Majer Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 (endret) De som har opparbeidet seg god økonomi selv har kanskje litt kunnskap, men veldig mange av de mee mye penger vet jo ikke noe om de faktiske samfunnsforholdene. Vi lar ikke 16 åringer eller mennesker med sterk psykisk utviklingshemming få stemme så hvorfor de rike? Det hadde egentlig ikke vært et problem om alle partier var som SV og MDG. De lyver sjeldent. Da SV sa de ville gå til valg på full barnehagedekning holdt de det. Når mdg sier de vil slutte å lete etter olje farer de ikke med løgner om at Norge AS fremdeles vil tjene like mye penger. Problemet oppstår når populistiske partier lyver og folk ikke forstår bedre enn å gå på det. Da er det særlig de uten kompetanse (16 åringer, psykisk utviklingshemmede og rike) som går på det. Da AP sa at det var vanlige folk sin tur var det sikkert mange som stemte på dem pga det. Navere stemmer frp fordi de tror de vil få mer penger fra dem- selv om alt viser at det ikke er tilfelle. Høyre sier de vil satse på helse og eldreomsorg, men så vil de gi enda mer penger til narkomane istedenfor uskyldige barn med kreft, kvinner med udiagnostisert adhd, folk som trenger hjelp av dps etc. De sier de vil få ned kriminaliteten, men så stikker rike folk av med formuer til utlandet. Penger som egentlig skulle blitt skattet av. Andre rike biter jo på, noe som viser at de kanskje ikke har et godt grunnlag for å delta i valg. De svekker jo den demokratiske prosessen. Endret 5. august 2023 av Majer 1
Example Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Majer skrev (24 minutter siden): De som har opparbeidet seg god økonomi selv har kanskje litt kunnskap, men veldig mange av de mee mye penger vet jo ikke noe om de faktiske samfunnsforholdene. Vi lar ikke 16 åringer eller mennesker med sterk psykisk utviklingshemming få stemme så hvorfor de rike? Det hadde egentlig ikke vært et problem om alle partier var som SV og MDG. De lyver sjeldent. Da SV sa de ville gå til valg på full barnehagedekning holdt de det. Når mdg sier de vil slutte å lete etter olje farer de ikke med løgner om at Norge AS fremdeles vil tjene like mye penger. Problemet oppstår når populistiske partier lyver og folk ikke forstår bedre enn å gå på det. Da er det særlig de uten kompetanse (16 åringer, psykisk utviklingshemmede og rike) som går på det. Da AP sa at det var vanlige folk sin tur var det sikkert mange som stemte på dem pga det. Navere stemmer frp fordi de tror de vil få mer penger fra dem- selv om alt viser at det ikke er tilfelle. Høyre sier de vil satse på helse og eldreomsorg, men så vil de gi enda mer penger til narkomane istedenfor uskyldige barn med kreft, kvinner med udiagnostisert adhd, folk som trenger hjelp av dps etc. De sier de vil få ned kriminaliteten, men så stikker rike folk av med formuer til utlandet. Penger som egentlig skulle blitt skattet av. Andre rike biter jo på, noe som viser at de kanskje ikke har et godt grunnlag for å delta i valg. De svekker jo den demokratiske prosessen. Ikke? MDG tar ikke så mye hensyn til det massive tapet i inntekt for både innbyggerne og staten når de foreslår dette. De legger ikke frem alternative budsjetter med massive offentlige kutt som følge av politikken de vil føre på dette feltet. Og jo, selvfølgelig bør alle få stemme ved valget. Det er en del av det å være et demokrati. 3 1
herzeleid Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 Om de som bidrar desidert mest til samfunnet egentlig burde få være med å bestemme hvem som skal styre samfunnet? Jeg tror spørsmålet egentlig besvarer seg selv. Men det er jo et interessant tankeeksperiment; Hva tror vi skjer om vi nekter de flinkeste og de som bidrar mest medbestemmelsesrett? Sannsynligvis vil disse da finne seg andre steder å dra, og resten vil sitte igjen med enda mindre å "omfordele". 2 1 4
Majer Skrevet 5. august 2023 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2023 Example skrev (5 timer siden): Ikke? MDG tar ikke så mye hensyn til det massive tapet i inntekt for både innbyggerne og staten når de foreslår dette. De legger ikke frem alternative budsjetter med massive offentlige kutt som følge av politikken de vil føre på dette feltet. Og jo, selvfølgelig bør alle få stemme ved valget. Det er en del av det å være et demokrati. De kommer ikke med noe alternativ nei, men det er sjeldent partier gjør det skikkelig uansett. Ta Høyre som sier de mener det brukes for mye penger, men så har de ikke ordnet et ordentlig alternativt budsjett. Man kan ikke ta utgangspunkt i sånt. I dag er det jo sånn at vi har begrensninger på stemmerett. Synes du 16 åringer få stemme de og? herzeleid skrev (5 timer siden): Om de som bidrar desidert mest til samfunnet egentlig burde få være med å bestemme hvem som skal styre samfunnet? Jeg tror spørsmålet egentlig besvarer seg selv. Men det er jo et interessant tankeeksperiment; Hva tror vi skjer om vi nekter de flinkeste og de som bidrar mest medbestemmelsesrett? Sannsynligvis vil disse da finne seg andre steder å dra, og resten vil sitte igjen med enda mindre å "omfordele". Noen bidrar mest fordi de har jobbet seg oppover, men mange bidrar mest fordi de ble født inn i det. Om du eller jeg hadde fått de pengene hadde vi bidratt med de vi og.
Topsi Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 Majer skrev (2 minutter siden): De kommer ikke med noe alternativ nei, men det er sjeldent partier gjør det skikkelig uansett. Ta Høyre som sier de mener det brukes for mye penger, men så har de ikke ordnet et ordentlig alternativt budsjett. Man kan ikke ta utgangspunkt i sånt. I dag er det jo sånn at vi har begrensninger på stemmerett. Synes du 16 åringer få stemme de og? Noen bidrar mest fordi de har jobbet seg oppover, men mange bidrar mest fordi de ble født inn i det. Om du eller jeg hadde fått de pengene hadde vi bidratt med de vi og. Jeg vil heller ha lover som hindrer drapsdømte og voldtektsdømte å stemme, enn rike , slik som i deler av usa. Rike bidrar tross alt til samfunnet både ved skatt og å skape arbeidsplasser 3 1
herzeleid Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 Majer skrev (7 minutter siden): Noen bidrar mest fordi de har jobbet seg oppover, men mange bidrar mest fordi de ble født inn i det. Om du eller jeg hadde fått de pengene hadde vi bidratt med de vi og. Hva så? Om du jager ut de som er dyktige og jobber seg oppover samt de som har arvet store verdier, hva har du tjent? Igjen tror jeg en fort ser på tiltak som ikke tilfredsstiller så mye annet enn misunnelsen, og vil gjøre at alle sitter dårligere igjen. 1
Pawn Hearts Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 Du vil styrke den demokratiske prosessen ved å avskaffe demokratiet? Det er sikkert noen som mener at du heller ikke burde hatt stemmerett, så vær så snill og kutt ut dette tøvet. 6 1 1
Example Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 Majer skrev (1 time siden): De kommer ikke med noe alternativ nei, men det er sjeldent partier gjør det skikkelig uansett. Ta Høyre som sier de mener det brukes for mye penger, men så har de ikke ordnet et ordentlig alternativt budsjett. Man kan ikke ta utgangspunkt i sånt. I dag er det jo sånn at vi har begrensninger på stemmerett. Synes du 16 åringer få stemme de og? Noen bidrar mest fordi de har jobbet seg oppover, men mange bidrar mest fordi de ble født inn i det. Om du eller jeg hadde fått de pengene hadde vi bidratt med de vi og. Høyre vil i alle fall ikke avvikle oljenæringen. Vi har begrensninger i alder, ja. Jeg synes for så vidt 18 år er en grei alder, for da er man myndig. Så kan det sikkert være fordeler med å sette alderen ned til 16, men det har jeg ikke satt meg godt nok inn i. Eneste jeg tenker er et valid argument for det er at en del 16-åringer tross alt betaler skatt, og bør få mulighet til å påvirke hva de pengene går til. Vi så jo også i koronaen at politikerne prioriterte de største velgergruppene (de godt voksne) når de satte inn tiltak.
PeeWee Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Nå er jo de rike uansett så få, at deres stemmer i seg selv teller i praksis ikke uansett. Så å ta fra dem stemmeretten er totalt meningsløst. En annen sak er jo innflytelsen de får gjennom medie eierskap, finansiere tankesmier og lignende, men ikke et veldig stort problem i Norge. 1
Akhenaton Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Du skulle bodd i Kambodsja på andre halvdel av syttitallet, Majer. Der hadde du kost deg, vettu. 1 2
Mannisinbestealder Skrevet 7. august 2023 #11 Skrevet 7. august 2023 Dette er helt absurd. Er det en spøk? Å frata stemmerett for en bestemt gruppe i et demokrati er uansett uhørt uansett hvem det gjelder. Jeg kan heller ikke med min beste vilje forstå hvordan du kommer på å kneble en gruppe som kanskje er de som gir mest bidrag i samfunnet. De er sannsynligvis bedre utdannet enn gjennomsnittet og vil være et godt egnet til å bidra politisk. Der er ikke usannsynlig at denne gruppen har politisk tyngde på en bestemt side og da svekkes demokratiet. Dette er dagens dummeste forslag i et demokrati. Av nysgjerrighet har jeg et spørsmål som jeg synes du kanskje kan svare på når dette er et anonymt forum. Hvilket politisk oppfatning har du som mener noe slikt? 1 2
gabrieo Skrevet 9. august 2023 #12 Skrevet 9. august 2023 (endret) Majer skrev (På 5.8.2023 den 10.30): De som har opparbeidet seg god økonomi selv har kanskje litt kunnskap, men veldig mange av de mee mye penger vet jo ikke noe om de faktiske samfunnsforholdene. Vi lar ikke 16 åringer eller mennesker med sterk psykisk utviklingshemming få stemme så hvorfor de rike? Det hadde egentlig ikke vært et problem om alle partier var som SV og MDG. De lyver sjeldent. Da SV sa de ville gå til valg på full barnehagedekning holdt de det. Når mdg sier de vil slutte å lete etter olje farer de ikke med løgner om at Norge AS fremdeles vil tjene like mye penger. Problemet oppstår når populistiske partier lyver og folk ikke forstår bedre enn å gå på det. Da er det særlig de uten kompetanse (16 åringer, psykisk utviklingshemmede og rike) som går på det. Da AP sa at det var vanlige folk sin tur var det sikkert mange som stemte på dem pga det. Navere stemmer frp fordi de tror de vil få mer penger fra dem- selv om alt viser at det ikke er tilfelle. Høyre sier de vil satse på helse og eldreomsorg, men så vil de gi enda mer penger til narkomane istedenfor uskyldige barn med kreft, kvinner med udiagnostisert adhd, folk som trenger hjelp av dps etc. De sier de vil få ned kriminaliteten, men så stikker rike folk av med formuer til utlandet. Penger som egentlig skulle blitt skattet av. Andre rike biter jo på, noe som viser at de kanskje ikke har et godt grunnlag for å delta i valg. De svekker jo den demokratiske prosessen. Basert på dette innlegget vil jeg si at du også kanskje hører til i den gruppen som ikke bør få stemmerett....🤷♀️ Endret 9. august 2023 av gabrieo 2
Artmo3 Skrevet 9. august 2023 #13 Skrevet 9. august 2023 Nå begynner denne trollingen din å nå ett pinlig lavt nivå 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå