Gå til innhold

Overgangsalder, angst og nedstemthet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i perimenofasen, altså har jeg fortsatt blødninger, men de er uregelmessige. Er 51 år. 

Mitt problem er at jeg har fått angst, panikkanfall og er veldig nedstemt. Jeg føler ofte at livet ikke er verdt å leve, men har ikke selvmordstanker. Tanken er mer at det hadde vært godt å slippe det kjipe livet jeg har nå. 

Jeg går på hormonterapi, går jevnlig til gyn., trener, spiser sunt og gjør yoga. Men finner ikke veien ut av dette gjørmehullet. Denne sommeren har vært helt pyton, angst nesten hele tiden, stort sett nedfor og lei meg og klarer ikke å reise på ferie. Hjemme er min trygge hule.

Er det noen som har hatt det like ille, som har erfaring med at dette går over og at livet blir bra igjen? 

Anonymkode: 2f4d9...67d

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en periode med angstanfall. Aldri hatt det hverken før eller seinere. Så her ble det iallefall bedre.. Men det går jo bare en vei med helsa generelt.. ❤️

Anonymkode: 72676...c60

Skrevet

Jeg slet også med depresjon og nedstemthet i perimenopausen, men hadde ikke angst og panikkanfall. Kam jeg spørre hvilken hormonterapi du går på? Det hender at man må prøve seg fram. Jeg fikk livet mitt tilbake da jeg startet på Livial. 

Skrevet

Kanskje en liten dose antidepressiva ville fungert?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn har jeg det også. Er helt jævlig.  Er så nedstemt og giddaløs.  Ferien har heller ikke vært noe hyggelig.  Ser ikke noen glede med livet, alt er bare dritt. Å stå opp om morgenen er et stort ork. Vurderer å gå til legen og få antidepressiva men blir litt skremt av bivirkninger så jeg vet ikke om jeg tør.

Anonymkode: d4ef3...34d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde en periode med angstanfall. Aldri hatt det hverken før eller seinere. Så her ble det iallefall bedre.. Men det går jo bare en vei med helsa generelt.. ❤️

Anonymkode: 72676...c60

Godt å høre at du kun hadde angstanfall i en periode.  Og ja, man blir jo ikke akkurat friskere og raskere med åra 😁

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (1 time siden):

Jeg slet også med depresjon og nedstemthet i perimenopausen, men hadde ikke angst og panikkanfall. Kam jeg spørre hvilken hormonterapi du går på? Det hender at man må prøve seg fram. Jeg fikk livet mitt tilbake da jeg startet på Livial. 

Jeg har prøvd plaster, både Estalis og Estradot. Nå bruker jeg tabletter (Eviana), men de hjelper dessverre ikke på psyken min. 

Så godt at du har funnet noe som hjelper 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn har jeg det også. Er helt jævlig.  Er så nedstemt og giddaløs.  Ferien har heller ikke vært noe hyggelig.  Ser ikke noen glede med livet, alt er bare dritt. Å stå opp om morgenen er et stort ork. Vurderer å gå til legen og få antidepressiva men blir litt skremt av bivirkninger så jeg vet ikke om jeg tør.

Anonymkode: d4ef3...34d

Ja, det er faktisk helt grusomt. Føler med deg 💕 Jeg prøver å tenke at det er hormoner og utenfor min kontroll, men syns ikke det hjelper mye. 

Jeg vurdere også antidep., men er som deg, redd for bivirkninger. 

Hører mange si at OA er som en andre pubertet. Min pubertet var småtteri sammenlignet med dette 😥 

Klem til deg 💗

AnonymBruker
Skrevet
femme fatale skrev (1 time siden):

Kanskje en liten dose antidepressiva ville fungert?

Jeg vurderer det så absolutt 👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si noe i forhold til akkurat overgangsalder, men ville bare si en ting ang AD og bivirkninger. Har selv måttet prøvd det for første gang dette året (er 40), og var nervøs mtp bivirkninger. Men utenom litt kvalme første to ukene, så har jeg ingen 🤷‍♀️ mange har ingen eller få/milde. Dessuten er det ikke verre enn å gjøre et forsøk, og så heller slutte igjen om det koster mer enn det smaker? Du inngår ikke akkurat en livslang kontrakt 😅

Det høres ut som det er verdt et forsøk, slik du beskriver livskvaliteten din ❤️ evt forsøke annen type hormontilskudd først?

Anonymkode: 163cb...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle gjerne tatt hormoner men får brystsmerter, kvalme, hodepine og ilinger i leggene av selv lokale stikkpiller i skjeden.

Sliter med alt det dere skriver+tørr skjede, men vet ikke hva jeg gjør når jeg ikke tåler hormoner.

Anonymkode: 6c78e...b7f

AnonymBruker
Skrevet

Prøv akupunktur. Det hjelper meg. Mindre hetetokter og kroppen er i balanse. 2 ganger pr uke, så 1 pr mnd. Deilig og avslappende. 

Anonymkode: af587...ceb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, mulig det er overgangsalder jeg plages med også. Føler meg som hulken i endringsfasen. Eller som Dr. Jekyll som har tatt en eliksir. Det verste er jeg som tenkte jeg skulle bli gammel " gracefully" og nå tenker jeg bare på at det er usexy å ha gjennomgått overgangsalderen. 😅 Må bli en rolig gammel tante. Har antagelig bare noen år igjen å ha bra sex så fryktelig lyst til å gjøre alt mulig, fordi om en stund vil jeg se ut som kvinnen i badekaret i skrekkens hotell. 

Verre enn tenårene. Ustabil mestrusjon,  fryktelig varmt på natten av og til, tydelig hormonell ubalanse, angst, depresjon.. ikke fått tilbudt noe hormonterapi 😔 

Anonymkode: e028f...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Først av alt takk for at du deler din historie og vit at du ikke er alene om alt dette, for det er noe dritt og helt jævlig til tider, det skal jeg skrive under på.

Jeg var sterkt plaget av utallige rare og skumle symptomer, og hadde både nedstemthet, angst og panikkanfall over flere måneder i fjor. Ble anbefalt å prøve ut hormonbehandling, så jeg fikk p piller, da jeg også fremdeles hadde månedlige blødninger, samt sterke og vonde menstruasjoner. Jeg merket bedring allerede fra dag 1 av, og har nå gått på dem i 6 mnd og har det mye bedre ifh angst/panikkangst også nedstemthet, men uken opp til "blødningen" kan jeg enda merke litt uro i kroppen samt noe nedstemthet men ikke i nærheten av som i fjor.

Dette med hrt behandling er veldig vanskelig og det er så individuelt hva som gir effekt på en, så her må en bare prøve seg frem, men tenker muligens at du trenger høyere doser kanskje? Hva er hormoninnholdet på dine?

Har ingen erfaring med anti depressive til dette, men i følge ekspertene så er dette feil behandling da dette jo er hormonelt, men vet det flere som kombinerer hrt og anti Dep.

Anonymkode: 5ed25...ab6

Skrevet

Jeg kom i overgangen tidlig. Måtte begynne på antidepressiva. Det tok vekk desperasjonen.  Hadde ikke angst heldigvis. Går fortsatt på det 3 år inn i overgangen. bivirkningene gikk over etter 3 mnd ca, verdt det for meg. Sliter ellers med at kroppen ikke klarer å regulerer temperaturen. Det er det.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Først av alt takk for at du deler din historie og vit at du ikke er alene om alt dette, for det er noe dritt og helt jævlig til tider, det skal jeg skrive under på.

Jeg var sterkt plaget av utallige rare og skumle symptomer, og hadde både nedstemthet, angst og panikkanfall over flere måneder i fjor. Ble anbefalt å prøve ut hormonbehandling, så jeg fikk p piller, da jeg også fremdeles hadde månedlige blødninger, samt sterke og vonde menstruasjoner. Jeg merket bedring allerede fra dag 1 av, og har nå gått på dem i 6 mnd og har det mye bedre ifh angst/panikkangst også nedstemthet, men uken opp til "blødningen" kan jeg enda merke litt uro i kroppen samt noe nedstemthet men ikke i nærheten av som i fjor.

Dette med hrt behandling er veldig vanskelig og det er så individuelt hva som gir effekt på en, så her må en bare prøve seg frem, men tenker muligens at du trenger høyere doser kanskje? Hva er hormoninnholdet på dine?

Har ingen erfaring med anti depressive til dette, men i følge ekspertene så er dette feil behandling da dette jo er hormonelt, men vet det flere som kombinerer hrt og anti Dep.

Ser du fremdeles har regelmessige blødninger. Hvor gammel er du? Er selv 39, merker store svingninger i humøret uka før mens. Pleier å være ganske regelmessig, men i dag er jeg 8 dager over tida og er enten gravid, eller så er overgangsalderen på vei… skal ta en test i kveld 😢

Anonymkode: 65f01...73f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser du fremdeles har regelmessige blødninger. Hvor gammel er du? Er selv 39, merker store svingninger i humøret uka før mens. Pleier å være ganske regelmessig, men i dag er jeg 8 dager over tida og er enten gravid, eller så er overgangsalderen på vei… skal ta en test i kveld 😢

Anonymkode: 65f01...73f

Jeg er 47, hadde regelmessige blødninger inntil jeg var 46. Nå er jeg ner usikker iom jeg har begynt på p piller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...