Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ganske frustrert nå. For jeg og samboer prøver å bli gravid. Jeg stresser veldig med det, og han vil bare ta det med ro (selv om det er han som har ønsket seg barn lenge, og jeg endelig blitt klar). Jeg stresser fordi jeg har så uregelmessig mens og jeg mistenker at jeg har PCOS eller liknende. Så mulig jeg ikke har eggløsning i det hele tatt. Dersom jeg bare har eggløsning en sjelden gang vil jeg jo legge inn en del aksjer spesielt når jeg ser jeg har eggløsningsslim. Han ønsker ikke det fordi det bare blir stress. Han går og venter på at eggløsningstesten min skal bli positiv, men så vidt jeg har forstått kan man ikke stole blindt på denne. Jeg tar to tester om dagen de periodene jeg har hatt eggløsningsslim, så jeg vet ikke om jeg fortsatt kan miste toppen dersom den er veldig kort? 

Jeg hadde eggløsningsslim i 4 dager for litt over en uke siden og livmortappen var veldig høy. Nå har jeg hatt eggløsningsslim i 5 nye dager, og håper at testen snart skal bli positiv (men nå er livmortappen litt lavere, men fortsatt myk) . Jeg tenkte likevel at det kan være lurt å ha sex jevnlig når jeg har dette slimet, selv om testen ikke er positiv. Ihvertfall annenhver dag. Men han synes det blir for ofte. Vi jobber innimellom motsatt av hverandre, så jeg er enig i at det kan bli stress. Men jeg er så redd for at jeg sjeldent skal ha eggløsning, og hvis vi da "sløser" bort én prøveperiode blir det jo veldig lenge til neste. I tillegg er det fryktelig kjipt å håpe på den positive testen hver eneste dag, også kommer den aldri.. 

Jeg er nå på CD22 og ingen positiv test. Sluttet på p-piller i februar. Første syklus var på 135 dager, neste var på 36. Nå er jeg på tredje og ingen positiv eggløsningstest enda. I tillegg hadde jeg en blødning på CD16 og CD17 og to dager etter var det også "rester" av blod som var brunt. 

Skal til gynekolog neste uke. Håper jeg finner fort ut av det. For det er ekstremt stressende å ikke ha noe som helst anelse om når eggløsning kommer. Jeg tenker ikke på annet, søker på google hele dagen, og drømmer om graviditet ofte... 

Anonymkode: 9d8ed...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS: Jeg skrev at livmortappen var litt lavere i dag. Men nå er den så langt opp at jeg så vidt rakk den. Har aldri kjent den så langt opp før. Håper dette er et godt tegn på at eggløsning kanskje er rett rundt hjørnet! 

Skrevet

Husk at slim og kjenner på livemors tapp ikke er nøyaktig nok til å kunne finne eggløsning. Be gynekolog din å se om du har cyster og pcos og ta blodprøver. Om du mangler eggløsning kan du få noe som heter letzerol..dette kan hjelpe deg å kanskje få eggløsning. Google temping..dette er beste måten å se om du får og harhat eggløsning 

AnonymBruker
Skrevet

Det er fremdeles ganske nylig at du har sluttet på p-piller og dermed gjerne helt naturlig at syklusene ikke er stabile enda..  Derav da at du gjerne ikke har eggløsning hver mnd enda. 

Hvis du bekymrer deg for pcos eller andre ting, ta en sjekk hos GYN. Gjerne blodprøver da i syklus også for å se om du har eggløsning mm...

Men ja - man kan ha eggløsning selv om EL testene ikke blir positive 👍 Det er ganske vanlig.. Mange får aldri utslag på EL tester. 

Anonymkode: 48e81...3d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er fremdeles ganske nylig at du har sluttet på p-piller og dermed gjerne helt naturlig at syklusene ikke er stabile enda..  Derav da at du gjerne ikke har eggløsning hver mnd enda. 

Hvis du bekymrer deg for pcos eller andre ting, ta en sjekk hos GYN. Gjerne blodprøver da i syklus også for å se om du har eggløsning mm...

Men ja - man kan ha eggløsning selv om EL testene ikke blir positive 👍 Det er ganske vanlig.. Mange får aldri utslag på EL tester. 

Det stemmer jo ikke. Syklusen skal stabilisere seg etter 3 mnd uten p-piller, og for TS er det er halvt år nå. Jeg sluttet også på hormonprevensjon i februar. Skjønte raskt at det var noe kluss med hormonene mine grunnet lange sykluser, så lite blødning at jeg tenkte at det var nok en anovulatorisk syklus, kun positiv EL-test 1 av månedene osv. Så jeg gikk til gyn i juni og fikk konstantert PCO, og har nå fått diagnose PCOS og skal starte letrozol ved neste menstruasjon. Mistankene mine viste seg å stemme, for progesteron viste at jeg ikke hadde EL. 

Mitt råd til deg TS er å prøve å stresse ned nå. Mediter litt og legg det prøvegreiene litt fra deg frem til du har fått vært hos gyn og kanskje du da har litt mer svar.

Anonymkode: 16451...35d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet på p piller og da tok det et år før jeg ble gravid. Hadde en syklus på ca 40 dager. Fikk aldri positive eggløsningstester, men jamen hadde jeg eggløsning alikevel. Fikk påvist lavt stoffskifte da.

Anonymkode: 6b81f...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det stemmer jo ikke. Syklusen skal stabilisere seg etter 3 mnd uten p-piller, og for TS er det er halvt år nå. Jeg sluttet også på hormonprevensjon i februar. Skjønte raskt at det var noe kluss med hormonene mine grunnet lange sykluser, så lite blødning at jeg tenkte at det var nok en anovulatorisk syklus, kun positiv EL-test 1 av månedene osv. Så jeg gikk til gyn i juni og fikk konstantert PCO, og har nå fått diagnose PCOS og skal starte letrozol ved neste menstruasjon. Mistankene mine viste seg å stemme, for progesteron viste at jeg ikke hadde EL. 

Mitt råd til deg TS er å prøve å stresse ned nå. Mediter litt og legg det prøvegreiene litt fra deg frem til du har fått vært hos gyn og kanskje du da har litt mer svar.

Nei det er faktisk ikke feil.. Det er veldig varierende hvor lang tid det tar for kvinner å få stabile sykluser etter å ha slutter på hormon prevensjon.. Det kan påvirkes av hvor lenge man har brukt det gjeldene preparatet, den enkeltes egen hormonbalanse, hvilken type p-piller mm... For noen er syklusene normal etter 3 mnd, for noen 6mnd og for noen tar det lengre tid.. Det er ikke noe konkret tidsperspektiv som er fasit på det..  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Dette forstår jeg veldig godt at du syns er frustrerende! Jeg opplevde liknende da jeg sluttet med prevensjon for litt over et år siden, og jeg gikk til gynekolog etter 4 måneder uten mens. Gyn sa selv at det er mange som skriver på nett at det kan ta opp til et år før mensen stabiliserer seg og at dette er helt naturlig, og han mente at dette var helt feil. De fleste stabiliseres raskt og blir raskt gravide. Skjer ikke dette så er det sannsynligvis grunner for at kroppen sliter med dette. man skal ikke vente med å gå til gyn, når man faktisk kan få hjelp lenge før det har gått et år, bare fordi noen menene at det er helt naturlig. De fleste som ikke sliter og hvor kroppen funker helt fint, skriver nok ikke på sider som denne, og det kan nok se ut som at ting er vanligere enn det faktisk er når man leser inne på disse sidene.

Jeg hadde selv uregelmessig syklus, og fikk påvist PCOS (uten syster på eggstokkene). Jeg fikk Letrozol som har hjulpet meg. Når vi fant riktig dose for meg fikk jeg syklus på 35-28, og ble gravid på syklus nr 3. Så det finnes hjelp å få! 

Jeg opplevde også å få EL slim i hytt og pine, og gjerne flere uker før EL faktisk skjedde, og ja, i lengden så ble det faktisk slitsomt å måtte ha sex hyppig i laaaange perioder, men ble mye bedre når jeg fikk regulert syklusen min, og det faktisk kun var snakk om noen få dager hver syklus. 

Jeg opplevde også at det hjalp meg å tempe og bruke appen fertility friend. Jeg ble mer avslappet for da kunne jeg se om kroppen funket eller ikke, og jeg følte at jeg kunne slappe mer av med dette. Dette er individuelt, så les deg gjerne opp på dette og vurder om dette er noe for deg eller ikke.

Masse lykke til, jeg krysser fingrene for at det går for dere 🤞

Anonymkode: ccb91...a4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

SKAL den det? Dessverre kan hormoner kødde det ganske så mye til for kroppen! Hos meg tok det 4 måneder etter pillestopp før jeg fikk første eggløsning, deretter var de uregelmessige i hvertfall et år. Ingenting var «feil» med meg, var hos gynekolog og utredning. Eneste årsak er at hormonene klusset til og ikke stabiliserte seg. 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! Dette forstår jeg veldig godt at du syns er frustrerende! Jeg opplevde liknende da jeg sluttet med prevensjon for litt over et år siden, og jeg gikk til gynekolog etter 4 måneder uten mens. Gyn sa selv at det er mange som skriver på nett at det kan ta opp til et år før mensen stabiliserer seg og at dette er helt naturlig, og han mente at dette var helt feil. De fleste stabiliseres raskt og blir raskt gravide. Skjer ikke dette så er det sannsynligvis grunner for at kroppen sliter med dette. man skal ikke vente med å gå til gyn, når man faktisk kan få hjelp lenge før det har gått et år, bare fordi noen menene at det er helt naturlig. De fleste som ikke sliter og hvor kroppen funker helt fint, skriver nok ikke på sider som denne, og det kan nok se ut som at ting er vanligere enn det faktisk er når man leser inne på disse sidene.

Jeg hadde selv uregelmessig syklus, og fikk påvist PCOS (uten syster på eggstokkene). Jeg fikk Letrozol som har hjulpet meg. Når vi fant riktig dose for meg fikk jeg syklus på 35-28, og ble gravid på syklus nr 3. Så det finnes hjelp å få! 

Jeg opplevde også å få EL slim i hytt og pine, og gjerne flere uker før EL faktisk skjedde, og ja, i lengden så ble det faktisk slitsomt å måtte ha sex hyppig i laaaange perioder, men ble mye bedre når jeg fikk regulert syklusen min, og det faktisk kun var snakk om noen få dager hver syklus. 

Jeg opplevde også at det hjalp meg å tempe og bruke appen fertility friend. Jeg ble mer avslappet for da kunne jeg se om kroppen funket eller ikke, og jeg følte at jeg kunne slappe mer av med dette. Dette er individuelt, så les deg gjerne opp på dette og vurder om dette er noe for deg eller ikke.

Masse lykke til, jeg krysser fingrene for at det går for dere 🤞

Anonymkode: ccb91...a4a

Tusen takk for denne kommentaren. Den var veldig til hjelp! Nå skal jeg til gynekologen på onsdag og jeg gleder meg veldig til å kanskje få noen svar. Jeg skal prøve å slappe av litt mer frem til det. Det er godt å høre at du fikk hjelp og at det gikk så fort. Jeg håper det blir slik for meg også. 

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...