Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Det er enkelt å si at vi må prate sammen i forholdet, men så ekstremt vanskelig å gjennomføre. Saken er at jeg innerst inne ønsker at min samboer gjennom mange år (over 15 år) skal flytte ut. Vi har to barn der begge snart er tenåringer.

Hovedproblemet er at hun har ikke råd til å leie seg bolig i byen vi bor i. Forholder vårt er helt flatt og handler kun om at familie AS skal gå rundt. Vi krangler ikke, eller har store konflikter. Sex er nesten fraværende. To til tre ganger i året. Det har aldri vært noen tegn til at hun ønsker sex de 10 siste årene. Er ingen av oss som hater hverandre. Foruten sex så går ting egentlig ganske greit, men det er ikke noe mere. Ingen felles interesser eller hobbyer. 

Ett stort problem vi har er at vi ikke prater sammen. Jeg synes det er ekstremt vanskelig å prate med henne og har trukket meg unna. Det gjøres heller ingen forsøk fra hennes side. Grunnen for dette er at jeg klarer ikke å stole på henne lenger grunnet forskjellige hendelser, ikke utroskap. Er derfor jeg skriver at det å snakke sammen er ekstremt vanskelig å gjennomføre. 

Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal angripe problemet. Lett å si vi må prate sammen, men jeg klarer ikke å starte samtalen. 

Anonymkode: 31499...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SMS?  send en sms fra jobben, "Hei, kan vi prate sammen når jeg kommer hjem?". Da får dere forberedt dere litt begge to.

• Liker 1
Skrevet

Hun må vel bare finne ut av det økonomiske på et vis, sånn er livet

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

«Nå som ungene er større, vil jeg finne tilbake til gnisten vi hadde da vi møttes. Er dette noe du vil? Jeg tror samlivsterapeut er lurt, da vi får satt av tid til samtaler, og med en tredje person som kan gi råd tilstede»

Mulige svar:

1. Nei, jeg vil fortsette som nå -> du tar initiativ til at dere går dra hverandre. Hun vet du ikke har det bra, så indirekte har hun tatt valget.

2. Ja, der vil jeg -> dere går til samtale, får der bedre, eller innser sammen at dere bør gå fra hverandre.

3. Nei, jeg vil skilles

Mangel på penger er jo et problem, men strengt tatt ikke ditt problem. 

Anonymkode: 9ceb8...8b2

• Liker 7
Skrevet

Den dårlige økonomien hennes er som andre sier ikke ditt problem, men det skader jo ikke å være grei i en sånn prosess hvis du har anledning til det. Kan du for eksempel bruke nettverket ditt til å finne en OK leilighet? Har du orientert deg om hva slags offentlige ordninger hun kan kvalifisere for? Man lar jo ikke folk med barn bli hjemløse i Norge.

Du skylder henne selvfølgelig ingenting, men jeg tror det er ganske vanlig å strekke seg en del hvis den som ønsker å bryte forholdet står greit i det selv. Om ikke annet enn for barnas skyld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du klarer ikke å prate med henne? Hvordan hadde du da tenkt å gjøre det slutt og be henne flytte ut? 

Anonymkode: bd63d...836

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er årsaken til at hun ikke har råd? Dersom hun er uføre kan hun kanskje søke om barnetillegg og bostøtte som enslig? Dette kan det være lurt å sjekke opp i. Ellers så klarer man seg på full jobb lønn, selv om det blir trangt. Jeg syns det er er fint trekk hos deg at du er bekymret for dette, selv om det ikke er ditt problem direkte. 

Anonymkode: 7abb6...7c4

Gjest Mordina
Skrevet

Hvorfor har du råd og ikke hun etter 15 år og to barn? 

Skrevet

Hei. Hennes økonomi er ikke ditt ansvar. Det ansvaret du kan ta er og betale mer for klær osv til barna om du har bedre jobb osv. Høres ut som et brudd er unngåelig,kanskje på tide å ta valget. Du kan jo tilby og dekke det meste for barna? Men selvfølgelig må hun stå for utgifter til seg selv. Kanskje nav kan hjelpe henne

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har hun dårlig råd? Om dette er knyttet til prioriteringer rundt det å være en familie, som at du har prioritert karriere og hun barna, så er jeg ikke enig med de andre her som sier at hennes økonomi ikke er ditt ansvar også. Dere har vært en enhet i mange år, og ved et eventuelt brudd bør økonomien ryddes opp i på en rettferdig måte, alt ettersom hva som skyldes hennes dårlige økonomi. 

Utover dette forstår jeg veldig godt at du ønsker en endring i din livssituasjon. 

Anonymkode: 9ac26...a6c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner igjen dilemmaet, og har det veldig likt. Jeg eier alt og betaler alt her hjemme. Blir veldig vanskelig for henne å komme seg ut.  Ting er ikke så enkelt bestandig. Ut fra det lille jeg tolker så er du ferdig med forholdet og ønsker deg videre. Kan virke som om samboeren din også er det siden dere aldri har sex. Hun bor nok der grunnet at det er vanskelig for henne også. Synd å si det men du må nok ta praten som er så vanskelig å få til. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du, for barnas skyld, interessert i å hjelpe henne økonomisk for å kunne bo i nærheten? Forøvrig veldig rart at hun ikke skal ha råd til det, mens du har råd til det. Har hun vært ufornuftig med penger, eller har det vært slik at du eide bolig mens hun har betalt for mat, klær og forbruk? Om det siste er det ikke urimelig at du hjelper henne nå, for isåfall har du også satt henne i denne situasjonen. Det beste for barna er uansett at hun har mulighet til å bo nært, så det bør veie tungt for deg. 

Anonymkode: 9e052...b13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Kjenner igjen dilemmaet, og har det veldig likt. Jeg eier alt og betaler alt her hjemme. Blir veldig vanskelig for henne å komme seg ut.  Ting er ikke så enkelt bestandig. Ut fra det lille jeg tolker så er du ferdig med forholdet og ønsker deg videre. Kan virke som om samboeren din også er det siden dere aldri har sex. Hun bor nok der grunnet at det er vanskelig for henne også. Synd å si det men du må nok ta praten som er så vanskelig å få til. 

Jeg forstår ikke, dersom du betaler «alt» må jo hun ha ganske mye oppsparte midler? Eller sløser hun bare bort hele lønna si? 

Anonymkode: 7abb6...7c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...