AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Hvordan greier dere å gråte? Anonymkode: ce1e9...39f
skreppamedleppa Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 På samme måte som jeg greier å le når det er noe jeg ønsker å le av. Det er jo kroppens fysiske svar på følelser.. (går jo an å stikke en finger inn på øyet eller dyppe nesen ned i en løk også for å få samme reaksjon). Ifølge forskning skjer en siste beskjeden på at tårer kommer i hypothalamus (reptilhjernen) som styrer mange ting vi ikke har en kontroll over som hjerteslag og fordøyelse, så det er på mange måter noe som skjer uten at vi alltid har stål kontroll på det. Men vi har jo forskjellige former for tårer og forskjellige grunner til at de kommer. Noe jeg blir rørt av treffer ikke nødvendigvis naboen. Vi har basaltårer som alltid er på øynene, vi har refleks tårer som kommer når vi f.eks skjærer løk, og vi har følelse tårer som naturlig nok er de vi utskiller når vi opplever sorg, er lei oss osv. Det som er en fun fact er at det er kun følelsetårene som inneholder proteiner og hormoner-som kalium, mangan og stresshormoner. En teori om hvorfor vi gråter når følelser tar overhånd er at stress frigjøres ved hjelp av tårene og at kroppen roer seg ned etter å ha kvittet seg med disse stresshormonene. En forsker har funnet ut at tårekjertlene kan samle opp tretti ganger så mye mangan som i blodet, så tårer er effektive greier... Jeg kan kjenne det viss jeg har gått en lang stund uten tårer at nå, nå har jeg en tsunami på innsiden, jeg kan da sette på en film (jeg har kanskje 7-8 filmer jeg omtaler som "grinefilmer" ) eller en sang (har en egen liste på Spotify også for grinemusikk 😅) og "shit hits the fan".. Jeg griner også langt mer i f.eks desember enn i juli for i desember er jeg stort sett sliten, stressa, liker ikke julen, alt er drit, og mørkt og kjipt.. Noen er mer lettrørt enn andre, og noen svelger unna tårene mens andre lar de slippe mer fritt. Men det er mest når jeg er sliten, lei meg, har opplevd noe vondt, slike ting, og jeg har aldri vært av en slik karakter at jeg må skjule tårene mine for en hver pris som med latteren min, jeg trenger og har begge deler, men det er ikke så ofte jeg griner med andre, men kommer det så kommer det😊
_popcorn_ Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. _popcorn_, adm
Anbefalte innlegg