AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Jeg har en 3 åring utenom det vanlige (tror jeg). Han har lite språk, dvs han sier enkeltord og kan toppen sette sammen 2-3 ord. Han snakker ikke i setninger. Han greier ikke å snakke om / huske ting som har skjedd (tidligere på dagen f.eks) eller skal skje eller noe abstrakt. Han kan snakke om ting i samme rom eller som skjer her og nå. Språket er såpass utydelig at startsett bare jeg og barnefar forstår det ham sier. Barnet blir veldig utilpass i sosiale setninger med andre til stede, da gjemmer han fjeset sitt og legger seg ned på kne. Han babler fremdeles. Han går på tærne og leker stortsett bare med biler eller Lego, innimellom puslespill. Vi driver med pottetrening nå og det går treigt fordi han forstår lite og greier ikke å gi utrykk for når han må på do. Han liker ikke nye klær og sko. Han liker heller ikke nye settinger og har lite forståelse for reaksjoner. Vil helst leke alene og trekker seg unna andre barn på lekeplassen. Jeg har tenkt autisme eller språkvansker lenge, men barnehagen mener det ikke er grunn til bekymring. Han ble observert av PPT i barnehagen for 5 måneder tilbake, de var også litt usikre, men mente det ville gå seg til. Mye har vært forklart med dårlig hørsel pga veske i mellomøret og polypper av både barnehagen og fastlegen. PPT ville heller ikke gjøre noe før operasjonen var gjennomført. Han har operert mandler, flaske mandler og fått innlagt dren i begge ører nå for 6 uker siden, men jeg har ikke sett noen forbedring siden da. Han har fremdeles lite språk. Jeg har snakket med helsestasjonen og de er fremdeles der at de tror dette vil gå seg til og at jeg skal vente og se. Dette er kjempevanskelig når det er snakk om barnet ditt. Han er vårt eneste barn, så vi har lite sammenligningsgrunnlag. Hva gjør jeg? Har dere noen gode råd og tips? Hvem bør jeg kontakte for å få hjelp? Eventuelt erfaringer med at ting har gått seg til? Anonymkode: a5e32...910 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Jeg har ei jente som ikke snakket før hun var nærmere 4 år. Hun var litt fjern, og her var det også skyldt på at det var dårlig hørsel i forbindelse med språk, med veske i mellomøret. Den eneste som forstod hva hun sa var hennes storesøster (2 år eldre), og hun oversatte til oss åå...lille vennen. Rart det der du sier om å gå på tærne, for det gjorde min også. Men det gikk veldig fint her. Det rare er at hun lærte seg å lese som 5 åring. Det var jo litt rart siden hun knapt snakket før hun var 4 år. Jeg var faktisk også lik, i følge mine foreldre. Hadde mitt eget språk osv.. Det er ikke noe feil med intelligensen hennes- Hun er veldig flink på skolen. Hun er en sartere unge enn de andre mine..så pass på gutten din. Men ikke stress! Stol på barnehagen, PPT og prosessen. Anonymkode: 3adfe...a5a 1 2
smurfebuss Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Er det i planen at PPT skal observere en gang til nå som dren er lagt inn? Jeg skjønner bekymringen din, for sammenlagt er det mye som peker i retning både språkvansker og autisme, men samtidig er det mye som peker mot at han bare er en litt umoden treåring, og. Abstrakte ting, fortid og fremtid er ikke å forvente at en treåring har oversikt over altså. De har nettopp lært seg at ute av syne ikke betyr at noe er borte (f.eks at mamma/pappa ikke forsvinner men gjør noe annet når døra til barnehagen lukkes etter dem). Han er bare tre år, og det er mye som tilsier at å vente og se er den beste tilnærmingen. Det skal ikke læres så mye i barnehagen som gjør at det er kritisk å få på plass en evt diagnose nå. Hvis det er umodenhet, så vil han blomstre de neste to årene. Er det noe annet vil gapet mellom han og jevnaldrende stadig bli større. 2
smurfebuss Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Konkrete tips for språktrening: snakk mye selv! Benevn hva du/dere gjør om det så bare er å dekke på bordet. Les bøker, syng sanger, gjør bevegelser til regler. Stille omgivelser gir lite stimuli til språkutvikling. Gjenta det han sier så han skjønner at han blir forstått. Tips for dotrening: faste tidspunkt for å gå på do. Før måltid, etter måltid, før man går ut, femten minutters intervaller hvis man ser at barnet stadig småskvetter. Ikke spør, bare gjør. Hvis han er umoden så greier han heller ikke å kjenne etter om han må og så ta en beslutning om å gå på do. 3
FjellFrua Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 Fastlegen? Det var fastlegen som henviste til BUP/hab.tjenesten for oss. Til eldstemann så var saksgangen barnehagen reagerte - PPT - fastlegen - rett på hab.tjenesten - utredning - autismediagnose. Han var 2 år da han begynte i barnehagen, diagnosen ble satt litt før 4 årsdagen. Med nr 2 så ble hun meldt opp til PPT i barnehagen, men ikke utredet, for vi greide ikke se noen tegn til noe som helst. Ble henvist til BUP i 1 klasse, fikk ADD diagnose. Re-henvist i 5 klasse, utredet for autisme på hab.tjenesten - de kunne ikke sette noen diagnose pr i dag. Nå skal hun begynne i 9 klasse, og er re-henvist til bup og hab.tjenesten igjen. Så det er flere veier inn. Det jeg la merke til er feks det å gå på tærne, at han ikke liker nye ting. Det med usikker i det sosiale etc. kan også være andre ting, men er også et "typisk" autisme-trekk. Og autisme-spekteret er STORT. Jeg ville prøvd å fått fastlegen til å henvise. Kanskje kan de ikke sette en diagnose, men de kan kanskje komme med noen råd, for hvordan dere kan gjøre ting lettere for gutten, og øve på de tingene som det trengs å øves på. 1 1
FjellFrua Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Og ikke minst - bekymrede mødre er ikke godt for noen. Så uansett greit å ta en prat med fastlegen, og få luftet noen tanker. Jeg har opplevd så mye forskjellig fra skole og PPT, så jeg blir ikke overrasket hvis barnehagen ikke ser noe som er rett foran nesa på de. Jeg har opplevd mye fint med skole og PPT også, men jeg har ikke lenger en klokketro på at de vet hva de holder på med. Og det samme gjelder nok barnehager. (Der hadde vi dog verdens beste barnehage, og de så ting før meg mange ganger) Men det er bedre at du lufter tankene, enn at du går og bekymrer deg.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 smurfebuss skrev (13 minutter siden): Er det i planen at PPT skal observere en gang til nå som dren er lagt inn? Ja, de skulle observere igjen i oktober/november. Anonymkode: a5e32...910 1
Sofakona Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 Høres litt ut som autisme. Få en lege til å eventuelt vudere
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 FjellFrua skrev (5 minutter siden): Fastlegen? Det var fastlegen som henviste til BUP/hab.tjenesten for oss. Til eldstemann så var saksgangen barnehagen reagerte - PPT - fastlegen - rett på hab.tjenesten - utredning - autismediagnose. Han var 2 år da han begynte i barnehagen, diagnosen ble satt litt før 4 årsdagen. Med nr 2 så ble hun meldt opp til PPT i barnehagen, men ikke utredet, for vi greide ikke se noen tegn til noe som helst. Ble henvist til BUP i 1 klasse, fikk ADD diagnose. Re-henvist i 5 klasse, utredet for autisme på hab.tjenesten - de kunne ikke sette noen diagnose pr i dag. Nå skal hun begynne i 9 klasse, og er re-henvist til bup og hab.tjenesten igjen. Så det er flere veier inn. Det jeg la merke til er feks det å gå på tærne, at han ikke liker nye ting. Det med usikker i det sosiale etc. kan også være andre ting, men er også et "typisk" autisme-trekk. Og autisme-spekteret er STORT. Jeg ville prøvd å fått fastlegen til å henvise. Kanskje kan de ikke sette en diagnose, men de kan kanskje komme med noen råd, for hvordan dere kan gjøre ting lettere for gutten, og øve på de tingene som det trengs å øves på. Jeg har tatt det gjennom fastlegen og hun har klokkertro på at dette vil gå seg til og at jeg må gi det litt tid osv. Hun mener at alt er i orden så lenge han greier å gi utrykk for det han vil si, og kan kommunisere med oss/gjøre seg forstått verbalt og med kroppen. Når vi snakket med PPT forslo de ASK, men der var ikke aktuelt fordi han greier fint å uttrykke sine egne behov og «hevde seg». Utfordringen er at han ikke har så mye samspill med andre barn, bortsett fra rene herjeleker. Anonymkode: a5e32...910 1
Pinner Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har en 3 åring utenom det vanlige (tror jeg). Han har lite språk, dvs han sier enkeltord og kan toppen sette sammen 2-3 ord. Han snakker ikke i setninger. Han greier ikke å snakke om / huske ting som har skjedd (tidligere på dagen f.eks) eller skal skje eller noe abstrakt. Han kan snakke om ting i samme rom eller som skjer her og nå. Språket er såpass utydelig at startsett bare jeg og barnefar forstår det ham sier. Barnet blir veldig utilpass i sosiale setninger med andre til stede, da gjemmer han fjeset sitt og legger seg ned på kne. Han babler fremdeles. Han går på tærne og leker stortsett bare med biler eller Lego, innimellom puslespill. Vi driver med pottetrening nå og det går treigt fordi han forstår lite og greier ikke å gi utrykk for når han må på do. Han liker ikke nye klær og sko. Han liker heller ikke nye settinger og har lite forståelse for reaksjoner. Vil helst leke alene og trekker seg unna andre barn på lekeplassen. Jeg har tenkt autisme eller språkvansker lenge, men barnehagen mener det ikke er grunn til bekymring. Han ble observert av PPT i barnehagen for 5 måneder tilbake, de var også litt usikre, men mente det ville gå seg til. Mye har vært forklart med dårlig hørsel pga veske i mellomøret og polypper av både barnehagen og fastlegen. PPT ville heller ikke gjøre noe før operasjonen var gjennomført. Han har operert mandler, flaske mandler og fått innlagt dren i begge ører nå for 6 uker siden, men jeg har ikke sett noen forbedring siden da. Han har fremdeles lite språk. Jeg har snakket med helsestasjonen og de er fremdeles der at de tror dette vil gå seg til og at jeg skal vente og se. Dette er kjempevanskelig når det er snakk om barnet ditt. Han er vårt eneste barn, så vi har lite sammenligningsgrunnlag. Hva gjør jeg? Har dere noen gode råd og tips? Hvem bør jeg kontakte for å få hjelp? Eventuelt erfaringer med at ting har gått seg til? Anonymkode: a5e32...910 Seks uker er kort tid siden. Du burde ta det rolig og hjelpe ham med det han kan klare nå, og vente på hva barnehagen sier. Ikke gjør så mye ut av det, eller «snakk over han» det kan gjøre vondt verre. Vår datter har ikke problemer, men mannen har på en måte overtatt «språkopplæringen» og oppfører seg som en barnehagepedagog.. Han er egentlig ikke den skarpeste kniven i skuffen selv, (ikke at jeg heller er det…) så jeg syns det hele er rart.. Han snakker åpenlyst ovenfor datteren vår om «feilene hennes». Jeg ser hun blir lei seg. Og trekker seg vekk. Jeg sier ikke at det er dette du gjør, men det er greit å ha i bakhodet at det er like dumt å bry seg for mye som om man ikke skulle brydd seg i det hele tatt. Bedre å la barnehagen ta styring Endret 5. august 2023 av Pinner 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 Pinner skrev (4 timer siden): Seks uker er kort tid siden. Du burde ta det rolig og hjelpe ham med det han kan klare nå, og vente på hva barnehagen sier. Ikke gjør så mye ut av det, eller «snakk over han» det kan gjøre vondt verre. Vår datter har ikke problemer, men mannen har på en måte overtatt «språkopplæringen» og oppfører seg som en barnehagepedagog.. Han er egentlig ikke den skarpeste kniven i skuffen selv, (ikke at jeg heller er det…) så jeg syns det hele er rart.. Han snakker åpenlyst ovenfor datteren vår om «feilene hennes». Jeg ser hun blir lei seg. Og trekker seg vekk. Jeg sier ikke at det er dette du gjør, men det er greit å ha i bakhodet at det er like dumt å bry seg for mye som om man ikke skulle brydd seg i det hele tatt. Bedre å la barnehagen ta styring Jeg snakker ikke over han og motiverer han til å bruke språket aktivt. Men aldri slik at jeg tvinger han til noe, han tar ting i sitt tempo og jeg blir kjempestolt hver gang han greier å fortelle litt om noe som skjer i en tegnefilm osv. Klar over at det ikke er lenge siden operasjonen, og at ting kan ta tid… Anonymkode: a5e32...910
Daring Skrevet 8. august 2023 #12 Skrevet 8. august 2023 Hei! Ville bare si at vi er i lignende situasjon med vår sønn på 3,5 år. Han fikk dren da han var 2, veeeldig sakte utvikling siden da. Men hele tiden utvikling. Snakker også i enkeltord, setter såvidt 2 ord sammen. Pottetrente i sommer og det gikk over all forventning - anbefaler den boken «pottetrening på 3 dager» eller hva den heter. Vår sønn er helt bleiefri på dag og natt, sier tiss eller bæsj når han må på do. Men det startet ikke der Når det er sagt så er det mistanke om autisme og/eller språkvansker her og. Vi er henvist til habilitering, men det er en laaaang prosess. Sønnen vår får også spesialpedagog og assistent i barnehagen. Viktig at ppt kommer tilbake og observerer han så han kan få hjelp i barnehagen, og så kan dere ta evt bekymring om autisme derfra. Ville nok pushet for at ppt kan komme tidligere enn oktober/november. Ting tar tid gjennom systemet!! Hos vår sønn er det språk og sosialisering med jevnaldrende som er utfordringen. De jobber med dette i barnehagen med spes ped, blant annet lek i små grupper osv. Tips om språk: Snakk med fastlegen om logoped, man kan få henvisning fra legen slik at privat logoped dekkes av helfo. Evt bare sett opp en time hos logoped så kan dere få gode tips Og sjekk ut lommelogopeden på Instagram. Dere er barnets viktigste støttespillere så stå på for at han skal få hjelp!
AnonymBruker Skrevet 8. august 2023 #13 Skrevet 8. august 2023 Daring skrev (6 minutter siden): Hei! Ville bare si at vi er i lignende situasjon med vår sønn på 3,5 år. Han fikk dren da han var 2, veeeldig sakte utvikling siden da. Men hele tiden utvikling. Snakker også i enkeltord, setter såvidt 2 ord sammen. Pottetrente i sommer og det gikk over all forventning - anbefaler den boken «pottetrening på 3 dager» eller hva den heter. Vår sønn er helt bleiefri på dag og natt, sier tiss eller bæsj når han må på do. Men det startet ikke der Når det er sagt så er det mistanke om autisme og/eller språkvansker her og. Vi er henvist til habilitering, men det er en laaaang prosess. Sønnen vår får også spesialpedagog og assistent i barnehagen. Viktig at ppt kommer tilbake og observerer han så han kan få hjelp i barnehagen, og så kan dere ta evt bekymring om autisme derfra. Ville nok pushet for at ppt kan komme tidligere enn oktober/november. Ting tar tid gjennom systemet!! Hos vår sønn er det språk og sosialisering med jevnaldrende som er utfordringen. De jobber med dette i barnehagen med spes ped, blant annet lek i små grupper osv. Tips om språk: Snakk med fastlegen om logoped, man kan få henvisning fra legen slik at privat logoped dekkes av helfo. Evt bare sett opp en time hos logoped så kan dere få gode tips Og sjekk ut lommelogopeden på Instagram. Dere er barnets viktigste støttespillere så stå på for at han skal få hjelp! Hvordan greide dere å få spesialpedagog i barnehagen? Jeg skal ta opp dette med fastlegen igjen, men som sagt så vil alle instanser her bare «vente og se». Anonymkode: a5e32...910
Daring Skrevet 9. august 2023 #14 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvordan greide dere å få spesialpedagog i barnehagen? Jeg skal ta opp dette med fastlegen igjen, men som sagt så vil alle instanser her bare «vente og se». Anonymkode: a5e32...910 Spesialpedagogen er gjennom ppt «vent og se» er utdatert, det er viktig å få tidlig innsats uansett om det er diagnose eller ikke! Hvis ppt var så usikre så tenker jeg det er verdt å pushe på for at de skal komme tilbake for å observere han. Hvis jeg husker riktig var de inne og observerte 3 ganger før de så skrev en rapport som igjen ble behandlet i kommunen før vi fikk spesialpedagog innvilget. Og det var heller ikke ledig spesialpedagog før august pga skolestart. Det tar mao lang tid!! Jeg ville tatt det oppe både med barnehagen og ppt igjen, det hjelper nok når barnehagen skriver sin pedagog rapport til ppt og. Som noen skrev over her er det nok ulik kompetanse i ppt selv om de skal være ekspertene. Det er også enorm forskjell mellom barnehager. For å illustrere har naboen vår en sønn diagnostisert med autisme. Han gikk i barnehagen et steinkast fra vår, men fikk ikke spesialpedagog før siste året i barnehagen for personalet bare surret vekk alt. Han ble diagnostisert da han var 5 år. Vi er veldig fornøyd med spesialpedagogen og hvordan hun jobber. I tillegg har vi innvilget ekstra timer med assistent som barnehagen bruker slik at han har voksenstøtte på tur, i samling og hjelper han inn i lek med andre barn. Opplever at vår barnehage er veldig aktive for å få på plass støtte til barn som sliter. Spesialpedagogen veileder også personalet i hvordan de kan jobbe med han. Han har utviklet seg masse og leker mer med andre barn nå, selv om språket henger fortsatt etter. Det er nok også trygt for han å ha voksenstøtte i spes ped og assistent, da tør han mer med andre barn.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2023 #15 Skrevet 9. august 2023 AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 18.58): Ja, de skulle observere igjen i oktober/november. Anonymkode: a5e32...910 Da avventer du litt. Det har bare gått seks uker siden dren ble lagt inn. Det er kort tid å se endring på. Barnet er bare tre år og du har drøftet både med barnehage, helsestasjonen og ppt. I og med at de kommer for ny observasjon om noen mnd. er det jo en plan for å se om ting har gått seg til...så kan evt ppt hjelpe til med spes.ped hjelp eller videre utredning OM det skulle være behov for det. Anonymkode: 9a170...bb8
AnonymBruker Skrevet 19. april #16 Skrevet 19. april Hei, hvordan gikk dette? Har en sønn på 4,5 som minner om din, som jeg er veldig bekymret for. Anonymkode: 0645b...6f5 4
AnonymBruker Skrevet 19. april #17 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 18.35): Jeg har en 3 åring utenom det vanlige (tror jeg). Han har lite språk, dvs han sier enkeltord og kan toppen sette sammen 2-3 ord. Han snakker ikke i setninger. Han greier ikke å snakke om / huske ting som har skjedd (tidligere på dagen f.eks) eller skal skje eller noe abstrakt. Han kan snakke om ting i samme rom eller som skjer her og nå. Språket er såpass utydelig at startsett bare jeg og barnefar forstår det ham sier. Barnet blir veldig utilpass i sosiale setninger med andre til stede, da gjemmer han fjeset sitt og legger seg ned på kne. Han babler fremdeles. Han går på tærne og leker stortsett bare med biler eller Lego, innimellom puslespill. Vi driver med pottetrening nå og det går treigt fordi han forstår lite og greier ikke å gi utrykk for når han må på do. Han liker ikke nye klær og sko. Han liker heller ikke nye settinger og har lite forståelse for reaksjoner. Vil helst leke alene og trekker seg unna andre barn på lekeplassen. Jeg har tenkt autisme eller språkvansker lenge, men barnehagen mener det ikke er grunn til bekymring. Han ble observert av PPT i barnehagen for 5 måneder tilbake, de var også litt usikre, men mente det ville gå seg til. Mye har vært forklart med dårlig hørsel pga veske i mellomøret og polypper av både barnehagen og fastlegen. PPT ville heller ikke gjøre noe før operasjonen var gjennomført. Han har operert mandler, flaske mandler og fått innlagt dren i begge ører nå for 6 uker siden, men jeg har ikke sett noen forbedring siden da. Han har fremdeles lite språk. Jeg har snakket med helsestasjonen og de er fremdeles der at de tror dette vil gå seg til og at jeg skal vente og se. Dette er kjempevanskelig når det er snakk om barnet ditt. Han er vårt eneste barn, så vi har lite sammenligningsgrunnlag. Hva gjør jeg? Har dere noen gode råd og tips? Hvem bør jeg kontakte for å få hjelp? Eventuelt erfaringer med at ting har gått seg til? Anonymkode: a5e32...910 Har ikke HS råd? For å få språk på plass må man snakke mye og hele tiden med barnet, i tillegg til å lese bøker. Anonymkode: 69cc6...826
tussi84 Skrevet 19. april #18 Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 5.8.2023 den 18.35): Jeg har en 3 åring utenom det vanlige (tror jeg). Han har lite språk, dvs han sier enkeltord og kan toppen sette sammen 2-3 ord. Han snakker ikke i setninger. Han greier ikke å snakke om / huske ting som har skjedd (tidligere på dagen f.eks) eller skal skje eller noe abstrakt. Han kan snakke om ting i samme rom eller som skjer her og nå. Språket er såpass utydelig at startsett bare jeg og barnefar forstår det ham sier. Barnet blir veldig utilpass i sosiale setninger med andre til stede, da gjemmer han fjeset sitt og legger seg ned på kne. Han babler fremdeles. Han går på tærne og leker stortsett bare med biler eller Lego, innimellom puslespill. Vi driver med pottetrening nå og det går treigt fordi han forstår lite og greier ikke å gi utrykk for når han må på do. Han liker ikke nye klær og sko. Han liker heller ikke nye settinger og har lite forståelse for reaksjoner. Vil helst leke alene og trekker seg unna andre barn på lekeplassen. Jeg har tenkt autisme eller språkvansker lenge, men barnehagen mener det ikke er grunn til bekymring. Han ble observert av PPT i barnehagen for 5 måneder tilbake, de var også litt usikre, men mente det ville gå seg til. Mye har vært forklart med dårlig hørsel pga veske i mellomøret og polypper av både barnehagen og fastlegen. PPT ville heller ikke gjøre noe før operasjonen var gjennomført. Han har operert mandler, flaske mandler og fått innlagt dren i begge ører nå for 6 uker siden, men jeg har ikke sett noen forbedring siden da. Han har fremdeles lite språk. Jeg har snakket med helsestasjonen og de er fremdeles der at de tror dette vil gå seg til og at jeg skal vente og se. Dette er kjempevanskelig når det er snakk om barnet ditt. Han er vårt eneste barn, så vi har lite sammenligningsgrunnlag. Hva gjør jeg? Har dere noen gode råd og tips? Hvem bør jeg kontakte for å få hjelp? Eventuelt erfaringer med at ting har gått seg til? Anonymkode: a5e32...910 Stå på ditt er rådet jeg vil gi deg. Krev utredning hos ppt Evt bup. Vi har en på fire og et halvt, og kjenner oss mye igjen i det du beskriver. Vårt barn prater ikke enda! Har kanskje 100 ord totalt til sammen, og klarer å si feks korte setninger på tre ord som gjelder øyeblikket han er i, feks mamma gå der/pappa sitte her. Han har flere ordlyder for det samme, feks ba for ball, banan, eller iss for fisk, tiss, is. Vi foreldre forstår mye av det han sier, men for andre er det veldig uforståelig. Han er også veldig stille i andre settinger. Språkforståelse er så som så. Han klarer det mest konkrete som foregår her og nå, men har 0 peiling på i går/i morgen/på tirsdag skal jeg.. Han klarer å telle til 3, men man hadde forventet noe mer av en på 4,5 år. Tiltross for at han er blitt 4,5 år nå, så er han fortsatt ikke bleiefri. Han klarer ikke å si fra når han skal på do, og interessen for å bruke do er veldig liten. Både på morgen og på kveld sier vi til at han må gå på do, men i de fleste tilfeller er svaret nei. Det samme opplever bhg og andre i fam at han gjør når han er hos dem. Belønningssystem forstår han ikke, så jeg vet ikke hva vi skal gjøre med det. Bekymrer meg for skolestart som er neste år. Kan ikke gå med bleie da? I tillegg Bekymret over det faglige og sosiale pga lite språk. Han foretrekker også få barn rundt seg. Maks 4 inkludert han. Ved større gruppe blir han usikker og trekker seg vekk. Viser liten eller O interesse for fremmede. Vår fikk dren i øret første gang da han var litt over tre. Trodde språket skulle skyte fart da, men det skjedde ikke. Dren falt ut etterhvert og han fikk nytt Dren i Jan i år. Har ikke vært så mye forbedringer siden den gang i språk.. Han har hatt spesialpedagog i bhg i 2 år nå snart pga den forsinket språkutvikling, og jo da språket er noe bedre siden han begynte, men framgangen er mye mindre enn det forventes. Vi også mistenker at det kan være noe mer.. Vi tok derfor intentativ selv og lot fastlegen henvise til bup. Vi la med vedlegg fra ppt osv. Per nå er han under utredning der. Så jeg råder deg til å følge magefølelsen din. Jo tidligere barnet får hjelp, jo bedre.
AnonymBruker Skrevet 20. april #19 Skrevet 20. april Det var meg som skrev hovedinnlegget i 2023. Rart at den tråden kom opp igjen nå, nesten to år etterpå. Kan si at barnet har hatt en enorm utvikling siden jeg skrev innlegget. Nå snakket han i setninger, er bleiefri (klarte å slutte med bleie rett før han ble 4 år). Han har mange venner i barnehagen og er en populær lekekamerat. Vi byttet barnehage og det hjalp veldig for hans del, samtidig som språkutviklingen skjøt fart etter hvert. Når det er sagt ligger han enda etter språkmessig, men hverken jeg , barnehagen eller PPT (ble observert på nytt) har noe mistanke om autisme eller noe annet i den duren. Drenen falt dessverre ut etter 9 måneder og nå skal han til ØNH spesialist igjen, fordi han enda sliter med veske i mellomøret 😐 Dette er grunnen til at han enda ligger etter med språket, men vanskene nå dreier seg om uttale og litt grammatikk, ikke språkforståelse eller ordforråd. Han har gått til logoped privat og blitt utredet der. Logopeden konkluderte med at det var veske i mellomøret som er årsaken til språkvanskene han har nå, og litt grammatiske feil kan skyldes alder og at han er tospråklig. Anonymkode: a5e32...910
AnonymBruker Skrevet 20. april #20 Skrevet 20. april Kanskje er han vår nye Einstein, så slapp av litt. https://utforsksinnet.no/barn-som-er-trege-til-a-snakke-kan-oppleve-einsteins-syndrom/ Anonymkode: 789fb...9ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå