Gå til innhold

Dere som har gått til psykolog -hjalp det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var det verdt det? Bestilt time til psykolog privat til litt av en pris også. Har masse traumer og ting jeg må bearbeide men er redd for at psykolog bare er tull… er det virkelig hjelpsomt eller tar de bare letttjente penger?

Anonymkode: 2b63e...76a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hjelper ikke meg akkurat nå i hvert fall, men det er jo hjelpsomt for mange. 

Anonymkode: cb6d0...74e

AnonymBruker
Skrevet

Man får verktøy til å hjelpe seg selv. Terapi hjelper ikke hvis du ikke gjør jobben.

Anonymkode: e5af1...922

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man får verktøy til å hjelpe seg selv. Terapi hjelper ikke hvis du ikke gjør jobben.

Anonymkode: e5af1...922

Om du har riktig psykolog.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk det mye bedre.

Gikk til lege/psykiater, ble utredet og fikk så kognitiv og metakognitiv terapi. Det var en god del undervisning på tavle.

Jeg har fått en helt annen livskvalitet. Jeg måtte være åpen for at jeg tok feil og tenkte feil om visse ting. Jeg måtte stole på legen og stole på det jeg lærte. Det var kanskje det vanskeligste. Jeg tror ikke man kommer noen vei hvis man har bestemt seg for at en allerede har fasiten eller man ikke er der for å lære.

Pass på at du kommer til noen som jobber systematisk og som lærer bort noe, ikke betal tusenvis av kroner for bare skravling.

Anonymkode: 86e44...160

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vær obs på at det er ganske vanlig å bli litt verre før du blir bedre. Det kan være tøft å stå i behandling, det er en påkjenning for de fleste.

Anonymkode: 86e44...160

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Begge gangene jeg har hatt behov for det, har det vært veldig bra. Jeg syns det er veldig nyttig å få sortert tankene, snakket med noen, og fått verktøy til å bli bedre i hverdagen. 

Anonymkode: 7daa3...016

Skrevet

Jeg har mye mer utbytte av det enn jeg forventet, men det er også krevende på et nivå jeg ikke hadde sett for meg. Absolutt verdt det, både når gjelder pris og nytte, hvertfall når man finner riktig terapeut og tilnærming.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke hatt utbytte av det. Men mulig jeg ikke var i en tilstand der jeg var mottagelig for hjelp. Kunne like godt snakket med et speil. Men det hjelper å snakke åpent med noen, så å finne en som en kan få tømme tankene sine hos, og få litt Feedback, føler jeg er like bra. Må ikke være en psykolog.

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det fullstendig bortkastet. 2 forskjellige psykologer og 1 psykiater over noen år. Man er veldig prisgitt å komme til en veldig dyktig behandler. Jeg har hatt bedre effekt av alternative terapier, som rosenmetoden o.l. Men vi er alle forskjellige.

Anonymkode: 77e2d...08e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hjalp ikke for meg.

Hadde en tøff periode under korona pga isolasjon og hvor jeg fikk et samlivsbrudd på toppen. Jeg gikk rett og slett mest for kjærlighetssorg.

Mulig jeg møtte "feil" fyr, men han sa bare ting jeg visste fra før. Feilbedømte meg litt, som er det verste jeg vet, altså antok ting som stemte, bommet masse. Nå skal man jo bli kjent også da, jeg vil anta en pyskolog blir bedre og bedre jo lengre man går til dem.

Han ga meg et elendig råd som gjorde alt verre. Og så hadde vi ikke noe kjemi.

Men først og fremst så ble jeg nok lei av å sitte og snakke om meg selv. Jeg følte meg litt fin etter første gang, men tror bare det var litt placebo-effekt, nå har jeg endelig tatt meg sammen og gått til psykolog liksom, heia meg. Men ja, ble vel bare 3-4 ganger før jeg takket for meg, vi bare gjentok det samme gamle.

Bedre å snakke med en venninne om akkurat de tingene, hun kjenner jo også hele historien fra A til Å.

Anonymkode: a791f...41c

AnonymBruker
Skrevet

Resultatet ble mye bedre enn forventet!!

Jeg gikk privat 3-4 mnd. Jeg hadde ikke store traumer, men sto i en veldig vanskelig livssituasjon som var i ferd med å sende meg utfor. 

Å gå til psykolog er noe av det beste jeg har gjort for meg selv noengang. Men det forutsetter at du er villig til å åpne for andre måter å tenke på og å endre din egen adferd. Du må gjøre jobben selv. 

Nå er jeg mer glad i meg selv, jeg klarer å prioritere egne behov og vet hvordan jeg skal gjøre det. Jeg lever i samsvar med det som er mine verdier og føler meg trygg på hvordan jeg skal håndtere ting som er vanskelig. Jeg bruker fortsatt mange av verktøyene jeg lærte når jeg møter vanskelige situasjoner. 

Anonymkode: 4f57f...c5e

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg går en gang i uka og mesteparten av timen brukes på å snakke om hvordan uka etter forrige time har vært. Blir rastløs og frustrert og tenker at jeg aldri kommer til å bli bedre. 

Anonymkode: c16aa...2b7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei. Jeg går en gang i uka og mesteparten av timen brukes på å snakke om hvordan uka etter forrige time har vært. Blir rastløs og frustrert og tenker at jeg aldri kommer til å bli bedre. 

Hva er utfordringene dine?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Akkurat samme her. Jeg vil ha noe jeg kan jobbe med, ikke føre dagbok. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke om å få oppgaver du kan jobbe med mellom timene?

Anonymkode: 4f57f...c5e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Jeg prøver det ut. Skjønner at man må jobbe mye selv, og at man ikke får livslgede servert på et fat av psykologen

ts

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du er klar over at en du må gjøre mesteparten av jobben selv og at psykologen bare er der for å guide deg på vei så tror jeg du vil ha nytte av det. Noen av de som går til psykolog i årevis uten å bli bedre tror at de bare kan sitte der å la psykologen trykke deg frisk. Det funker ikke. Da blir du aldri bra. 

Anonymkode: 54e00...c2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så lenge du er klar over at en du må gjøre mesteparten av jobben selv og at psykologen bare er der for å guide deg på vei så tror jeg du vil ha nytte av det. Noen av de som går til psykolog i årevis uten å bli bedre tror at de bare kan sitte der å la psykologen trykke deg frisk. Det funker ikke. Da blir du aldri bra. 

Anonymkode: 54e00...c2c

Selvsagt må man jobbe selv. Men psykologen må da faktisk gi verktøy for at dette skal funke, ikke bare sitte og "hva følte du da". 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Jeg prøver det ut. Skjønner at man må jobbe mye selv, og at man ikke får livslgede servert på et fat av psykologen

ts

Jeg tenker at jeg hadde gått for en psykolog som var utdannet innen kognetiv psykologi, ikke bare samtale-terapi. Det er litt mer praktisk, der man kan få noen verktøy. Slike psykoterapauter. det kan jo være greit for å snakke litt, men så må det jo skje noe. Man må jobbe med noe. 

Det offentlige er veldig dårlig med mottak av pasienter, der man ser hva som passer for den enkelte. Det er dermed greit å gå privat. I det offentlige får du bare utdelt noen. Ferdig...

Anonymkode: bc0fb...215

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...