av å ha vokst opp med lite midler og det har slått ut helt i den andre enden av skalaen nå når jeg tjener penger selv.

Årsaken til at jeg ønsker å gå ned er rett og slett psykisk helse. 

Uansett, jeg ønsker å vite ganske eksakt hva dette vil si for inntekten min. Enkel prosentregning forstår jeg jo. Nå går vi opp i lønn også så jeg vet ikke helt hva den nye månedslønna blir (sånn på ørene). 

Hva annet bør jeg ta med i betraktningen når jeg skal beregne ny månedslønn? Hvordan vet jeg hvilken tabell jeg havner på når det kommer til skattetrekk? Hva har det å si for skatten min til neste år? Bør jeg vente til over nyttår med å gå ned i stilling? 

Er garantert mye jeg ikke har tenkt på eller tatt med i vurderingen som folk her har peiling på. Tar imot alle råd og tipsene med stor takknemlighet 🌞

Anonymkode: 1a232...c2e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle du vlu ufør så vil du få veldig lite utbetalt ved å gå ned I stilling. Samme .ed pensjon. 

Selv om dere har god råd, betyr det ikke at du har det. For det kan skje det blir du og ikke dere.

Anonymkode: ca301...7b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, pensjon, ufør og eventuelt brudd/skilsmisse er greit å ha i bakhodet. 

Anonymkode: 0bef5...456

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har små barn, eller større barn med ekstra omsorgsbehov, kan du få opptjening av pensjonspoeng for den reduserte stillingsprosenten. Hvis du jobber i staten er det egen ordning. Hør med HR på jobben din, kanskje se kan hjelpe deg å se hva du kan ha rett på.

Det er også bedre å be om ulønnet permisjon for en periode, heller enn å si opp en andel av stillingen, slik at du ikke behøver om å justere opp stillingsprosenten din senere.  

Er det andre løsninger som kan gjøre (arbeids-) hverdagen bedre uten å redusere stillingsprosenten så bør du snakke med leder om dette. Arbeidstid, oppgaver som kan utføres på hjemmekontor, ferietid, arbeidsoppgaver, kontorplass..

Er det ting du/ dere gjør hjemme, som det vil lønne seg (når man hensyntar pensjonsopptjening osv) å betale andre for å gjøre, heller enn at du tar ulønnet fri fra jobb for å gjøre det? Rengjøring, handling, stryking, finne på middager, plenklipp.. 

Man kan lage en avtale med ektefelle som sikrer at den som er mer hjemme (med omsorgsoppgaver spesielt) får godtgjort dette hvis ved brudd, arv (særkullsbarn) osv, slik at ikke den som har betalt arbeid tjener opp alle rettigheter mht eierandel av bolig, pensjon osv, uten at den andre får noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg har egentlig tenkt på det i noen år men føler meg også for grådig til å gi slipp på en del av lønna mi. Vi har god råd så det er ikke noe problem egentlig. Jeg er vel preget av å ha vokst opp med lite midler og det har slått ut helt i den andre enden av skalaen nå når jeg tjener penger selv.

Årsaken til at jeg ønsker å gå ned er rett og slett psykisk helse. 

Uansett, jeg ønsker å vite ganske eksakt hva dette vil si for inntekten min. Enkel prosentregning forstår jeg jo. Nå går vi opp i lønn også så jeg vet ikke helt hva den nye månedslønna blir (sånn på ørene). 

Hva annet bør jeg ta med i betraktningen når jeg skal beregne ny månedslønn? Hvordan vet jeg hvilken tabell jeg havner på når det kommer til skattetrekk? Hva har det å si for skatten min til neste år? Bør jeg vente til over nyttår med å gå ned i stilling? 

Er garantert mye jeg ikke har tenkt på eller tatt med i vurderingen som folk her har peiling på. Tar imot alle råd og tipsene med stor takknemlighet 🌞

Anonymkode: 1a232...c2e

Når man sliter med helsa er det dummeste man kan gjøre å gå ned i stilling. Hør med legen din om du kvalifiserer for arbeidsavklaringspenger. Kanskje du etterhvert blir delvis eller helt ufør pga nedsatt helse. Da er det greit å ha et større beregningsgrunnlag å gå ut ifra. Delvis AAP og delvis lønn er bedre enn bare delvis lønn.

Det er vanskelig å vite hvilken skattetabell du havner på når du går ned i lønn. Men du kan jo bruke skattekalkulatoren til skatteetaten. Anbefaler at går for prosenttrekk fremfor tabell.

Rådet er i utgangspunktet å ikke gå ned i stilling. Men hvis helsa gjør slik at inntektsevnen er nedsatt med minst 50 % så er arbeidsavklaringspenger veien å gå.

Anonymkode: 16831...774

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør aldri gå ned i stilling frivillig fordi du opplever å ha vansker med å utføre jobben. Arbeidsgiver er pliktig å tilrettelegge for deg som arbeidstaker for å holde deg i den stillingen du har. Om så bør du heller forsøke AAP og eventuelt ufør for den andelen du ikke har kapasitet til å jobbe. Frivillig nedgang i stilling er kun tap for din del, og lettvint ovenfor arbeidsgiver. For all del, forsøk å regulere andre områder av livet også slik at du mestrer jobb, men livet er også mye mer enn å «spare» på energi kun for å holde ut i en stillingsprosent. 

Anonymkode: c53ef...2f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cottontail skrev (5 minutter siden):

Hvis du har små barn, eller større barn med ekstra omsorgsbehov, kan du få opptjening av pensjonspoeng for den reduserte stillingsprosenten. Hvis du jobber i staten er det egen ordning. Hør med HR på jobben din, kanskje se kan hjelpe deg å se hva du kan ha rett på.

Det er også bedre å be om ulønnet permisjon for en periode, heller enn å si opp en andel av stillingen, slik at du ikke behøver om å justere opp stillingsprosenten din senere.  

Er det andre løsninger som kan gjøre (arbeids-) hverdagen bedre uten å redusere stillingsprosenten så bør du snakke med leder om dette. Arbeidstid, oppgaver som kan utføres på hjemmekontor, ferietid, arbeidsoppgaver, kontorplass..

Er det ting du/ dere gjør hjemme, som det vil lønne seg (når man hensyntar pensjonsopptjening osv) å betale andre for å gjøre, heller enn at du tar ulønnet fri fra jobb for å gjøre det? Rengjøring, handling, stryking, finne på middager, plenklipp.. 

Man kan lage en avtale med ektefelle som sikrer at den som er mer hjemme (med omsorgsoppgaver spesielt) får godtgjort dette hvis ved brudd, arv (særkullsbarn) osv, slik at ikke den som har betalt arbeid tjener opp alle rettigheter mht eierandel av bolig, pensjon osv, uten at den andre får noe. 

Vi har noe som heter omsorgspoeng når man har omsorgsoppgaver. Men..  

Til eksempel meg selv. Jeg har hatt omsorg for flere barn hele mitt voksne liv. For de med inntekt over 470k så spiller omsorgspoeng ingen rolle. Omsorgspoeng er for å sikre de som har lav inntekt og har hatt omsorgsoppgaver. Altså var svaret jeg fikk at omsorgspoeng ikke har noe å si for min pensjon. 

Anonymkode: c9dc3...9b1

AnonymBruker
Skrevet

Hvis problemet er psykisk helse må du heller begynne med gradert sykemelding. Tro meg, du vil ikke like å sitte igjen med 66% av f.eks en 80% stilling vs 100% for resten av livet.

Anonymkode: 40d80...1ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...