AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #1 Skrevet 6. august 2023 Hei! Vi er en familie på 5, som mange andre er ikke økonomien på sitt høydepunkt akkurat nå. Vi har spart alt vi har for å kunne ta med ungene på tur. Vi skal ta dfds nå på mandag. Værvarselet er jo mildt sagt alarmerende. Du er jeg bare skikkelig lei meg.. og redd. Er der noen med båterfaring her? Kommet det til å bli ett helvete? Og hva er forskjellen på i m/s og i kastene på havet? M/s er spådd alt fra 10 m/s til 22m/s og opp mot 33!!! I kasta. For meg fra Hedmark høres det helt sinnsykt ut. Og jeg har knapt sovet i natt. Alternativt er å ikke dra. Men da er alle pengene tapt og vi har ingen ny mulighet. Unga er 8 12 og 16. Hjelp! Anonymkode: 7b4a4...98a
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Skrevet 6. august 2023 Hvor er det spådd disse vindstyrkene? Det kommer til å gå helt fint. Er det ikke trygt vil de ikke legge fra havn og da får dere vel igjen på reiseforsikring? Hvilken rute tar dere? Anonymkode: c9322...9f9 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Skrevet 6. august 2023 Båten er stor og ville aldri gått hvis det er utrygt. Anonymkode: cc400...a26 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Skrevet 6. august 2023 Båten går ikke om det ikke er trygt. Du høres overnervøs ut. Anonymkode: 76857...da9 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 Det går fint, det er ikke en liten Askeladden med påhengsmotor du skal reise med. Og de kommer til å legge kursen slik at det blir minst mulig bevegelse i båten. Sannsynligvis har båten også stabilisatorer (noe jeg personlig ikke liker, for det gir en unaturlig bevegelse i båten). Det går også litt tid fra det begynner å blåse og til bølgene begynner å bli store/merkbare. Og som en annen skriver her: hvis kapteinen mener det er uforsvarlig, så går de ikke. Anonymkode: 1a1cd...d96
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 Takk for svar Er fullstendig klar over at jeg er overnervøs... men er ikke nødvendigvis så lette å bare slutte å være det 🤣 Oslo-frederikshavn-københavn er strekka.. Skagerak og Frederikshavn, Gøteborg i hvertfall har spådd 20 m/s og 30 i kasta.. Anonymkode: 7b4a4...98a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 Ikke alltid bare vindkastene som er avgjörende, men vindretning! Utifra hva jeg kan se på windy i henhold til retningen vil dere få en faktisk rolig tur ned. Kanskje litt bevegelse, men ikke mer enn at dere må storm sikre ungær og gubbe, mat og seng 🥰😂! Pluss dere vil seile mer eller mindre i le hele veien. Etter Færder. Fra 16.30/17.00-21.00 er dere omtrentlig i Færder og der er det så å si alltid ruske tusk. På vei hjem fra Danmark vil dere få en del sjø. Men bedre det enn dønninger, som er tung sjø. Det kan være. Er ubehaglig faktisk! De som er mest utsatt er Fjordline mellom Stavanger og Hirtshals, og Kristiansand og Hirtshals. Så super speed, og fjord faster blir nok innstilt. Pga vindretning og bölgehøyden! Anbefaler sjøsyk tabletter 30 minutter før ombord stigning, og sånn armbånd. Eller, be gubben ta seg av ungene mens du tar deg anker drammer i begge beina! God tur og det vil gå bra ❤️❤️ Anonymkode: d6a9d...78a 2
enkefru Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Den går jo omtrent «innaskjærs» hele veien, bortsett fra når den dreier til Fredrikshavn, da er det åpent ut mot skagerak og det kan nok bli litt sjø… de tar ingen sjanser og båtene der er stødige, ingen fare!
Tjoheiii Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 Det er helt trygt, ts! Bølgene kommer nok ikke til å merkes engang🥰 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 Jeg har ikke merket noe til bølgene i det hele tatt på mine 4-5 turer med danskebåten. Anonymkode: 3803f...6d1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 Reiste til Køben med DFDS for halvannen uke siden. Da var det en del sjø da vi kom "utaskjærs", typ etter at vi passerte Færder i 17-tida (sånn ca) til vi kom til Frederikshavn like etter midnatt. Det gynget godt i perioder. Jeg klarte meg greit, men ble uvel etter middag og gikk å la meg i 21-tida og ble i senga resten av kvelden. Var helt fin da vi kom til Køben neste morgen. En ting til TS, siden du skriver at økonomien er trang. Husk at alt ombord koster danske kroner, så det er dyrt. Gang prisene med 1,6, så får du ca norsk pris. Anonymkode: 45973...fae
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Reiste til Køben med DFDS for halvannen uke siden. Da var det en del sjø da vi kom "utaskjærs", typ etter at vi passerte Færder i 17-tida (sånn ca) til vi kom til Frederikshavn like etter midnatt. Det gynget godt i perioder. Jeg klarte meg greit, men ble uvel etter middag og gikk å la meg i 21-tida og ble i senga resten av kvelden. Var helt fin da vi kom til Køben neste morgen. En ting til TS, siden du skriver at økonomien er trang. Husk at alt ombord koster danske kroner, så det er dyrt. Gang prisene med 1,6, så får du ca norsk pris. Anonymkode: 45973...fae Det er jo derfor de har spart. Helt ærlig så er det ikke så ille valuta ombord. Spørs hva du skal ha. Har og stram økonomi, men ble lkke ranet ombord eller etter fire dager i danmark Anonymkode: d6a9d...78a 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Skrevet 6. august 2023 Det burde gå fint. De reiser ikke om det er utrygt. God reise 🙂 Anonymkode: cf7f2...b19 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Skrevet 6. august 2023 Tusen takk for alle svar! Nå fikk jeg akkurat melding fra vy om at alle tog står herfra i morgen uten mulighet for buss pga været.. så da blir det ikke no båttur.. Anonymkode: 7b4a4...98a 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tusen takk for alle svar! Nå fikk jeg akkurat melding fra vy om at alle tog står herfra i morgen uten mulighet for buss pga været.. så da blir det ikke no båttur.. Anonymkode: 7b4a4...98a Dere har reiseforsikring? Anonymkode: 59d08...e65 2
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Skrevet 6. august 2023 Det er vel nordover det dårlige været kommet. Fuglene flyr sørover. Anonymkode: fd7c1...cfa
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Skrevet 6. august 2023 https://www.dfds.com/nb-no/juridisk Reisebestemmelsene for dfds finner du her eller på billetten din. Vet ikke om du har rett på noe igjen ved avbestilling, men hvis du får sms om at de avbryter reisen da har du nok full rett til penger igjen. Anonymkode: cf7f2...b19
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #18 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Takk for svar Er fullstendig klar over at jeg er overnervøs... men er ikke nødvendigvis så lette å bare slutte å være det 🤣 Oslo-frederikshavn-københavn er strekka.. Skagerak og Frederikshavn, Gøteborg i hvertfall har spådd 20 m/s og 30 i kasta.. Anonymkode: 7b4a4...98a Det står på dfds at det ikke er seileplan hverken i dag eller i morgen. Først den 9.Aug går fergen til Fredrikshavn fra Oslo, men ser ut til at Oslo Køben går foreløpig. Du har sikkert fått beskjed hvis den er innstilt, og hvis den er så spør om penger igjen for turen. Anonymkode: cf7f2...b19
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #19 Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Tusen takk for alle svar! Nå fikk jeg akkurat melding fra vy om at alle tog står herfra i morgen uten mulighet for buss pga været.. så da blir det ikke no båttur.. Anonymkode: 7b4a4...98a Tenker det er like greit. Jeg har vært med på en dansketur i full høststorm, og det er det aller verste jeg har opplevd. På forhånd hadde alle sagt at vi ikke kom til å merke noe på en så stor båt, men de tok feil. Vi satt i restauranten og alt fløy veggerimellom. En dame fikk en tallerkenstabel rett i fleisen og begynte å blø neseblod. Flere ramlet i trappen, så den ble faktisk stengt av. Alle måtte gå på rommet, og det var ikke lov å oppholde seg i fellesområdene. Inne på rommet fløy alle tingene våre rundt. Vi la oss og prøvde å sove, men falt ut av sengen flere ganger. Mannen min spøy og spøy hele natten, men fordi det humpet så voldsomt så klarte han aldri å treffe posen. Det var helt grusomt. Verste jeg har opplevd. Anonymkode: e4383...a23 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå