AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Del Skrevet 5. august 2023 Jeg har en onkel i 50 årene, som blir døds fornærmet og krenket om du ikke liker musikken han hører på. Alltid vært sånn. Er det vanlig? Sier kun at det ikke er min smak. Anonymkode: cc426...8a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Del Skrevet 5. august 2023 Nei, det er så subjektivt hva folk liker. Men det er forskjell på om de bare ikke liker det samme, eller er nedlatende på grunn av smaken min. Anonymkode: 29c5d...5b8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #3 Del Skrevet 5. august 2023 Nei, ikke i det hele tatt, det er subjektivt og det er for meg også et tema hvor man kan si at vet du hva, den artisten der bare klarer jeg ikke. Hvis noen har et stygt bilde på veggen så sier man ikke fy faen så jævlig, men med musikk så er det takhøyde for det. Eller bør være, i min mening. Jeg lever og ånder musikk og snakker mye om det med mange, og det er aldri et problem at man ikke liker det samme. Det er jo helt vanlig. Men musikk er jo en slags identitetsmarkør, kanskje noen blir like fornærmet om du sier at du ikke liker Bruce Springsteen som når du sier at du ikke liker den nye jakken deres... føler det er litt usikkerhet, kanskje? Anonymkode: 4b58f...2b3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Del Skrevet 5. august 2023 For noen er musikk svært personlig. Det inngår i ens personlighet. Andre kan ha blitt hånet, mobbet etc for musikksmaken sin, som gjør en ekstra sår for kritikk. Anonymkode: 0a6dd...9ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kokeplate Skrevet 5. august 2023 #5 Del Skrevet 5. august 2023 Meeeget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Del Skrevet 5. august 2023 Nei, og syns det er en uting å gjøre narr av/håne andres musikksmak. Jeg bruker bare å svare at jeg ikke liker og den musikken/artisten/sjangeren, mens andre ofte langer ut om artist/band osv.. Anonymkode: 02eef...6e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Del Skrevet 5. august 2023 Jeg blir ikke fornærmet, men nå liker jeg også svært ulike musikktyper, og er nesten altetende når det kommer til musikk. Flere typer har jeg oppdaget og lært å like fordi jeg alltid er nysgjerrig. Så når noen har vært veldig fokusert bare på én type musikk, bare hørt på det, så har jeg blitt nysgjerrig på hvorfor. Jeg har vært ærlig om at det ikke er helt min type musikk, men at jeg lurer på hva det er som gjør akkurat den typen musikk så fascinerende, fin og engasjerende for den personen. Når jeg viser oppriktig interesse for personen, så får jeg også som regel oppriktige svar. Og når en slik person forteller om hvorfor den liker akkurat den musikken, så opplever jeg at jeg lærer noe av det selv, noe som gjerne gjør at jeg lytter til den musikken på en helt annen måte enn jeg gjorde før da jeg bare avskrev den med at "jeg liker ikke dette". Noen ganger kan en person fortelle at den lytter til den typen musikk fordi det var det han eller hun hørte på i oppveksten. Folk har ofte sterke minner og opplevelser knyttet til musikk. En sa en gang at den spilte en viss type musikk, fordi det var det de spilte hjemme hos ham mens foreldrene fremdeles skapte en god familie og et godt hjem, men den ble ikke spilt igjen etter at de fikk store problemer og etterhvert skilte seg. Musikken minnet ham på at familien en gang hadde vært lykkelig, hadde ledd og hatt mye moro sammen, og at det gjorde det lettere for ham å være bevisst hva han ønsket seg i eget liv, men også lettere for ham å forholde seg til foreldrene, da musikken minnet ham på at de en gang hadde vært kjærlige foreldre, ikke bare de sinte og bitre som etterhvert ødela både for seg selv og barna. Andre kan ha helt andre grunner, f.eks. kan den tilsynelatende kjedeligste personen plutselig komme med en virkelig engasjert utgreiing om hva den musikken bygger på, "hør her, hører du at dette er mer eller mindre det samme som..." fra en helt annen musikksjanger personen i utgangspunktet ikke likte, eller har lært seg å like fordi den ser sammenhenger