Gå til innhold

Moren min blir så irritert at jeg ønsker å gi barna mine ren mat

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har plaget meg så lenge jeg har hatt barn. Nå er de tenåringer og når de er på besøk hos mormora si får de mat, men min mor kjøper bare First Price produkter. Jeg handler inn i forkant og bestiller på nett så vi har gode alternativer når vi er på besøk. Men hun fnyser av det og sier at økologisk er noe forbanna tull bla bla bla. På trass (føler jeg) kjøper hun bare junkfood og gir ungene mine. Hun har null tro på økologisk mat, og nesten "nekter" meg å handle gode alternativer. Jeg har god råd og jeg ønsker at barna mine skal få det beste. Men dette er virkelig et problem. Har prøvd å snakke med mor, men hun er meget vanskelig og sta.

Hvordan takler jeg dette?

Nei, jeg prakker aldri noe på mor. Jeg handler alt selv og gjør det enkelt når vi er på besøk.

Anonymkode: 8780a...93b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest CamillaCollett
Skrevet

Du er frekk. På besøk hos din mor er det hun som står for maten, og da spiser man det man får servert, med mindre det er MacDonalds hver dag i fjorten dager. Dêt er også noe å lære barn, å kunne spise annen mat borte.

Skrevet (endret)

Skjønner deg godt!

Dessverre er det sånn at de som ønsker å gi barna sine det beste grunnlaget for et godt liv blir kalt hysteriske.

First Price har stort sett "mat" uten næringsverdi og den er proppfull av drit.

Når du kjøper inn og legger tilrette for et sunt kosthold så synes jeg det er respektløst å ikke gi dem maten du ønsker, det er jo deres barnebarn det er snakk om.

PS, nå snakker jeg om f.eks. tomatsuppe fra pose, ikke maten til First Price som er helt fin, tipper TS ikke hadde reagert hvis det var de bra First Price produktene mormoren kjøpte.

Endret av Blåttvann
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet

Har man et variert og godt kosthold hjemme, så er det helt greit å spise mer usunt en gang i blant, som når man er på besøk hos mormor. Tenk på det som at du har bygget en solid grunnmur for dem.

Å ta med mat til andre når man er gjest er ufint, selv om det er familie, særlig når man vet at vedkommende ikke ønsker at man skal gjøre det. 

• Liker 38
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
CamillaCollett skrev (6 minutter siden):

Du er frekk. På besøk hos din mor er det hun som står for maten, og da spiser man det man får servert, med mindre det er MacDonalds hver dag i fjorten dager. Dêt er også noe å lære barn, å kunne spise annen mat borte.

Helt enig. Man tar ikke med egen mat når man bor hos andre, med mindre det er medisinske grunner til det. Det er fullstendig mangel på folkeskikk å ikke spise det man får servert når man er på besøk. Det har for øvrig aldri vært dokumentert at økologisk mat er sunnere. Det er mye bra (og også en del dårlig) med økologisk mat, men det er ikke bedre for kroppen din.

Anonymkode: f3394...de1

• Liker 43
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er de så ofte der at dette virkelig er et problem? 

Anonymkode: 92cf8...a33

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt bak mål å bestille inn mat for andre uten å avklare det først.. 

Ikke vær der så lenge. Alle tåler noen dager med junkfood. 

Du er så frekk at jeg nesten blir sjokkert 

Anonymkode: 7e2a5...028

• Liker 26
  • Nyttig 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Du spiser det du vil i eget hjem.

En prakker ikke på egne særheter på andre.

Endret av WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har plaget meg så lenge jeg har hatt barn. Nå er de tenåringer og når de er på besøk hos mormora si får de mat, men min mor kjøper bare First Price produkter. Jeg handler inn i forkant og bestiller på nett så vi har gode alternativer når vi er på besøk. Men hun fnyser av det og sier at økologisk er noe forbanna tull bla bla bla. På trass (føler jeg) kjøper hun bare junkfood og gir ungene mine. Hun har null tro på økologisk mat, og nesten "nekter" meg å handle gode alternativer. Jeg har god råd og jeg ønsker at barna mine skal få det beste. Men dette er virkelig et problem. Har prøvd å snakke med mor, men hun er meget vanskelig og sta.

Nei, jeg prakker aldri noe på mor. Jeg handler alt selv og gjør det enkelt når vi er på besøk.

Ikke alle har råd til overpriset ''økologisk'' mat. Har du tenkt på det?

At du er såpass frekk mot din mor er uforståelig. Hva med å kjøpe ALL maten barna dine spiser overalt - hos slektninger, hos venner, ute med venner, for å sørge for at de får kun ''ren mat''? Dine barn kommer garantert til å sette lite pris på at du vil detaljstyre livene deres. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
Blåttvann skrev (1 time siden):

Skjønner deg godt!

Dessverre er det sånn at de som ønsker å gi barna sine det beste grunnlaget for et godt liv blir kalt hysteriske.

Når du kjøper inn og legger tilrette for et sunt kosthold så synes jeg det er respektløst å ikke gi dem maten du ønsker.

Man er hysterisk når man har tenåringer og fortsatt skal bestemme hva de spiser overalt.

First Price er i all hovedsak helt vanlig mat. 

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner deg godt!

Når du kjøper inn og legger tilrette for et sunt kosthold så synes jeg det er respektløst å ikke gi dem maten du ønsker.

First Price har litt diverse utvalg, ikke bare fint mel/blandet osv.

Ingen tar skade av å få noen first price fiskepinner hos bestemor. 

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er rett og slett hysterisk. 

Anonymkode: a2193...b63

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Wow er det mulig. Trodde ikke at folk kunne være så frekke at man nærmere sagt krever hva som skal bli servert hjemme hos andre.

Du kan servere akkurat hva du vil hjemme, men borte så spiser du det du får.

Ernæringsfysiologer sier det motsatte, at de har like god næringsverdi som annen vanlig mat. Tror du må tette igjen kunnskapshullene, og lese deg opp på hvem som faktisk produserer First Price.

Anonymkode: f2637...cbb

• Liker 28
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Når det barn som er 13 år og oppover er det hysterisk. De må lære å møte på "feil" mat innimellom å ta gode valg deretter. Er de virkelig så ofte med bestemor i den aldet uansett? 

Anonymkode: abe77...444

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
CamillaCollett skrev (2 timer siden):

Mine barnebarn er veganere, skal jeg da servere kjøtt til de? Siden de skal kunne lære å spise annen mat borte? 

Anonymkode: 08526...ed8

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette har blitt en maktkamp mellom deg og din mor dessverre. 

Rart at din mor ikke akseptere ditt syn på kosthold. Jeg er vant med at familie respekterer hverandre. Min mor ville ikke gått imot meg hvis det var noe som var viktig for meg i forhold til barna mine. 

Kosthold er dessverre ofte noe som blir sett på som hysteri hvis man velger å ikke følge strømmen. Samtidig som folk dytter innpå billigprodukter og ultraprosessert mat og klager over at de legger på seg. 
Kanskje du kan ta en ordentlig prat med din mor og forsøke å begrave stridsøksen?

Anonymkode: 742ca...e81

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mine barnebarn er veganere, skal jeg da servere kjøtt til de? Siden de skal kunne lære å spise annen mat borte? 

Anonymkode: 08526...ed8

Hvor gamle er barnebarna? Er de opp i ungdomsårene og har valgt selv å være veganere, så kanskje ikke. Er de yngre, så ja - jeg ville gjort det. Er jeg heldig å bli bestemor en dag i fremtiden, så kommer jeg til å servere barnebarna mye variert mat bortsett fra mat de eventuelt ikke tåler. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For det første, first price er ofte renere enn annen mat. Feks se innholdsfortegnelse på en pakke first price kyllingfilet og en pakke prior kyllingfilet. For drt andre, first price priduseres av de som lager annen mat. 

For det 3 du har en mor som bryr seg om dere og vil ha kontakt med sitt batnebarn. Og du velger å gå inn i krangler med din mor om dette. Kan ikke din mor lage det hun vil. Også spuser dete økologisk hjemne.

Etter jeg mistet min mor, så følte jeg vedig sterkt på unødvendige konflikter.  Og dette villeha vært en av de. Viktiste er jo relasjoen mellom deg og din mor og hun og barnebarnet sitt. 

Å lage rigide dietter på barn, og forlange at alle skal gi ditt barn det du har bestemt, er en krig du aldri kan vinne. Når baret ditt er voksent, så er det minnene som er viktigst.  Og ungen din blir ikke syk av litt first price. 

Skal barnet ditt huske alle krangler om mat, eller hyggelige måltider bestemor skjemte bort barnet ditt med? Min søster var sånn.  Og hennes barn sitter nå og føler de ikke ble kjent med sin bestemor, slik søskenbarna snakker om henne i dag. Fordi min søster holdt barna sine unna mora våres, og for det meste kranglet med henne. For dem er det en sorg i dag. Mamma var en alle likte godt.  Og hun var fantastisk mor alle. Men min søsters rigide opplegg ødela relasjoner de kunne hatt med seg videre nå. 

Så slapp litt av, pust med magen, så går det veldig bra

Anonymkode: a4be6...367

• Liker 17
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...