AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Del Skrevet 5. august 2023 Hei! Jeg leier nå leilighet, men sliter sånn med tanken på at jeg betaler ned noen andre sitt lån. Kunne veldig gjerne tenkt meg å kjøpe leilighet eller hus, men har ikke fast/stabil inntekt akkurat nå. Føler livet står litt på vent da stedet jeg leier kun er et midlertidig oppholdssted. Kom gjerne med noen oppmuntrende ord om fordelen med å leie! Anonymkode: 73fcc...516 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Del Skrevet 5. august 2023 Du vet hva du skal betale, det kommer ikke brev annenhver uke (føles som om det er så ofte) om at prisen (renta) går opp. Og om det skulle bli for dyrt er det lett å si opp og reise. Skulle dusjen streike så slipper du å betale for ny, eller oppvaskmaskinen for den del. Tjue tusen i uforutsette reparasjoner på en uke er noe du aldri opplever når du leier 😊 Anonymkode: 175c9...41c 4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 5. august 2023 #3 Del Skrevet 5. august 2023 Du slipper alle de uforutsette utgiftene de som eier har. Har du lav husleie kan bruke pengene du har til overs mer fritt uten bekymringer. Er ikke bare fordeler ved å eie heller. Skal tross alt betale på et dyrt huslån i 20-30 år og kanskje ikke gjeldfri før man er pensjonist. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Del Skrevet 5. august 2023 Jeg leier nå. Av et boligfirma som er stabilt og trygt med fine regler. Kjenner meg veldig komfortabel her. Søsteren min eier en fin leilighet ikke langt unna, og må betale mye mer nå i mnd enn det hun betalte for et år siden. Det et også hele tida masse greier. Hun blir stressa. Men jeg har likevel lyst til å kjøpe, så jobber det jeg kan mot målet for å gi barna mine bedre plass. Men kjenner likevel at jeg er heldig med leiligheten jeg har fått leie. Anonymkode: 4c2e1...e31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nese00 Skrevet 5. august 2023 #5 Del Skrevet 5. august 2023 Eie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Del Skrevet 5. august 2023 Du slipper å betale kommunale avgifter betaler 1500 kr/mnd her. Du slipper å betale for vedlikehold/oppussing, driver å sparer opp for å pusse opp badet nå. Blir fort 3-400k for nytt bad. For 8000 kr kan du få leid en helt ok leilighet her hvor jeg bor. 350k(nytt bad) / 8000 kr/mnd / 12 mnd= ca 3,646 år med leie. Så er det ikke lang tid til det er noe annet som må fikses drenering/tak/rør/osv. Det er billigere å leie i det lange løp ved mindre du tar med i regnestykket at du selger med mye fortjeneste senere. Men viss du skal bo i leiligheten/huset resten av livet koster det mer å eie. Men tryggheten med at her kan jeg bo, uten at noen tvinger meg til å flytte er det som gjør det verdt det. Anonymkode: 68e60...e08 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cisco1 Skrevet 5. august 2023 #7 Del Skrevet 5. august 2023 Eie. Er 32 år og har betalt ned boligen min. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Del Skrevet 5. august 2023 Jeg tviler ikke på at det i det lange løp lønner seg å eie, men akkurat nå er ikke det mulig. Takk for noen oppmuntrende svar! Det hjelper at jeg heldigvis bor ganske billig, og jeg får trøste meg med at jeg slipper unna renteøkning og vedlikehold -TS Anonymkode: 73fcc...516 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
powerpuffen Skrevet 5. august 2023 #9 Del Skrevet 5. august 2023 (endret) Det er typisk norsk å føle at man MÅ eie. Må bare over grensa til vårt naboland før man ser at det er mye mer "sosialt akseptert" og vanlig å leie. Det er mange flere fordeler med å leie. Den største fordelen slik jeg ser det, er forutsigbarhet i kostnader. Jeg kjøpte min første i fjor. Og jeg tørr ikke si hvor mange tusen mer jeg betaler i renter nå enn hva jeg gjorde i fjor på samme tid. Lønna har ikke økt ei krone enda. Worst case så ryker også boligmarkedet i Oslo nedover, og da taper jeg penger på å eie bolig. Hadde jeg leid, kunne jeg satt de pengene i fond isteden.. Jeg merker at det gir meg økonomiske bekymringer.. Endret 5. august 2023 av Lacuna 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Del Skrevet 5. august 2023 Akkurat nå bekymrer jeg meg over å skaffe penger til nødvendig oppussing. Det slipper di ved å leie! Anonymkode: 06bb5...