i musikken, har satt seg inn i musikkhistorie, oppbygging av musikk, samklang mellom ulike instrumenter. Eller man kan få vakre og vare beskrivelser om hvordan den musikken kan påvirke følelser hos vedkommende. Eller til og med forskning på hvorfor den typen musikk påvirker folk på ulike måter. Eller man kan plutselig få vite at onkel Tore eller tante Anne som begge to alltid sier at de kun liker en bestemt musikktype, plutselig innrømmer å være hemmelig storfan av f.eks. black metal. Vær litt nysgjerrig på hva din onkel liker med sin musikktype neste gang - du kan bli overrasket over hvilke retninger samtalen kan ta, ikke bare innen musikk. Anonymkode: 48ca8...329 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 5. august 2023 #8 Del Skrevet 5. august 2023 Egentlig ja:) Men jeg ser veldig an hvem jeg gidder å snakke om musikk med. Det er ikke noe vits i å presse sin egen smak nedover noens hode. I veldig mange av musikktrådene her, så ender det i krangel. Jeg kan sikkert bli litt frekk selv angående andres musikksmak (eller mangel på det), men jeg mener at musikk er en av de største gavene vi mennesker har. Om noen føler eufori av å høre på Justin Beeber, så bør jo ikke andre prøve å tråkke på det (selv om det er fryktelig fristende). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Del Skrevet 5. august 2023 Nei Anonymkode: 0b9e2...f9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #10 Del Skrevet 6. august 2023 Nei. Er uansett såpass «smal» når det gjelder hva jeg hører på, så det er sjelden jeg møter noen som har noen som helst mening om musikken jeg liker. Anonymkode: f472b...a68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #11 Del Skrevet 6. august 2023 Har blitt irritert et par ganger av musikksnobber eller gamle gubber som har en veldig alt-var-bedre-før-holdning. Anonymkode: d12a7...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #12 Del Skrevet 6. august 2023 Skulle virkelig ønske at denne tråden hadde fått en trigger-advarsel!! Anonymkode: be280...3b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 6. august 2023 #13 Del Skrevet 6. august 2023 Nei det kan jeg ikke klare å bry meg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginny Skrevet 6. august 2023 #14 Del Skrevet 6. august 2023 Nei, jeg føler at de har dårlig smak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pia mater Skrevet 6. august 2023 #15 Del Skrevet 6. august 2023 Absolutt ikke. Vet min musikksmak ikke er for alle. Diskuterer i grunn sjelden musikk med andre enn de med noenlunde samme smak, for ser ikke poenget å diskutere med noen der vi uansett er uenige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #16 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Har blitt irritert et par ganger av musikksnobber eller gamle gubber som har en veldig alt-var-bedre-før-holdning. Anonymkode: d12a7...95a Det er irriterende med folk som ser på sin subjektive mening som en universell sannhet og alle som mener noe annet er kunnskapsløse og idioter. Anonymkode: e423b...c05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #17 Del Skrevet 6. august 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er irriterende med folk som ser på sin subjektive mening som en universell sannhet og alle som mener noe annet er kunnskapsløse og idioter. Anonymkode: e423b...c05 Jepp. Anonymkode: d12a7...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 6. august 2023 #18 Del Skrevet 6. august 2023 Ingen som liker musikken jeg hører på. Enda jeg ikke har laget den selv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #19 Del Skrevet 6. august 2023 Ikke et problem for meg. Jeg er alt etende i musikk. Jeg satt på lista mi til en kollega en gang. Han sa. Wow. Aldri før har jeg hørt så mye forskjellig på ei liste. Anonymkode: c25c3...c17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 6. august 2023 #20 Del Skrevet 6. august 2023 Nei, men jeg liker å skru opp volumet hvis noen ikke liker og snakker negativt om musikken jeg hører på😜 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå