Gå til innhold

Ligger barn som er hjemme med foreldrene forran eller bak?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I utviklingen? Eller merker dere som jobber i barnehage ingen forskjell på dette?

Tenke rå barn som ikke starter når de er rundt året, men mer mellom 1,5 og 2 år.

Anonymkode: e3ee4...a01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

I utviklingen? Eller merker dere som jobber i barnehage ingen forskjell på dette?

Tenke rå barn som ikke starter når de er rundt året, men mer mellom 1,5 og 2 år.

Det må da være den perfekte alderen å starte på? Da er de trygge og forstår mye mer. De kan utrykke seg osv. livet er ikke et res. Er ikke om å gjøre å kunne ta på seg skoene først. Hvor mange voksne normale mennesker kjenner du som ikke kan snakke eller ta på seg skoene?

vårt barn startet i barnehagen da han var 18 mnd for det var da han fikk plass. Var helt sikkert ting han ikke kunne fordi vi hadde dullet med han hjemme. (Feks ikke super flink å spise med skje)

Men han hadde er veldig bra språk  for alderen og var unormalt bra motorisk sammenlignet med barna i barnehagen.
nå kan han det han skal for alderen av påkledning og spise selv og gå på do. 

Anonymkode: 0ff3c...535

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

På hvilken måte tror du barn på 1,5-2år har utviklet seg ulikt fra barn i samme alder, men som har gått i barnehagen 6-12mnd? 

Her begynte gutten når han akkurat var fylt 2år, og vil si den alderen er mye mer «klar» for barnehagen enn yngre barn. For det første blir det mindre stress, de forstår faktisk mer av hva som skjer. De kan prate, i ulik grad, og kan gi bedre uttrykk for følelser og behov. De har også fått vært hjemme 1/1 med sine foreldre, opprettholdt sine rutiner og sin hverdag. Barnehagelivet kommer tidsnok, og er ikke noe man optimalt skal starte når man fortsatt er, for mange, under året.

Vi koste oss hjemme, rolige morgener, dro ut å fant på ulike aktiviteter på formiddagen; svømming, åpen barnehage, fjellturer, strand, besøkte familie og venner. Vi gjorde «alle» tingene barna også gjør i barnehagen, pluss mer.
Du vet, de første månedene i barnehagen for de små handler kun om å skape trygghet og rutine. Det er mye gråt, og mange usikre barn. Dette er noe vi ikke trengte å jobbe med hjemme.

Når barnet mitt begynte i barnehagen var han bleiefri, han snakket godt, han var trygg og fikk nye venner fort. Det var aldri noe skriking, eller problemer med oppstart ellers. Vi hadde snakket mye med han på forhånd, og forberedt han, og pga alder forsto han mye av hva som skulle skje. Jeg vil si at 2år er en mye mer optimal alder å starte i barnehagen på, enn yngre. Uten tvil! (Hilsen barnehagelærer).

Anonymkode: 812db...141

• Liker 6
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er store forskjeller, noen henger langt etter andre ikke

Anonymkode: fd9e5...931

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

På hvilken måte tror du barn på 1,5-2år har utviklet seg ulikt fra barn i samme alder, men som har gått i barnehagen 6-12mnd? 

Her begynte gutten når han akkurat var fylt 2år, og vil si den alderen er mye mer «klar» for barnehagen enn yngre barn. For det første blir det mindre stress, de forstår faktisk mer av hva som skjer. De kan prate, i ulik grad, og kan gi bedre uttrykk for følelser og behov. De har også fått vært hjemme 1/1 med sine foreldre, opprettholdt sine rutiner og sin hverdag. Barnehagelivet kommer tidsnok, og er ikke noe man optimalt skal starte når man fortsatt er, for mange, under året.

Vi koste oss hjemme, rolige morgener, dro ut å fant på ulike aktiviteter på formiddagen; svømming, åpen barnehage, fjellturer, strand, besøkte familie og venner. Vi gjorde «alle» tingene barna også gjør i barnehagen, pluss mer.
Du vet, de første månedene i barnehagen for de små handler kun om å skape trygghet og rutine. Det er mye gråt, og mange usikre barn. Dette er noe vi ikke trengte å jobbe med hjemme.

Når barnet mitt begynte i barnehagen var han bleiefri, han snakket godt, han var trygg og fikk nye venner fort. Det var aldri noe skriking, eller problemer med oppstart ellers. Vi hadde snakket mye med han på forhånd, og forberedt han, og pga alder forsto han mye av hva som skulle skje. Jeg vil si at 2år er en mye mer optimal alder å starte i barnehagen på, enn yngre. Uten tvil! (Hilsen barnehagelærer).

Anonymkode: 812db...141

Akkurat sånn  var vår 1 åring også, aldri gråt, bare blid, fikk venner tidlig og de er fortsatt venner i tenårene, var langt foran motorisk;)

Anonymkode: fd9e5...931

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mine "dullet hjemme" (jeg hater det uttrykket), til de var 2,5. Yngste var to. 

Barnehagen beskriver rolige, trygge barn som er helt i tråd med utviklingen. Begge barna er over gjennomsnittet når det kommer til språk, men det er nok ikke fordi de har vært hjemme. 

De har ikke hatt noe greier som de må øve på, de tar beskjeder veldig lett og er generelt greie barn. Eldste har veldig lett for å få seg venner, litt vanskelig å si med yngste enda siden han bare er to og et halvt, men han har ikke kommet i noe dårlige episoder med andre barn enda hvertfall 😊

Anonymkode: a6eb6...f30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Spesiell overskrift.

Anonymkode: 05219...e25

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kun hatt 1 barn av 5 som startet i bhg sitt første bhg år, dem andre startet året etter rundt 2-2,5 spør litt på året dem var født. Dem utviklet seg ganske likt, og ikke hengt etter. Første året i bhg går i veldig mye lek, og kos. Og musikk og sanseinntrykk. Vi har gjort mye av det hjemme, og besøkt åpne barnehager så dem har fått det sosiale delen. Det var lettere og innkjøre dem som ventet er år, en hun som startet året før.

Anonymkode: 0fc41...cb6

AnonymBruker
Skrevet

Mine startet i barnehage da de var rundt 3 år. De lå langt foran jevnaldrende da, og ligger fortsatt foran nå. Vet ikke om det har noe med at de begynte senere i barnehagen å gjøre, tror nok de bare er sånn.

Anonymkode: 500f0...10e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er store variasjoner innenfor det man kan kalle "normalen" for barns utvikling. Når de er så små er det i stor grad omsorgspersonene som former og fremmer/hemmer utviklingen. Det betyr at for enkelte barn vil det være utviklingsfremmende å begynne i barnehage, for å kompensere for svikter på hjemmebane. Men for de fleste barna så har det liten eller ingen betydning når de er så små. 

Anonymkode: d84e0...96b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eldste startet da han var vel 1,5 år og yngste da hun var 11 mnd. Vanskelig å si om det var alder eller personlighet som gjorde det, men med eldste var det mer grining ved levering mens yngste var så liten at hun ikke skjønte bedre, sov mye og har vært en «barnehageunge» fra dag én. 

Utviklingsmessig vil jeg ikke si det har vært noen større forskjell; begge har lært seg det de skal til normal tid. Tror ikke det har vært noen fordeler eller ulemper for noen av dem.  

Anonymkode: e0676...b8b

AnonymBruker
Skrevet

Alle barn på kg er så klart laaaangt foran alle de andre barna i barnehagen. 

Anonymkode: a58e1...5fa

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er avhengig av hva slags stimuli barna som er hjemme får (og noen medfødte forutsetninger selvfølgelig). Om du setter barnet foran en iPad, triller barnet på cafe med iPad eller lar barnet bare leke for seg selv vil nok utviklingen ikke være så god. Mange sa til meg at barnets språk ikke ville bli så godt fordi hen var hjemme med meg, men det utviklet seg tvert imot kjempebra. Barnet var langt foran de andre barna da hen begynte (2 år). Om du skal holde barnet hjemme til det er 2 år bør du sørge for rikelig med motorisk trening, språkstimulering, finmotorisk lek og sosialt samvær med andre barn. 

Anonymkode: f3b69...3ea

AnonymBruker
Skrevet

Alle her har utviklet seg aldersadekvat, bortsett fra første som begynte ved 14 mnd alder. Nå viste det seg i ettertid at vedkommende har autisme, så det forklarer jo i grunnen hvorfor hen var så "skjevt" utviklet. Veldig flink for alderen på noe, og lite eller ingen interesse for det sosiale feks. De andre har vært 2.5 og nesten 2. Helt aldersadekvat, den som var gamlest av dem ved oppstart hadde sterkt vokabular fikk vi kommentar på men ellers akkurat som de andre barna. Sosiale og fornøyde. Trygge barn. 

Anonymkode: eb5f8...bd8

AnonymBruker
Skrevet

Barn utvikler seg så forskjellig at det er umulig å tilegne utviklingen akkurat det å ha hatt et ekstra år eller to hjemme kontra å ha gått i barnehagen fra tidlig av. Det er heller ikke slik at barnehage fra ett år er utelukkende positivt så jeg synes det er pussig at du trekker fram det å ligge foran eller bak når det er så mye annet som er mye viktigere for om et barn har det bra. Ettåringer burde ikke vært i barnehage i det hele tatt. At de likevel er i barnehage handler om at foreldre trenger barnepass for å jobbe, ikke at barna trenger barnehagen for å utvikle seg.

Anonymkode: 1f746...bc3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Eldste var hjemme til 2,5 år og barnehagen sa utviklingen var helt normal for alderen. Yngste har vært hjemme til skolestart nå i høst. Har lært seg å lese og skrive, og er i følge helsestasjonen helt normal i utvikling😊 Har vært i dialog med helsestasjonen hele tiden ang utvikling i forhold til «normalen». Treffer unger ofte da det er mange her som ikke har barn i bhg. 

Anonymkode: d99b6...a3f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke akkurat det du spør etter, men under corona, da barnehagen var stengt i ukesvis, så la vi merke til at flere av barna (1-2,5 åringer) hadde hatt et voldsomt byks i språkutviklingen da de kom tilbake. Vi var en småbarnsavdeling med ganske store behov, f.eks et utagerende barn som vi måtte beskytte de andre mot, flere flyktningbarn som ikke forstod norsk, et veldig sensitivt og utrygt liten 1 åring ++. Vi voksne hadde rett og slett ikke mye tid til å være gode språklige rollemodeller. 

Så når disse barna surret hjemme med begge foreldrene og søsken i ukesvis så gjorde de rett og slett et skikkelig merkbart byks i språkutviklingen.

Anonymkode: 7c5d2...669

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 7.04):

Vet bare at jeg ikke begynte i barnehagen før året jeg fylte 5 år (1984) og jeg var blant de første i klassen som lærte å lese og skrive. Og husker også  vi var 3 stk i klassen som gjorde oss ferdig med en oppgavebok lenge før de andre hadde kommet halvveis. Vi satt og kjedet oss i timene fordi vi kunne det som skulle læres. Det var nok tilfeldigheter, for jeg har alltid vært gjennomsnittlig kunnskapsmessig i senere tid. Men utviklingsmessig på barnetrinnet var jeg tidlig ute. Selv om jeg bare gikk i barnehage ett år før skolestart.

Anonymkode: 161b7...4b5

AnonymBruker
Skrevet

Opplever at tilvenningen ofte er tøffere for barn som er 2 år eller eldre. Men barna er ofte generelt roligere og har bedre ordforråd/ språkforståelse. 

Anonymkode: f414a...f88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...