AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #1 Skrevet 5. august 2023 Vi er en reiseglad familie som er i Kroatia nå. Et land vi har feriert mye i. I år lurer vi på om ikke det blir lenge til neste gang. Det som tiltrakk oss tidligere med Kroatia var gode priser og det fine havet. Vi klarte å se bort fra dårlig service, rullestein strand og andre negative ting. I år kombinerte vi heldigvis Kroatia med andre land, så vi hadde ikke planer om å bli lenge. Prisene i år i forhold til i fjor og andre år er helt sinnsyke!!! Mye er mer enn dobbelt så dyrt blitt. De har gått over til Euro, og økt prisene helt vilt. Et sted hvor vi har spist mye tidligere har enkel kyllingsalat gått fra 70kr til 13,5 Euro. Brus koster 3,5, cappuccino 4 og en kule med is 2,5. Det må betales ekstra hvis du vil ha i beger og kulene er bittesmå. Så 2 kuler med is kommer på 5,5 euro, som er 66kr, dvs norske priser. Mtp at lønn i Kroatia er ca 1000-1500 euro er prisene altfor høye. Parkering i Tucepi, er 10 euro i timen. Noe billigere andre steder og dyrere i feks Split og Dubrovnik. Det som gjør at jeg reagerer ekstra på prisene er mangel på komfort og service i Kroatia i forhold til andre steder. I går spiste vi pizza, den kostet 22 euro for 2 personer. Den smakte virkelig ikke godt. Når jeg betaler den prisen i Italia så får jeg kvalitet og det gjør meg ingenting å betale det. Lagde denne tråden for å gjøre andre oppmerksomme på kraftig prisøkning i Kroatia. Det er mange som har fått med seg dette fra andre land, da strendene visse steder er halvtomme i forhold til tidligere. Mulig vi kommer tilbake om noen år, men vi kommer nok til å legge Kroatia langt ned på listen av steder vi ønsker å besøke fremover. Kommer nok til å foretrekke Hellas, Spania og Italia. Anonymkode: 3dcf6...ec6 4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #2 Skrevet 5. august 2023 Ikke uvanlig når de går over til annen valuta… det i tillegg til de generelle økninger pga verdenssituasjonen, er nok som forventet. Anonymkode: 4c70e...a84
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #3 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ikke uvanlig når de går over til annen valuta… det i tillegg til de generelle økninger pga verdenssituasjonen, er nok som forventet. Anonymkode: 4c70e...a84 Hvis lønnen i Kroatia er 1500euro i mnd vil de sulte ihjel med de prisene. Så nok ikke kun det at de har gått over til euro. Anonymkode: 26992...ab8
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #4 Skrevet 5. august 2023 Vi var også i Kroatia i sommer. Jeg elsker Kroatia, og drar gjerne tilbake! Men ja, det har blitt veldig dyrt der - der er norske priser på mye. De vi leide av (AirBnB) sa at prisene har økt med 25% siden de fikk euro (1. januar). Vi betalte 4,5 euro for 0,25 liter brus på restaurant i Split (og det var ikke en spesielt dyr restaurant heller). Da er vi oppe i over norske priser, faktisk. Anonymkode: 50c4b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #5 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Vi var også i Kroatia i sommer. Jeg elsker Kroatia, og drar gjerne tilbake! Men ja, det har blitt veldig dyrt der - der er norske priser på mye. De vi leide av (AirBnB) sa at prisene har økt med 25% siden de fikk euro (1. januar). Vi betalte 4,5 euro for 0,25 liter brus på restaurant i Split (og det var ikke en spesielt dyr restaurant heller). Da er vi oppe i over norske priser, faktisk. Anonymkode: 50c4b...ccd Var heller ikke dur restaurant jeg ha eksempler fra heller. Enkel lunch restaurant med trebenker på et lite sted. Var også 0,25 vi fikk, og når det er så varmt så holder det ikke med en brus. Vann kostet nesten like mye. I Dubrovnik kostet brus 6 euro, og det var heller ikke midt i byen. Som du sier, mye har blitt over norske priser. Anonymkode: 3dcf6...ec6 1
Amossa Skrevet 5. august 2023 #6 Skrevet 5. august 2023 På TV2-nyhetene i dag ramset en reiselivsekspert opp land det kunne lønne seg å reise til i høst. Han nevnte bl.a. Kroatia. Det stusset jeg på, for jeg har lest at prisstigningen der har vært veldig høy. Når vår norske krone står svakt overfor Euro, så blir jo komboen dyr for oss nordmenn. Takk for info. Det er alltid nyttig å vite for oss som planlegger neste års sommerferie
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #7 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvis lønnen i Kroatia er 1500euro i mnd vil de sulte ihjel med de prisene. Så nok ikke kun det at de har gått over til euro. Anonymkode: 26992...ab8 Det er mange som Jar begynt å sulte ja. Er ikke uten grunn at de som har mulighet til å reise til utlandet gjør det. Anonymkode: 3dcf6...ec6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #8 Skrevet 5. august 2023 Amossa skrev (Akkurat nå): På TV2-nyhetene i dag ramset en reiselivsekspert opp land det kunne lønne seg å reise til i høst. Han nevnte bl.a. Kroatia. Det stusset jeg på, for jeg har lest at prisstigningen der har vært veldig høy. Når vår norske krone står svakt overfor Euro, så blir jo komboen dyr for oss nordmenn. Takk for info. Det er alltid nyttig å vite for oss som planlegger neste års sommerferie Det er jo ikke alltid journalister holder seg oppdatert. Hvis de ikke har vært her i år og tenker på fjorårets priser så er det lett å bomme. Det er tydelig at de sliter allerede, da vi skulle spise i dag så var restauranter nesten tomme og supermarked stappfull. Folk lager egen mat. Vi ble hele tiden spurt og mast på om vi skulle ja mer å drikke for å øke omsetningen. Opplevde middagen i dag som klein da det var tydelig at de ønsket å presse mest mulig ut av oss. I morgen lager vi enkel pastarett i leiligheten istedenfor. Anonymkode: 3dcf6...ec6 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #9 Skrevet 5. august 2023 Amossa skrev (59 minutter siden): På TV2-nyhetene i dag ramset en reiselivsekspert opp land det kunne lønne seg å reise til i høst. Han nevnte bl.a. Kroatia. Det stusset jeg på, for jeg har lest at prisstigningen der har vært veldig høy. Når vår norske krone står svakt overfor Euro, så blir jo komboen dyr for oss nordmenn. Takk for info. Det er alltid nyttig å vite for oss som planlegger neste års sommerferie Ja, rekordhøy euro gjorde alt enda verre, selvsagt. Tror ikke TV2 var helt oppdatert der - nå er ikke Kroatia et land man drar til fordi det er billig(ere enn Norge), men fordi det er et nydelig sted å besøke - hvor man må regne med norske priser (eller mer) på det aller meste. Må si jeg synes synd på kroater akkurat nå… AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er jo ikke alltid journalister holder seg oppdatert. Hvis de ikke har vært her i år og tenker på fjorårets priser så er det lett å bomme. Det er tydelig at de sliter allerede, da vi skulle spise i dag så var restauranter nesten tomme og supermarked stappfull. Folk lager egen mat. Vi ble hele tiden spurt og mast på om vi skulle ja mer å drikke for å øke omsetningen. Opplevde middagen i dag som klein da det var tydelig at de ønsket å presse mest mulig ut av oss. I morgen lager vi enkel pastarett i leiligheten istedenfor. Anonymkode: 3dcf6...ec6 Vi leide heldigvis også leilighet, så vi lagde mye mat hjemme. Men mat på Lidl var også dyrt - ikke like dyrt som hjemme, men ikke langt i fra. Og noen ting var dyrere enn hjemme også på Lidl, for eksempel vaskepulver. Alt i alt var handlekurven omtrent like dyr som hjemme. Og Lidl var det stedet vi ble anbefalt å handle av vertene våre, fordi det var billigst der. Anonymkode: 50c4b...ccd 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #10 Skrevet 5. august 2023 Etter mange år i Kroatia valgte vi droppe det i år, og dro til Montenegro istedet. Mye billigere og ellers på mange måter likt Kroatia! Anonymkode: 422fd...3e3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #11 Skrevet 5. august 2023 Vi har også akkurat vært i kroatia og ble sjokkert over prisnivået. Maten på resturantene var ikke så dyrt i seg selv, men vi betalte 7 (!) euro for en 2.5 dl flaske med brus på ene resturanten. På de andre lå samme størrelse på drikke mellom 3 og 5 euro. Dagligvare var også opp mot norskt nivå. Vi stortrives der, men prisen pluss manglende service genrelt, trakk endel ned. Anonymkode: 7c0db...da4
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #12 Skrevet 5. august 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, rekordhøy euro gjorde alt enda verre, selvsagt. Tror ikke TV2 var helt oppdatert der - nå er ikke Kroatia et land man drar til fordi det er billig(ere enn Norge), men fordi det er et nydelig sted å besøke - hvor man må regne med norske priser (eller mer) på det aller meste. Må si jeg synes synd på kroater akkurat nå… Vi leide heldigvis også leilighet, så vi lagde mye mat hjemme. Men mat på Lidl var også dyrt - ikke like dyrt som hjemme, men ikke langt i fra. Og noen ting var dyrere enn hjemme også på Lidl, for eksempel vaskepulver. Alt i alt var handlekurven omtrent like dyr som hjemme. Og Lidl var det stedet vi ble anbefalt å handle av vertene våre, fordi det var billigst der. Anonymkode: 50c4b...ccd Jeg vet. Vi handlet også på Lidl en dag før vi skulle på stranda. Noen flasker med drikke (vann og brus), par poser med snacks, litt frukt og noen pizzasnurrer kom på nesten 50 euro 😅. På den ene butikken ved stranda kostet en Kinder bueno 5 euro. Mannen min trodde de hadde priset den feil og måttte spørre i kassa. En pose med 30 gram ostepop kostet 2,5 euro. Tipper at mange som var her i år ikke kommer tilbake neste år. Anonymkode: 3dcf6...ec6 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2023 #13 Skrevet 5. august 2023 Kan ikke fatte at noen legger igjen penger i Kroatia. Det er et av verdens mest pengegriske folkeslag samtidig som gjestfrihet og høflighet er ikke-eksisterende. I bunn og grunn en overpriset bygd, som tror de er vestens navle etter at de fikk slippe inn i EU. Anonymkode: f2712...517 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå