AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Hun har vært aktiv på WhatsApp allerede i fler år, poster på story fra hun våkner til hun legger seg. Deler mye og er en typisk influenser. Hun lastet ned TikTok uten at forelderen viste det, hun bruker forelderens tlf så hun hadde godkjent via foreldrekontroll. Hun har fått tilgang til TikTok og vis forelder siden hun var 10. Forelderen oppdaget likevel at hun hadde laster ned TikTok og har sagt det er greit. Hun har åpen TikTok, poster mye video av seg selv med dansing som virkning på hofter og rumpe og i sårbare situasjoner der hun gråter. Er dette normalt fra dere andre sin har barn i samme alder? Syntes det er skremmende å se hvor lite grenser man gir barna. "Alle andre har jo". "Det står jo 12+, hun blir jo 12 i år". Holdningen til barnet utvikler seg i negativ retning, der utsende betyr alt, er frekk, svarer spydig, sitter med tlf så og si hele tiden hun er våken, bruker ansiktsmaske, øyemaske, kvisekrem, sminker seg, lyver osv. Sier jeg ifra får jeg slengt tilbake "bare vent du". Vårt barn blir 6 nå straks og begynner på skole. Må jeg forberede meg på å gi tlf snart og ikke holde aldersgrenser? For den utviklingen skremmer meg. Anonymkode: a9a6e...433 1
Fireflies Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Jeg har ikke barn selv, men de som er i min nære slekt får ikke lov å laste ned apper før sin alder og alle spill blir sjekket av foreldrene. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Her har foreldrene sviktet. Selvsagt ikke greit. Barn er litt påvirkelig. Anonymkode: bbdbf...c76 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Min jente fikk tiktok for flere år siden, hun er 13 nå. Men hun hadde lukket profil og fikk ikke vise ansikt. Men nå la hun sldri ut noe særlig og ihvertfall ikke sånne tiktokdanser. Snap fikk hun i fjor tror jeg. Det meste av kommunikasjon med klassevenner foregår på snap. De begynner på ungdomsskolen nå og alle jentene på trinnet har laget seg gruppe på snap hvor de blir kjent, bortsett fra en som ikke har fått snap enda. Syns nesten litt synd på henne, for hun blir jo holdt utenfor samtaøene Anonymkode: de28c...71a 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 Det kommer jo an på hva foreldrene tillater, får barnet lovt å sitte med telefon hele dagen så gjør der jo det. Vi har ett barn i familien som er på moren sin telefon dagen lang, om man prøver å ringe er barnet passe frekt fordi man avbryter jo det hun holder på med på telefonen for å snakke med moren. Andre barn jeg kjenner får ikke lovt å bruke foreldrenes telefoner, og har ikke ubegrenset tilgang til skjerm. De finner på andre ting, fordi det er ikke noe alternativ å være bare på telefon. Syns samtidig man skal passe på at barna ikke blir utenfor men man må ha klare grenser når det gjelder sosiale medier. Og hadde de fleste tilstrebet å holde aldersgrensene sånn nogenlunde hadde det jo ikke vært ett problem at for små barn har både det ene og det andre. Anonymkode: f9dd2...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Helt normalt. Angående den holdningen du nevner, kan det tenkes hun er litt tidlig i pubertet og i skikkelig hormonell. Dessuten er barn ulike. Min 15-åring har også tiktok og andre sosiale medier, men er ikke interessert i skjønnhet og kjører sin egen motestil. Det er derimot vanlig at tenåringer sitter mye på mobil, det er jo tross alt der de har hele sitt sosiale liv nå. Det trenger man ikke å like, men sånn er det blitt. Anonymkode: 980b3...2ca 1
Blondiemamma Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Dette begynner vel dessverre å bli ganske vanlig. Jeg har en 10åring, og det er kun mitt barn og èn til i klassen som ikke har smarttelefon. Men det er jo opp til foreldrene å styre dette, må trenger ikke la sitt barn få lov selv om alle andre får lov. 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hun har vært aktiv på WhatsApp allerede i fler år, poster på story fra hun våkner til hun legger seg. Deler mye og er en typisk influenser. Hun lastet ned TikTok uten at forelderen viste det, hun bruker forelderens tlf så hun hadde godkjent via foreldrekontroll. Hun har fått tilgang til TikTok og vis forelder siden hun var 10. Forelderen oppdaget likevel at hun hadde laster ned TikTok og har sagt det er greit. Hun har åpen TikTok, poster mye video av seg selv med dansing som virkning på hofter og rumpe og i sårbare situasjoner der hun gråter. Er dette normalt fra dere andre sin har barn i samme alder? Syntes det er skremmende å se hvor lite grenser man gir barna. "Alle andre har jo". "Det står jo 12+, hun blir jo 12 i år". Holdningen til barnet utvikler seg i negativ retning, der utsende betyr alt, er frekk, svarer spydig, sitter med tlf så og si hele tiden hun er våken, bruker ansiktsmaske, øyemaske, kvisekrem, sminker seg, lyver osv. Sier jeg ifra får jeg slengt tilbake "bare vent du". Vårt barn blir 6 nå straks og begynner på skole. Må jeg forberede meg på å gi tlf snart og ikke holde aldersgrenser? For den utviklingen skremmer meg. Anonymkode: a9a6e...433 Det er skremmende, og kan også være direkte farlig å blottlegge så mye personlig informasjon om seg selv. Folk skulle bare visst hvor mange nettovergrep som skjer, og hvor ødeleggende det er for barna. Skulle gitt de foreldrene et døgn på min arbeidsplass, og de hadde blitt så vettskremte at de hadde fulgt aldersgrenser og fulgt med på alt hva barnet hadde foretatt seg og lagt ut. Tragisk at «alle andre har» er godt nok for enkelte foreldre… Anonymkode: fb4ff...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Min jente fikk tiktok for flere år siden, hun er 13 nå. Men hun hadde lukket profil og fikk ikke vise ansikt. Men nå la hun sldri ut noe særlig og ihvertfall ikke sånne tiktokdanser. Snap fikk hun i fjor tror jeg. Det meste av kommunikasjon med klassevenner foregår på snap. De begynner på ungdomsskolen nå og alle jentene på trinnet har laget seg gruppe på snap hvor de blir kjent, bortsett fra en som ikke har fått snap enda. Syns nesten litt synd på henne, for hun blir jo holdt utenfor samtaøene Anonymkode: de28c...71a Du vet at selv om hun ikke legger ut ting av seg selv, så blir hun eksponert for alt mulig dritt på tik tok? Ting som barn under 13 ikke burde se? Anonymkode: fb4ff...9e4 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet at selv om hun ikke legger ut ting av seg selv, så blir hun eksponert for alt mulig dritt på tik tok? Ting som barn under 13 ikke burde se? Anonymkode: fb4ff...9e4 Hvor gammel er DU? Fordi; Hun er en helt vanlig 11 - snart 12-åring. Anonymkode: 69db1...e64 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 Fullstendig uforståelig at foreldre er så korttenkte. Anonymkode: 076f8...2ec
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 Det er vel ikke uvanlig, men det er langt fra greit! Her maser 9 åringen om snap, youtube,... På egen mobil. Han har fått mobil, men han får ikke ha youtube eller snap eller andre sosiale medier. Men for ett mas!!!!!!!!! Og så mye uro på grunn av dette! Han har fått youtube kids. Men det er jo ikke godt nok! " Alle andre har vist youtube....". Anonymkode: 1ae52...c8f
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er vel ikke uvanlig, men det er langt fra greit! Her maser 9 åringen om snap, youtube,... På egen mobil. Han har fått mobil, men han får ikke ha youtube eller snap eller andre sosiale medier. Men for ett mas!!!!!!!!! Og så mye uro på grunn av dette! Han har fått youtube kids. Men det er jo ikke godt nok! " Alle andre har vist youtube....". Anonymkode: 1ae52...c8f 10-åringen min har heller ikke sosiale medier. Stemmer jo ikke at "alle andre" får lov, men mange gjør dessverre det. Min klarer seg utmerket sosialt. Søker også mot andre barn som ikke har sosiale medier som hovedinteresse🙂 Anonymkode: 076f8...2ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå