Gå til innhold

Jeg skulle ønske vennskap var like lett for meg som det ser ut til å være for andre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så rådløs og ønsker tips og oppmuntring om mulig. 

Jeg har akkurat gått ifra kjæresten min og sitter nå helt alene. Ingen av mine tidligere venner ønsker kontakt fordi jeg valgte eksen min over dem. Dette er noe jeg gjør gang pa gang. Det virker som om jeg kun klarer å ha et menneske i livet mitt samtidig. Det er ikke et krav noen har satt til meg egentlig, men følelsen av at jeg svikter den ene eller den andre er alltod der og en kjæreste blir det enkleste valget. Det gir sikkert ikke noe mening, men håper likevel noen forstår. Jeg skjønner også at mine tidligere venner ønsker å bli satt på vent og så stå klar når jeg tar opp kontakten igjen etter noen år, så jeg vet jeg gjør feil, men jeg får ikke snudd det, og jeg får ikke til å sjonglere venner og kjæreste samtidig. Jeg ønsker å bli bedre på det, det er ensomt nå og jeg har ikke noen. Hva er galt med meg? 

Anonymkode: 71da6...bca

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva konkret mener du med at du ikke klarer å sjonglere både kjæreste og vennskap?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på samme måte, har autisme.

Anonymkode: cd68f...426

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AprilLudgate said:

Hva konkret mener du med at du ikke klarer å sjonglere både kjæreste og vennskap?

Jeg holder ikke kontakten med venner når jeg får meg kjæreste, bare litt i begynnelsen så kutter jeg dem rett og slett ut. Dette for å ikke svikte kjæresten for det er slik det føles for meg om jeg har tett kontakt med andre

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (3 minutter siden):

At TS bare henger med kjæresten og ikke tar kontakt med venner, og ikke takker ja til invitasjonene deres.

Anonymkode: 3655d...61d

• Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som du har et usunt forhold til kjærlighetsforhold ved at du vier all din tid til kjæresten. Det er ikke rart forholdet ender til slutt når det kan oppleves svært kvelende og kontrollerende. Regner med at du blir blodig fornærmet om en kjæreste henger med sine venner (da du kutter ut dine egne)? 

Du trenger ikke se kjæresten hver dag. Det er mange dager i en uke du kan finne på noe med en venn eller flere venner om du virkelig ønsker det. Høres ut som du "bruker" venner som underholdning når du ikke har noen andre i livet du krever all oppmerksomhet av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Cornix skrev (1 minutt siden):

Høres ut som du har et usunt forhold til kjærlighetsforhold ved at du vier all din tid til kjæresten. Det er ikke rart forholdet ender til slutt når det kan oppleves svært kvelende og kontrollerende. Regner med at du blir blodig fornærmet om en kjæreste henger med sine venner (da du kutter ut dine egne)? 

Du trenger ikke se kjæresten hver dag. Det er mange dager i en uke du kan finne på noe med en venn eller flere venner om du virkelig ønsker det. Høres ut som du "bruker" venner som underholdning når du ikke har noen andre i livet du krever all oppmerksomhet av. 

TS har vel ikke skrevet at hen krever at kjæresten skal henge med henne. Hvorfor ikke spørre TS istedenfor å påstå?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Cornix said:

Nei, det er ikke slik. Jeg har ikke problemer med at han har andre relasjoner. Det er utelukkende hos meg problemet ligger, min tankegang og min frykt for å svikte.. Eksen min dro gjerne på gutteturer til andre land , ut på byn med kompissene, besøkte dem i hytt og pine både med og uten meg, og det har jeg aldri hatt problem med. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

TS har vel ikke skrevet at hen krever at kjæresten skal henge med henne. Hvorfor ikke spørre TS istedenfor å påstå?

Det er ikke vanskelig å forestille seg at det er tilfelle når hun ikke har tid til andre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke slik. Jeg har ikke problemer med at han har andre relasjoner. Det er utelukkende hos meg problemet ligger, min tankegang og min frykt for å svikte.. Eksen min dro gjerne på gutteturer til andre land , ut på byn med kompissene, besøkte dem i hytt og pine både med og uten meg, og det har jeg aldri hatt problem med. 

Hvorfor brukte du ikke den tiden på venner da? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cornix said:

Det er ikke vanskelig å forestille seg at det er tilfelle når hun ikke har tid til andre. 

Du fikk svar.. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cornix said:

Hvorfor brukte du ikke den tiden på venner da? 

Fordi da føltes det som svik, så då satt jeg hjemme eller besøkte mamma.. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det også slik ts. Jeg må velge mellom kjæreste (er gift da) eller bestevenn, jeg klarer ikke ha ett nært forhold til mere enn en person. Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og denne gjør at jeg sliter veldig med å åpne opp og slippe andre inn.

Anonymkode: 4baf6...d95

• Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi da føltes det som svik, så då satt jeg hjemme eller besøkte mamma.. 

Hvorfor oppleves det som et svik? Tror ikke jeg kan komme med noen råd her dessverre. Men håper det ordner seg for deg med tiden. :) 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har det også slik ts. Jeg må velge mellom kjæreste (er gift da) eller bestevenn, jeg klarer ikke ha ett nært forhold til mere enn en person. Jeg har engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse og denne gjør at jeg sliter veldig med å åpne opp og slippe andre inn.

Anonymkode: 4baf6...d95

Jeg har ikke noen diagnoser, men kan ofte føle på et ubehag om at jeg ikke helt fungerer som "normalt". Dette er bare et eksempel på det, men det er og dette som er største problemet mitt

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Cornix said:

Hvorfor oppleves det som et svik? Tror ikke jeg kan komme med noen råd her dessverre. Men håper det ordner seg for deg med tiden. :) 

Jeg vet ikke hvorfor selv. Det bare gjør det og jeg er klar over at det er irrasjonelt, har ikke hatt slemme kjærester, det er bare måten jeg gjør ting på og jeg vet det ikke er normalt

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Cornix said:

Takk forresten ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg holder ikke kontakten med venner når jeg får meg kjæreste, bare litt i begynnelsen så kutter jeg dem rett og slett ut. Dette for å ikke svikte kjæresten for det er slik det føles for meg om jeg har tett kontakt med andre

?

Er det du som føler dette eller kjærestene som ønsker det sånn?

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AprilLudgate said:

?

Er det du som føler dette eller kjærestene som ønsker det sånn?

Ingen har satt krav, bare mine følelser 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm ikke godt å vite. Men en svært god begynnelse å vote hva problemet ditt er.

Kan det bunne litt i selvtillit?  Eller moe som ligger  langt bak i tid?

Mulig du trenger å sette litt regler for deg selv. Både i vennskap og kjæreste forhold. Det er ikke bra i lengden å gå oppå hverandre. Jeg må av til be min mamn ta seg en hyttetur ol. Fordi jeg trenger alene tid hjemme.

Er du sånn med venner også, at du får deg en god venn og da er det daglig kontakt? 

Evnt kan det være lurt at du holder litt igjen neste venn du møter på. Og har kontakt max to tre ganger i uka. Da snur ikke livet deres seg fullstendig på hodet mår du får deg kjæreste og du fordufter.

Mulig du bør finne litt er overflate venner via aktiviteter.  Der du ikke er så dyp, men mest gøy. Via aktiviteter får du også trent på kontakt med flere på en gang

Anonymkode: e6f8b...f9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...