AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Hei, jeg er ny i planteverden og er særs dårlig på å stelle planter. Lurte på om noen kan identifisere om dette er trips? Vurderer å kaste hele planten, det bladet på bildet er dog det verste og andre blader er finere. Lurer på å teste å lage en blanding med grønnsåpevann og spraye. Skader vel ikke å prøve. Anonymkode: 1c5f7...087
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Planen er å 1. fjerne de verste bladene 2. forsøke å børste av bladene (men med hva?) og 3. spraye med grønnsåpeblanding. Og så kanskje la de stå utendørs så de ikke smitter resten av inneplantene mine. Anonymkode: 1c5f7...087
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Vi kan ikke se om det er trips på planten fordi du ikke har tatt nærbilde av eventuelt planten. Ser du kryp på planten om du titter nøye? Under blader, langs stilk og eventuelt på toppen av jorda? Bildet du har lagt ved tyder på at planten kan være overvannet eller undervannet, solbrent og fått får lite sol. Tips 1 om du er redd for at planten har skadedyr: isoler den. Sett den på ett rom den er alene på. Vask over planten ASAP med såpevann. Trips flyr. Så jeg om du har det. Flyr de til neste plante. Anonymkode: a29b0...44b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Jeg ser sorte prikker på planten, men klarer ikke å se om det er trips. Anonymkode: a29b0...44b
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #5 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser sorte prikker på planten, men klarer ikke å se om det er trips. Anonymkode: a29b0...44b Samme her. Må ha nærbilder av planten. Jeg ser for eksempel svarte prikker på det nederste bladet i midten av bildet, ta nærbilder (i fokus!) av det. Anonymkode: 8f361...40b
AprilLudgate Skrevet 6. august 2023 #6 Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg ser sorte prikker på planten, men klarer ikke å se om det er trips. Anonymkode: a29b0...44b Det er avføring fra trips. Skadene er også typisk for trips. Grønnsåpe vil ikke hjelpe, og denne er nokså hardt rammet. Pott om, bytt jord. Spyl hele planta, og ta på heksemiks (litt olje, natron, rødsprit og grønnsåpe i vann). Det pleier ikke være tilstrekkelig det heller, men skader ikke å prøve. Klipp bladene. Med alkurat den ville jeg klippet avlegger, gitt den et lite bad i heksemiks og så forsøkt på nytt.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #7 Skrevet 6. august 2023 Den trenger mer lys. Den skal få splittete bilder når den har det som den vil ha det. Anonymkode: d526f...e7c
Solar Nebula Skrevet 6. august 2023 #8 Skrevet 6. august 2023 Sjekk på undersides av bladene. Jeg fikk trips på en plante en gang og det var lett å se for tripsen kravlet rundt. Se etter bevegelse.
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #9 Skrevet 6. august 2023 Ts her. Alle andre plantene i samme delen av stua er smittet. De kravler rundt. Satt de ut og kommer til å spyle de i dusjen og bruke "heksemiks" som beskrevet ovenfor. Anonymkode: 1c5f7...087
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Skrevet 6. august 2023 Ikke for å kuppe tråden din ts, men siden det er folk her med litt peiling våger jeg meg på et spørsmål. Jeg har fått trips på flere stueplanter, har fjernet blader, tørket ut jord, sprayet flere ganger med insektsmiddel anbefalt i butikken uten effekt, og nå har det spredd seg til alle plantene mine (ca 20stik). Er det bare å kaste? Har ikke sjans til å isolere 20 planter i ulike deler av en liten leiilighet. Anonymkode: ada57...fe1
AprilLudgate Skrevet 6. august 2023 #11 Skrevet 6. august 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her. Alle andre plantene i samme delen av stua er smittet. De kravler rundt. Satt de ut og kommer til å spyle de i dusjen og bruke "heksemiks" som beskrevet ovenfor. Anonymkode: 1c5f7...087 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke for å kuppe tråden din ts, men siden det er folk her med litt peiling våger jeg meg på et spørsmål. Jeg har fått trips på flere stueplanter, har fjernet blader, tørket ut jord, sprayet flere ganger med insektsmiddel anbefalt i butikken uten effekt, og nå har det spredd seg til alle plantene mine (ca 20stik). Er det bare å kaste? Har ikke sjans til å isolere 20 planter i ulike deler av en liten leiilighet. Anonymkode: ada57...fe1 Jeg har konstant trips, men gjør følgende fordi jeg ikke ønsker bruke gift: 1. Skal planter bo hos meg må de tåle skadedyr, de som dør de dør 2. Unngår endel jeg merker er helt drøye på å få trips: monstera (alt i monsterafamilien), eføy. Klatreplanter og tette planter er litt vanskelige fordi de jo skjuler så lenge, men jeg forsøker en stund før jeg gir opp 3. Spyler avogtil, sprayer litt heksemiks innimellom, kiselgur på jorda innimellom Om man har MANGE planter ville jeg ventet minst 2 uker - bare skyll plantene jevnlig med vann(dekk til jord). Så bestille nyttedyr, hvor alle planter plasseres sammen. Jeg har klart å få full spredning av dette - men det tror jeg handlet om at jeg bare kjøpte en type og endel nok døde i frakt pga kulde på vinteren. Nyttedyr er dyrt da….. Eventuelt, kjøp kiselgur og legg på jorda - behandle bladene med heksemiks religiøst i noen uker. Trenger ikke isolere når man uansett skal behandle alt. Finner alltid trips her og der, men nå rekker de som regel ikke gjøre stor skade. Endret 6. august 2023 av AprilLudgate
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå