Gå til innhold

Leie VS eie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En billig borettsalagsleilighet krever nok en god del oppussing. Jeg har nylig kjøpt og valgte heller noe nyere, og litt dyrere, enn noe billig. De rimelige leilighetene kom stort sett med ganske store feil og mangler. Blir som å kjøpe bruktbil. Kjøper du en gammel bil så er den billig der og da, men vedlikeholdskostnadene og reperasjonsutgiftene kommer jevnt og trutt. I lengden blir det ofte dyrere

Sjekk prospektet NØYE (særlig TEK) før du bestemmer deg. Så du ikke kjøper katta i sekken

Anonymkode: a6573...f3e

Ja det er det som bekymrer meg litt. Blir jo noe vedlikehold innvendig i leiligheten. Overflatene er slitt, men mulig å friske opp billig med maling, og badet er gammelt og «stygt», men fullt brukbart hvis man ikke er så kresen. Så jeg vet ikke helt. Men ønsker tryggheten ved å eie noe eget, når man leier er det alltid en risiko for å måtte flytte på seg.. Vanskelig å ta avgjørelser på dette.

Anonymkode: c292c...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du vet hva du skal betale hver mnd. Trenger ikke bekymre deg om vedlikeholdskostnader, om ting går i stykker, kommunale avgifter, eiendomsskatt, renteøkninger. Du kan jo også bo litt billig og spare en del penger. 

Her har vi dårlig samvittighet for å bruke penger på ferier og lignende fordi vi burde brukt de på hagen/uteområdet eller vaskerommet som burde vært pusset opp. 

Alt av oppussing/vedlikehold tar også svært mye tid. 

Anonymkode: 01d1a...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er det som bekymrer meg litt. Blir jo noe vedlikehold innvendig i leiligheten. Overflatene er slitt, men mulig å friske opp billig med maling, og badet er gammelt og «stygt», men fullt brukbart hvis man ikke er så kresen. Så jeg vet ikke helt. Men ønsker tryggheten ved å eie noe eget, når man leier er det alltid en risiko for å måtte flytte på seg.. Vanskelig å ta avgjørelser på dette.

Du må iallfall sjekke nøye om det er noe som har fått risikoklasse 2 eller 3 (det som heter TEK2 og TEK3). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du må iallfall sjekke nøye om det er noe som har fått risikoklasse 2 eller 3 (det som heter TEK2 og TEK3). 

Badet har TG2 (pga alder), hvis det er det samme som TEK?

Men har sett på leiligheter i månedsvis nå, og omtrent alle som er over 10 år gamle har TG2 på bad. Og leilighetene blir jo solgt likevel. Og de som selger leiligheten har jo også bodd i den i flere år selv om badet har TG2, så det er jo et fungerende bad som går an å bo i (hvis du skjønner 😅)

Men en viss risiko er det jo såklart, og det slipper man jo ved å leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Badet har TG2 (pga alder), hvis det er det samme som TEK?

Men har sett på leiligheter i månedsvis nå, og omtrent alle som er over 10 år gamle har TG2 på bad. Og leilighetene blir jo solgt likevel. Og de som selger leiligheten har jo også bodd i den i flere år selv om badet har TG2, så det er jo et fungerende bad som går an å bo i (hvis du skjønner 😅)

Men en viss risiko er det jo såklart, og det slipper man jo ved å leie.

TG mente jeg. Sorry, min feil ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knirke skrev (8 timer siden):

Flytt til et sted som er nedbetalt, da....

Og heller sponse ferieturer og andre goder for huseier 😍

Anonymkode: 9a111...995

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Et spørsmål bare:

Flere skriver at ulempen ved å eie er frykt for renteøkning på boliglånet, og det at man må betale for vedlikehold.

Hva hvis man kjøper en veldig billig leilighet i borettslag, og har lite eller ingen boliglån? Da er det ganske ganske trygt økonomisk selv om man eier, er det ikke? Da slipper man å tenke på vedlikehold, og man blir ikke noe særlig berørt av renteøkning.

(Spør fordi jeg er i lignende situasjon som TS, men jeg har mulighet til å kjøpe en billig liten borettslagsleilighet og får da boutgifter på 8000 i måneden, men fortsetter jeg å leie må jeg ut med minst 9000 i måneden)

Aberet er om borettslaget må foreta omfattende rehabiliteringer, da må du være med å betale for det, eller selge. Jeg flyttet fra et område med gamle borettslag for noen år siden, hvor det nå «plutselig» må rehabiliteres. Der kommer leilighetene til å få økt fellesgjelda si med 800k og dertil høyere fellesutgifter i måneden. Dette slipper man om man leier. Fellesgjelda blir og påvirket av renteheving.

Anonymkode: 714ff...d66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Og heller sponse ferieturer og andre goder for huseier 😍

Anonymkode: 9a111...995

Man "sponser" ingen, man betaler for en tjeneste.

Gjentatt til det kjedsommelige: Huseiere driver ikke veldedighet. Å drive utleie innebærer mye jobb og ulempe for huseier, samt risiko ved bundet kapital. Forstår man ikke denne enkle logikken, så kan man værsågod å "sponse" banken med renter isteden.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Aberet er om borettslaget må foreta omfattende rehabiliteringer, da må du være med å betale for det, eller selge. Jeg flyttet fra et område med gamle borettslag for noen år siden, hvor det nå «plutselig» må rehabiliteres. Der kommer leilighetene til å få økt fellesgjelda si med 800k og dertil høyere fellesutgifter i måneden. Dette slipper man om man leier. Fellesgjelda blir og påvirket av renteheving.

Ja økt fellesgjeld gir jo en viss bekymring.

Spørsmålet blir vel da - dersom de månedlige utgiftene er ca de samme (pr dags dato), hva er «verst» av å bo i:

1. Borettslagsleilighet - risiko for økte fellesutgifter, risiko for å måtte utføre vedlikehold i leiligheten. Trygghet ved å ha sin egen bolig.

2. Leiebolig - mer stabile utgifter, ingen ansvar for reparasjoner/vedlikehold. Utrygghet ved at leieforholdet kan sies opp når som helst.

Beklager til TS for å kuppe tråden her med dette, men kanskje det kan være nyttig for henne også 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg eier. Og betaler under 10k i mnd på lånet, men så kommer kommunale avgifter, forsikring og renovasjon i tillegg. Så grovt regnet betaler jeg ca 13000 i for å eie i mnd. Hadde jeg skulle leid noe her jeg bor med plass til alle (3 barn + hund) hadde jeg måtte betalt mye mer enn det. 

Som flere skriver er ulempene ved å eie at man må betale for vedlikehold. Alt kan skje, så man bør ha råd til å fikse alt også. Eller råd til å ta opp mer lån for å fikse.

Fortsatt glad jeg eier. Huset har doblet seg i verdi siden jeg kjøpte det.

Anonymkode: 6b572...925

Og andre steder er det dyrere å eie. Vi leide rimelig med alt inkludert for under 10 000kr. Med alle utgifter til bo og en billig leilighet får vi nå bokostnader på rundt 14-16 000kr. Spesielt hvis man er lavtlønnet og 2-3 personer så kan det fort lønne seg økonomisk i hverdagen å leie. Du har kanskje ikke noe som øker i verdi, men du har større sparepotensiale som du kan investere og som øker tilsvarende i verdi. 

Anonymkode: 67957...50c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eier, betaler mye mindre nå på ett lån enn når jeg leide leilighet. Ikke orker jeg den utryggheten med at huseier kan kaste deg ut pga at hen ska ha leiligheten selv eller pusse den opp. 

Anonymkode: d1d36...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leie, da slipper du eiendomsskatt..

Anonymkode: 6cd27...86c

Tja. Tror du ikke eieren betaler det fra leiepengene hvis det er aktuelt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og andre steder er det dyrere å eie. Vi leide rimelig med alt inkludert for under 10 000kr. Med alle utgifter til bo og en billig leilighet får vi nå bokostnader på rundt 14-16 000kr. Spesielt hvis man er lavtlønnet og 2-3 personer så kan det fort lønne seg økonomisk i hverdagen å leie. Du har kanskje ikke noe som øker i verdi, men du har større sparepotensiale som du kan investere og som øker tilsvarende i verdi. 

Jeg betaler også mye mye mer for å eie. Må ut med omlag 7000-8000,- mer i mnd. nå som jeg eier

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja økt fellesgjeld gir jo en viss bekymring.

Spørsmålet blir vel da - dersom de månedlige utgiftene er ca de samme (pr dags dato), hva er «verst» av å bo i:

1. Borettslagsleilighet - risiko for økte fellesutgifter, risiko for å måtte utføre vedlikehold i leiligheten. Trygghet ved å ha sin egen bolig.

2. Leiebolig - mer stabile utgifter, ingen ansvar for reparasjoner/vedlikehold. Utrygghet ved at leieforholdet kan sies opp når som helst.

Beklager til TS for å kuppe tråden her med dette, men kanskje det kan være nyttig for henne også 😅

Det kommer jo an på hva man har råd til. Jeg vet av folk som må selge nå fordi de ikke har penger til å betale de økte fellesutgiftene som kommer. Samtidig vil de ikke finne noe å eie i samme område fordi de som har rehabilitert har høye felleskostnader. 

Og så er det jo som du sier utrygt å leie fordi man kan sies opp. I tillegg kan man som regel ikke gjøre det til sitt, eller ha dyr om man ønsker det.

Jeg har dyr, så for min del er det best å eie. Det betydde at jeg ikke kunne kjøpe i det området jeg helst ville og dermed måtte bo mer usentralt. Akkurat nå er det økonomiske uforutsigbart, men for meg er det verdt det. Da lar jeg være å dra på ferietur, shoppe og spise ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg eier enebolig, og har utleiedel i boligen. Må si jeg misunner de som leier hos oss. De slipper absolutt alt av vedlikehold, og kan enkelt bare flytte videre når de vil ha en annen utsikt/bo i en annen by. Hver gang noen har flyttet ut, har jeg sparklet, pusset, malt og rengjort alt fra gulv til tak. Så kommer neste person inn, gir litt f i å ikke lage merker/hull i veggene, og to år/senere står jeg med sparkelen igjen. Leietakere slipper også å høytrykksspyle rundt inngangen sin, luke ugress, måke snø, vaske vinduer osv. Jeg fikser alt det på jevnlig basis, i tillegg til å ordne rundt resten av boligen. Jeg har hatt leietakere som gir blaffen i å sortere søpla, og leietakere som lar motorsykkelen stå i gårdsplassen og dryppe olje rett ned på asfalten. Drømmer meg litt tilbake til da jeg var 20 og kunne være like lite ansvarsfull. Tiden før jeg ante at man betaler eiendomsskatt, vannavgift, renovasjonsavgift på en bolig, i tillegg til at renta stiger og strømmen plutselig koster det tidobbelte. Kan absolutt tenke meg å leie igjen, når barna er ute av redet. Så er det bare å flytte videre når jeg er lei av omgivelsene.

Anonymkode: 01c5a...3ba

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg betaler også mye mye mer for å eie. Må ut med omlag 7000-8000,- mer i mnd. nå som jeg eier

Ja, det gjelder nok mange av oss. Vi fant allikevel ut at vi alltid har ønsket oss å eie noe så selv om økonomien blir litt trangere og ansvaret mye større så gleder vi oss til å ha mer frihet til oppussing og ikke være så redd for skader dyrene utgjør. 

Hadde jeg vært alene og uten dyr hadde jeg nok heller leid i korte perioder og vært mer fri og på flyttefot. Å slippe ansvaret og kunne flytte når som helst er en helt egen type frihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Jeg ser frem til den dagen jeg skal kjøpe meg bolig. Herre i mitt eget hus.

Å leie her jeg bor nå, har vært et mareritt i det siste. Bråk fra alle kanter, oppussing i nabolaget konstant. Huseier som lover å ordne ting men gjør det aldri. Krangel om parkeringsplasser, konstant aktivitet i bygget, matlukt, bråk, dritt.

Det er spådd at renten skal gå ned i høst. 

Anonymkode: 83250...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

powerpuffen skrev (På 6.8.2023 den 1.23):

Det er typisk norsk å føle at man MÅ eie. Må bare over grensa til vårt naboland før man ser at det er mye mer "sosialt akseptert" og vanlig å leie. 

Det er mange flere fordeler med å leie. Den største fordelen slik jeg ser det, er forutsigbarhet i kostnader.

Jeg kjøpte min første i fjor. Og jeg tørr ikke si hvor mange tusen mer jeg betaler i renter nå enn hva jeg gjorde i fjor på samme tid. Lønna har ikke økt ei krone enda. Worst case så ryker også boligmarkedet i Oslo nedover, og da taper jeg penger på å eie bolig. Hadde jeg leid, kunne jeg satt de pengene i fond isteden.. Jeg merker at det gir meg økonomiske bekymringer..

"Statistikk fra Eurostat viser faktisk at i Romania eier 96 prosent sin egen bolig. Deretter kommer Litauen og Slovakia på 89 prosent, Ungarn på 87 prosent, og Latvia på 83 prosent" 

Snitt i EU er at 70% eier egen bolig og 80% i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (14 minutter siden):

"Statistikk fra Eurostat viser faktisk at i Romania eier 96 prosent sin egen bolig. Deretter kommer Litauen og Slovakia på 89 prosent, Ungarn på 87 prosent, og Latvia på 83 prosent" 

Snitt i EU er at 70% eier egen bolig og 80% i Norge. 

Statistikk er en ting, sosial aksept er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...