Gå til innhold

Greit med Roblox på iPaden til 5-åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Fetteren som er like gammel har det og spiller mye i helgene, og nå, etter at de var sammen i dag, vil min 5-åring ha det samme.

Er det innenfor normalen og trygt å overlate barna til å styre med dette på egen hånd? Vil jo ikke at barnet skal bli hengende etter, heller.

Anonymkode: afe9a...fd2

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det spillet har vel 13 årsgrense, så nei.

Anonymkode: 0990a...e8a

"Spillet finnes til PC, Xbox, mobiltelefoner og nettbrett. Tidligere har Roblox fått anbefalt aldersgrense 7 år av PEGI og 12+ år i App Store. Nå har PEGI omgjort denne aldersvurderingen til «foreldreveiledning» eller «parental guidance» som det heter på engelsk. Ikonet i app-butikken vises som et utropstegn."

12+ fra USA såklart der man blir saktsøkt for alt. Min 6-åring spiller, null problem. 

Anonymkode: 3d3eb...635

• Liker 1

Det har vell forskjellig aldersgrense hos forskjellige app-tilbydere. Hos Google Play er det 7år. Tror også det har begynt å operere med forskjellige aldersanbefalinger for de forskjellige spillene du kan spille i Roblox(dette er jo en slags spillplatform). Mine barn har fått spille noe av det fra de var en 5/6år ca. Men de er flinke til å regulere og lar vær å spille det de ikke får lov til eller synes er for skummelt selv.

Jeg har lurt på det samme. Har en på 6 som har spilt Minecraft i ett års tid, og nå veldig ønsker seg Roblox. Aner ikke hva det går ut på, men generelt bør vel vi foreldre bare sette oss litt inn i spill og spille litt med dem i starten.

Annonse

AnonymBruker

Mitt barn får ikke spille roblox. Jeg tillatter minecraft, sea of thieves, overwatch. Jeg spiller også, og vi har pc'ene våres ved siden av hverandre. Vi spiller alltid sammen, eller samtidig - så jeg har full oversikt. Men roblox hadde jeg ikke tillatt.

Anonymkode: f5b34...f85

AnonymBruker

Vår 5 åring får ikke ha roblox, 8 åringen har men vi har lagt inn tidsgrense på det, samme med youtube. De blir fullstendig avhengig av det. Skremmende hva spill gjør med barna. Begge mine har dig minecraft

Anonymkode: 82d13...c94

AnonymBruker

Hadde ikke latt en 5 åring spille det. Det er mange ulike verdener, med ulike tema, noen er OK, andre er preget av vold, sex osv. min spilte fra 8, og selv det var i tidligste laget. 

Anonymkode: 0cb53...47d

AnonymBruker

Man kan dog på innstillinger legge inn begrensing på spillene, tror det er «for alle» som er spill som passer alle aldre, altså også de yngste. Visste ikke om dette i starten, og fikk etterhvert se at det er mange voldelige og grafiske spill der, samt overleve/angripe/bli jaget spill. Med rett innstilling så blir disse spillene blokkert, og er da ikke verre enn andre spill for barn/yngre barn.

Anonymkode: 301ab...51c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man kan dog på innstillinger legge inn begrensing på spillene, tror det er «for alle» som er spill som passer alle aldre, altså også de yngste. Visste ikke om dette i starten, og fikk etterhvert se at det er mange voldelige og grafiske spill der, samt overleve/angripe/bli jaget spill. Med rett innstilling så blir disse spillene blokkert, og er da ikke verre enn andre spill for barn/yngre barn.

På Roblox altså ;) Men ja, avhengighetsskapende er det nok, som de fleste spill er? 

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke latt en 5 åring spille det. Det er mange ulike verdener, med ulike tema, noen er OK, andre er preget av vold, sex osv. min spilte fra 8, og selv det var i tidligste laget. 

Anonymkode: 0cb53...47d

Du vet du kan sperre disse spillene på innstillinger, og velge «for alle» (husker ikke akkurat hva innstillingen heter). Da blokkeres alle spill som ikke egner seg for yngre barn.

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mitt barn får ikke spille roblox. Jeg tillatter minecraft, sea of thieves, overwatch. Jeg spiller også, og vi har pc'ene våres ved siden av hverandre. Vi spiller alltid sammen, eller samtidig - så jeg har full oversikt. Men roblox hadde jeg ikke tillatt.

Anonymkode: f5b34...f85

Du vet det er innstillinger på Roblox, hvor du da sperrer/blokkerer alle spill som ikke egner seg for yngre barn? Så forsvinner alle disse spillene, og Roblox blir da ikke verre enn andre spill som er i alderen 5-7 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...