Gå til innhold

Plastposene som økte i pris, et gode?

Var det bra at man økte prisen på plastposer?  

43 stemmer

1. 1. Var det bra at man økte prisen på plastposer?

• Ja, vi trenger å bli mer miljøbevisste
      19
    • Nei, det irriterer meg
      24

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man på under en uke ser at plastposebruken har minket kraftig, og folk bruker handlenett som aldri før - da må en vel si at det å skru opp prisen på posene var en suksess?  Eller?

Det var en økning i prisen som skulle til for at folk ble mer miljøvennlig.

SELV om alle brukte posene til å kaste søppel i.

Anonymkode: e390f...8ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Suksess for hva og hvem? 

Det er en suksess for den private stiftelsen som jobber for reduksjon av bruk av plastposer. 

For miljøet? Nei, plastposer har ingen effekt på miljøet. 

Vi blir lurt når det nå rettes så stort fokus på reduksjon av plastposer.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nekter å betale 4-5 kroner for en plastikkpose. Dette er kun noe tull, EU har funnet på.

Anonymkode: ed191...6c9

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt gjenbruksposer i årevis og skjønner ikke at folk gidder styre med dårlige vanlige plastposer til handling uansett pris.

Anonymkode: 8b7de...242

AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (20 minutter siden):

Vi blir lurt når det nå rettes så stort fokus på reduksjon av plastposer.

Hvordan da lurt?

AnonymBruker
Skrevet

img?optimizer=image&quality=75&width=320

Anonymkode: e61ae...d81

• Hjerte 2
Skrevet

Det er så mye annet vi heller kunne redusert plastforbruket på. Posene gjenbrukes til søppel her. Hva med all plasten i frukt og grønt på butikken? Hvorfor ikke bruke papp til pasta og ris? Alt dette er engangs, og kan ikke brukes på nytt.

Samme med klær av plast også, det unngår jeg så mye jeg kan.

Skrevet

Billigere her enn Sverige og Danmark.

I Sverige ligger de på 7-8 kr.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er billig i Norge. I Sverige koster plastposene 6,50,-

Anonymkode: f6073...62c

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan da lurt?

Lurt til å tro at reduksjon av plastposer vil være godt for miljøet. 

Plast er kun et problem når plast havner i naturen, det er en forsvinnende liten del av plastposer som havner i naturen. 

Den største bidragsytere til pasta i naturen i Norge er plasten bøndene bruker til rundballer. Gjør noe tiltak der, så gjør vi en stor forskjell for miljøet

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (14 minutter siden):

Lurt til å tro at reduksjon av plastposer vil være godt for miljøet. 

Plast er kun et problem når plast havner i naturen, det er en forsvinnende liten del av plastposer som havner i naturen. 

Den største bidragsytere til pasta i naturen i Norge er plasten bøndene bruker til rundballer. Gjør noe tiltak der, så gjør vi en stor forskjell for miljøet

Alle monner drar?

Tenker det er ikke er på noe måte negativt ihvertfall at man ikke kjøper flere plastposter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle monner drar?

Tenker det er ikke er på noe måte negativt ihvertfall at man ikke kjøper flere plastposter. 

Enkelte tror alt blir bedre bare vi setter opp priser, avgifter og skatter. 

Så får hver og en selv vurdere om det er negativt at vi blir flådd hver gang vi skal ha en plastpose 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er et godt tiltak. Gjør ingenting å redusere bruken av unødvendig fjas med en miljøkostnad, og det koster forbrukeren ekstremt lite å plukke opp et handlenett eller to. I tillegg blir vi kvitt visuell forurensing i form av butikklogoer.

Håper vi snart ser forbud mot engangsgriller også.

Anonymkode: d72b4...33d

AnonymBruker
Skrevet
Friluftsmann70 skrev (44 minutter siden):

Enkelte tror alt blir bedre bare vi setter opp priser, avgifter og skatter. 

Så får hver og en selv vurdere om det er negativt at vi blir flådd hver gang vi skal ha en plastpose 

Er jo bare til å unngå å bli "flådd" da, bruk handlenett så er det "problemet" løst.

Skrevet

Jeg forsøker å putte varene i en ryggsekk som jeg tar med når jeg handler. Vil helst ikke betale ca 5 kr for en pose. 

AnonymBruker
Skrevet

Det har nok ikke så mye å si miljømessig, men de har definitivt lyktes med å få ned forbruket av plastposer. Og fått opp antallet tråder om plastposer på kg. 

Anonymkode: c7b27...be7

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt handlenett i 20 år, så angår meg egentlig ikke, men det irriterer meg. Det er feil

Anonymkode: 10f1e...a03

Skrevet

Jeg er absolutt FOR sparing av plast! men å øke prisen på bærepose er latterlig!
produsentene av varer burde heller kuttet ned på plastEMBALASJE! Latterlig mye som er pakket i unødvendig mye plast!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt handlenett i åresvis, og kjøpt søppelpose på rull, så spiller ingen rolle for meg. MEN, om man ønsker å redusere plastbruken MÅ man ta tak i bruken av plastembalasje! Absolutt "alt" i butikken er pakket inn i plast. Igjen så flytter man ansvart og kostnaden fra industrien til forbrukeren, som er forkastelig.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

img?optimizer=image&quality=75&width=320

Anonymkode: e61ae...d81

Oppfølgeren "Olsenbandens store plastposekupp" begynner med at Egon forteller Kjell og Benny at plastposer er blitt gull verdt som følge av skyhøye miljøavgifter, og Dynamitt-Harry, som fortsatt er glad i dynamitt, foreslår at man kan sprenge inngangsdøren til en REMA-butikk for å få tak i plastposene der.

I stedet bestemmer Egon seg for å gjennomføre kuppet etter mønster fra et klassisk bankran, og iført finlandshette og vannpistol går han inn på KIWI, der han truer den ansatte til å gi fra seg alle plastposene vedkommende har i kassen.

Vel hjemme med utbyttet fra kuppet, kan Egon stolt vise frem skatten til de andre, og selv Valborg blir stum når hun får høre at disse fem plastposene er blitt så dyre at de kan gjøre dem alle til millionærer og sikre ferieturen til Mallorca.

Filmen avsluttes med at politiet, på jakt etter miljøkriminelle som bruker billigere smuglerposer fra utlandet, ved en tilfeldighet konfronterer Egon, som av frykt for å miste utbyttet av kuppet, stikker av med plastposene og klarer ved et uhell å miste dem i Akerselva; ikke bare er Egon blitt en plastposetyv, men også en miljøgris.

Det planlegges enda en oppfølger, der en politiker fra Stortinget er på en flyplass og vil ta med seg et par solbriller, men foretrekker heller å stjele en av butikkens plastposer.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...