Gå til innhold

Privat/offentlig/skifte/uskiftet eller privat oppgjør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I følgende scenario, hvilket skifte er rett å velge fra enkens perspektiv?

Eldre ektepar gift i mange år, hun har særeie på boligen, de har ikke noe særlig verdier tilsammen, plutselig dør han.

Han har særkullsbarn.

Anonymkode: eeef0...c13

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hun har et greit forhold til hans barn, bør privat skifte gå bra. Forutsetter at de ikke har felles barn.

Spørsmål som kan påvirke valget er hvem.hun har tenkt skal arve henne. 

Dersom det er lite midler i boet (hans del av felleseiet) kan hun ende opp med å arve alt. 

Anonymkode: b2d54...148

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvis hun har et greit forhold til hans barn, bør privat skifte gå bra. Forutsetter at de ikke har felles barn.

Spørsmål som kan påvirke valget er hvem.hun har tenkt skal arve henne. 

Dersom det er lite midler i boet (hans del av felleseiet) kan hun ende opp med å arve alt. 

Barna hans har ikke hatt et greit forhold til verken faren sin eller hans kone. 

Hun har skrevet testamente for mange år siden at hennes barn skal arve henne.

Sånn det ser ut nå kommer hun til å arve alt, men hvilket skifte bør hun velge da? Hun selv snakker om å velge uskiftet, men det må hans barn skrive under på - hvilket jeg er sikker på at de ikke gjør.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hun selv snakker om å velge uskiftet, men det må hans barn skrive under på - hvilket jeg er sikker på at de ikke gjør.

Det går jo ikke nå. Man kan ikke bare velge det når mannen er død. 

Snakk med en advokat. 

Anonymkode: 1e722...2ae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det går jo ikke nå. Man kan ikke bare velge det når mannen er død. 

Snakk med en advokat. 

Anonymkode: 1e722...2ae

Hun kan sitte I uskifte hvis hans barn godkjenner det. Fordelen for hans barn er at de da arver alt fra sin far, mot ingenting hvis det skiftes nå. Jeg tenker det er mest rettferdig, siden de da faktisk får farsarven sin.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hun kan sitte I uskifte hvis hans barn godkjenner det. Fordelen for hans barn er at de da arver alt fra sin far, mot ingenting hvis det skiftes nå. Jeg tenker det er mest rettferdig, siden de da faktisk får farsarven sin.

Vil de få noe da altså? Hun har særeie på leiligheten, og ikke noe særlig av verdier eller penger på konto.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil de få noe da altså? Hun har særeie på leiligheten, og ikke noe særlig av verdier eller penger på konto.

Hvis hun sitter i uskiftet bo, er det ikke gjennomført skifte, hun har heller ikke arvet sin mann. Felleseiet blir skiftet når hun dør, halvparten til hans arvinger, andre halvparten til hennes. Boet er da, i tillegg til bankkonti etc, alt av møbler, smykker og annet løsøre. 

Særeiet går selvsagt til hennes arvinger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvis hun sitter i uskiftet bo, er det ikke gjennomført skifte, hun har heller ikke arvet sin mann. Felleseiet blir skiftet når hun dør, halvparten til hans arvinger, andre halvparten til hennes. Boet er da, i tillegg til bankkonti etc, alt av møbler, smykker og annet løsøre. 

Særeiet går selvsagt til hennes arvinger.

Ja nå henger jeg med. 

Nå driver ene barnet hans og snakker om noe arv han fikk for 20 år siden, som hun sier skal arve, men som er brukt opp for lengst?! 

Lurer på om det kan være lurt med advokat i dette tilfelle jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom han etterlater seg mindre enn 4G (ca 500k) i nettoverdier etter begravelsen er betalt bør hun ikke overs boet uskiftet. Da bør hun skrifte fordi de første 4G vil tilfalle ektefellen. 

Dvs at dersom de til sammen har mindre enn 8G i felleseiemidler totalt/netto så skal hun beholde alt, altså både sin egen halvdel og hans halvdel av felleseiet. 

Særkullsbarba har bevisbyrden for ev skjevdelingskrav (arv) de mener er i behold. De vil ikke få innsyn på hans kontobevegelser så de har neppe en sak.

Anonymkode: 57b12...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja nå henger jeg med. 

Nå driver ene barnet hans og snakker om noe arv han fikk for 20 år siden, som hun sier skal arve, men som er brukt opp for lengst?! 

Lurer på om det kan være lurt med advokat i dette tilfelle jeg.

Få oversikt over alt dere eide (minus særeirboligen). Dersom det er under 8G melder du fra til tingretten om at du ønsker å skrifte privat. Vis gjerne arvingen hva som finnes av verdier og gi hen kopi av skatteoppgjøret til avdøde som bevis. 

La det bli opp til arvingene å koble på advokat. Jeg hadde sittet stille i båten for nå.

Anonymkode: 57b12...878

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn det ser ut nå kommer hun til å arve alt, men hvilket skifte bør hun velge da? Hun selv snakker om å velge uskiftet, men det må hans barn skrive under på - hvilket jeg er sikker på at de ikke gjør.

Uskiftet er ikke en type skifte, det betyr at man ikke gjør noe skifte. Hvis det er lite verdier vil ikke dette være lurt, da er det bedre å skifte og fordele arven, hvis hun arver alt. Hvis hun sitter i uskifte får hans barn mer enn hvis hun skifter, de får det når hun dør. Hvis de skifter nå, og verdien er under grensen, får de ingenting. 

Så barna hans burde jo være superivrige etter å skrive under på uskifte, men hvis hun vil at hennes barn skal arve alt så er uskifte en dårlig idé. (Alt dette forutsetter at fellesboet er under 8G. 

Anonymkode: 264a3...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for feedback 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...