icemoon Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Samboer søker KONSTANT skryt for å ha gjort husarbeid. Og jeg syns det er merkelig hele greia. Er takknemlig de gangene han bidrar og jeg sier alltid takk om jeg spesifikt har spurt han om å hjelpe meg. Men ta nå foreksempel. Jeg ligger på sofaen, han rydder kjøkkenet. Jeg ser han. Han er 3-4m unna meg. Jeg er fulstendig klar over hva han gjør men likevel så setter han seg ned å forteller alt han har gjort. For at jeg så skal si "så flink du er" Vi er voksne mennesker, ikke forvent skryt for å ha gjort din del. Hva er greia? 4 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Jeg synes godt man kan gjensidig skryte litt av hverandre. Anonymkode: dd761...51c 14 6
Friluftsmann70 Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Prøv å gjøre det samme med de tingene du gjør, høres ut som det er du som gjør mest. Han vil nok muligens ta hintet 13 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Jeg sier ofte foreks "så fint at du gjorde det nå" el. Det er bare hyggelig det. Men det er også gjensidig. Anonymkode: edac1...f8b 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 Klapp i hendene og skryt i vei. På samme måte som du ville gjort av en baby. Anonymkode: 3760c...f1c 7 3
Gjest theTitanic Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Du har jobben som prosjektansvarlig i eget hjem. Han jobbet på prosjektet og trenger anerkjennelse for å ha jobbet på DITT prosjekt. Det burde vært sånn at huset var et AS med likt ansvar for å få jobben gjort, ikke bare lik eierbrøk på papiret.
Leeloo Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Minner om denne 😄: https://fb.watch/mets4AtaaF/ 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 Vi ønsker vel alle positiv respons på det vi gjør. Så flink du er er egentlig svært nedlatende når man bare gjør noe som forventes av en voksen. Men uttrykk som "så fint at du ryddet" viser at du setter pris på at det blir gjort. Så kan du håpe på positiv respons på det du gjør. Anonymkode: b0eee...88a 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Blir litt rart hver gang, men min mann liker også skryt for sånt 😅 så virker som det kanskje er en sånn manneting. Jeg bruker å si så fint du har ordnet hvis han har ryddet og støvsugd f.eks. Anonymkode: fd262...fd8 1
Bombasi Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Du får svare han med "skulle bare mangle, du bor her du også".. 😉 Men ærlig talt. Jeg skjønner ikke greia. Ikke dikkedakk for mye når det blir slik. Å holde orden i eget hjem er et minstekrav der begge må bidra uten at man står og klapper rundt hverandre. 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 Kanskje prøve den appen for samboere ang. fordeling av husarbeid. Så kanskje han ser der gjøres mye i huset som ingen applauderer 🤪 Anonymkode: 4db11...120 8 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 Jeg hater virkelig husarbeid, så jeg må ærlig innrømme at det hender jeg fisker etter komplimenter fra mannen enkelte ganger når jeg har gjort noe i huset. Anonymkode: fd39d...38a 1 1
icemoon Skrevet 5. august 2023 Forfatter #13 Skrevet 5. august 2023 Han får skryt, så det er ikke mangel på skryt, men ikke når han fisker etter det. Skulle jeg fisket etter skryt hvergang jeg gjør noe så hadde ørene hannes falt av. Men kommer jeg hjem og han har gjort noe så kan jeg fint så så fint det er, men så snart han ber om skryt så mister jeg egentlig interessen for å skryte så da kommer det han halveis utav munnviken min "så flink du er" men inni meg er jeg ikke mye imponert 😆 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #14 Skrevet 5. august 2023 Sånne folk kjenner jeg også. "er det ikke kjempeflott at jeg har kjøpt mat til deg" når han kommer med en eller to bæreposer med bare