AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Jeg har bestemt meg for å slutte å ta imot dritt fra andre mennesker. Jeg har noen i familien som hele tiden kommer med sarkastiske kommentarer og stikk til meg, og jeg har bare ledd det bort tidligere. Nå øver jeg meg på å svare noe som får dem til å føle seg dum som sa det. Jeg liker f.eks. å spørre "hva sa du?" og se dumt på dem og få dem til å gjenta det 2-3 ganger til det blir kleint. Har dere flere eksempler på comebacks som bare legger ballen død, heller enn å starte en konflikt? Anonymkode: e778c...2b7 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Haha jeg er med! har tatt imot dritt hele livet og vil ha innøvde spydige motsvar i fremtiden🫣Problemet er at jeg fryser til…😥 Anonymkode: 14643...f2c 3 2
exictence Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Synes det er en god reaksjon av deg. Teker at det er de som slenger dritt som egentlig har et problem med seg selv. Det betyr ikke at man skal finne seg i det eler unnskylde dem. men det kan gi en forklaring på hvorfor de gjør som de gjør. Jeg spør noen ganger: Hva mente du nå med det du sier/gjør? Hadde du selv likt om noen sa det til deg, hvordan hadde du reagert? 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Bekrefte hva de hinter til, typ "mener du at jeg er (fyll inn kritikk) Sier du at jeg ikke klarer (fyll inn kritikk) Hva mener du med det? Anonymkode: 0498e...29d 3 1
Bombasi Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 (endret) Hva med å svare "jøss" eller "såpass" og så himle med øynene og/eller riste lett på hodet? Greia med sarkasme er at man forventer en respons. Det kan være at vedkommende enten blir provosert, ler eller på andre måter er "med på" sarkasmen som kommer. I det sekundet du viser at du tar avstand og tenker negativt om kommentaren eller personen som uttaler sarkasmen, samt ikke lar deg respondere på dette, så tror jeg at vedkommende vil unngå sarkasme mot deg i fremtiden. Det viktigste er at du ikke lar deg bli provosert, at du ler, at du jatter med eller på andre måter bygger opp sarkasmen til vedkommende. Herav er "jøss" og "såpass" med en avvisende fysisk reaksjon en god og ganske enkel måte å reagere på. Du hever deg liksom over både sarkasmen og vedkommende. Endret 5. august 2023 av Bombasi 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Dere er nok sosiale vinnere i fremtiden - stå på! Anonymkode: ae00d...59b 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Jeg gidder ikke å bruke tid på folk som kommer med sarkastiske kommentarer og stikk. Har valgt å ta avstand. Liker derimot å komme med kjappe replikker tilbake hvis vedkommende sier noe sarkastisk med humor, men det gjelder dessverre ikke familien min. Anonymkode: 8458c...872
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 Bombasi skrev (2 timer siden): Hva med å svare "jøss" eller "såpass" og så himle med øynene og/eller riste lett på hodet? Greia med sarkasme er at man forventer en respons. Det kan være at vedkommende enten blir provosert, ler eller på andre måter er "med på" sarkasmen som kommer. I det sekundet du viser at du tar avstand og tenker negativt om kommentaren eller personen som uttaler sarkasmen, samt ikke lar deg respondere på dette, så tror jeg at vedkommende vil unngå sarkasme mot deg i fremtiden. Det viktigste er at du ikke lar deg bli provosert, at du ler, at du jatter med eller på andre måter bygger opp sarkasmen til vedkommende. Herav er "jøss" og "såpass" med en avvisende fysisk reaksjon en god og ganske enkel måte å reagere på. Du hever deg liksom over både sarkasmen og vedkommende. Bra skrevet. Jeg sliter med to familiemedlemmer som elsker at andre lar seg provosere, så det dummeste jeg gjør er å gå på limpinnen. Man må også velge med omhu hvem og hvordan man responderer. De to i min familie gir jeg ingen respons; bare sånn “ha og ja”. Hehe det irriterer dem nok passe. Anonymkode: 14643...f2c 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Jeg hadde nå i sommer ei som kommenterte alt med utseende mitt. Hun hater menn, men skjønner ikke hvorfor hun er singel. Jeg svarte bare at jeg i det minste har en mann som elsker meg for den jeg er. Noe mannen min nikket bekreftende til. Han var på forhånd informert om denne slektningen. Men giftige kommentarer mot meg møter jeg som regel med et smil eller blunkefjes. Det er mer irriterende for den som kommer med slike kommentarer enn å svare. Anonymkode: fe048...cd1 2 1
Gjest theTitanic Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 "Ofte er det sånn at de som har behov for å gi andre stikk ikke har det så bra. Hvordan har du det egentlig? " " det må være trist å være deg". "Har du noe hyggelig å si eller har jeg kommet på feil dag?"
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 "Har du en diagnose av noe slag? Asperger eller noe sånt siden du tydeligvis sliter litt med folkeskikk og sosiale koder. Skjønner at det ikke er så lett, men du vet at det er hjelp å få, sant?" BOOM, denne varianten liker jeg å bruke Anonymkode: ef486...943 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): "Har du en diagnose av noe slag? Asperger eller noe sånt siden du tydeligvis sliter litt med folkeskikk og sosiale koder. Skjønner at det ikke er så lett, men du vet at det er hjelp å få, sant?" BOOM, denne varianten liker jeg å bruke Anonymkode: ef486...943 Dette er jo like ille som de frekkasene vi vil sette på plass🫣 Anonymkode: 14643...f2c 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 Ignorering. Se direkte på de, så snu deg, skift tema eller snakk med noen andre. Ikke noe som irriterer de mer. Anonymkode: e57f9...252 6
cafflatte Skrevet 5. august 2023 #14 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): "Har du en diagnose av noe slag? Asperger eller noe sånt siden du tydeligvis sliter litt med folkeskikk og sosiale koder. Skjønner at det ikke er så lett, men du vet at det er hjelp å få, sant?" BOOM, denne varianten liker jeg å bruke Anonymkode: ef486...943 Kongebra. Denne kommer jeg til å bruke neste gang. Takk for at du delte dette😀
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #15 Skrevet 5. august 2023 De som sier slike ting ønsker en respons. Enten ved at du blir lei deg, sur eller sint. Å himle med øynene og lignende er jo å gi en reaksjon som avslører at du tok det negativt. Å reagere som du nevner i hi, er veldig supert. Her konfronterer du kritikeren på en fin måte, og alt fokuset blir flyttet over på ham eller henne istedet. Å få kritikeren til å gjenta dette blir som å måtte gjenta en vits som ingen skjønner. Altså lite morsomt. Det er ydmykende og kleint for kritikeren. Samtidig gjør du ingenting galt nok til at han eller hun kan kritisere deg for det. Himler du med øynene og sier såpass, så vil jo kritikeren kunne si "ble du sur nå? /tok du deg nært av det jeg sa?". Og da er ønsket reaksjon i gang... Når kritikeren har gjentatt det han har sagt og stemningen er klein, så ser du på skoene hans, deretter midt mellom bryna, det vil gjøre ham ukomfortabel. Da kan du si "javel, men uansett" og begynt å snakke om noe annet. Bonus om du greier å smile hele tiden og beholde blikkontakten. Anonymkode: ac303...478 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #16 Skrevet 5. august 2023 Nå er det bare mine foreldre jeg har det problemet med, og her har det hjulpet å si "Jeg kommuniserer ikke på det nivået. " eller eventuelt "Det hadde du ikke sagt til et annet voksent menneske, så jeg skjønner ikke hvorfor du mener at jeg skal finne meg i slikt." Vi har hatt en del diskusjoner om temaet opp gjennom, hvor jeg omsider har kommet til at jeg ikke aksepterer slikt, og er veldig klar på det, så de vet nå at når jeg sier overnevnte risikerer de at jeg holder meg unna dem om de ikke umiddelbart tar seg i det, og det ønsker de egentlig ikke. Anonymkode: 07791...06f 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #17 Skrevet 5. august 2023 Gir ingen respons, ingen reaksjon, de er luft. Slike folk ønsker respons, gi de ingenting og de slutter. Anonymkode: 7f3c3...f47 3 1
Bigote Skrevet 5. august 2023 #18 Skrevet 5. august 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bestemt meg for å slutte å ta imot dritt fra andre mennesker. Jeg har noen i familien som hele tiden kommer med sarkastiske kommentarer og stikk til meg, og jeg har bare ledd det bort tidligere. Nå øver jeg meg på å svare noe som får dem til å føle seg dum som sa det. Jeg liker f.eks. å spørre "hva sa du?" og se dumt på dem og få dem til å gjenta det 2-3 ganger til det blir kleint. Har dere flere eksempler på comebacks som bare legger ballen død, heller enn å starte en konflikt? Anonymkode: e778c...2b7 Ville bare bedt dem om å gjenta seg selv som om du ikke fikk med deg hva de sa eller ignorert det. Å figthe sarkasme med spydighet bare trekker deg selv ned. Hørt sitatet: “Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”. Dette stemmer i veldig mange tilfeller. 5
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #19 Skrevet 6. august 2023 Bigote skrev (7 timer siden): Ville bare bedt dem om å gjenta seg selv som om du ikke fikk med deg hva de sa eller ignorert det. Å figthe sarkasme med spydighet bare trekker deg selv ned. Hørt sitatet: “Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”. Dette stemmer i veldig mange tilfeller. Det var et treffende sitat!!! Anonymkode: 14643...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2023 #20 Skrevet 6. august 2023 "Hva mener du" Anonymkode: 754f8...cbc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå