Gå til innhold

Venninne som ønsker å overnatte flere ganger i måneden.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som er midt i et samivsbrudd. Hun har valgt å flytte til hjemkommunen som er over 3 timer unna byen vi bor i. Hun vil ta med seg barna, noe som har resultert i en stygg barnefordelingssak også. 

Hun har overnattet hos oss flere ganger ila sommeren. Vi har også vært behhelpelig med flytting og nedvask av huset. Vi har gjesterom, men det merkes jo likevel at vi har en gjest i huset. Jeg har bemerket at jeg gjerne vil vite i god tid på forhånd hvis hun skal overnatte, og jeg har bestemt meg for å være behjelpelig helt frem til hovedforhandling i saken hennes i september. 

Problemet er at hun ikke kvier seg for å spørre likevel. Nå skal hun overnatte igjen fra søndag til tirdag fordi hun vil fysisk møte på jobben sin her oppe, selv om hun kan jobbe remote. Jeg kjenner henne såpass godt at jeg skjønner at hun begynner å se på denne ordningen som en selvfølgelighet nå. Jeg vet hun er i en vanskelig situsjon, men kjenner at det begynner å tære. 

Jeg er gravid. Jobber for tiden 50% og har en datter på 20 mnd. I tillegg ar jeg en datter på 12 som bor hos oss deltid og en stesønn på 15 som er hos oss hele tiden. Jeg føler jeg har nok å forholde meg til. Hun insisterer på å ikke være til bry, men jeg føler jo at jeg må ordne litt ekstra når vi har besøk. 

Hører til historen at hun sjelden har stilt opp noe særlig for oss. Satt barnevakt en dag med nød og neppe, men det betalte jeg henne penger for som hun tok i mot gladelig. 

Noen gode råd til hvordan jeg etterhvert kan si nei? 

Vi er begge 40 år gamle. 

Anonymkode: 1d597...3d7

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å si det samme som du skrev her? 

Eller ønsker du det enda mer komplisert?

Anonymkode: 8a87c...d3d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jælpe meg! :o Du må då verkeleg sette ned foten.

Anonymkode: 44d71...593

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du veit at "nei" er ein fullstendig setning? Og at dersom du synst det er ubehageleg å berre seie "nei", så kan du slenge på: "denne gongen passar det dessverre ikkje". 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

"Nei, det passer dessverre ikke denne gangen." Gjentas ofte nok til at du føler besøkene er på et greit nivå. 

Anonymkode: 38483...91b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du veit at "nei" er ein fullstendig setning? Og at dersom du synst det er ubehageleg å berre seie "nei", så kan du slenge på: "denne gongen passar det dessverre ikkje". 

TS. Ja, så enkelt kan det kanskje gjøres. Men jeg er litt bekymret. Hun føler seg ikke elsket for tiden, og jeg er litt redd for den psykiske helsen hennes. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Kopier teksten fra innlegget ditt her og send det til henne om du ikke tør å si det selv.

Anonymkode: 8d2d2...29c

AnonymBruker
Skrevet

Du svarer «det passer ikke denne uken. Jeg merker også at jeg er mye sliten nå som jeg er gravid. Hva med at du overnatter en natt i september, om du trenger det? Behøver du overnatting i mellomtiden får du velge mellom hotell eller andre bekjente.»

Dette er en venninne, ts. At du kan si «nei» på en fin måte er et kriterie for at vedkommende er en venninne. Det er faktisk et av punktene på lista over egenskaper ethvert menneske du omgår deg med må ha. Tanker ikke en person du trodde var glad i deg et nei? Da tok du dessverre feil. Folk som ikke tåler «nei» er verken venner eller hyggelige mennesker. De bør unngås for enhver pris.

Anonymkode: 3600d...c45

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS. Ja, så enkelt kan det kanskje gjøres. Men jeg er litt bekymret. Hun føler seg ikke elsket for tiden, og jeg er litt redd for den psykiske helsen hennes. 

Men den psykiske helsen hennes er faktisk ikke DITT ansvar! Du må sette foten ned og ta vare på deg og din familie!

Anonymkode: 4b625...b80

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir vanskeligere å stramme inn jo lenger du lar det gå. 

• Liker 5
Skrevet

Samboeren din må vel klikke snart? Det er vanskelig å si noe når hun ikke forstår noe så enkelt selv, så tenker at du bare må stålsette deg for en litt ubehagelig samtale.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du svarer «det passer ikke denne uken. Jeg merker også at jeg er mye sliten nå som jeg er gravid. Hva med at du overnatter en natt i september, om du trenger det? Behøver du overnatting i mellomtiden får du velge mellom hotell eller andre bekjente.»

Dette er en venninne, ts. At du kan si «nei» på en fin måte er et kriterie for at vedkommende er en venninne. Det er faktisk et av punktene på lista over egenskaper ethvert menneske du omgår deg med må ha. Tanker ikke en person du trodde var glad i deg et nei? Da tok du dessverre feil. Folk som ikke tåler «nei» er verken venner eller hyggelige mennesker. De bør unngås for enhver pris.

Anonymkode: 3600d...c45

Det er faktisk sant. Jeg er nok litt redd for reaksjonen hennes... 

AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk sant. Jeg er nok litt redd for reaksjonen hennes... 

Kva er det redd for skal skje? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg kjenner henne såpass godt at jeg skjønner at hun begynner å se på denne ordningen som en selvfølgelighet nå. Jeg vet hun er i en vanskelig situsjon, men kjenner at det begynner å tære. 

Siden dere kjenner hverandre såpass godt, må hun også vite sin plass, skal hun bo hos dere, må hun faktisk bidra og hjelpe deg når hun kan. 

Hvis hun ikke vil det, er hun ingen god venninne. Uansett hvor psykisk dårlig hun er. Klarer hun å bo hos andre, klarer hun også å bidra! 

Anonymkode: 98c47...89e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Samboeren din må vel klikke snart? Det er vanskelig å si noe når hun ikke forstår noe så enkelt selv, så tenker at du bare må stålsette deg for en litt ubehagelig samtale.

Samboeren min er antakelig klodens snilleste menneske 🥺 Han er langt mer tollerant enn meg. Ja, jeg er nok bekymret for reaksjonen hennes.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvor gammel mener du man bør være før man står til ansvar for eget liv og helse mener du? 

Hvor mange år til er du ansvarlig for hennes mentale helse?

Anonymkode: 8a87c...d3d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min er antakelig klodens snilleste menneske 🥺 Han er langt mer tollerant enn meg. Ja, jeg er nok bekymret for reaksjonen hennes.  

Kva meiner du egentleg med at du er redd for reaksjonen hennar? Kva kan skje?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kva er det redd for skal skje? 

Hun er sjalu på meg. Hun har alltid følt seg litt bedre, men da jeg traff min nåværende samboer så ramlet alt sammen for henne. Han er kjekk, vellykket og veldig snill. Jeg husker ikke hva jeg sa, men noe provoserte henne, så hun snakket ikke med meg på over halvannet år. Men en dag kom hun plutselig i babyshoweren min da jeg ventet barn. Det var rart, men også veldig fint. Jeg hadde savnet henne veldig. Jeg er vel redd for at det skal skje igjen.

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men det må uansett være slitsomt for han dette. Jeg ville tvunget meg selv til å si at det har blitt for mye med overnatting nå, og at det får være en pause en stund. Hun faller ikke sammen av den grunn, men vil kanskje forstå det i framtiden at dette ikke nødvendigvis er noe som er uproblematisk. 

Om du ikke gjør noe med dette, så vil du få aversjon mot henne til slutt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er sjalu på meg. Hun har alltid følt seg litt bedre, men da jeg traff min nåværende samboer så ramlet alt sammen for henne. Han er kjekk, vellykket og veldig snill. Jeg husker ikke hva jeg sa, men noe provoserte henne, så hun snakket ikke med meg på over halvannet år. Men en dag kom hun plutselig i babyshoweren min da jeg ventet barn. Det var rart, men også veldig fint. Jeg hadde savnet henne veldig. Jeg er vel redd for at det skal skje igjen.

Men skyld på graviditeten og si at legen har gitt deg beskjed om at nå må du ta det fullstendig med ro pga høyt blodtrykk eller et eller annet. Eller så avlyser du pga omgangssyken!

Anonymkode: 4b625...b80

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...