ting til seg selv. I tillegg presterer han å bli irritert, hvis jeg forsøker å ta et glass melk av "hans" melk. Selv kan jeg fort kjøpe FIRE eller FEM bæreposer med mat, til hele husholdningen, men uten å komme med det forbanna gnålet der. "Er det ikke fantastisk å ha en så flink kokk her i huset??" liksom. Når han har lagd middag bare til seg selv, Kanskje det igjen halvparten av en potet, og ett par biter grønnsaker, og kanskje en liten fiskepinne - hvis jeg er ekstra heldig. Jeg klarer i alle fall å lage mer enn nok mat til alle sammen, men uten å forlange mest mulig skryt for dette. Anonymkode: 91ffd...ed0 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #15 Skrevet 5. august 2023 Dersom det irriterer deg: påpek at det fremover er fint om han selv sørger for å dekke behovet for ros for å ha gjort husarbeid. Altså at han roser seg selv, gjerne inne i seg. Og slutt å «be han» gjøre noe som helst. Et hushold av to voksne myndige mennesker har ikke en administrator og en utfører. Det har ikke en som setter standarden, frekvensen eller nivået og en som følger ordre. Det har to voksne som sammen bestemmer hva som skal gjøres, som hver for seg bestemmer metode og tidspunkt, og der de to medlemmene både skal og bør ha ulike forventninger til kvalitet, mengde og frekvens. Og begge har rett. Kort sagt: kommuniser. Dersom du oppfatter det å rose en voksen i tide og utide som nedlatende og han ikke oppfatter det slik så har ingen av dere rett: det er begge helt vanlige synspunkt. Den konstruktive løsningen er å tilpasse seg hverandre. Altså at den som oppfatter ros positivt sørger for egen ros. Og den som oppfatter det som negativt slipper å bli roset. Og aksepterer at den andre roser seg selv. (Og andre, som også oppfatter ros positivt. Anonymkode: bc3d2...21a
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #16 Skrevet 5. august 2023 Mannen min kan servere meg mat sånn ca 2/100 ganger, altså, jeg lager stort sett alltid mat, og jeg hater å lage mat. Jeg får da for eksempel stekte grillpølser og posepotetstappe eller Toro tomatsuppe med egg og makaroni.. Jeg nekter å skryte. Det å få sånn dritt mat på toppen av det hele at han nesten aldri bidrar er som om han pisser på meg. Jeg svelger heller tunga mi før jeg skryter. Og bare for å nevne det, han kan lage skikkelig mat, han bare gidder ikke. Anonymkode: 3760c...f1c 4 1
icemoon Skrevet 5. august 2023 Forfatter #17 Skrevet 5. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dersom det irriterer deg: påpek at det fremover er fint om han selv sørger for å dekke behovet for ros for å ha gjort husarbeid. Altså at han roser seg selv, gjerne inne i seg. Og slutt å «be han» gjøre noe som helst. Et hushold av to voksne myndige mennesker har ikke en administrator og en utfører. Det har ikke en som setter standarden, frekvensen eller nivået og en som følger ordre. Det har to voksne som sammen bestemmer hva som skal gjøres, som hver for seg bestemmer metode og tidspunkt, og der de to medlemmene både skal og bør ha ulike forventninger til kvalitet, mengde og frekvens. Og begge har rett. Kort sagt: kommuniser. Dersom du oppfatter det å rose en voksen i tide og utide som nedlatende og han ikke oppfatter det slik så har ingen av dere rett: det er begge helt vanlige synspunkt. Den konstruktive løsningen er å tilpasse seg hverandre. Altså at den som oppfatter ros positivt sørger for egen ros. Og den som oppfatter det som negativt slipper å bli roset. Og aksepterer at den andre roser seg selv. (Og andre, som også oppfatter ros positivt. Anonymkode: bc3d2...21a Kan du si det til han? Han var frekk nok til å be meg gjøre MERE. Og jeg gjør minst 80% av alt her i huset. Frokost, lunsj (som jeg til slutt ikke gadd a lage til han for det kan han gjøre selv, som han ikke klarer og så klager han på at han er så sulten når han kommer hjem fra jobb for han hadde ikke lunsj) middag, husvask, lager 7 retter til min datter, minst, rydder, støvsuger, vasker gulv, bad osv. Han tar klesvasken, og reier opp senga. Og det var for mye fordi han har vært på jobb, så jeg måtte ta mere tak. Vi hadde en grei fordeling, til han begynte å jobbe, da måtte jeg ta støvsuging og. (Så da kam du jo selv se hvor lang den arbeidslisten hannes er.) Han kan sitte i helgene eller de dagene han har fri fra jobb å sulte fordi jeg lager ikke lunsj. Og på toppen av det hele så skal jeg skryte av han fordi han er så flink. Ja, nå ble dette en rant som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, så beklager 🤣 Altså, jeg styrer og steller gjerne, jeg liker det og jeg får gjort det på min måte. Men jeg syns ikke å skryte av han for å tømme oppvaskmaskinen skal stå på lista over ting jeg må gjøre. Endret 5. august 2023 av icemoon 1 1 1
icemoon Skrevet 5. august 2023 Forfatter #18 Skrevet 5. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Mannen min kan servere meg mat sånn ca 2/100 ganger, altså, jeg lager stort sett alltid mat, og jeg hater å lage mat. Jeg får da for eksempel stekte grillpølser og posepotetstappe eller Toro tomatsuppe med egg og makaroni.. Jeg nekter å skryte. Det å få sånn dritt mat på toppen av det hele at han nesten aldri bidrar er som om han pisser på meg. Jeg svelger heller tunga mi før jeg skryter. Og bare for å nevne det, han kan lage skikkelig mat, han bare gidder ikke. Anonymkode: 3760c...f1c 2/100 er ikke dårlig. Her har han laga mat til meg en gang på snart 5 år. (Han har laget to ganger til min datter på disse 5 årene) Jeg skryter uten å mene det, tomme ord, og det passer meg utmerket. Han tror jeg mener det og at han er flink, jeg syns ikke det 🤣 Endret 5. august 2023 av icemoon
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #19 Skrevet 5. august 2023 icemoon skrev (1 minutt siden): Kan du si det til han? Han var frekk nok til å be meg gjøre MERE. Og jeg gjør minst 80% av alt her i huset. Frokost, lunsj (som jeg til slutt gadd a lage til han for det kan han gjøre selv, som han ikke klarer og så klager han på at han er så sulten når han kommer hjem fra jobb for han hadde ikke lunsj) middag, husvask, lager 7 retter til min datter, minst, rydder, støvsuger, vasker gulv, bad osv. Han tar klesvasken, og reier opp senga. Og det var for mye fordi han har vært på jobb, så jeg måtte ta mere tak. Vi hadde en grei fordeling, til han begynte å jobbe, da måtte jeg ta støvsuging og. (Så da kam du jo selv se hvor lang den arbeidslisten hannes er.) Han kan sitte i helgene eller de dagene han har fri fra jobb å sulte fordi jeg lager ikke lunsj. Og på toppen av det hele så skal jeg skryte av han fordi han er så flink. Ja, nå ble dette en rant som egentlig ikke har noe med saken å gjøre, så beklager 🤣 Altså, jeg styrer og steller gjerne, jeg liker det og jeg får gjort det på min måte. Men jeg syns ikke å skryte av han for å tømme oppvaskmaskinen skal stå på lista over ting jeg må gjøre. Last ned samboer appen, da ser dere svart på hvit hvem som gjør hvor mye. Skjønner godt du er lei, lurt å ta tak i det før du blir så lei at du vil gå Anonymkode: ad6bf...356 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #20 Skrevet 5. august 2023 icemoon skrev (1 minutt siden): 2/100 er ikke dårlig. Her har han laga mat til meg en gang på snart 5 år. (Han har laget to ganger til min datter på disse 5 årene) Jeg skryter uten å mene det, tomme ord, og det passer meg utmerket. Han tror jeg mener det og at han er flink, jeg syns ikke det 🤣 Jeg trodde ikke at det fantes verre enn min. Men tydeligvis hjelper det ikke med skryt så jeg fortsette å nekte.😂 Anonymkode: 3760c...f1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå