AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Del Skrevet 5. august 2023 Har vært så mye frem og tilbake med forskerne. Ikke minst delte meninger. Så har endt opp med at jeg ikke aner hva som er sunnest lengre. Feks når det kommer til fett. Da jeg hadde ernæringslære for 20 år siden var det fortsatt mest sumt med umettet og flerumettet fett. Mettet fett var fy fy. Nå er det omvendt?! Og det skal ikke lengre være lette meieriprodukter, men helmelk og fettrikt smør? Transfett er altså bra nå og høyt kolesterol er ikke så farlig lengre? Nei det er heller fokus på hvor bra det e for oss? Andre som er forvirret eller som har mer kunnskaper rundt ernæring og lære meg en gang for alle hva som er det sunneste fettet? Og kolesterolet.. Anonymkode: 7a02b...dbc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #2 Del Skrevet 6. august 2023 Du kan så si. Hadde denne diskusjonen med familien for en tid tilbake, og broren min som er lege vektla naturlig, ikke bearbeidet, fett enten animalsk eller fet fisk eller vegetabilsk fett som i nøtter, avokado og olivenolje. Men at fysisk aktivitet og normalvekt likevel viktigst. Det hjelper ikke om kostholdet er helt optimalt dersom man spiser for mye, fordi magefett er usunt uansett om det kommer av ren mat eller junk. Anonymkode: e7ea7...73a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #3 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg har lagt merke til at fettforbruket i heimen har gått ned etter at vi bytta ut margarin og frøoljer med meierismør, smult og olivenolje for et par år siden. Vet ikke hvorfor, men vi kjøper stadig mindre fett, uten at vi har hatt som mål å spise mindre. Har gått ned 10 kilo siste året uten fokus på verken slanking eller trening. Noen andre som har erfaring med bytte fra margarin og frøoljer til meierismør og olivenolje? Anonymkode: 53f86...363 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #4 Del Skrevet 6. august 2023 Det er uenighet om dette, men ifølge forskningen jeg har lest er det ingenting som tyder på at mettet fett fører til hjerte- og karsykdommer så lenge det ikke inntas i ultraprosessert form. For meg virker det helt logisk at det som er mest mulig likt den opprinnelige kilden er det sunneste for kroppen. Derfor bruker jeg H-melk, meierismør og kremfløte i matlaging, drikker beinkraft og spiser tyrkisk yoghurt. Selv har jeg lest bøkene til bl.a. Hexeberg, Nordstrand og Kolby, og det er disse som har overbevist meg. Men igjen, det finnes nok av dem som mener noe annet. Man må nesten bare prøve seg frem og finne ut hva din kropp responderer best på. For min del har jeg slitt med mage- og tarmproblemer hele mitt voksne liv, og jeg har i alle fall fått en mye bedre livskvalitet etter at jeg kuttet ut lettproduktene og i stedet begynte å fokusere på å spise mest mulig naturlig, uprosessert mat. Anonymkode: 1f6d3...b8c 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Del Skrevet 6. august 2023 Hvis det står mellom fettet som naturen har laget og som vi har spist siden før homo sapiens ble til, eller fettet som kom på markedet for mindre enn hundre år siden, laget på fabrikker, synes jeg valget er lett. Anonymkode: bb91c...ffb 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #6 Del Skrevet 6. august 2023 16 hours ago, AnonymBruker said: Du kan så si. Hadde denne diskusjonen med familien for en tid tilbake, og broren min som er lege vektla naturlig, ikke bearbeidet, fett enten animalsk eller fet fisk eller vegetabilsk fett som i nøtter, avokado og olivenolje. Men at fysisk aktivitet og normalvekt likevel viktigst. Det hjelper ikke om kostholdet er helt optimalt dersom man spiser for mye, fordi magefett er usunt uansett om det kommer av ren mat eller junk. Anonymkode: e7ea7...73a Men det skal godt gjøres å spise seg overvektig på ordentlig mat. Overvekt og medfølgende sykdommer har kommet i takt med at vi har byttet ut vår opprinnelige og naturlige mat med sukker og mer eller mindre ultraprosesserte produkter. Det gjelder også typen fett. Anonymkode: bb91c...ffb 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men det skal godt gjøres å spise seg overvektig på ordentlig mat. Overvekt og medfølgende sykdommer har kommet i takt med at vi har byttet ut vår opprinnelige og naturlige mat med sukker og mer eller mindre ultraprosesserte produkter. Det gjelder også typen fett. Anonymkode: bb91c...ffb Men burde da være enkelt å gjeninnføre grøt til frokost og kvelds og middager med kokte poteter. Anonymkode: d8a68...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #8 Del Skrevet 6. august 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Men burde da være enkelt å gjeninnføre grøt til frokost og kvelds og middager med kokte poteter. Anonymkode: d8a68...142 Det er enkelt i den forstand at det ikke er komplisert. Men mange, meg selv inkludert, har levd lenge på både karbohydratrik og variert mat, ideen om at vi trenger frokost og mellommåltider, og ikke minst at vi må kose oss. Du kan sikkert se for deg reaksjonen til familien hvis du serverer samme rett til middag to dager på rad, for ikke å snakke om hver eneste dag, slik normalen har vært i hundretusenvis av år. Det er ikke lett når man er vant til at maten skal være variert og spennende og fristende hele tiden. Men det går an å snu på det. Jeg er nok ikke den eneste som helt har mistet smaken på sukkertøy og boller og brus, fordi jeg har det så ufattelig mye bedre med ordentlig mat. Men det kan ta tid å bli kvitt suget. Anonymkode: bb91c...ffb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Men det kan ta tid å bli kvitt suget. Egentlig ikke. Tre uker er nok, men det kan selvsagt oppleves som tre lange uker. Det er ikke narkotika vi snakker om. Det er mat. Anonymkode: 53f86...363 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Egentlig ikke. Tre uker er nok, men det kan selvsagt oppleves som tre lange uker. Det er ikke narkotika vi snakker om. Det er mat. Anonymkode: 53f86...363 Det var jo snakk om sukkertøy i dette tilfelle og det er jo en del forskning som viser at sukker er like avhengighetsskapende som heroin🙈 https://forskning.no/menneskekroppen-forebyggende-helse-mat/derfor-blir-du-avhengig-av-sukker/410620 Anonymkode: 7a02b...dbc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Egentlig ikke. Tre uker er nok, men det kan selvsagt oppleves som tre lange uker. Det er ikke narkotika vi snakker om. Det er mat. Anonymkode: 53f86...363 Snakk for deg selv. Jeg spiste ikke sukker på 5år, ble aldri kvitt suget. Fikk kjæreste og la på meg 10kg fordi jeg nå spiser sukker igjen. FML. Men til TS, det naturlige fettet som finnes i planter og dyr er det sunneste. Men det kan også bli usunt når det brennes eller varmes opp til veldig høye temperaturer. F.eks. det å svi en biff eller frityrkoke potet er ikke bra. Anonymkode: 8d452...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Men til TS, det naturlige fettet som finnes i planter og dyr er det sunneste Plantefett (som i frøolje) er ikke sunt. Det inneholder for mye omega-6, som får cellemembranene dine til å fungere som plastikk. Det var først da industrien fikk maskiner som kan skvise olje av planter for et drøyt århundre siden, at planteoljer ble en vesentlig del av vestlig, prosessert industridiett. Før det gikk vi på animalt fett som er rikt på omega-3. Spis planteoljer og bli feit. Det er sunt. https://www.healthline.com/nutrition/optimize-omega-6-omega-3-ratio Anonymkode: 53f86...363 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #13 Del Skrevet 7. august 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Plantefett (som i frøolje) er ikke sunt. Det inneholder for mye omega-6, som får cellemembranene dine til å fungere som plastikk. Det var først da industrien fikk maskiner som kan skvise olje av planter for et drøyt århundre siden, at planteoljer ble en vesentlig del av vestlig, prosessert industridiett. Før det gikk vi på animalt fett som er rikt på omega-3. Spis planteoljer og bli feit. Det er sunt. https://www.healthline.com/nutrition/optimize-omega-6-omega-3-ratio Anonymkode: 53f86...363 Det er ikke så farlig med fettet man får i seg av en neve frø. Men når man kjører frøene gjennom en fabrikk og lager olje av det, som vi så bruker i stedet for naturlig fett, får man jo i seg ekstremt mye mer av dette fettet enn vi noen gang har gjort. Anonymkode: bb91c...ffb 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #14 Del Skrevet 7. august 2023 21 hours ago, AnonymBruker said: Egentlig ikke. Tre uker er nok, men det kan selvsagt oppleves som tre lange uker. Det er ikke narkotika vi snakker om. Det er mat. Anonymkode: 53f86...363 Mat nei. Jeg sa jo sukkertøy, boller og brus Anonymkode: bb91c...ffb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #15 Del Skrevet 7. august 2023 Jeg er sånn som bruker lettprodukter av alt av meieri og margarin. Velger også magert kjøtt. Men så spiser jeg nøtter og avokado og laks. Så jeg velger ut hvor jeg skal hente kaloriene sånn sett. Anonymkode: 5eeb7...643 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2023 #16 Del Skrevet 7. august 2023 AnonymBruker skrev (På 6.8.2023 den 8.15): Jeg har lagt merke til at fettforbruket i heimen har gått ned etter at vi bytta ut margarin og frøoljer med meierismør, smult og olivenolje for et par år siden. Vet ikke hvorfor, men vi kjøper stadig mindre fett, uten at vi har hatt som mål å spise mindre. Har gått ned 10 kilo siste året uten fokus på verken slanking eller trening. Noen andre som har erfaring med bytte fra margarin og frøoljer til meierismør og olivenolje? Anonymkode: 53f86...363 Det kommer jo helt an på hvor mye fett fra slike kilder man bruker i utgangspunktet. Hos oss står en pakke margarin der et år omtrent. Ingen bruker på brød, steker sjeldent i fett, baker omtrent aldri. Steker mest på teflon eller griller, samt baker i ovn. Hadde aldri gått ned 10kg om vi bytta den pakken med meierismør liksom. Anonymkode: 5eeb7...643 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #17 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kommer jo helt an på hvor mye fett fra slike kilder man bruker i utgangspunktet. Hos oss står en pakke margarin der et år omtrent. Ingen bruker på brød, steker sjeldent i fett, baker omtrent aldri. Steker mest på teflon eller griller, samt baker i ovn. Hadde aldri gått ned 10kg om vi bytta den pakken med meierismør liksom. Anonymkode: 5eeb7...643 Vet at folk tidligere stekte maten i masse olje i stekepanna Anonymkode: d8a68...142 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #18 Del Skrevet 8. august 2023 AnonymBruker skrev (På 7.8.2023 den 0.15): Plantefett (som i frøolje) er ikke sunt. Det inneholder for mye omega-6, som får cellemembranene dine til å fungere som plastikk. Det var først da industrien fikk maskiner som kan skvise olje av planter for et drøyt århundre siden, at planteoljer ble en vesentlig del av vestlig, prosessert industridiett. Før det gikk vi på animalt fett som er rikt på omega-3. Spis planteoljer og bli feit. Det er sunt. https://www.healthline.com/nutrition/optimize-omega-6-omega-3-ratio Anonymkode: 53f86...363 Planteoljer er jo ikke naturlige, så hva snakker du om? Har du ikke sett hvordan f.eks. rapsolje lages? Ekstra virgin olivenolje kan man bruke, det er bare pressede oliven. Anonymkode: 8d452...b26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå