Gå til innhold

Vi klarer ikke å ha et lavt matbudsjett?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er familie på 5/6 har tenåringer og barneskolebarn, vi må sørge for alle måltider selv da vi begge ikke har mat på jobb eller kantine osv. 

Vi prøver å planlegge, handle kun etter lista vi har skrevet og ikke skeie ut voldsomt. 
Nå prøvde vi alt vi kunne å holde summen lav, vi har planlagt alle måltider, har to vegetar i uka, barna får velge kun to pålegg i uka hver seg, 1 frukt hver, samme på oss voksene. 
Likevel når vi kommer ut av de tre butikkene så har vi handler for 3700 og da har vi kun middag for 7 dager, pålegg for 7 dager, brød for syv dager. Vi har ikke kjøpt godteri, eller brus, saft ol. Men vi har kjøpt jordbær og to pakker med is, tørkepapir og et par rengjøringsprodukter.

Jeg trenger noen smarte tips til hvordan holde dette budsjettet lavere, sier seg selv at vi kan ikke bruke nesten 4000 i uken, vi lå på 2500/3000 i fjor, men da uten å tenke så voldsomt og masse planleggning. 
Og ja kunne sikkert fått det billigere med ost og annet fra FirstPrice, men det er kun tørkepapir og noen rengjøringsprodukter jeg finner bra nok til det. 
Hvordan få et lavere budsjett uten å måtte gå veldig ned i kvalitet på maten? Finnes det håp da? 

Endret av Forvirret23
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper masse i datosisken og har i fryseren. Alt mulig av kjøtt og fisk der. Se hva som er på tilbud i mattilbud appen. Prøv noen flere first price varianter. Jeg synes gulosten er god for eksempel. 

Anonymkode: 5e1aa...bed

AnonymBruker
Skrevet

Hm. Dere ligger jo ok an i forhold til sifo.  Kanskje stramme inn på frukt, istedenfor 4 forskjellige typer frukt per uke blir det den frukten som er på tilbud, gjerne et kilo med epler for en billig penge, gulrøtter osv. 

Bruke mer potet i maten, den metter jo godt og gir god næring.. Kanskje velge pålegg etter hva som er billig/på tilbud (dansk salami, leverpostei, ost varer jo en stund så en ost holder til mange matpakker). 

Alltid planlegge middager og annet etter hva som er på tilbud. Åja, er det billig kjøttdeig idag? Da lager vi spaghetti (med rema sin tomatsaus, den er billig og god). De ferdigkuttede lapskausblandingene til rema er billige. Jeg kjøper to stk og legger oppi en pakke med kjøttpølse (koster ca 35) og får da middag til 6 pers. Trenger ikke å være så gøye middager i ukedagene hvis man prøver å kutte.

Anonymkode: 5c82d...726

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

To poser med blomkålsuppe og en hel blomkål oppi, pluss brødskiver til, er også billig middag. Kyllingfilet med hjemmelaget potetmos og en type grønnsak til er også ganske billig, da det metter en del. 

AnonymBruker
Skrevet

Bak brød selv

Anonymkode: 0faee...f47

• Liker 9
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å spare penger når du bare skal ha merkevarer. Greit nok det, men da kan du ikke klage på at det koster.

Ofte er billigvarene laget på samme fabrikk som merkevarene, men merket annerledes. Les på ingredienslista så ser du fort at det meste av billigvarer inneholder de samme ingrediensene, og er like bra. 

Anonymkode: ea900...4d1

• Liker 6
Skrevet

Synes ikke at 4000kr i uken på 5/6 personer er så voldsomt mye. 

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bak brød selv

Og på denne tida av året er jo skogen full av bær og sopp

I tillegg går det an å se etter hager hvor de ikke plukker eplene eller ripsbærene dine selv. Mange gidder ikke og eldre orker ikke. Det går an å spørre og plukke en bøtte til eierne som takk.

Vi kan til og med plukke våre egne nøtter i norsk skog, noe av det dyreste på kilopris i butikken 

Anonymkode: 18d14...b2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes heller ikke dere har så voldsomt budsjett med tenåringer i hus. Som enslig ligger jeg på 3000kr mnd, da er lunsj gratis, og middag dropper jeg ofte. Lite frukt, masse grønt, og knekkebrød. Alt har blitt sykt dyrt. Handlet nettopp 10 vanlige tomater i løsvekt, det ble 72kr. 

Anonymkode: 5db2e...112

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Det bør være litt stordriftsfordeler. Jeg har det å være økonomisk i ‘ryggmargen. 
så dette er sånn jeg gjør det. 
Har plukket jordbær selvplukk, eplemost av epler i Hagen. Sanker masse blåbær. 
I butikken har jeg en liste. I tillegg til den kjøper jeg alltid unn sånn jeg vil spise som er på 40-50% disken og frukt/grønnsaker på tilbud, og ev 3for2 varer. Har flest ‘billige’ måltider i uka, og 1-3 ‘gode’ i helgen. Spiser risengrynsgrøt, pannekaker, omelett, fiskeboller/kaker,  suppe m hjemmelaget brød til, for å nevne noe, finnes mye annet etter tips fra andre. Jeg synes jeg spiser grei mat, klager ikke. Kjøper ikke First Price, du utkonkurrerer andre og skrur opp priser når de har ‘presset’ de andre ut. For meg alene bruker jeg ca 2500/mnd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes heller ikke dere har så voldsomt budsjett med tenåringer i hus. Som enslig ligger jeg på 3000kr mnd, da er lunsj gratis, og middag dropper jeg ofte. Lite frukt, masse grønt, og knekkebrød. Alt har blitt sykt dyrt. Handlet nettopp 10 vanlige tomater i løsvekt, det ble 72kr. 

Anonymkode: 5db2e...112

3000 kr som enslig?!

Jeg bruker 500 kr i uka, som vil da si 2 000 kr i mnd. Og jeg er også enslig.

Til frokost, lunsj og kveldsmat spiser jeg som oftest havregrøt med gresskarkjerner, linsefrø, mandler og bær eller musli med melk. 

Spiser også mye grønnsaker til middag.

Anonymkode: 3d6b3...03c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kjøper masse i datosisken og har i fryseren. Alt mulig av kjøtt og fisk der. Se hva som er på tilbud i mattilbud appen. Prøv noen flere first price varianter. Jeg synes gulosten er god for eksempel. 

Anonymkode: 5e1aa...bed

Fisk tåler som regel ikke det, og i alle fall ikke kylling. Den må spises samme dag og ikke fryses ned. 

Anonymkode: 83419...afe

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

To poser med blomkålsuppe og en hel blomkål oppi, pluss brødskiver til, er også billig middag. Kyllingfilet med hjemmelaget potetmos og en type grønnsak til er også ganske billig, da det metter en del. 

Én blomkål til 5/6 pers? Vi får håpe at ingen av ungdommene holder på med idrett.... En middag bør ikke bestå av 4-5 brødskiver med smør liksom.

Anonymkode: a5692...7a2

• Liker 22
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

3000 kr som enslig?!

Jeg bruker 500 kr i uka, som vil da si 2 000 kr i mnd. Og jeg er også enslig.

Til frokost, lunsj og kveldsmat spiser jeg som oftest havregrøt med gresskarkjerner, linsefrø, mandler og bær eller musli med melk. 

Spiser også mye grønnsaker til middag.

Anonymkode: 3d6b3...03c

Og jeg hadde sultet på den menyen.

Havregrøt er oppskrytt! Det holder ikke meg mett iallefall. 

Anonymkode: 977bc...534

• Liker 13
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er så ille. Her er det bare meg og en tenåring, og de 2 siste månedene har vi brukt 10 000 kr i måneden på mat og husholdning. Blitt litt ekstra på bær og is. 

Anonymkode: 29e56...d4e

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vanskelig å spare penger når du bare skal ha merkevarer. Greit nok det, men da kan du ikke klage på at det koster.

Ofte er billigvarene laget på samme fabrikk som merkevarene, men merket annerledes. Les på ingredienslista så ser du fort at det meste av billigvarer inneholder de samme ingrediensene, og er like bra. 

Anonymkode: ea900...4d1

Mye som lages på samme fabrikk som jeg ikke spiser, samme fabrikk betyr ikke samme ingredienser og smak. 
Jeg spiser knekkebrød med smør 2 ganger om dagen, fordi jeg ikke klarer den vakumpakket pålegget som er i dag. 
Jeg er vanskelig i matveien, men kvalitet på maten må være grei. Kvaliteten er ikke best på disse andre heller. Hadde vi ikke hatt så stor familie så hadde jeg handlet helt andre steder for å få bedre kvalitet på mye av maten vi spiser. Så nei jeg er ikke villig til å gå ned i kvalitet på mat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bak brød selv

Ingenting slår hjemmebakt brød, bare synd ungene mine ikke liker det og de vil ikke spise. 
Og ja kunne nok sikkert bakt mange forskjellige oppskrifter, men kjenner at jeg ikke har mer tid til prøving nå :) God tips da, og det er jo så mye sunnere også om man lager det grovt da.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og jeg hadde sultet på den menyen.

Havregrøt er oppskrytt! Det holder ikke meg mett iallefall. 

Anonymkode: 977bc...534

At havregrøt ikke holder deg mett betyr ikke at ikke andre blir mett på det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke tilhenger av å spise dårlig mat for å spare penger. Det du kan gjøre er å se på sammensetningen av måltidene, hvor mye av hva på tallerkenen. En god regel er at halvparten er grønnsaker, mye tunge grønnsaker. Mindre kjøtt/fisk og mer potet/pasta/ris. 

Gode klassikere som kålstuing, ertestuing etc metter godt og tilfører mye næring. 

Andre ting å vurdere er påleggsmengde, hvor mye på hver skive, og igjen, forholdet mellom dyrt og billig.

Anonymkode: 65d64...2b5

• Liker 5
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...