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Del Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vet hva du skal betale, det kommer ikke brev annenhver uke (føles som om det er så ofte) om at prisen (renta) går opp. Og om det skulle bli for dyrt er det lett å si opp og reise. Skulle dusjen streike så slipper du å betale for ny, eller oppvaskmaskinen for den del. Tjue tusen i uforutsette reparasjoner på en uke er noe du aldri opplever når du leier 😊 Anonymkode: 175c9...41c Eksakt. Jeg skulle virkelig ønske meg tilbake til da jeg leide. Har en enebolig, eier alene, og akkurat nå er det som om alt går føyken, jeg har hatt elektriker og rørlegger pga plutselige hendelser i løpet av de to siste ukene og i dag oppdaget jeg at jeg trenger en taktekker. Det var langt mer behagelig å leie, så mange utgifter man slipper å bekymre seg for. Hadde det ikke vært for at barnet mitt elsker huset og hagen så hadde jeg solgt og gått tilbake til leie. Anonymkode: 04fe1...12f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 6. august 2023 #12 Del Skrevet 6. august 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg leier nå leilighet, men sliter sånn med tanken på at jeg betaler ned noen andre sitt lån. Kunne veldig gjerne tenkt meg å kjøpe leilighet eller hus, men har ikke fast/stabil inntekt akkurat nå. Føler livet står litt på vent da stedet jeg leier kun er et midlertidig oppholdssted. Kom gjerne med noen oppmuntrende ord om fordelen med å leie! Anonymkode: 73fcc...516 Flytt til et sted som er nedbetalt, da.... 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #13 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Jeg leier nå leilighet, men sliter sånn med tanken på at jeg betaler ned noen andre sitt lån. Kunne veldig gjerne tenkt meg å kjøpe leilighet eller hus, men har ikke fast/stabil inntekt akkurat nå. Føler livet står litt på vent da stedet jeg leier kun er et midlertidig oppholdssted. Kom gjerne med noen oppmuntrende ord om fordelen med å leie! Anonymkode: 73fcc...516 Gjør følgende - Finn en leilighet du kunne tenkt deg å kjøpe (rundt ditt prisnivå). Så går du inn på dnb eller en annen bank sin boliglånskalkulator. Setter effektiv rente på 6 % og så ser du hva du måtte betalt hver måned, og ikke minst hvor stor andel som utelukkende er renter og gebyr (selv om du får 20 % i året av på renteutgiftene på skatten). Du vil da se at du fort betaler mer enn det du betaler i husleie i dag i rene renter og gebyr til banken. Hva får du igjen for de kronene? Null og niks. Du kan også samtidig sjekke årlige renter du vil motta hvis du setter egenkapitalen din i banken på høyrente-superspar konto, det er allerede de fleste steder oppe i 4 % rente. Så på 1,5 mill i egenkap får du ca 60,000 i året i renteinntekter, typ 48,000 etter skatt på renteinntekter ( de pengene går du også glipp av om du låser opp egenkapitalen din i en bolig). Sist, men ikke minst, så slipper du å eie en bolig nå - når renta har gått fra 0 til 5-6 % og boligprisene garantert vil stupe i løpet av 2024. Folk som har kjøpt nå nylig kommer til å tape flere hundretusen siden de har betalt en ekstremt overpris for en eiendom som er priset høyere enn hva den var når renta var 0 prosent og korreksjonen ikke engang har startet. Vær jævlig glad du leier nå. Tradisjonelt har det vært lønnsomt å eie bolig fordi renta de siste 15 årene bare har falt (folk har fått låne mer og mer) noe som har ført til en ekstrem verdistigning hvert år. Men ca 50 % av all verdistigning de siste 15 årene har vært utelukkende gjeldsfinansiert - ikke pga økt lønn, men kun fordi man i 2018 fikk låne mer enn i 2019, og i 2020 mer enn i 2019 osv. Nå er det fullstendig motsatt og snudd, så da bør du i allefall ikke kjøpe før prisene har korrigert deretter. Folk får ikke låne mer i dag enn de fikk i 2021 og 2022 og vil heller ikke få det i 2024, 2025 osv. Å da er det garantert at prisene vil stupe. Folk klarer ikke å trylle frem den millionen eller de 700,000 kr som de ikke lenger får låne av bankene. Regn på det selv. Vet om flere i Oslo som istedet for å kjøpe en 3 roms til 9 millioner med fellesutgifter på 7000 kr, heller har 4 millioner egenkapital i banken og så leier de en 3 roms (som etter renteinntektene) koster de stusslige 4000 kr i måneden totalt å leie. Ikke la deg lure av meglere og banker, regn på ting selv. Anonymkode: 24a70...4df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #14 Del Skrevet 6. august 2023 Blir det ikke vanskelig å finne plasser å leie nå? Er jo ingen som kjøper leiligheter for å leie de ut nå? De går jo i tap pga renteøkning osv? Anonymkode: 0171e...ba5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #15 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg eier. Og betaler under 10k i mnd på lånet, men så kommer kommunale avgifter, forsikring og renovasjon i tillegg. Så grovt regnet betaler jeg ca 13000 i for å eie i mnd. Hadde jeg skulle leid noe her jeg bor med plass til alle (3 barn + hund) hadde jeg måtte betalt mye mer enn det. Som flere skriver er ulempene ved å eie at man må betale for vedlikehold. Alt kan skje, så man bør ha råd til å fikse alt også. Eller råd til å ta opp mer lån for å fikse. Fortsatt glad jeg eier. Huset har doblet seg i verdi siden jeg kjøpte det. Anonymkode: 6b572...925 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Del Skrevet 6. august 2023 Jeg betaler ca 12 000kr til sammen(ikke tatt med rentefradrag), men har avdragsfrihet. Til neste år blir det rundt 15 000kr, evt høyere. Jeg skal selge-har bare ikke bestemt meg helt når. Mest fordi jeg har en nabo som ødelegger 50% av søvnen min, men også fordi jeg får en del ekstra kostnader til neste år-som jeg ikke får råd til i tilleg til min.15 000kr i bokostnader. Anonymkode: 56468...624 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Del Skrevet 6. august 2023 Et spørsmål bare: Flere skriver at ulempen ved å eie er frykt for renteøkning på boliglånet, og det at man må betale for vedlikehold. Hva hvis man kjøper en veldig billig leilighet i borettslag, og har lite eller ingen boliglån? Da er det ganske ganske trygt økonomisk selv om man eier, er det ikke? Da slipper man å tenke på vedlikehold, og man blir ikke noe særlig berørt av renteøkning. (Spør fordi jeg er i lignende situasjon som TS, men jeg har mulighet til å kjøpe en billig liten borettslagsleilighet og får da boutgifter på 8000 i måneden, men fortsetter jeg å leie må jeg ut med minst 9000 i måneden) Anonymkode: c292c...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #18 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gjør følgende - Finn en leilighet du kunne tenkt deg å kjøpe (rundt ditt prisnivå). Så går du inn på dnb eller en annen bank sin boliglånskalkulator. Setter effektiv rente på 6 % og så ser du hva du måtte betalt hver måned, og ikke minst hvor stor andel som utelukkende er renter og gebyr (selv om du får 20 % i året av på renteutgiftene på skatten). Du vil da se at du fort betaler mer enn det du betaler i husleie i dag i rene renter og gebyr til banken. Hva får du igjen for de kronene? Null og niks. Du kan også samtidig sjekke årlige renter du vil motta hvis du setter egenkapitalen din i banken på høyrente-superspar konto, det er allerede de fleste steder oppe i 4 % rente. Så på 1,5 mill i egenkap får du ca 60,000 i året i renteinntekter, typ 48,000 etter skatt på renteinntekter ( de pengene går du også glipp av om du låser opp egenkapitalen din i en bolig). Sist, men ikke minst, så slipper du å eie en bolig nå - når renta har gått fra 0 til 5-6 % og boligprisene garantert vil stupe i løpet av 2024. Folk som har kjøpt nå nylig kommer til å tape flere hundretusen siden de har betalt en ekstremt overpris for en eiendom som er priset høyere enn hva den var når renta var 0 prosent og korreksjonen ikke engang har startet. Vær jævlig glad du leier nå. Tradisjonelt har det vært lønnsomt å eie bolig fordi renta de siste 15 årene bare har falt (folk har fått låne mer og mer) noe som har ført til en ekstrem verdistigning hvert år. Men ca 50 % av all verdistigning de siste 15 årene har vært utelukkende gjeldsfinansiert - ikke pga økt lønn, men kun fordi man i 2018 fikk låne mer enn i 2019, og i 2020 mer enn i 2019 osv. Nå er det fullstendig motsatt og snudd, så da bør du i allefall ikke kjøpe før prisene har korrigert deretter. Folk får ikke låne mer i dag enn de fikk i 2021 og 2022 og vil heller ikke få det i 2024, 2025 osv. Å da er det garantert at prisene vil stupe. Folk klarer ikke å trylle frem den millionen eller de 700,000 kr som de ikke lenger får låne av bankene. Regn på det selv. Vet om flere i Oslo som istedet for å kjøpe en 3 roms til 9 millioner med fellesutgifter på 7000 kr, heller har 4 millioner egenkapital i banken og så leier de en 3 roms (som etter renteinntektene) koster de stusslige 4000 kr i måneden totalt å leie. Ikke la deg lure av meglere og banker, regn på ting selv. Anonymkode: 24a70...4df Å ha fire millioner i banken er et underskuddsprosjekt så det holder pga inflasjonen. Anonymkode: db025...79b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #19 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Et spørsmål bare: Flere skriver at ulempen ved å eie er frykt for renteøkning på boliglånet, og det at man må betale for vedlikehold. Hva hvis man kjøper en veldig billig leilighet i borettslag, og har lite eller ingen boliglån? Da er det ganske ganske trygt økonomisk selv om man eier, er det ikke? Da slipper man å tenke på vedlikehold, og man blir ikke noe særlig berørt av renteøkning. (Spør fordi jeg er i lignende situasjon som TS, men jeg har mulighet til å kjøpe en billig liten borettslagsleilighet og får da boutgifter på 8000 i måneden, men fortsetter jeg å leie må jeg ut med minst 9000 i måneden) Anonymkode: c292c...f84 En billig borettsalagsleilighet krever nok en god del oppussing. Jeg har nylig kjøpt og valgte heller noe nyere, og litt dyrere, enn noe billig. De rimelige leilighetene kom stort sett med ganske store feil og mangler. Blir som å kjøpe bruktbil. Kjøper du en gammel bil så er den billig der og da, men vedlikeholdskostnadene og reperasjonsutgiftene kommer jevnt og trutt. I lengden blir det ofte dyrere Sjekk prospektet NØYE (særlig TEK) før du bestemmer deg. Så du ikke kjøper katta i sekken _______________________________________________________________________________________________________________ TS: Jeg har leid i mange mange år. Den økonomiske friheten det gir å leie. Spart masse, reist, ingen bekymringer for vedlikehold (utover det som jeg som leietager har hatt), ingen store uforutsette utgifter mm. Nå som jeg har kjøpt har utgiftene skutt i været. Låneutgiftene er mye høyere enn husleia, det er husforsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt, sette av ekstra penger til vedlikehold osv. Jeg skal innrømme at jeg får litt vond i magen av å tenke på det. Anonymkode: a6573...f3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #20 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hei! Jeg leier nå leilighet, men sliter sånn med tanken på at jeg betaler ned noen andre sitt lån. Anonymkode: 73fcc...516 Kan jeg spørre deg hvorfor dette er så viktig for deg? Jeg har sett flere si dette, men skjønner ikke helt tankegangen. Min tankegan er relativt enkel: Ett sted må man bo, og man kan ikke bo gratis. Hvis man ikke kan eller vil kjøpe selv må man leie. Jeg har aldri tenkt på hva mine leiepenger har finansiert, om det var lån, reiser, forbruk, det var ikke min sak. Hvorfor er det så viktig hva huseier bruker husleien på? (Jeg leier ikke ut selv, og var leietaker i 12 år før jeg kjøpte eget sammen med ektefelle) Anonymkode: b3b69...1fe 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå